2017-07-27, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
Storvinst för SD lagom till valåret då

SD kan öka, men blir inga vinnare förrän de är över 50%.

Svenska folket är förlorare så länge de ligger under det. Minoritetsregeringar med politiskt spel som inte kan fatta bra beslut.

SD får inte igenom sina kärnfrågor om de ökar.
Citera
2017-07-27, 22:08
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Tror att Annie i princip redan backat. Antagligen Björklund också.

Om Alliansen-spillrorna backar, det räcker att C eller L gör det så är det ju det ultimata beviset på att det inte längre finns någon Allians. Och vad ska AKB göra då? Det enda som blir kvar om Allians-spillrorna ändrar sig i misstroendevoteringen blir ju SD mot S; en röst på alla andra "borgerliga" partier är en röst på Stefan Löfvén.

Det skriker regeringsoduglighet - ett år före valet.
Citera
2017-07-27, 22:09
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladernacken
Vad jag vet är det inga korrupta och okunniga i regeringen, sådana finns bara i SD.
Sedan fick ju svenskarna inte välja i den frågan som rörde regeringskris, så om de är rädda eller inte är obesvarad.

Du tycks inte se vad andra ser, okunnigheten är flagrant, speciellt för Löfven.
Om jag förstår dig rätt så är ett lagbrott inget du höjer ögonbrynen för, inte äns om det hotar rikets säkerhet.

Varför blandar du in SD i denna frågan, har SD påverkat Löfven i sitt omdöme?
Citera
2017-07-27, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zetax
Du har egentligen inget hållbart argument, du vänder bara på brickan liksom. Hultqvist är en bricka i Löfvens maktspel enligt dig. Han kan lika gärna vara en bricka i Alliansens spel. Om, som jag påstod, KU fick utreda problemen så skulle vi med större säkerhet kunna säga vem som är en bricka i vems maktspel.

Antingen är du efterbliven eller så har du inte följt denna tråd. Om det är det sista ber jag om ursäkt.

KU har inget att göra med misstroendeförklaring. Två olika saker. Det ena är göra ett formellt fel = KU. Det andra att man tappar förtroendet från en majoritet i riksdagen = misstroendeförklaring. Du verkar vilseledd av Löfven och media som kopplar samman det.

Alliansen är inte Hultqvist chef. Det är Löfven. Visserligen kan Löfven ha sagt "Du behöver inte göra detta" och Hultqvist svarat "Jo, men jag kör ända in i kaklet". Dock verkar inte Hultqvist ha den personlighet. Ingen runt Löfvens stab verkar ha den personlighet.

Löfven har sagt att oavsett hur det går med Hultqvist kommer han sitta kvar.

Han ser till sig själv före landets bästa eller sin personal.
Citera
2017-07-27, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik444
SD kan öka, men blir inga vinnare förrän de är över 50%.

Svenska folket är förlorare så länge de ligger under det. Minoritetsregeringar med politiskt spel som inte kan fatta bra beslut.

SD får inte igenom sina kärnfrågor om de ökar.

De behöver i teorin inte 50 %. Om de fortsätter stiga kraftigt finns möjligheten att MP, KD och L kommer under 4%-spärren och elimineras. Då sprids deras röster proportionerligt till de övriga partierna.
Citera
2017-07-27, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DajDiRaj
Vem kommer att rösta på C & L om man får behålla Löfven som statsminister?
Vem kommer att rösta på C & L om man inte ens kan positionera sig till höger eller vänster om mitten?

Den inom C och L som inte gillar SD
Citera
2017-07-27, 22:15
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Fast visst var det väl så att han, den pensionerade generaldirektören, i sitt förhör berättade om avsteg som gjorts under hans tid?
Jag har inte läst förhören, men om han erkänner avsteg från lagen så är det jävligt underligt att han inte åtalats eller fått ett förläggande han med.
Möjligtvis så skulle det kunna röra sig om något som är preskriberat, annars är det ytterligare en skandal.
Citera
2017-07-27, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriper
De behöver i teorin inte 50 %. Om de fortsätter stiga kraftigt finns möjligheten att MP, KD och L kommer under 4%-spärren och elimineras. Då sprids deras röster proportionerligt till de övriga partierna.

