2017-07-26, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Jäpp! Vad säger du om detta du som är utpekad som pilot?

Snälla

Kom in i matchen!
Citera
2017-07-26, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Han behövde egentligen ingen hjälp, vad han behövde var en bil och en bil kan ha funnits tillgänglig väldigt nära brottsplatsen - hos någon av systrarna på Lockerudsvägen.

Glöm nu inte vad som har berättats om pilot: "Han ägde själv ingen bil vid det aktuella tidpunkten, men det finns en bil som han kan ha haft tillgång till".

Jag tror att pilot kan ha agerat helt ensam.

Om jag förstått det rätt så markerade hunden endast på ett ställe vid brottsplatsen. Tolkar det som att kroppen bars från brottsplatsen till bilen. Bära en livlös kropp själv är inte lätt, därför tror jag att han fick hjälp.
Citera
2017-07-26, 20:00
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emileflournoy
Stort tack Zeitum! Så om jag tyder kartan rätt så mynnade stigen alltså ut på Hällristningsvägen där Helena bodde och vittnena i bilen satt? Ser inte om lekplatsen är markerad, men låg den precis där stigen mynnade ut?

Alltså, krysset markerar var i höjd med stigen som de båda skorna hittades, ca 5-10 m in på vardera sidan om stigen. Den lilla rektangeln vid andra änden av stigen kan förmodas vara lekplatsen.
Citera
2017-07-26, 20:16
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Om "pilotmannen" (oavsett vem det är) har agerat helt ensam fungerar faktiskt fortfarande vittnesmålen från "Hanna" och "killarna på Hällristningsvägen" - förutsättningen är bara att Helena började gå hemåt redan vid 01:50 till 01:55 och att Helena med sällskapet nådde det kritiska området redan 02:00 till 02:10. I så fall skulle det vara möjligt för en ensam gärningsman att hinna ta sig till Lockerud/Bråten till fots, väcka någon och få tag i en bil (och kanske också en manlig medhjälpare)samt hinna tillbaka till Ekuddenvägen när "Hanna" kommer ut. Bilen vänder sedan på Ekuddenvägen och kör i hög fart tillbaka till Lockerud/Bråten, där den observeras av det andra vittnet som också rastar sin hund. Sannolikt återvänder bilen runt 02:30 till 02:45 när den observeras av "killarna". Första gången kanske man lämnade platsen i panik och utan Helena, medan man andra gången kör in på cykelvägen från Ekuddenvägen och då observeras av "killarna" ("Hanna" har nu hunnit att gå in), kör upp på lekplatsen och tar med henne - det är också då som ringarna faller av. Känns som att detta funkar, faktiskt.

Jag har gått igenom bl a kopior på gamla artiklar om fallet i dag. När det gäller tiden som Helena ska ha lämnat Stadt så angivs det på flera ställen att det var vid 02-tiden. Vid ett par tillfällen preciseras tiden mer.

I Göteborgs-Postens artikel "Polisen ger inte upp Helenafallet. Försvinnandet fortsätter att engagera lokalbefolkningen" (1997-06-14), står att läsa:

"Hon hade varit på Stadshotellet i hemstaden Mariestad och var på väg hem - då var klockan strax efter 02 på morgonen den 14 juni." (Min fetmarkering.)

I en artikel i Expressen med titeln "Okända män sökte kontakt med Helena" (okänt datum, har bara brödtexten) berättar en bartender om natten.

"Bartendern som arbetade på stadshotellets diskotek natten mot söndagen den 14, natten när Helena försvann, vill vara anonym.

För Expressen berättar han att Helena lämnade diskot efter klockan två.

- Det är jag säker på. Baren stänger klockan två och den var stängd när hon kom fram och bad om isvatten."
(Mina fetmarkeringar.)

Jag har inte hittat några uppgifter om att Helena ska ha gått från Stadt tidigare än kl. 02.
Citera
2017-07-26, 20:19
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Alltså, krysset markerar var i höjd med stigen som de båda skorna hittades, ca 5-10 m in på vardera sidan om stigen. Den lilla rektangeln vid andra änden av stigen kan förmodas vara lekplatsen.

