2017-07-22, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wofoko
När en person har ett gravt spelberoende så brukar personen blockera allt som egentligen är nyttigt för honom/henne. Beroendet är så starkt att man hellre går tre steg i mörkret än att bli påkommen.

Jag är rätt övertygad om att detta Nordea-spåret var en viktig avgörande faktorn till att hon dödades då även för henne började verkligheten komma ikapp.

De som har detta missbruk ljuger så fantastiska lögner att världen skrattar men de tror sig komma undan. Att ljuga är lika med sanning för de. Mats Alm tror inte en sekund idag det är hans fel att Linda är död. Att han inte har besökt hennes grav än idag har med att han när han träffade henne hade inga som helst känslor knutna till henne. Han såg henne som en kassoko och det var roligt så länge det varade.

Varför tror du/ni att Mats Alm inte har en stor umgängesskrets? Varför drömde han endast men aldrig hade kraft nog att göra något åt saken? De flesta spelmissbrukare tror sig vara bättre än övriga. De lever för kicken och tror hela tiden sig att de kan åtgärda skiten med en stor vinst.

Jag tror Mats av sin rädsla när han öppnade brevet från Nordea kände sig att komma "clean". Fast inte ii hemmet utan utanför.

Efter Citygross så tog han upp med Linda att han ville berätta något viktigt och de skulle köra ut en stund. Han kör planlöst och försöker få ut det han vill säga. Eftersom hon älskade honom, så satte hon undan sina tillänkta planer (även om hon var temperamentsfull, så tror jag hon var väldigt empatisk person med mycket känslor).

Det är i bilen han tar upp vad han har hållit på med och succesivt börjat spela med relativt stora belopp. Han försöker nog också komma clean med att inte kunnat göra så mycjet saker för bröllopet.

Det är här som hon får sitt utbrott. Han hade hoppats på att hon skulle varit tyst och lyssnat, men jag tror han inte förväntade sig att hon skulle polisanmäla honom.

Mats planerade INTE mordet. De som har ett missbruk av denna sort planerar sällan eller saknar kapacitet att kunna komma med logiska planer, då deras tankar kretsar mest kring HUR de skall klara av få mer pengar. Detta mord bottnar tyvärr i att Mats hoppades få förståelse av Linda men hon blev extremt ilsken och nämnde saker till honom som han inte klarade av. Jag tror han försökte krama henne för att lugna ner henne och det misslyckades kapitalt. Diskussionen mellan de har slutat med att han stoppade bilen, hon ville komma ut och andas frisk luft.

Tills sina föräldrar har han sagt att hon har avlidit, SAMTIDIGT som han har berättat att hon beskyllde honom för alla dessa transaktionerna och anklagade honom för stöld, när det egentligen var hennes kinesiska familj.

Det tror jag är orsaken till allt skit vi än sitter idag och försöker reda ut.
Hans far och familj hjälpte honom för att de köpte hans lögn. Initialt. Sen att fadern älskar sin son mer än rättvisa så fortsatte han på banan.

Mats Alm spelar än idag. Inga ord, bevis kan få honom att ändra sin uppfattning. Hans spelberoende har spärrat av logisktänkande inom honom och tyvärr, efter Combigrill händelsen så fick han inte den hjälp han behövde.

Jag vet vad spelmissbruk är och hur långt man är kapabel att gå och hur man jämt skall skylla på andra.
Hans sociala misslyckande bottnar i att han aldrig har tagit sig ur detta missbruk.

Jag håller intre riktigt med här - det är riktigt att Mats spelar/spelade, men det var såvitt jag kan se utifrån bankutdrag (Lindas och Mats) inte något som handlade om stora pengar. Däremot spelade Mats även om han i princip inte hade några pengar och han har konsekvent använt kreditkort vid spel.

Det Mats däremot har haft stora problem med är sitt allmänna förhållande till pengar, avundsjuka mot dem som har pengar och problem med sitt rättspatos.

Den "hemlighet" som Mats hade att avslöja för Linda var nog snarare i så fall att han egentligen inte ville gifta sig och att han inte ordnat det han skulle inför bröllopet.

Det kan dessutom vara så illa - det har hänt förr - att även ett "litet" uttag på 946 kr kan vara en utlösande faktor för mord. Det handlar i så fall inte om belopp, utan om principer / att bli påkommen.

