2017-07-26, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma

Ondska
"Tvillingarna" i tråden har avfärdat begreppet som betydelselöst utanför religiösa sammanhang. Godhet och ondska har betydelse i sammanhang långt utanför religiösa i de flesta kulturer, kanske i alla. Det är inte lätt att hitta någon som passar bättre in på beskrivningen "ond" än JM, IMHO. I vilken utsträckning förklaringen är fysiologisk eller psykosocial kan diskuteras, men jag är övertygad om att det är en kombination. En pågående serie med Morgan Freeman på TV2, som SVT valt att kalla "Jakten på Gud", har en del intressant information och intressanta infallsvinklar på begreppet ondska. Dels har betydelsen av fysiologisk och psykosocial påverkan tagits upp, men dels har också fall beskrivits där goda blivit onda och där onda blivit goda.
Finns det hopp för JM?

Ang personlighet, psykopater, arv/miljö etc rekommenderar jag Vetenskapens världs avsnitt "Ditt förutbestämda liv" som gick i repris den 24/7, finns på svtplay fortfarande. Mycket intressant, bl a tas Dunedinstudien upp och James Fallon intervjuas (han har f ö varit med i fler tv-program bl a "Min genetiska resa" som tyvärr verkar borttagen från svtplay).
Citera
2017-07-26, 13:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ondska
"Tvillingarna" i tråden har avfärdat begreppet som betydelselöst utanför religiösa sammanhang. Godhet och ondska har betydelse i sammanhang långt utanför religiösa i de flesta kulturer, kanske i alla. Det är inte lätt att hitta någon som passar bättre in på beskrivningen "ond" än JM, IMHO. I vilken utsträckning förklaringen är fysiologisk eller psykosocial kan diskuteras, men jag är övertygad om att det är en kombination. En pågående serie med Morgan Freeman på TV2, som SVT valt att kalla "Jakten på Gud", har en del intressant information och intressanta infallsvinklar på begreppet ondska. Dels har betydelsen av fysiologisk och psykosocial påverkan tagits upp, men dels har också fall beskrivits där goda blivit onda och där onda blivit goda.
Finns det hopp för JM?
Ondska ur ett personlighetsperspektiv jag som ren och skär egoism i grunden som kan kopplas till överdriven självgodhet och självuppskattning. Kombineras detta med empatilöshet så ser man väl resultat i form av ondska i värsta fall.
Det är väl detta i sig som religioner, livsåskådningar anammat typ hedra Gud och inte mammon.
Vad nu än Gudsbegreppen har för innebörd.
Är JM psykopat eller likande så kan hon väl bli artificiellt god om hon ser vinstvinning i det hela..
Citera
2017-07-26, 13:28
Medlem
why123s avatar
Citat:
Änkepension finns fortfarande, men bara för de som gift sig före 1990.

https://www.pensionsmyndigheten.se/for-pensionarer/ekonomiskt-stod/ankepension

Kan man förstå JM?
JMs planerande och agerande är svårt att förstå. Hon vidtar en rad åtgärder, som ser ut som en plan, som avslutas med att hon (själv eller med hjälp av torped) tar livet av Aki. Samtidigt som det ser ut att följa en plan, samtidigt begår hon misstag av olika slag. Fel försäkringbelopp i IF-försäkringen. Folksam-försäkringen blir aldrig giltig, kremeringskravet, begäran om snabb utbetalning av livförsäkring är bara några exempel på "onödiga misstag".

Grandios självuppfattning
Utgående från hennes agerande kan man dra slutsatsen att hon är dum, men jag tror att hon är ungefär normalbegåvad. Det stora problemet som IMO leder till hennes till synes korkade agerande är hennes grandiosa självuppfattning. Hon ser alla andra som lägre stående varelser som det står henne fritt att utnyttja och som hon lätt lurar. Hon inser samtidigt att hon måste spela ett spel för att det inte ska vara uppenbart hur hon utnyttjar andra. Det fungerade länge med pappa. När det inte fungerade med manliga partners klassade hon dessa som psykopater och "drog vidare". Aki fick "specialbehandling" därför att tanken var att han skulle bli en inkomstkälla, genom livförsäkringar. När pappa var "förbrukad" skulle han kunna bli en inkomstkälla genom arv, genom att båda föräldrarna mördades. Det framkommer flera gånger genom hur JM uttalar sig att "felet" som begicks när Göran mördades, enligt JM, var att Anki överlevde.

