Tveksamt. Pga sina goda inkomster kan hon åka på att betala advokatkostnader själv.
Det har du rätt i! Lite "kul" faktiskt att nu kommer JM troligen att själv få betala för alla sina "krumbukter" med överklaganden hit och dit och att advokaten varit tvungen att agera på hennes 10-tals eller fler olika versioner av vad hon gjort när brotten som hon misstänks för begåtts.
"Staten betalar kostnaden för den offentlige försvararen. Om du frikänns behöver du inte betala tillbaka något till staten. Om du döms för brottet blir du, beroende på din inkomst, vanligen skyldig att betala hela eller delar av statens kostnader."
Där försvann nog det som finns kvar. Frågan är om det räcker till att överklaga eller om det kommer att ske på statens bekostnad?
Hon kan ju ha flera "åtaganden" som kan resultera i krav. Det kan t.ex. handla om fastighetsaffärer eller ännu ej avslutade hyres/leasingavtal med borgensåtaganden. Borde vara uppklarat, men vem vet? Jag gissar att det är ovanligt att grova brottslingar som begått många brott med fängelse på straffskalan har pengar till att betala sin försvarare själv.
Med tanke på alla hot om krossade knän som JM utfärdat så är det nog bäst att hon har tomt på kontot de närmaste 20 åren, eller så...
Njema problema, jag är ju som du väldigt nyfiken på vad de hittade i den manipulerande lögnerskan Johanna,s skalle, jag har en annan lämplig kandidat för Helixteamet som studieobjekt om de så önskar, kan ju vara kul att få jämföra om inte annat.
Såg att RMV har forskningssamarbete med KI ang psykopati, kanske Johanna får ingå i den? (Tillsammans med Institutionen för klinisk neurovetenskap vid Karolinska institutet har forskningsarbete utförts kring ökad förståelse av mekanismer bakom psykopatiskt beteendemönster. Projektet sker i samarbete med Kriminalvården). Jag tror nog att man vid RPU tar MR bilder av hjärnan, dels för att utesluta sjukdom men kanske även för forskning?
Det har du rätt i! Lite "kul" faktiskt att nu kommer JM troligen att själv få betala för alla sina "krumbukter" med överklaganden hit och dit och att advokaten varit tvungen att agera på hennes 10-tals eller fler olika versioner av vad hon gjort när brotten som hon misstänks för begåtts.
"Staten betalar kostnaden för den offentlige försvararen. Om du frikänns behöver du inte betala tillbaka något till staten. Om du döms för brottet blir du, beroende på din inkomst, vanligen skyldig att betala hela eller delar av statens kostnader."
Där försvann nog det som finns kvar. Frågan är om det räcker till att överklaga eller om det kommer att ske på statens bekostnad?
Hon kan ju ha flera "åtaganden" som kan resultera i krav. Det kan t.ex. handla om fastighetsaffärer eller ännu ej avslutade hyres/leasingavtal med borgensåtaganden. Borde vara uppklarat, men vem vet? Jag gissar att det är ovanligt att grova brottslingar som begått många brott med fängelse på straffskalan har pengar till att betala sin försvarare själv.
Med tanke på alla hot om krossade knän som JM utfärdat så är det nog bäst att hon har tomt på kontot de närmaste 20 åren, eller så...
–
Det där var kanske sommarens gladaste klarläggande!
Det är, allmänt sett, drunkning som är uteslutningsdiagnosen. Drunkning är en form av kvävning. Först i nästa steg är kvävning en uteslutningsdiagnos vad gäller annat ospecifikt dödsfall.
Kvävning på annat sätt än drunkning är inte uteslutet i AP:s fall, men drunkning har i tråden en del för sig trovärdighetsmässigt eftersom det var mördarens avsikt att kroppen skulle påträffas som drunknad och se drunknad ut.
Oavsett dödssätt (även oprovocerad död) borde kroppen (på grunt vatten) -- och utan andra ledtrådar om hur gärningen gått till -- ha företett yttre eller inre spår och motvärnsskador, om ekvationen ska gå ihop fullt ut.