Ja, rektangeln är lekplatsen. Men märk att stigen idag kommer in vid rektangelns/lekplatsen högra kortsida. Det är också på den högra kortsidan som den stora granen står och som man då kunde köra runt med bil. Granen står alltså uppe vid rektangelns högra, övre hörn. Det är också på rektangelns högra sida som den asfalterade, smala väg går och som man tog en bit asfalt från med däckmärken på. Som det ser ut på bilden kommer stigen ner på rektangelns vänstra kortsida. Fast å andra sidan är jag inte hundra exakt var stigen mynnade 1992.
Citera
2017-07-26, 20:23
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag har gått igenom bl a kopior på gamla artiklar om fallet i dag. När det gäller tiden som Helena ska ha lämnat Stadt så angivs det på flera ställen att det var vid 02-tiden. Vid ett par tillfällen preciseras tiden mer.

I Göteborgs-Postens artikel "Polisen ger inte upp Helenafallet. Försvinnandet fortsätter att engagera lokalbefolkningen" (1997-06-14), står att läsa:

"Hon hade varit på Stadshotellet i hemstaden Mariestad och var på väg hem - då var klockan strax efter 02 på morgonen den 14 juni." (Min fetmarkering.)

I en artikel i Expressen med titeln "Okända män sökte kontakt med Helena" (okänt datum, har bara brödtexten) berättar en bartender om natten.

"Bartendern som arbetade på stadshotellets diskotek natten mot söndagen den 14, natten när Helena försvann, vill vara anonym.

- Det är jag säker på. Baren stänger klockan två och den var stängd när hon kom fram och bad om isvatten."
(Mina fetmarkeringar.)

Jag har inte hittat några uppgifter om att Helena ska ha gått från Stadt tidigare än kl. 02.

Ok, men schemat kan gå att få ihop ändå om vi ruckar på "Hannas" tider en aningens och tänker oss att "killarna" gör observationen runt 02:40 till 02:45.
Citera
2017-07-26, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Ok, men schemat kan gå att få ihop ändå om vi ruckar på "Hannas" tider en aningens och tänker oss att "killarna" gör observationen runt 02:40 till 02:45.
Varför ska Ni rucka på tiderna ??? Litar du inte på att Jenven och grabbarna har gjort nåt rätt , lyssna på vad han säger i veckans brott youtube, Helenafallet ,alla ev tider och observationer han visar kartor och stigar som det såg ut på den tiden , hon gick ut genom dörren på Statt några minuter efter 02 , träffade BW fick en kram för att dom var väldigt goda vänner, hejade på några killar innan hon påbörjade sin promenad hemåt , så enligt Jenven så har inte kommit väg från torget före 02.10-02.15 och har hon ensam el tillsammans med någon gått hem så tar det ca 20 minuter minst ca så hon bör inte varit hemma på stigen före 02.30 , jag har gått sträckan flera ggr .Jag tror mer på Leif GW s version att hon har fått skjuts med någon annars håller inga spekulationer ,
Senast redigerad av Fighter83 2017-07-26 kl. 21:12. Anledning: Felstavning
Citera
2017-07-26, 20:40
Medlem
Jag tror det är högst möjligt att gm förvarat kroppen i en bil (bagage) fram till sön. Hinner då tänka ut vad denne ska göra med kroppen och har flera dagar på sig då han sjukskriver sig.
Citera
2017-07-26, 20:47
Medlem
Citat:

(Mina fetmarkeringar.)

Kan detta verkligen stämma? När jag hängde på Statt i slutet av 90-talet stängde baren kl 01!!! Sen hängde man kvar så länge man kunde och var kanske inte "utanför dörrarna" förrän närmre 02. Sen hände man ju kvar på torget en stund... så gjorde "alla"
Senast redigerad av susabusa78 2017-07-26 kl. 20:50.
Citera
2017-07-26, 20:52
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susabusa78
Kan detta verkligen stämma? När jag hängde på Statt i slutet av 90-talet stängde baren kl 01!!!

Det här är vad som framkommer i media. Jag personligen vet inte när baren stängde -92 - och inte heller när den stängde i slutet av 90-talet. Kanske ändrade tider några år senare?
Citera
2017-07-26, 20:55
Medlem
Citat:
Det här är vad som framkommer i media. Jag personligen vet inte när baren stängde -92 - och inte heller när den stängde i slutet av 90-talet. Kanske ändrade tider några år senare?

Nja nog var det väl 02.
Citera
2017-07-26, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ja det gör det, bra redogörelse för förloppet här.
Systrarna bodde på Lockerudsvägen 55, inte alls långt ifrån brottsplatsen, ett par minuter i rask takt...
Exakt 950 meter till Helenas hus den sträckan tar 11 minuter att gå , plus en bit till där försvinnandet kan ha skett , alltså ett par minuter till .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in