Citat:
Ursprungligen postat av
Ugglan.
Om "pilotmannen" (oavsett vem det är) har agerat helt ensam fungerar faktiskt fortfarande vittnesmålen från "Hanna" och "killarna på Hällristningsvägen" - förutsättningen är bara att Helena började gå hemåt redan vid 01:50 till 01:55 och att Helena med sällskapet nådde det kritiska området redan 02:00 till 02:10. I så fall skulle det vara möjligt för en ensam gärningsman att hinna ta sig till Lockerud/Bråten till fots, väcka någon och få tag i en bil (och kanske också en manlig medhjälpare)samt hinna tillbaka till Ekuddenvägen när "Hanna" kommer ut. Bilen vänder sedan på Ekuddenvägen och kör i hög fart tillbaka till Lockerud/Bråten, där den observeras av det andra vittnet som också rastar sin hund. Sannolikt återvänder bilen runt 02:30 till 02:45 när den observeras av "killarna". Första gången kanske man lämnade platsen i panik och utan Helena, medan man andra gången kör in på cykelvägen från Ekuddenvägen och då observeras av "killarna" ("Hanna" har nu hunnit att gå in), kör upp på lekplatsen och tar med henne - det är också då som ringarna faller av. Känns som att detta funkar, faktiskt.
Jag har gått igenom bl a kopior på gamla artiklar om fallet i dag. När det gäller tiden som Helena ska ha lämnat Stadt så angivs det på flera ställen att det var vid 02-tiden. Vid ett par tillfällen preciseras tiden mer.
I
Göteborgs-Postens artikel "Polisen ger inte upp Helenafallet. Försvinnandet fortsätter att engagera lokalbefolkningen" (1997-06-14), står att läsa:
"Hon hade varit på Stadshotellet i hemstaden Mariestad och var på väg hem - då var klockan strax efter 02 på morgonen den 14 juni." (Min fetmarkering.)
I en artikel i
Expressen med titeln "Okända män sökte kontakt med Helena" (okänt datum, har bara brödtexten) berättar en bartender om natten.
"Bartendern som arbetade på stadshotellets diskotek natten mot söndagen den 14, natten när Helena försvann, vill vara anonym.
För Expressen berättar han att Helena lämnade diskot efter klockan två.
- Det är jag säker på. Baren stänger klockan två och den var stängd när hon kom fram och bad om isvatten." (Mina fetmarkeringar.)
Jag har inte hittat några uppgifter om att Helena ska ha gått från Stadt tidigare än kl. 02.