Mats är en person som konsekvent lyckas skapa stora problem från små saker.
Citera
2017-07-22, 10:54
Medlem
Är det någon som vet hur stor mängd pepparbiff som inhandlades?
Citera
2017-07-22, 11:33
Medlem
Enligt FUP 837
Chris hade även frågat hur blir det nu med nycklarna, och då hade Aino kontrollerat med Mats och han hade fått en nyckel tillbaka från Chris och övriga sällskapet. Mats uppgav att det är enbart Lindas nyckel som är försvunnen. Aino spekulerar om det kan vara så att Chris har Lindas nyckel eller om det var en felsägning. Aino berättade att Chris varit så arg över testamentet och hon hade förklarat för honom att man måste vänta 10 år innan något görs beträffande Lindas tillhörigheter och Chris hade frågat om det var så att ingen får ta något från lägenheten. Aino hade sagt till honom att Linda kan komma tillbaka men då hade han sagt att Linda är död. Aino reagerade över att han verkade veta att Linda är död.
Citera
2017-07-22, 11:48
Medlem
Enligt FUP 840
Den 7 eller 8 augusti sa Chris att han trodde att Linda var död. Han nämnde inte varför han trodde detta.
Citera
2017-07-22, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Enligt FUP 840
Den 7 eller 8 augusti sa Chris att han trodde att Linda var död. Han nämnde inte varför han trodde detta.
Det är inget märkligt med att han uttrycker sig på det viset. Linda har varit försvunnen ca. en vecka. Vad är ditt syfte med dina insinuationer? Ditt smutskastande av Lindas familj är osmakligt.
Citera
2017-07-22, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Enligt FUP 840

Fagro. Nu får du f-n i mig ge dig. Du har dels fått förklaringar från Klarsyn, dels måste du någon gång, även i din värld, begripa att Chris har vattentätt alibi.

Chris, Peter etc. har helt kunnat avföras från utredningen på mycket goda grunder. Skärp dig.
Citera
2017-07-22, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudelo
Är det någon som vet hur stor mängd pepparbiff som inhandlades?

De handlade för 170 kr (har för mig att jag sett en kvittokopia också någonstans men kan ha fel). Det är en större förpackning med pepparbiff som Mats bär, eventuellt handlade de några grönsaker också men de syns i så fall inte på bilderna från övervakningskameran.

Med tanke på kilopriset för pepparbiff (och att det var år 2009) torde det ha varit minst ett kilo, kanske 1,5 kg eller så. Med reservation för att det kan ha funnits några grönsaker med i priset.
Citera
2017-07-22, 18:16
Medlem
Då var det inte pepparbiff till enbart två personer då i alla fall ...
Citera
2017-07-22, 20:02
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Uttaget som nämns i FUP avseende den 23:e juni 2009, i Kina, rör 946 SEK. D.v.s. inte så mycket.

Det är däremot synd att det är otydligt om utredaren på Nordea även menade att det skett ett köp samma dag som också i så fall är "okänt" för Linda. Samma dag användes nämligen kortet för att betala motsvarande 7 493 kr (finns även fler köp med samma butiksnamn men olika dagar).

Mellan den 4:e och 11:e juli tas totalt ca. 19.000 kr ut (märkta "Troligen kontantuttag" i FUP). Kan mycket väl vara legitimt dock. (FUP s. 1226). Dessutom tar 2.829 kr ut den 2:a juli.

Men, fundera lite på följande. Linda gör överföringar från sitt förmånskonto till kortkontot flera gånger under tiden de är i Kina. Men, hon måste ju i så fall göra det via dator - så frågan är om det är hon som gör det t.ex. via Internetcafé, om det är Mats som gör det eller någon annan? Det rör sig om totalt 45.000 kr under den tid de är i Kina.

Det framgår inte om Linda fick månadsvisa bankutdrag per post, eller om hon/när hon varit inloggad på Internetbanken.

Vill det sig illa baserade Linda reklamationen på ett pappersutdrag för juni månad (som då landat i brevlådan i juli). För juli månad hade i så fall inget utdrag landat i brevlådan när Linda dödades den 1:a augusti.

Mats är i förhören uppenbart frustrerad över hur dyr Kinaresan var. Varför är han det? Det var ju Lindas pengar. Spelar han extra frustrerad för att dölja att även han gjort uttag? Linda gav säkerligen bort en del pengar och handlade en del kontant, men om Mats haft tillgång till hennes bankkort och det gjorts tre legitima uttag är det ju snabbt gjort att göra ett fjärde på samma belopp o.s.v.

Den 23:e juli (torsdag) spärras Lindas kort och ersätts med ett nytt. Det brukar ta ca. en arbetsvecka för ett nytt kort att landa i brevlådan, det bör då ha landat i brevlådan 28-30 juli. Försändelsen med koden skickades troligen separat och med någon dags skillnad i tid.

Det innebär att vid tidpunkten för Lindas död finns följande i närtid:

1) Ett antal uttag i Kina där endast Linda var den som hade kunnat svara på om de var legitima eller ej. Det på 946 kr verkar i alla fall vara det som låg till grund för reklamationen, men av informationen i FUP går inte att avgöra om det faktiskt rörde sig om fler uttag/köp/mer pengar.

2) Ett samtal avsett för Linda från utredare på Nordea, där Mats svarat i Lindas mobil (vem vet, utredaren kanske formulerade sig som så att Linda gjort en anmälan och Mats blev rädd....?)

3) Ett nytt bankkort + kod som kan ha kommit ungefär samtidigt med brevet från Nordeas utredare samt att Lindas tidigare kort spärrats den 23 juli.

