2017-07-27, 19:05
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --..--
Jag tycker Löfvén ger ett ganska pressat intryck och det är inte speciellt klokt att sparka två ministrar och behålla Hultqvist istället för att ta fram motorsågen och kapa av hela rötan med en gång. Den enda effekten nu är att hela historien rivs upp på nytt när Riksdagen öppnar. Risken är att det sker med ännu mer snaskiga detaljer när gräveriet rullat på ytterligare en månad. I så fall har Löfvén surrat sig själv fullständigt runt masten på det sjunkande Hultqvist-skeppet och lagt alla ägg i samma korg.
Sossarna räknar kallt med att hela historien ska vara överspelad redan idag. Det är farligt. Är det någonting man kan vara säker på så är det att allt strålkastarljus hamnat på Hultqvist vars göranden i den här soppan kommer att skärskådas med mikroskåp innan omröstningen.

Gissningsvis är det så att man helst hade dumpat Hultqvist också men att det inte låter sig göras politiskt. Förmodligen vill han inte gå själv, vilket känts uppenbart de senaste dagarna, och backas av inflytelserika personer i S-hierarkin. Det man gjorde bra var rockaden med Ygeman till Riksdagen vilket förmodligen var helt nödvändigt när Hultqvist hänger sig kvar. Ygeman känns mer lojal och förstår hur spelet fungerar.
Stefan Löfvén har inte sparkat någon minister idag.
Citera
2017-07-27, 19:05
Medlem
Löfven är verkligen en politiker som struntar i folket och ser till sina först.

Trots regeringens egna ansvarslöshet så ska man nu behålla Hultqvist och Ygeman erbjudas ny tjänst och ny plats i nästa regeringen. Löfven skiter i riksdagens förtroende totalt. Som han upprepade på presskonferansen i ilsken ton "JAG är statsminister" och "JAG bestämmer".

Alliansen borde inkalla riksdagen och rösta omgående - det gäller rikets säkerhet.
Senast redigerad av Roxyn 2017-07-27 kl. 19:09.
Citera
2017-07-27, 19:06
Medlem
MoLoKs avatar
Odenberg är fortfarande sur på Moderaterna. Han röstar garanterat på S numera.
Citera
2017-07-27, 19:08
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Enda som kan rädda Hultqvist är att Löfven erkänner att han visste tidigare.

Hur sannolikt är det att han kommer göra det? Hur ska han snacka bort att han ljugit?

Det är bakvänt. Det är Hultqvist som ställt sig som målvakt för Löfven. Hultqvist går om misstroendeomröstning verkligen väcks.

Steffe kommer att tiga om sin egen roll. Han har inget annat val om han inte själv vill avgå.
Citera
2017-07-27, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet

Du tror på fullt allvar de gick självmant?

Anna Johansson pratar ut i GP och säger att hon inte anser hon har gjort något fel.

Ygeman däremot tror jag har en viss självmedvetande och ångest.
Citera
2017-07-27, 19:09
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Det är Sverige du pratar om.
Kompetens och resurser till det diskuterade ändamålet finns i överflöd.
Det är dock "billigare" (+ev andra "orsaker") till att det outsourcas till långt-bort-i-stan.
Sluta tro på allt du läser. Tänk själv, tack.

Betoningen bör nog ligga på "billigare", både tidigt och senare i processen.
Det handlar om att alliansen beslutade att dra ner på offentliga "utgifter". Filippa Reinfeldt tyckte vi kan minska antalet sjukvårdsplatser "ingen är ändå sjuk i Täby"
Och så blev det som det blev.
Outsourcing och inkompetenta gd, ledningsgrupper och ministrar godtar att svenska myndigheter, som handlägger stora volymer av personuppgifter, läggs ut på första bästa anbudsgivare.
När våra personnummer lämnas ut till alla som jobbar på callcenter, då är vi rätt sålda.
Och det händer.
Citera
2017-07-27, 19:09
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:

Nu hakar du upp dig på fikonspråk. Två minstrar har fått sparken idag, på det sätt som ministrar brukar få sparken.
Citera
2017-07-27, 19:11
Medlem
Nu vacklar delar av alliansen och vill dra sig ur, enligt TT. Tragiska amatörer.
Citera
2017-07-27, 19:12
Medlem
Inkompetens är tydligen någonting man tävlar i. Varför föregå en KU-utredning? Varför så bråttom? Det får i alla fall mig att börja spekulera.

(Alliansens framtoning påminner mig om dokusåpor. Jag har tröttnat på vad de säger innan de har sagt det. Det är inte bra eftersom jag strävar efter att vara öppen för allt.)
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Nu hakar du upp dig på fikonspråk. Två minstrar har fått sparken idag, på det sätt som ministrar brukar få sparken.
Tekniskt sätt har de blivit entledigade.

Att säga att de fått sparken tycker jag är att gå väl långt då Ygeman omedelbart fick en ny maktposition i riksdagen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Odenberg är fortfarande sur på Moderaterna. Han röstar garanterat på S numera.

Ja han strör gärna lite salt i såren nu. Hehehe.
Citera
Medlem
Citat:

Nej alla har givetvis gått självmant... Alla som är över tio år gamla vet förstås att det är en definitionsfråga och att personer på höga positioner nästan alltid "avgår självmant mot nya utmaningar" oavsett hur det förhåller sig bakom kulisserna eftersom det ser snyggare ut offentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in