2017-07-26, 15:57
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Gör man upp att nån ska komma vid solnedgång så borde det väl inte vara nåt större bekymmer. Om det är nåt som lär ha undvikits som pesten så är det just sådan kommunikation...

Förvisso.

Men om ngt händer på vägen som hindrar eller försenar JJ?

Finns det telefonkiosker nuförtiden (på vägen)? Som JJ kunnat ringa JB på som sen kunnat ringa JM?
Citera
2017-07-26, 16:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det här är mycket intressant för utvecklingen i fallet angående MR,s ålder, vad vi har än så länge är den idhandling som Jähresten har lämnat in till TR, åklagarna har ju inte än lyckats bevisa att den inte är äkta och inte visar MR,srätta ålder, kanske den här undersökningen de gjort på MR kan kasta ett ljus över hans ålder i verkligheten.

Lagändringen gjorde ju sådana här undersökningar möjliga så vi får se vad som händer, finns det fortfarande tveksamheter angående hans ålder trots undersökningen är jag rädd för att han får åldersrabatt, frågan är hur säkra de som gör bedömningen kommer att vara, finns det ett spann så blir det svårt för åklagarna om de inte lyckas med att få id-handlingen ifrågasatt.
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/nya-tester-om-rajabis-alder-har-andrat-lagen/
Socialstyrelsen iscensatte ett uppdrag (BHT och Karolinska i samverkan) 1 juli 2016 för att undersöka totalt 2000 personer (14 år-22 år) som referensgrupp (för att kvalitésäkra) gällande MR (inte rajabi utan MagnetRöntgen) av tillväxtzoner hand-, knä- och fotleder.
Projektet sjösattes i våras, ska var klart nu i höst.
Vet inte om detta kan påverka nåt i sig även om MR redan har gjort en.. MR.
Citera
2017-07-26, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det här är mycket intressant för utvecklingen i fallet angående MR,s ålder, vad vi har än så länge är den idhandling som Jähresten har lämnat in till TR, åklagarna har ju inte än lyckats bevisa att den inte är äkta och inte visar MR,srätta ålder, kanske den här undersökningen de gjort på MR kan kasta ett ljus över hans ålder i verkligheten.

Lagändringen gjorde ju sådana här undersökningar möjliga så vi får se vad som händer, finns det fortfarande tveksamheter angående hans ålder trots undersökningen är jag rädd för att han får åldersrabatt, frågan är hur säkra de som gör bedömningen kommer att vara, finns det ett spann så blir det svårt för åklagarna om de inte lyckas med att få id-handlingen ifrågasatt.

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/nya-tester-om-rajabis-alder-har-andrat-lagen/

Nu säger hans advokat att han är nyss fyllda 21, har månad/dag också ändrats? Det har jag missat totalt i så fall. Tidigare har han ju hävdat 940108 (Kroatien), 960108 (gränspolisen Malmö) och 980108 (Mig-verket).

Är han född 960108 fattas det bara 4 månader från brottet till möjlig livstid så jag hoppas på 14 år för MR. Känns väl lite tveksamt med att få till en korrekt åldersbestämning vad gäller över/under 21 år men vi får helt enkelt se.

Det stör mig som bara den när han i avlyssnade samtal pratar om 5 år i fängelse och hur hemskt det skulle vara... Ja Du Mohammmad, du har liksom nästan ett dubbelmord på ditt samvete!
Citera
2017-07-26, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Förvisso.

Finns det telefonkiosker nuförtiden (på vägen)? Som JJ kunnat ringa JB på som sen kunnat ringa JM?

Johanna har i förhör uppgivit att JJ har flera telefoner (knark/jobb telefoner)
Att som någon sa kolla upp de mobiler som plockats upp av masterna vid tillfället borde vara en bra idè, om det går.

Själv tycker jag att det är ett alltför stort sammanträffande att JJ tar ut pengar alldeles i närheten samtidigt som Aki köper korv i mojjen.

Jag är säker på att JJ var där.
Citera
2017-07-26, 16:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Förvisso.

Men Lonnrot! Jag kan inte detaljbeskriva den störda JMs planer. Hahahahaha.
Skojar bara. Jag tror för det första inte att det är så avancerat (förutom det mest basic typ lägg nu mobilen på laddning under tiden vi mördar ).
Hon ber dem väl anlända när det mörknar, ett visst klockslag, kanske tassar iväg och möter dem på den där avsides vägen ner till stugan och avger rapport på aktuellt läge.
Hon har ju stått där själv nånstans vid nästa mord och kurat.
Senast redigerad av develi 2017-07-26 kl. 16:21.
Citera
2017-07-26, 16:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Att som någon sa kolla upp de mobiler som plockats upp av masterna vid tillfället borde vara en bra idè, om det går.

Själv tycker jag att det är ett alltför stort sammanträffande att JJ tar ut pengar alldeles i närheten samtidigt som Aki köper korv i mojjen.

Ja, se där. Då fick de väl kanske skjuts ut då?
Har JMS smsande på väg dit i åtanke.
Citera
2017-07-26, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessDaisy
Tror det är stor risk för suicid när hon väl inser vad allt detta innebär med lång tid i fängelse

Knappast troligt.
Att psykopater med ärkenarcissistisk grandiositetssjälvbild (likt Big Mama) suiciderar är i princip lika sällsynt som enhörningar på en sommaräng.
Sagt upplysningsvis.
Citera
2017-07-26, 16:26
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Gör man upp att nån ska komma vid solnedgång så borde det väl inte vara nåt större bekymmer. Om det är nåt som lär ha undvikits som pesten så är det just sådan kommunikation..

