2017-07-27, 19:35
Medlem
Smegmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Folket kan rösta bort honom.
Och det är genom valet 2018 - inte innan?
Citera
2017-07-27, 19:35
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Nej, men det leder ingenting till att spekulera om andra scenarior om det ändå inte går att visa. Då är det bättre att hålla sig till det som är sagt och bevisat, och hålla det för sanning innan det finns skäl att omförhandla sitt tyckande i sakfrågan.
Det är ett bra tänk, men här är det inte frågan om spekulerande, då Ygeman har flyttats från rollen som minister, till rollen som gruppledare. Att vara gruppledare är så klart en bra position, men det är en degradering från den roll han hade som minister. Han blev sparkad som minister, och erbjöds ett annat arbete inom organisationen på mitt språk.

Tänk dig att du är CEO för Europa, klantar till det, och landar som CEO för Sverige. Då har du fått sparken från jobbet som CEO för Europa. Jag väljer ett exempel som inte har med politik att göra med mening.
Citera
2017-07-27, 19:37
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smegma
Och det är genom valet 2018 - inte innan?

Them's the rules.
Citera
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Tja, i en rättsstat är vi väl alla lika inför lagen? Men vi vet alla att GD's, politiker och annan adel allt som oftast slipper undan ansvar tyvärr.

Är det något särskilt lagbrott du tänker på så borde du ju kunna göra en anmälan?

I förhöret med Jesper påstår han att icke-säkerhetsklassad personal jobbat med känslig data:
Citat:
Jesper vet inte riktig vad det är som dessa säkerhetsskyddsavtal ska skydda.
...
Jesper vet inte om den personal på Trafikverket som tidigare har arbetat med dessa frågor varit säkerhetskontrollerade. Han tror dock inte att så varit fallet. Han har aldrig hört talas om detta.
...
Jesper tillägger att det aldrig var något tal om säkerhetsskyddsavtal eller personkontroller när man tog in konsulter.
Om Jespers vittnesmål är sanningsenligt finns det mycket att rota i.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
Löfven är verkligen en politiker som struntar i folket och ser till sina först.

Trots regeringens egna ansvarslöshet så ska man nu behålla Hultqvist och Ygeman erbjudas ny tjänst och ny plats i nästa regeringen. Löfven skiter i riksdagens förtroende totalt. Som han upprepade på presskonferansen i ilsken ton "JAG är statsminister" och "JAG bestämmer".

Alliansen borde inkalla riksdagen och rösta omgående - det gäller rikets säkerhet.
Löfven ser till partiet först, han vill förstås att S ska regera landet, det är rimligen varje politiskt partis ambition. Eller borde vara det, vad är annars meningen och syftet med ett politiskt parti? Men med partistöd har det blivit en födkrok för små eliter inom div småpartier, om de får regera eller inte är mindre viktigt, det viktiga är att behålla jobbet och försörjningen och få en bra pension.
Det man hittills kan ge SD en viss cred för är att de verkligen verkar ha en ambition att vilja regera.

Alliansen och rikets säkerhet är inte kompatibla begrepp. Det var de som startade den senaste invasionsvågen från Mena. Det var de som tyckte att det militära försvaret var ett särintresse och eskalerade avvecklingen av detta.
Citera
2017-07-27, 19:38
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Hoppsan. Jag trodde faktiskt att du hade nåt konkret att komma med.
Vad det gäller en enskild ledamot i styrelsen så vet vi ju inte hur man har lagt fram det hela på mötet. Givetvis är hon dock lite medskyldig till att inte lite ha grävt vidare.

Vad det gäller den andra grejen där så gör man ju bara reservationer när man är väldigt emot.
Om regeringen gör en skrivelse av vad som står i en skrivelse från riksrevisionen så finns det sällan större invändningar. Jag väldigt svårt att tro att det stod något om att man skulle genomföra dessa projekt utan att göra en riskanalys först.
Du menar att artikeln i BT är fake news?
Det kanske är upp till dig att bevisa det då.
Sen kan man undra varför Petter Löberg, S-riksdagsledamot inte går till svars och plockar fram det riktiga protokollet.
Jag har svårt att se att artikeln inte skulle stämma, men du kanske kan gräva fram protokollet och visa att sossarna var emot skiten?
Tills dess anser jag att BTs uppgifter är korrekta.
Riskanalysen gjordes nog men Ågren gjorde ju "avsteg från lagen" för att kunna fortsätta, detta skriver hon ju själv och hon fick det även påpekat för sig av kollegor...detta finns dokumenterat.
Sen kan jag tänka mig att Ågren hade press på sig uppifrån, detta ursäktar inte brott även om det kan ses som en förklaring.
Lycka till med grävandet.
Citera
2017-07-27, 19:39
Medlem
Citat:
Det går att läsa i FUP:en att det saknades en riskanalys.

