2017-07-27, 15:25
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Hultqvist sitter precis som nu avskedade Ygeman i Löfvens säkerhetspolitiska råd och hade precis som Ygeman information om härvan redan i mars 2016.

Består detta råd av, som Ygeman hintat om, av ett gäng fikande kompisar eftersom frågan om rikets säkerhet inte dryftats och Löfven vägrar uppvisa protokoll från möten som påståtts hållits?

Angående Hultqvists kompetens så har han åtminstone minst utbildning med grundskolan som högsta avslutade utbildning! Man börjar förstå varför det talas om "kompetensregn" när det gäller de lågutbildade invandrare som kommit på senare år när ministrarna själva saknar utbildning....

Angående Hultqvists kompetens så menade jag i första hand inte formell sådan. Han har haft försvarspolitiska frågor på sitt bord även i opposition, och anses (såvitt jag förstått det) som mycket kunnig och duglig. Även av många politiska motståndare.
Citera
2017-07-27, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
KU-anmälningen mot Alliansen angående outsourcing är också en smokescreen för att invagga S-väljare som inte orkat/inte har intelligens nog sätta sig in i frågan att skylla debaclet på borgarna.

Kan mycket väl vara på SÄPOs inrådan. SÄPO gillar inte outsourcing.
Citera
Medlem
SeanAverys avatar
Jag är inte insatt i politiken, följer den lite smått, jag har alltid röstat höger och har alltid sagt att jag aldrig ska rösta på SD. Det är dock precis vad jag kommer göra nästa år, varje gång jag ser en hjärntvättad PK göra inlägg på FB triggas jag mer och nu har jag fått skriva av mig här också 😁
Citera
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Ja, så AKB har ett rätt så bra förhandlingsläge om hon vill fälla Löfven. AKB kan säga, "antingen lägger Alliansen en misstroendeförklaring mot Löfven eller så lägger vi en egen misstroendeförklaring och säger att Alliansen är död".

Det låter kanske som ett högt spel men AKB måste göra något nu. Hennes framtid i politiken hänger på det.

"Alliansledarna satt under torsdagseftermiddagen i ett flera timmar långt möte.

En källa säger att det finns olika uppfattningar mellan partierna om hur man ska hantera situationen efter Stefan Löfvens presskonferens.

"Strax efter presskonferensen lyser alliansen med sin frånvaro av kommentarer.

Expressen har sökt alla partiledare - vars pressföreträdare säger att de återkommer "under dagen"."

Källa: http://www.expressen.se/nyheter/rege...ll-presstraff/

No shit (min fetning). AKB har av allt att döma gjort ännu en grov felbedömning.

Hon och Alliansen måste väl i rimlighetens namn kunnat förutspå just det som hände dvs hur Löfvén agerade, flera här på FB har ju gjort det? Och lägga upp en kontinuitetsplan för att bemöta utspelet omedelbart?

Vad finns det då att sitta i möte i "flera timmar" om? Ja eller nej, blir det misstroendevotum eller inte? Hur ska ni ha det?
Citera
2017-07-27, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Bollen var alltid Alliansens att ta, efersom de är större än SD. Endast om Alliansen hade avstått kunde SD blivit drivande.

Och därmed kan SD titta på lite från sidan för att se hur alliansen tar detta vidare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
fast det är ju bara det formella som han kan använda till att ducka påtryckande frågor. Det är klart att de är sparkade, annars hade båda suttit kvar.

Johansson är det ingen tvekan om. Huruvida Löfven gjort sig av med Ygeman även utan en begäran om entledigande går förstås att spekulera i, men Ygeman visste att loppet var kört och valde den väg man tror ger minst badwill inför 2018.
Den inre kretsen har förstås resonerat om ur de skulle göra, dit hör väl Ygeman. Så kom de fram till att ett bondeoffer var inte nog, det behövdes två och Hultqvist var den minst befläckade. Ygeman har nog inga problem att göra vidare karriär inom rörelsen eller även inom näringslivet, en initierad toppsosse som kan framträda för media mm finns det nog en del efterfrågan på. Han är inte som Sahlin nollställd mellan öronen.
Citera
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriper
Alliansen är överens att gå vidare med en misstroendeförklaring mot Peter HUltqvist, enligt uppgifter till Ekot

Den intressantare frågan är om Alliansen kommer att gå gemensamt till 2018.
Senast redigerad av SugaredThoughts 2017-07-27 kl. 15:30.
Citera
2017-07-27, 15:28
Medlem
Raktinyllets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Tackar som frågar, röker ingenting alls.

