Citat:
Min reservation för överlagt mord handlar väl om att man brukar ha en gedigen brottskarriär bakom sig- misshandel, rån, inbrott osv. det krävs så att säga någon slags avtrubbning över tid för att kallblodigt mörda en annan person.
Men Mats är lite av ett unikum, har väldigt svårt att få något grepp om hans karaktär.
Men Mats är lite av ett unikum, har väldigt svårt att få något grepp om hans karaktär.
Ja, håller med - han är väldigt speciell.
Om Mats inte ville gifta sig men inte heller klarade av att tydligt backa ut ur relationen måste det ju ha skapat en stor frustration. D.v.s. sett från det hållet är det inte omöjligt att det lett till viss avtrubbning.
Samtidigt ska vi komma ihåg att många av de mest spektakulära morden/brotten begåtts eller initierats av personer som saknar gedigen brottskarriär eller som lyckats hålla sin kriminalitet "under radarn" och ofta också haft ett välfungerande liv i övrigt.
Tänker exempelvis på pastorn och barnflickan i Knutby (och möjligen på kristi brud också, vars egentliga inblandning i viss mån fortfarande är höljd i dunkel), Arboga-kvinnan i den pågående rättegången, Hagamannen i Umeå o.s.v.
Gemensamt för de flesta av personerna jag räknat upp ovan är dock att de är ganska "speciella" till sin personlighet.
Det som gör Mats "dubbel" för mig, d.v.s. svårplacerad, är att han har så svårt att erkänna fel. Hans resonemang avseende stölderna på Combigrillen ger iaf mig uppfattningen att han egentligen inte tyckte att det var fel, men han blev bränd genom att han blev upptäckt.
Vi vet egentligen väldigt lite om hans "sanna" rättspatos (som enligt min mening verkar ha en del övrigt att önska).
Edit: För övrigt verkar *agro numera ägna sig åt PM-baserad propaganda, kan vara bra för eventuella nya skribenter i tråden att känna till för fall att det dyker upp märkliga PM.