TC hör JB säga till JJ att inte prata om det här och uppfattade det handlade om drunkningen. JJ skämtade och JB säger "släpp det". Hon frågar sen DB vad det handlade om som då svarar att JB och JJ var med på Granliden samt att han tyckte det var "jävligt jobbigt att de berättade det för honom för då är det någonting som han måste hålla inom sig."

Hmm. För mig vetter det där förvisso åt ngt som ser ut att motsäga sig självt. Varför skämtar JJ om det om han själv vart med, eller han och JB? Varför berättar JB för DB att hon och JJ vart där, om de varit det? Varför berättar DB detta för sin flickvän (han håller det inte "inom sig")?

Borde det inte vara rimligare att de skämtar om AP:s hädangång eftersom de inte var där, men drar sig till minnes alla stämplingarna? Och sen möjligen att DB föredrar att flickvännen får höra att det finns flera som varit där och potentiellt kan vittna om olyckan och ge varandra alibi snarare än att JM var där själv när det hände och utan vittnen?

Det låter i alla händelser på mig som om man försöker blanda bort korten.

Det är ju i en bemärkelse förstås spegel-scenariot till det polisiära gärningsmanna-intresset: vem var där?

Om det är dessa uppgifter som ligger till grund för misstankarna så är det ju i en mening också dessa som "skyddar" JM från ett mordåtal (låt vara att det är anstiftan i stället).

Så det där måste ju myndigheterna dra ett snäpp närmare klarhet. Annars borde man ju bortse ifrån det och se om bilden blir klarare av det.

Är det ändå inte lite riskabelt att ligga och köra på kvällen/natten för att utföra mord?

Nästa gång JM gjorde samma resa blev hon ju sedd av en bilmodellsfantast intill Granliden.

Vad var det för veckodag? Utöver att det var natten till kräftpremiären?

Räcker ju med en gubbe bakom en persienn så är det klippt.
Citera
2017-07-26, 16:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Hmm. För mig vetter det där förvisso åt ngt som ser ut att motsäga sig självt. Varför skämtar JJ om det om han själv vart med, eller han och JB? Varför berättar JB för DB att hon och JJ vart där, om de varit det? Varför berättar DB detta för sin flickvän (han håller det inte "inom sig")?
JJ verkar pladdra på rejält om han så är förbannad att JM inte betalar som hon ska. Den frågan får även TC om vad hon tror och funderar kring att vissa kör en cool stil eller hur det nu var.
Jag lägger till att har han rökt så kanske han inte är så betänksam, fnissfaktorn är väl inget nytt fenomen. JB hyssjar väl eftersom DBs tjej är där.
Att DB berättar om detta sen när de gått därifrån beror nog på flera kombinerande faktorer - tjejen kanske tjatar, DB är pårökt och han känner förtroende för henne. Dock verkar hon tycka att det går alldeles för långt med vissa saker i den familjen, hon gillar väl inte vad hon ser och får (ofrivilligt) ta del av. Det märks tydligt i förhöret att hon tycker flera delar är helt wacko.
Den tjejen tar enbart risker - risk att förlora DB men tycker det ändå är helgalet det som sker och speciellt om DB är oskyldig som sådan till mordet men har vetskap om nåt.
Citat:
Är det ändå inte lite riskabelt att ligga och köra på kvällen/natten för att utföra mord?
Nästa gång JM gjorde samma resa blev hon ju sedd av en bilmodellsfantast intill Granliden.
Vad var det för veckodag? Utöver att det var natten till kräftpremiären?
Räcker ju med en gubbe bakom en persienn så är det klippt.
Uppenbart inte eftersom hon skjutsar MR dit vid samma tidpunkt ungefär och parkerar nånstans på den där enskilda vägen ner till stugan. Klarade man sig osedd ner gällande Aki kan det väl ha lett till lite hybris i tanken.
Senast redigerad av develi 2017-07-26 kl. 16:47.
Citera
2017-07-26, 16:50
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Eftersom det finns vittnesuppgifter om en samling av valda delar av familjen känns det svårt att räkna bort det helt, men det stämmer att det i sig knappast hade lockat AP. Och det mindre sällskapet borde inte ha triggat AP:s drickande vidare, om han inte blev utmanad i snapshävning av JJ el DB. Så det lutar då mer åt att JM försett honom och att JJ kommit ut sent på kvällen/natten och knackat på lillstugans 8-miljonersdörr, eller att JM klarat biffen solo.

Och entrecoten har följt JJ hem...

Men vad gäller "tillfälle och möjlighet" så pekar fingret ganska starkt mot att JM ändå gjort det själv.
Och varför skulle JJ hitta på för MR att han gjorde det?
Citera
2017-07-26, 16:52
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria

Var det så? Men då är ju saken biff. Stämmer tid och plats?
Citera
2017-07-26, 16:54
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Men Lonnrot! Jag kan inte detaljbeskriva den störda JMs planer. Hahahahaha.
Skojar bara. Jag tror för det första inte att det är så avancerat (förutom det mest basic typ lägg nu mobilen på laddning under tiden vi mördar ).
Hon ber dem väl anlända när det mörknar, ett visst klockslag, kanske tassar iväg och möter dem på den där avsides vägen ner till stugan och avger rapport på aktuellt läge.
Hon har ju stått där själv nånstans vid nästa mord och kurat.

Jo jo. Det finns ju liksom en säker variabel: AP kommer ingenstans innan nästa dag grytt. Så med det som fond kan de ju anlända när de vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in