Ondska
Finns det hopp för JM?

Kan man förstå JM?

Ja, det är lätt att förstå hur hon tänkt, glöm inte att hon utmålade Aki som narkoman tidigt. Hon drogade honom t.o.m i februari så att sonen och andra skulle se hur illa det var ställt med honom.

Ja, att hon begick en del misstag var inte konstigt. För trots sin plan började det brinna oroväckande under marken. Hur skulle hon kunna räkna med Nadia t ex? Vi vet inte när hon fick reda på hennes existens och bara tanken på att en bekräftelse av skilsmässan kunde dimpa ner gjorde att hon var tvungen att snabba sig lite på slutet. Aki hade hon fullständigt tappat greppet om, han var inte längre hennes. Nu gällde det att rädda pengarna och bli änka i stället för att bli ratad och fattig.

Ja, det har hon verkligen. Men hon är inte dum på det vis vi tror. Alla "visste" att Aki var narkoman. Det fick de höra flera gånger av henne. Dessutom kunde sonen berätta om när Aki låg utslagen på soffan.
Hur smart var det inte att ringa till Akis ex och be henne ringa till Nadia och ta bort bilden där de ser "påtända" ut. Varför lämnar hon så olika förklaringar när det gäller Akis död. Omkom han genom olycka på bryggan så kunde det bero på att han använt droger. De flest vuxna män i Akis storlek klarar 1.36 i % och det var ingen som anade oråd heller..
Hon var inte intresserad av Aki och han var definitivt inte intresserad av henne. Nej, man ska inte krångla till det, Johannas telefon befann sig på Granliden och det gjorde även Johanna.

Ondska Förvåning

Hon förstår inte begreppet. Förmodligen tror hon det är en exotisk maträtt.
Den största överraskningen för henne var att de inte hittade några droger i Akis kropp. Nu arbetade han oftast i Stockholm så det var svårt för henne att droga honom lite lagom. Det är/blir alltid jobbigt när den man utmålat som en narkoman med ojämnt humör visar sig att inte ha droger i sina hårstrå. Men det är inga större problem, narkomaner får återfall. Varför hennes intresse för om det fanns droger i Akis kropp? Den första tanken som slår en är att hon inte ville visa att hon drogat honom. Men jag tror att det är tvärtom, det blev en besvikelse och ett bakslag när han visade sig ren.
Citera
2017-07-26, 13:40
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tänkte vara något tydligare i hur jag funderar.
Jag ämnar inte förlägga nån död bortom Granliden, det vore en björntjänst gällande åtal. JM binder nämligen sig själv till platsen vilket är oerhört viktigt ihop med att master och telefonlistor bekräftar deras telefoner.

På samma sätt som master och telefonlistor är hårdfakta så har svar från RMV samma funktion inför rätten. Därför ser jag det som mer fruktsamt att undvika flummiga termer och ägna sig åt annan tanke kring gärningsförlopp - såtillvida inte nåt väldigt trovärdigt skulle dyka upp på drogfronten.

Förutom att jag är övertygad att han (som uppgrävd i en svår sits att jaga bevis så lång tid efteråt) är analyserad så långt det går - vilket lär överträffa JMs begåvning på drogfronten - så har RMV försprång på hans dåvarande kroppsvätska.

Utgångsläge och angående fetat.
Han dog på Granliden, han drack stora mängder alkohol, hon har övergett sin ursprungsplan att förgifta honom som hon inledde livförsäkringen med.
Hon använde nog midsommar som preparation, att få Aki att mjukna. Parallellt blir detta ett bevis att dra upp om hur familjära de är.
Utifrån hans anmälan om hennes knarkinnehav gör hon troligen inte annat än att framstå som världens goaste fru. Jag kan rent av se henne framför mig hur hon lägger huvudet på sned och pratar med en röst där hon ska framstå som en liten oskuldsfull docka. Om hon slutar plåga honom med sprutor så lär han väl vara mer manipulerbar.
Nadja har ju kommit in i bilden under denna tid och är en ytterligare hotbild.
Enbart om han lämnar in skilsmässoansökan så lär det se förbaskat illa ut relaterat till livförsäkringen om hon medvetet jobbar på en fejkad nytändning.

