2017-07-24, 11:42
Medlem
Hejsan!

Jag har en xc60 -11 som knackar när jag svänger med gaspådrag både höger och vänster, mer till vänster än höger.
Lämnade in bilen på Mekonomen som säger att det är båda drivaxlarna och att det kostar 6300:- per sida att laga.

Nu är inte jag oerhört insatt i bilar men det låter ju sinnessjukt mycket, båda sidor samtidigt.. kan det stämma?
Citera
2017-07-24, 11:58
Medlem
Bluebeast72s avatar
Stämmer prismässigt. Vad inte många inkl du tänker på när ni så gärna vill ha en suv är att allt är ca *2 prismässigt i reservdelar, slitaget är enormt pga vikt versus hp o andrahansvärdet är sämre än en vanlig bil.

Så bara bita i det sura äpplet o ångra ditt köp.
Citera
2017-07-24, 12:25
Medlem
dumheter ... allt du skriver stämmer förutom att delarna går att hitta betydligt billigare från nätet ,, svenska vÄÄÄÄrkstäder är inte bara oftast inkompetenta utan kriminellt dyra
Citera
2017-07-24, 12:27
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morrisson1
Hejsan!

Jag har en xc60 -11 som knackar när jag svänger med gaspådrag både höger och vänster, mer till vänster än höger.
Lämnade in bilen på Mekonomen som säger att det är båda drivaxlarna och att det kostar 6300:- per sida att laga.

Nu är inte jag oerhört insatt i bilar men det låter ju sinnessjukt mycket, båda sidor samtidigt.. kan det stämma?
Sinnessjukt mycket? Vad grundar du det påståendet på?

Man kan ju tänka sig att bara byta yttre knutar, men då kan du ju stå där om ett år med dåliga inre dito.

Gör jobbet själv, då blir det billigare.
Citera
2017-07-24, 12:54
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Sinnessjukt mycket? Vad grundar du det påståendet på?

Man kan ju tänka sig att bara byta yttre knutar, men då kan du ju stå där om ett år med dåliga inre dito.

Gör jobbet själv, då blir det billigare.
Blir de inre knutarna någonsin dåliga då? På vanliga framhjulsdrivna bilar brukar ju bara de yttre knutarna behöva bytas eftersom de inre inte utsätts för på långa vägar lika stora vinkelutslag och därmed inte så mycket slitage. Det borde väl vara likvärdigt för främre drivaxlarna på en fyrhjulsdriven bil?

Här finns yttre drivknut att köpa lös till XC60 för 1295 spänn: https://vparts.se/se/produktkategorier/drivknutar-and-drivaxlar-till-volvo.html

Att det inte säljs några lösa inre drivknutar kan ju bero på att de inte brukar behöva bytas eller så sitter de ihop med axeln så det inte går att byta bara knuten.
Senast redigerad av skunkjobb 2017-07-24 kl. 12:59.
Citera
2017-07-24, 12:58
Avslutad
https://www.bildelsbasen.se/ kolla vad du får en begagnad för och lämna in det hos någon turk
Citera
2017-07-24, 13:00
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minponny
https://www.bildelsbasen.se/ kolla vad du får en begagnad för och lämna in det hos någon turk
Hm nja, om det är bara de yttre knutarna som knakar så skulle jag inte ta begagnat när nya inte kostar mer än 1295 kr/st. Det är ju en hel del jobb att byta dem.
Citera
2017-07-24, 13:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Hm nja, om det är bara de yttre knutarna som knakar så skulle jag inte ta begagnat när nya inte kostar mer än 1295 kr/st. Det är ju en hel del jobb att byta dem.
ok men beställ från tyskland brukar oftast vara billigare .
Citera
2017-07-27, 10:20
Medlem
Beställer man från "Tyskland"=östeuropa så får man ofta inte en del som passar. Beställer man exempelvis en stötdämpare från Sachs så får man en "replacement" stötdämpare av kinakvalitet som sedan inte passar på bilen då fjäderskålen sitter en centimeter för långt ned så däcket skrapar i.
Bara ett exempel från verkligheten. Detta var till en 18 år gammal bil men till en tantjeep med fyrhjulsdrift är det många delar som ska samverka.
Har man råd med fyrhjulsdrift så har man nog råd med sakkunniga reparationer också.
Citera
2017-07-27, 13:00
Medlem
Lillstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Beställer man från "Tyskland"=östeuropa så får man ofta inte en del som passar. Beställer man exempelvis en stötdämpare från Sachs så får man en "replacement" stötdämpare av kinakvalitet som sedan inte passar på bilen då fjäderskålen sitter en centimeter för långt ned så däcket skrapar i.
Bara ett exempel från verkligheten. Detta var till en 18 år gammal bil men till en tantjeep med fyrhjulsdrift är det många delar som ska samverka.
Har man råd med fyrhjulsdrift så har man nog råd med sakkunniga reparationer också.

Jag känner inte igen ditt påstående, jag har beställt massor av delar från Tyskland till mina egna och bekantas bilar och har jag betalat för Sachs eller Bosch så har jag fått det. Beställer man däremot de billigare uddamärkena kan man få vadsomhelst, men även dessa har alltid passat.

Skruvat.se däremot skyr jag som pesten, en av fyra delar passade inte på den tiden jag handlade där.
Citera
2017-07-27, 13:21
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2loud
dumheter ... allt du skriver stämmer förutom att delarna går att hitta betydligt billigare från nätet ,, svenska vÄÄÄÄrkstäder är inte bara oftast inkompetenta utan kriminellt dyra

Drivaxlar av tvivelaktig kvalitet kostar runt 3000:- per sida. Me volvos original och arbetet så är nog priset TS fått ganska OK. Nu fick han ju priset av mekonomen så frågan är om de använder original delar eller sina egna. Vore jag TS skulle jag kontakta Volvo för ett pris. Det är inte alltid Volvo är dyrare, Speciellt inte om man har volvokort.
Citera
2017-07-27, 15:19
Medlem
killawifes avatar
Priset är helt normalt för delar och arbete. Men du kan komma ner i hälften genom att köpa delar nån annanstans eller begagnat och sen låta en mindre verkstad göra jobbet. Mekonomen verkstaden är bra men inte särskilt billig. Kan du göra jobbet själv så kan du nog klara dig med en tredjedel av kostnaden. Jag köpte en drivaxel till min Audi S4 på skroten för 300:-. Det är dock ett ganska tufft jobb att byta dom. Man bör veta vad man gör och ha tillgång till en del verktyg. Mutterdragare och en bra torx-sats brukar behövas samt ett 2 m långt rör och en momentnyckel för hjulspindelbulten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in