Egen majoritet Mao annars kommer SD inte få inflytande
Citera
2017-07-27, 22:16
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
Gillar att man tar in en moderat i Aktuellt som ska slåss och gå i god för en sosse snacka om kaos!

Hade jag varit AKB hade jag lämnat studion, fult drag av vänsterns - Kristofer Lundström som spelade upp en låång intervju med han moderaten. Kristofer Lundström går hårt fram med att förklara att alla till höger av S, verkligen är 'jättedumma'. På "oberoende politiska SVT".
Citera
2017-07-27, 22:17
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
För att inte hamna i ett evigt lång käbbel så...
Vi är båda överens om att skiten aldrig borde lagts ut eller?
Första beslutet om upphandling var ett beslut som även sossarna var med på.
Upphandlingen påbörjades av en GD som säkerligen var tillsatt av alliansen, det fanns med all säkerhet inget i direktiven som sade att man kunde åsidosätta lagen och inga avsteg gjordes från hans sida.
.....
Är vi överens så långt?

Vad som händer sedan med vem som fått veta vad och när har vi bara personernas egen redogörelse för sant eller lögner vet vi inte.

Är vi överens om detta eller har du synpunkter?
Att vi sen har olika syn på vad som borde göras och vilka som borde få stanna eller gå får vi nog leva med både du och jag.
Om det sen finns fler vars huvud borde rulla vet vi inte och vi lär nog inte få se fler heller.
Ja, fler huvuden har ju redan rullat eftersom vi inte ska glömma Annerberg.
Vad det gäller "första" beslutet så antar jag att du menar konkreta beslut i transportstyrelsen och då kan man tänka sig att ledamoten(som borde varit socialdemokrat och företrädare till Elvy) inte har opponerat sig. Sedan har väl GD och styrelse drivit det så långt att man försökt att knö in avstegen när man insett att man tagit till för lite reservtid i projektet.

Helt plötsligt blir man nyfiken på vem Elvys företrädare var och varför vederbörande hoppade av...
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Kan ingen på ett enkelt sätt förklara att Ygeman och Hultqvist sitter i samma båt. De har begått samma fel. Av någon anledning kopplar journalister inte detta. Har jag fel?

Ygeman är inte så populär (längre). Polisen är hans ansvarsområde. Det går illa.
Dessutom är Ygeman något av en fraktionsledare. Så han är populär främst inom sin egen fraktion eller falang.

Hultqvist är populär (numera). "Alla" anser att han är en av nationens viktigaste företrädare och ämbetsmän. Han har skött sig över förväntan på sin post som försvarsminister och har byggt upp ett viktigt kontaktnät med grannländer och liknande.

Sverige har ett skamfilat rykte. Sveriges anseende, sverige-bilden, skulle försämras ytterligare. Och det är nu inte turisters sverigebild det handlar om, utan tunga och viktiga statstjänstemän, officerare, och politiker i för oss viktiga länder.

Många borgerliga väljare är försvarsvänner.
Sedan finns det andra borgerliga väljare som är närmast försvarsmotståndare.

De förra blir upprörda om de borgerliga partierna skämmer ut landet i grannländernas ögon, typ!
Och de är ju dessutom redan i förväg förtjusta i Hultqvist för att försvaret är viktigt för dem, och reinfeldt-regeringarna var veritabla bottennapp i deras ögon. Moderaterna, i synnerhet, har inte råd att göra försvarsvänner skitförbannade.
Senast redigerad av defenseur 2017-07-27 kl. 22:24.
Citera
Medlem
ziracorns avatar
I vågorna efter "transportstyrelse-krisen" har vi bytt en GBG-idiot mot en annan i regeringen.
Den gamla (Anna) som har gjort så många misstag i sitt liv så det inte kan beskrivas, byts till en annan (Annika). En "go gumma" som oavbrutet NICKAR till statsministerns tal, aldrig BLINKAR (hemskt att se - "Clockwork Orange-varning från presskonferensen) - samt har ett komplicerat förhållande till det andra könet. Grattis SVERGE!
Senast redigerad av ziracorn 2017-07-27 kl. 22:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in