Rättsläkare är vad jag förstår i princip ålagda att inte utan vidare avskriva dödsfall av det här slaget som naturlig drunkning, men sannolikt har man gjort just en uteslutningsdiagnos då kroppen påträffades i vatten utan betydande spår som ansågs peka i annan riktning (kräftor vet man hur de ser ut -- några sådana påträffades inte -- men inte kiselalger, trots att "litteraturen" vimlar av dem; Ybo och Eriksson hade inte sett några sådana djur förut). Försäkringsbolaget, som hade sina spår att lägga till, kom till en annan slutsats, vilket ju framstår som lite pinsamt för obducenten, eller polisen, vilka som nu borde hållas ansvariga för nedlagd förundersökning. Möjligen har polisen -- i brist på polis och bevis -- tyckt att If kan driva utredningen, de består ju ändå av gamla poliser, som får kristligt betalt och kan börja arbeta efter semestern. Och så var det ju ändå kräftpremiär. Vilket de gjorde, "utredde" alltså.
Så nånting skulle jag väl konstatera AP:s dödsorsak.
Så nästa gång någon drunknar oprovocerat vid bryggan i Granliden så skulle jag tro att det är kräftorna som får stå tillbaka till förmån för kiselalgerna, trots att di e små rackare.
Nånting vunnet.
Kvävning eller drunkning
Jag tycker att den här formuleringen är intressant, när det gäller att fastställa drunkning:
"The diagnosis of drowning is based more on the circumstances of the death than on tests. A complete autopsy is done, and if the person is found in water and no other causes of death are discovered, the examiner presumes the victim has drowned."
Den formuleringen gör det lättare att förstå att drunkning först fastställdes som dödsorsak, men att alternativa dödsorsaker (kvävning) senare lades till.
Det var vid förhör med rättsläkare 2017-05-22 som denna lade till kvävning som en alternativ dödsorsak om mina noteringar stämmer. I samband med detta justerade åklagarna åtalet så att dödsorsaken i stället angavs till kvävning eller drunkning.
–
Hittade detta på minilex.se, hoppas hon inte har hemförsäkringen kvar:
Rättegångskostnaderna kan täckas av rättsskyddsförsäkring, som är en del av hemförsäkringen. Förlorar parten målet täcker rättsskyddet som regel 80 procent av den försäkrades och motpartens rättegångskostnader, inklusive kostnader för juridiskt ombud och vittnen.
Nja, det är ju inte fastställt till 100% att det är drunkning. A Ybo la till kvävning först under rättegången, trots att hon då gjort 2 obduktioner. Man kan undra om det var på direkt fråga från åkl? Annars tycker jag att hon redan vid reobduktionen borde lagt till det alternativet.
Lyssnar man på A Erikssons utsaga (finns i trådstarten) tycker jag man får en del svar i alla fall. Han pratar om "drunkningslungor" dvs de är uppblåsta, uttändja och oelastiska. Dock lungorna bevisar inte drunkning och utesluter inte annan dödsorsak. Varken han eller Druid har sett sådana lungor irl vid kvävning men det finns i litteraturen.
Han säger att han ser inget stöd för kvävning. Kvävning med kudde/plastpåse behöver inte ge synliga fynd, blir då en uteslutningsdiagnos. Nu hade ju Aki dessa sk drunkningslungor så har han blivit kvävd hör han till undantagen, min tolkning i alla fall .
Han hade oidentifierade växtdelar i lungorna. Vad det nu betyder.
Tänkte vara något tydligare i hur jag funderar.
Jag ämnar inte förlägga nån död bortom Granliden, det vore en björntjänst gällande åtal. JM binder nämligen sig själv till platsen vilket är oerhört viktigt ihop med att master och telefonlistor bekräftar deras telefoner.
Det är mer som talar för att han dog där, håller med. Fr.a. avsaknaden av skador på kroppen. Min fundering är mer om han åkte dit frivilligt och/eller i nyktert tillstånd. Levande vid ankomsten, det var han säkert.
Citat:
Utgångsläge och angående fetat.
Han dog på Granliden, han drack stora mängder alkohol, hon har övergett sin ursprungsplan att förgifta honom som hon inledde livförsäkringen med.
Hon använde nog midsommar som preparation, att få Aki att mjukna. Parallellt blir detta ett bevis att dra upp om hur familjära de är.
Utifrån hans anmälan om hennes knarkinnehav gör hon troligen inte annat än att framstå som världens goaste fru. Jag kan rent av se henne framför mig hur hon lägger huvudet på sned och pratar med en röst där hon ska framstå som en liten oskuldsfull docka. Om hon slutar plåga honom med sprutor så lär han väl vara mer manipulerbar.