Att hon fullständigt avskyr hennes inträde på arenan är uppenbart - Nadja sätter käppar i hjulet och gör att JM får kämpa mer än hon tänkt sig för att vinna Akis gunst så han inte slänger in skilsmässopapper.
JM får omaket att böja sig inför Aki och limma - en för henne fullständigt otänkbar situation som garanterat gör hennes grandiosa och narcissistiska sida rasande inombords.
Jag vet inte hur många ggr JM förminskar Nadja via påståendet att de bara träffats tre ggr (vilket är fel).

"F: Tuija vet att Aki skrev under skilsmässopapprena. Han var hos deras syster när han gjorde det och Tuija vet att han ville skiljas från Johanna.
J: Var det därför vi under hela sommaren höll på åka upp till västkusten och planerade och ställde oss i bostadskö i Strömstad och så vidare. Tyder det på några som ska skiljas, nej. Vi hade nyss gift oss."

" Allt det här skitet som stått i tidningen om att vi låg i skilsmässa och att han hade en ny tjej, alltså det är bara lögner och ljug. De är ju bara och fråga mina vuxna barn. De har till och med varit med i Strömstad eftersom vi skulle flytta upp."

"Aki han var som han var, han hade ett B-kort. Blev det inte Strömstad, så skulle han ta Nadja i Flen. Det var den nakna sanningen."

" Alltså de var inte ihop, förstår du? Det var hans nöje typ tre gånger."

Ja, jag utgår från att sms och messenger är korrekta, att han smsar Nadja och JM får sitta och förnedra sig själv uppe i huset via sitt smsande då han skiter blankt i hennes lockelser och saknar Nadja.
2015-08-18:
"Förhörsledaren får se dessa sms och det handlar om att han ska komma upp och att hon älskar honom mm."

.. och vore jag honom så skulle därför gästhuset vara ett ypperligt alternativ.

Bland somligt annat som hör en betydande relation till så betyder Nadj* att JM plötsligt inte kan skjuta upp inkasserandet av livsförsäkringen längre. Dvs hon måste begå mord och hon måste begå det vid första bästa tillfälle -- vilket dessutom försvåras av att AP (pga Nadj* o.a.) inte är tillstädes och inte vill vara det. Dessutom komplicerar och inskränker hon motivbilden eftersom självmord och överdos och somliga andra olyckor (på vissa platser) minskar i trovärdighet.

Därtill ger Nadj* + AP:s droganmälan hypotetiskt en framtida boende- och vårdnadstvist rörande tvillingarna och ett ruckande av den möllerska familjesammanjållningen, hushållsekonomin och "arbetsdelningen", och JM:s roll som familjeöverhuvud. AP skulle ha ev kunnat göra gemensam sak med övriga pappor som överlevt JM och sen hade JM riskerat stå utan någonting.

Så det finns en rad "rationella" skäl för JM att bekymras över Nadj*s uppdykande: allt ställs på sin spets.

Drogning (spårbart) av AP förlorar också som du skriver definitivt i attraktionskraft efter hans anmälan mot "medicinlådan" -- så i det ljuset tycker jag att man kan tänka bort annan drogning än en alkoholrelaterad, dvs JM ville ha en "fyllegrej" och kan ha utnyttjat sina kunskaper om AP:s ev alkoholromantiska sidor och relaterade svagheter.

(Vilket antydningsvis initialt placerar tvillingarna på annan plats än i hans omedelbara närhet och direkta vård under dagen -- men kanske inte med absolut nödvändighet. Dvs detta skulle tala för att man hade för avsikt att ha en fest för honom med flera involverade men att barnen skulle passas av JB / DB, exv. Eller -- så har AP supits ner med spetsade groggar eldyl då han trott att han skulle umgås med bara JM och tvillingarna och velat anpassa alkoholintaget därefter. JM:s ord om att AP anlänt full till Granliden och låsts ute ur huset har en klang av sanning om sig: så möjligen har JM supit honom lite under bordet under dagen eller så har han placerats på bryggan med egen flaska när hon gått att natta barnen, och då velat/fått chansen att "ta igen" vad han förlorat tidigare när barnen var vakna. Och sen haft för avsikt att somna i gäststugan.