OK där kom den ja - och så blev det OT och fejk news.
Du börjar snacka om dussintals no-go-zoner (ren lögn, att prata om no-go-zoner i Sverige öht är att ta ut Brasilien i förskott, jag har varit i flera av de så kallade no-go-zonerna) om gruppvåldtäkter (nej så jävla många är de faktiskt inte) och skottlossningar (ja gängrelaterade skottlossningar har ökat)
Allt det där är OT.

SD har visat att de inte har något emot att skada Sverige om det kan föra dem närmare makten.
Det finns alltid en massa joppar som vill att alla ska avgå genast för att de hatar politiker och om det är några som röker på så är det dem.

Kan du förklara det fetade? Att SD vill att politiker som har mörkat en av rikets värsta säkerhetsskandaler i modern tid ska avgå kan väl knappast räknas som att skada Sverige? Är terrorattacken på Drottninggatan SDs fel också eller?
Citera
2017-07-27, 15:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Tackar som frågar, röker ingenting alls.

OK där kom den ja - och så blev det OT och fejk news.
Du börjar snacka om dussintals no-go-zoner (ren lögn, att prata om no-go-zoner i Sverige öht är att ta ut Brasilien i förskott, jag har varit i flera av de så kallade no-go-zonerna) om gruppvåldtäkter (nej så jävla många är de faktiskt inte) och skottlossningar (ja gängrelaterade skottlossningar har ökat)
Allt det där är OT.

SD har visat att de inte har något emot att skada Sverige om det kan föra dem närmare makten.
Det finns alltid en massa joppar som vill att alla ska avgå genast för att de hatar politiker och om det är några som röker på så är det dem.

Floskel!

Det skulle knappast skada Sverige om regeringen avgick, vad har du för grund för det?

Alliansen och SD har skyldigheter, bland annat att arbeta för att S politik inte kan genomföras och att deras egen politik blir verklighet, de har den skyldigheten mot sina väljare.
Citera
2017-07-27, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/h...-ga-vidare-med

Hultqvist är körd...
Och samtidigt har Löfven helt desarmerat frågan genom att säga att han sitter kvar "oavsett hur det går för Hultqvist".

http://www.dn.se/nyheter/sverige/ste...tt-sitta-kvar/

Därmed är det helt ofarligt för såväl Annie som Jan att rösta mot Hultqvist. De kommer inte att behöva bekänna färg angående SD.

Bara formalia återstår alltså.
Citera
2017-07-27, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
"Alliansledarna satt under torsdagseftermiddagen i ett flera timmar långt möte.

En källa säger att det finns olika uppfattningar mellan partierna om hur man ska hantera situationen efter Stefan Löfvens presskonferens.

"Strax efter presskonferensen lyser alliansen med sin frånvaro av kommentarer.

Expressen har sökt alla partiledare - vars pressföreträdare säger att de återkommer "under dagen"."

Källa: http://www.expressen.se/nyheter/rege...ll-presstraff/

No shit (min fetning). AKB har av allt att döma gjort ännu en grov felbedömning.

Hon och Alliansen måste väl i rimlighetens namn kunnat förutspå just det som hände dvs hur Löfvén agerade, flera här på FB har ju gjort det? Och lägga upp en kontinuitetsplan för att bemöta utspelet omedelbart?

Vad finns det då att sitta i möte i "flera timmar" om? Ja eller nej, blir det misstroendevotum eller inte? Hur ska ni ha det?

Ja det känns minst sagt slarvigt, varför tveka nu?

Om man inte menade allvar med Hultqvist hade man kunnat avvakta med just honom och istället fälla Maggan framöver. Eller varför inte Löfven direkt?
Citera
2017-07-27, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/h...-ga-vidare-med

Hultqvist är körd...

Lövén gjorde det enkelt för alliansen när han sa att han kommer att stanna som statsminister även om Hultqvist blir bortröstad. Då riskerade inte alliansen en detbatt om att de sänkt regeringen om de stod fast vid sitt uttalande om misstroendevotering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in