Nadja har ju kommit in i bilden under denna tid och är en ytterligare hotbild.
Enbart om han lämnar in skilsmässoansökan så lär det se förbaskat illa ut relaterat till livförsäkringen om hon medvetet jobbar på en fejkad nytändning.
Att hon fullständigt avskyr hennes inträde på arenan är uppenbart - Nadja sätter käppar i hjulet och gör att JM får kämpa mer än hon tänkt sig för att vinna Akis gunst så han inte slänger in skilsmässopapper.
JM får omaket att böja sig inför Aki och limma - en för henne fullständigt otänkbar situation som garanterat gör hennes grandiosa och narcissistiska sida rasande inombords.
Jag vet inte hur många ggr JM förminskar Nadja via påståendet att de bara träffats tre ggr (vilket är fel).
"F: Tuija vet att Aki skrev under skilsmässopapprena. Han var hos deras syster när han gjorde det och Tuija vet att han ville skiljas från Johanna.
J: Var det därför vi under hela sommaren höll på åka upp till västkusten och planerade och ställde oss i bostadskö i Strömstad och så vidare. Tyder det på några som ska skiljas, nej. Vi hade nyss gift oss."
" Allt det här skitet som stått i tidningen om att vi låg i skilsmässa och att han hade en ny tjej, alltså det är bara lögner och ljug. De är ju bara och fråga mina vuxna barn. De har till och med varit med i Strömstad eftersom vi skulle flytta upp."
"Aki han var som han var, han hade ett B-kort. Blev det inte Strömstad, så skulle han ta Nadja i Flen. Det var den nakna sanningen."
" Alltså de var inte ihop, förstår du? Det var hans nöje typ tre gånger."
Ja, jag utgår från att sms och messenger är korrekta, att han smsar Nadja och JM får sitta och förnedra sig själv uppe i huset via sitt smsande då han skiter blankt i hennes lockelser och saknar Nadja.
2015-08-18: "Förhörsledaren får se dessa sms och det handlar om att han ska komma upp och att hon älskar honom mm."
.. och vore jag honom så skulle därför gästhuset vara ett ypperligt alternativ.
Det fetstilta hade jag missat i FUP. Det stöder absolut teorin om "förlåtande hustru som vill starta om".
Att hon är en sjuhelsikes manipulatör vet vi redan, att hon skulle lyckas locka Aki till Granliden med fagra kärlekslöften är ändå en häpnadsväckande prestation, givet polisanmälan, N*dja, injektionsäventyr, hotelser och hans omvittnade rädsla.
Hittade detta på minilex.se, hoppas hon inte har hemförsäkringen kvar:
Rättegångskostnaderna kan täckas av rättsskyddsförsäkring, som är en del av hemförsäkringen. Förlorar parten målet täcker rättsskyddet som regel 80 procent av den försäkrades och motpartens rättegångskostnader, inklusive kostnader för juridiskt ombud och vittnen.
Jag tror att rättsskyddet i hemförsäkringar täcker rättsliga tvister, men inte brottmål. Brottmål där man blir dömd har man orsakat själv, inte genom olycka eller slarv utan med uppsåt.
Såg att RMV har forskningssamarbete med KI ang psykopati, kanske Johanna får ingå i den? (Tillsammans med Institutionen för klinisk neurovetenskap vid Karolinska institutet har forskningsarbete utförts kring ökad förståelse av mekanismer bakom psykopatiskt beteendemönster. Projektet sker i samarbete med Kriminalvården). Jag tror nog att man vid RPU tar MR bilder av hjärnan, dels för att utesluta sjukdom men kanske även för forskning?
Det beror väl på vad de egentligen har hittat för fel på Johanna, att det är riktigt skevt i huvudet kan vi ju lätt konstatera men är det något som kan vara värt att studera vidare på?
Men varje studie på sådana som Johanna lär ju oss lite till så varför inte, det kan ju gå att hitta ett mönster för att fånga upp de som har en störning likt henne, just för att skydda resten av samhället för vad de kan ställa till med.
Jag tror att rättsskyddet i hemförsäkringar täcker rättsliga tvister, men inte brottsmål. Brottsmål där man blir dömd har man orsakat själv, inte genom olycka eller slarv utan med uppsåt.