Då har AP möjligen övermannats av först finsk melankoli, sedan spetsat innehåll, sedan sömn och sist JM med en rejäl plastpåse.)
Senast redigerad av Lonnrot 2017-07-26 kl. 13:43. Anledning: Korr
Citera
2017-07-26, 13:47
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Änkepension finns fortfarande, men bara för de som gift sig före 1990.

https://www.pensionsmyndigheten.se/for-pensionarer/ekonomiskt-stod/ankepension

Kan man förstå JM?
JMs planerande och agerande är svårt att förstå. Hon vidtar en rad åtgärder, som ser ut som en plan, som avslutas med att hon (själv eller med hjälp av torped) tar livet av Aki. Samtidigt som det ser ut att följa en plan, samtidigt begår hon misstag av olika slag. Fel försäkringbelopp i IF-försäkringen. Folksam-försäkringen blir aldrig giltig, kremeringskravet, begäran om snabb utbetalning av livförsäkring är bara några exempel på "onödiga misstag".

Utgående från hennes agerande kan man dra slutsatsen att hon är dum, men jag tror att hon är ungefär normalbegåvad. Det stora problemet som IMO leder till hennes till synes korkade agerande är hennes grandiosa självuppfattning. Hon ser alla andra som lägre stående varelser som det står henne fritt att utnyttja och som hon lätt lurar. Hon inser samtidigt att hon måste spela ett spel för att det inte ska vara uppenbart hur hon utnyttjar andra. Det fungerade länge med pappa. När det inte fungerade med manliga partners klassade hon dessa som psykopater och "drog vidare". Aki fick "specialbehandling" därför att tanken var att han skulle bli en inkomstkälla, genom livförsäkringar. När pappa var "förbrukad" skulle han kunna bli en inkomstkälla genom arv, genom att båda föräldrarna mördades. Det framkommer flera gånger genom hur JM uttalar sig att "felet" som begicks när Göran mördades, enligt JM, var att Anki överlevde.

Ondska
Finns det hopp för JM?

Ondska är att motverka och motarbeta och bryta mot reglerna för den gemenskap som kommer att bedöma. Svårare än så är det inte.

Motsatsen är ödmjukhet.
Citera
2017-07-26, 13:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Bland somligt annat som hör en betydande relation till så betyder Nadj* att JM plötsligt inte kan skjuta upp inkasserandet av livsförsäkringen längre. Dvs hon måste begå mord och hon måste begå det vid första bästa tillfälle -- vilket dessutom försvåras av att AP (pga Nadj* o.a.) inte är tillstädes och inte vill vara det. Dessutom komplicerar och inskränker hon motivbilden eftersom självmord och överdos och somliga andra olyckor (på vissa platser) minskar i trovärdighet.
Ja, det hastar. Hon är en käpp i hjulet som har omaket att besudla JMs territorium. Hon blir en solklar fiende - nu lär hon behöva charma Aki för att vinna mark.
Allt ställs på sin spets som du uttrycker dig - JM kan inte kriga med samma vapen längre i form av nedvärderingar, kränkningar, hot.
Citat:
Drogning (spårbart) av AP förlorar också som du skriver definitivt i attraktionskraft efter hans anmälan mot "medicinlådan" -- så i det ljuset tycker jag att man kan tänka bort annan drogning än en alkoholrelaterad, dvs JM ville ha en "fyllegrej" och kan ha utnyttjat sina kunskaper om AP:s ev alkoholromantiska sidor och relaterade svagheter.
Ja, jag är beredd att tänka i andra termer med tanke på skeendena som plötsligt händer sen vår/tidig sommar och som påverkar JMs planer kors och tvärs.

Gällande resten så tror jag inte på gemensam fest med andra på Granliden. Det är dels för mycket motsättningar mellan aktuella familjemedlemmar och Aki - han lär avsky dem lika mycket som de avskyr honom - och stämmer inte om hon vill ha det att framstå som romantisk familjär reunion.
Den där överdosen av Entrecote och alkohol var nog tänkt som ett tack för hjälpen dagen efter när de pustar ut efter alla vedermödor..
.. och pratar om den underbara framtiden och skålar för alla pengarna som kommer strömma in. Är det nåt hon älskar att fabla om så är det inhandlande av gårdar, resor utomlands. Hon lever i en drömvärld av visioner där var och en matas med en lycklig framtid, allt de drömt om kommer uppfyllas. Allt blir bara så jävla bra i JMs Utopia.
Senast redigerad av develi 2017-07-26 kl. 14:00.
Citera
2017-07-26, 15:27
Medlem
Reimers avatar
Det här är mycket intressant för utvecklingen i fallet angående MR,s ålder, vad vi har än så länge är den idhandling som Jähresten har lämnat in till TR, åklagarna har ju inte än lyckats bevisa att den inte är äkta och inte visar MR,srätta ålder, kanske den här undersökningen de gjort på MR kan kasta ett ljus över hans ålder i verkligheten.