Den ska man ha gjort innan en upphandling. Inte under.

Det var en del av uppdraget för de konsulter som upphandlades 2013 innan upphandlingen skulle genomföras. Det ingick i Fas 2 att göra det.

Fas 2 Planering
- Riskplanering och -hantering

Fas 3 Upphandling

http://webcache.googleusercontent.co...&ct=clnk&gl=se

Så vad har då gått snett när man har upphandlat konsulter för göra detta? (eftersom man inte hade kompetensen själv)

Man har ju uppenbarligen gjort rätt. Vad gick snett?
Citera
2017-07-27, 19:40
Medlem
Smegmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Them's the rules.
Fukk!!! Hur fan kan kan en sådan här jäävla LOPPPA få vara Sveriges Överhuvud!? Helt obegripligt tamigfan!
Citera
2017-07-27, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Kan väl då endast vara Liberalerna, majoren har helt tappat kompassen i sin iver att göra alla nöjda.
Uppgiften påstås komma från "en källa med central insyn i Centerpartiet", så det är nog inte majoren ändå.
Citera
2017-07-27, 19:44
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Uppgiften påstås komma från "en källa med central insyn i Centerpartiet", så det är nog inte majoren ändå.

Skulle tippa på båda.

Kanske vill AKB också backa men vågar inte.
Citera
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Nu får du allt ta och kamma dig. Att man inte motsätter sig ett beslut om att det eventuellt kan vara bra att outsourca är ju en sak men att man vill spara pengar i en förstudie genom att skita i att göra en riskanalys ligger i en helt annan dimension. Förmodligen har det politiska direktivet från de då borgerliga varit outsourca nu för sedan när vi förlorat valet är det för sent och sålunda har detta blivit ett minst sagt dåligt IT-projekt.
Jag skulle inte kalla projektet minst sagt dåligt, jag tycker att det skulle skrotats redan på idéstadiet och all heder åt den vänsterpartist som var emot.
Förslaget var huvudlöst och skulle aldrig ha genomförts.
Men till 10 000 kronorsfrågan, vem tog beslutet om att göra avsteg från lagen och fortsätta projektet med begränsad eller ingen säkerhet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Vad menar du med "man" och med att det inte skulle låta sig göras politiskt att dumpa Hultqvist? Tror du att Hultqvist är mer populär inom SD -hierarkin än Ygeman? Det tror inte jag. Däremot är Hultqvist ganska populär inom alliansen, vilket Löfven vet och räknade med. Det återstår att se om det verkligen blir något misstroendeförklaring mot honom.

Jag menar inom Socialdemokratin. Det finns en politik som pågår utanför partiet och en som pågår inom partiet. Du tror väl inte att det är Löfvén som ensam bestämmer och kan bete sig hur som helst? Betrakta fenomenet Håkan Julholt så framträder de politiska korridorerna inom Socialdemokratin ganska tydligt. Hultqvist verkar ha gott stöd från rätt personer inom sitt eget parti. Vad SD eller Alliansen tycker har inte alls med det här att göra.

Angående misstroendeförklaringen kommer den givetvis genomföras. Alliansen kan inte backa nu och har ingen anledning att göra så heller. Jag vågar nog påstå att det här kommer som en skänk från ovan för Alliansen som länge agerat för vekt och babblat om att sänka budgetar och allt möjligt. Sedan kan mediala pajasar som Bengt Westerberg larva runt men det är uppenbart att Hultqvist agerat fel och är insyltad i historien genom sin långa kännedom om alltsammans. Hultqvist kan mycket väl ha agerat rätt strikt juridiskt, precis som du kan agera juridiskt rätt om du skatteplanerar genom att nyttja kryphål i lagen, men det är inte desto mindre uppenbart att agerandet är fel moraliskt och utifrån det man kan begära av en person på en ministerpost. Det är vad det här handlar om, om riksdagen har fortsatt förtroende för Hultqvist eller inte. Jag kan väl tycka att en försvarsminister inte ska tabba sig i årtiondets största datahaveri med miljontals sidor av sekretessklassat material med delvis stark koppling till Försvarsmakten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in