Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Comfort zone.. anchor point. Granliden.
Jepp. Skådeplatsen är känd och behöver inte studeras särskilt.
Missaget består i att inte inse att blixten inte slår ned två ggr på samma ställe utan att någon konstaterar att blixten slagit ner två ggr på samma ställe.
Som med tvillingar: man förstår inte att det är tvillingar förrän man ser dem tillsammans.
Lite ironiskt.
Fast jag känner att jag borde kvalificera det där en aning, närmare din slutsats: eftersom det andra mordet som jag ser det var ett desperationsmord så kan det vara att hon brydde sig mindre om hur det skulle upplevas i det speciella hänseendet.
Hon räknade med att klara sig på en överdoserad MR som inte kunde ge sin version.
Vilket antyder att hon dels kan ha tänkt lite (extra) slafsigt och dels förlitat sig än mer på det betryggande: så här gjorde vi förra gången och så tänkte vi då.
Det kan faktiskt tala för att hon upprepade sig mer än vad man skulle ta för troligt om man ser morden som två isolerade och jämförbart förberedda dåd.
Men andra gången fick det gå ännu snabbare, och efter att ev ha tvingats ta rodret till skutan själv den natten så förlitade hon sig på hur hon och JJ (?) hade planerat gången innan.
Så tillfälle två kan definitivt ge insikter om "ettan".