Tål att tänkas lite på.
Jag måste än en gång berömma dig för det gedigna arbete du lagt ner och tillfört tråden. I din sammanställning kommer många händelser i ett helt annat ljus.

Mats visste alltså att en utredning påbörjats och att bankmannen/kvinnan ville ha kontakt med Linda. Det finns ingen uppgift att bankmannen fick personlig kontakt med Linda vad jag förstår.Om Mats framfört att bankmannen ringt kan man ju undra varför Linda inte kontaktade bankmannen/kvinnan. Hon borde ju vara intresserad att så fort som möjligt få besked om uttaget.
Ett skriftligt besked om reklamationen borde kommit vid tiden för Lindas bortgång så som du så riktigt påpekar, om hon hann ta del av det är högst tveksamt när man ser hur sent hon jobbade på fredagskvällen. Man har en känsla av att beskedet från banken skulle kunna ge Mats problem, det ligger verkligen rätt i tid!!
.
Jag har inte fup där jag är nu men jag har för mig att Mats var arg på Linda för att hon skulle ha gett bort pengar till sina släktingar. Kan detta bara varit ett spel för gallerierna, ett spel för polisen, eller hade någon hört Mats yppa detta medan Linda levde?
Senast redigerad av mercy 2017-07-22 kl. 20:33.
Citera
2017-07-22, 20:23
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Måste bara fråga er som tror hon mördats på turen. VAD är det som får er att tro det, förutom att det såklart är en risk att hantera en kropp från bostad till bil. Men de flesta brott sker faktiskt i hemmet, det är inget konstigt.
Punkterna jag listat upp är besvärande. Ett par går säkert bortse ifrån, men alla sammantaget!?

Det är som sagt bara Mats egna ord att en rundtur ägt rum. Kanske för att flytta fokus från lägenheten!? Hade man ens funderat på om mordet skett på en rundtur om inte samtalet med Niklas ägt rum?

Jag utesluter inte att så är fallet.

Ponera att det är som så att de åker på en tur. Varför då åka och handla inför morgondagen. Varför är det så viktigt? Varför inte handla det dagen efter, eller när de kommer hem? Och sedan tvättiden. Läs förhöret med Mats igen när tvättiden kommer på tal. Då tar han VM-guld i öhh, eh, öhh. Han ljuger så det skriker om det. Därför har den stor betydelse. Skulle tiden strykas för att de skulle ge sig ut på en tur, speciellt då de gjorde en tur dagen innan!? Doesnt make sense!
Anledningen att jag inte tror att mordet begicks i tvättstugan/bostaden är dels för att grannar borde hört skrik och dylikt. Jag har inte fup där jag är nu, men när jag plockar ur minnet så hade Linda haft stökiga människor hos sig före hon träffade Mats och då hade grannarna klagat (hoppas jag minns rätt nu!!). Hur som haver är det tämligen lyhört i hyreshus och grannar borde hört höga röster, skrik, möbler som vältes m.m. Det var dessutom lördag vid en tidpunkt då många är hemma. Ingen har heller sett Mats eller Linda på lördagen efter CG kameran.

Motivet till att göra en tur efter CG vet jag inte. Jag tror att Mats mördade Linda i närheten av fp. Skorna hade Linda tagit av sig i bilen för att hon hade svullna och ömma fötter efter att ha stått och gått länge i jobbet på hårda golv. Koftan tror jag drogs av när Mats drog Linda i fötterna till fyndplatsen.

Min fråga till dig som tror på tvättstugan:

1) Varför skulle Mats avboka tvättstugan om de var på väg att börja tvätta - (sen kom ett mord emellan) ? Vad var vitsen med det? Hade det inte varit bättre att ha kvar tiden och låtsats att de hade tvättat när de kom hem?

2) Vilken tidpunkt anser du att mordet skedde och när åkte han iväg till fp

Intressant att höra olika teorier
Citera
2017-07-22, 20:30
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudelo
Då var det inte pepparbiff till enbart två personer då i alla fall ...
Hon skulle ha sina svärföräldrar på besök. Biffen var bland annat till svärfar Lars, han gillade inte räkor i sötsur sås som sonen Mats. Var säkert Linda som fick pröjsa
Citera
2017-07-22, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
De handlade för 170 kr (har för mig att jag sett en kvittokopia också någonstans men kan ha fel). Det är en större förpackning med pepparbiff som Mats bär, eventuellt handlade de några grönsaker också men de syns i så fall inte på bilderna från övervakningskameran.

Med tanke på kilopriset för pepparbiff (och att det var år 2009) torde det ha varit minst ett kilo, kanske 1,5 kg eller så. Med reservation för att det kan ha funnits några grönsaker med i priset.
Kilopriset måste ju legat långt över 200 då. Nu är ju ord pris mellan 300-450. Sen kan ju det var billigare ibland. Men aldrig under 200 vid den tiden vid normalpris. Skulle tto ca 800g. Vad tror vår sydvästöstexpett Fagro?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in