Lagändringen gjorde ju sådana här undersökningar möjliga så vi får se vad som händer, finns det fortfarande tveksamheter angående hans ålder trots undersökningen är jag rädd för att han får åldersrabatt, frågan är hur säkra de som gör bedömningen kommer att vara, finns det ett spann så blir det svårt för åklagarna om de inte lyckas med att få id-handlingen ifrågasatt.

Citat:
– För 21-årsgränsen är nyckelben är en sådan undersökning som är särskilt lämpad, säger Ann Lemne, utvecklingschef på RMV.

Under den senaste månaden har både Johanna Möller och Mohammad Rajabi genomgått rättspsykiatriska undersökningar. Myndighetens utlåtande är att ingen av dem lider av någon allvarlig psykisk störning, samt att de inte heller gjorde det vid brottstillfället. De kan därmed dömas till fängelse.

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/nya-tester-om-rajabis-alder-har-andrat-lagen/
Citera
2017-07-26, 15:30
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ja, det hastar. Hon är en käpp i hjulet som har omaket att besudla JMs territorium. Hon blir en solklar fiende - nu lär hon behöva charma Aki för att vinna mark.
Allt ställs på sin spets som du uttrycker dig - JM kan inte kriga med samma vapen längre i form av nedvärderingar, kränkningar, hot.

Ja, jag är beredd att tänka i andra termer med tanke på skeendena som plötsligt händer sen vår/tidig sommar och som påverkar JMs planer kors och tvärs.

Gällande resten så tror jag inte på gemensam fest med andra på Granliden. Det är dels för mycket motsättningar mellan aktuella familjemedlemmar och Aki - han lär avsky dem lika mycket som de avskyr honom - och stämmer inte om hon vill ha det att framstå som romantisk familjär reunion.
Den där överdosen av Entrecote och alkohol var nog tänkt som ett tack för hjälpen dagen efter när de pustar ut efter alla vedermödor..
.. och pratar om den underbara framtiden och skålar för alla pengarna som kommer strömma in. Är det nåt hon älskar att fabla om så är det inhandlande av gårdar, resor utomlands. Hon lever i en drömvärld av visioner där var och en matas med en lycklig framtid, allt de drömt om kommer uppfyllas. Allt blir bara så jävla bra i JMs Utopia.

Eftersom det finns vittnesuppgifter om en samling av valda delar av familjen känns det svårt att räkna bort det helt, men det stämmer att det i sig knappast hade lockat AP. Och det mindre sällskapet borde inte ha triggat AP:s drickande vidare, om han inte blev utmanad i snapshävning av JJ el DB. Så det lutar då mer åt att JM försett honom och att JJ kommit ut sent på kvällen/natten och knackat på lillstugans 8-miljonersdörr, eller att JM klarat biffen solo.

Och entrecoten har följt JJ hem...

Men vad gäller "tillfälle och möjlighet" så pekar fingret ganska starkt mot att JM ändå gjort det själv.
Citera
2017-07-26, 15:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Eftersom det finns vittnesuppgifter om en samling av valda delar av familjen känns det svårt att räkna bort det helt, men det stämmer att det i sig knappast hade lockat AP. Och det mindre sällskapet borde inte ha triggat AP:s drickande vidare, om han inte blev utmanad i snapshävning av JJ el DB. Så det lutar då mer åt att JM försett honom och att JJ kommit ut sent på kvällen/natten och knackat på lillstugans 8-miljonersdörr, eller att JM klarat biffen solo.

Och entrecoten har följt JJ hem...

Men vad gäller "tillfälle och möjlighet" så pekar fingret ganska starkt mot att JM ändå gjort det själv.
Jag tror som sagt att de inte anlänt samtidigt i nån form av familjär tillställning. Att försöka droga sin make är väl ganska klassiskt gällande förrädiska fruar. Misslyckas detta så lär det bli andra motiv som kräver andra tag.
Fortsättningsvis tror jag inte att hon gjort det själv med tanke på all stämpling, allt klappjakt på en medhjälpare, viftande med pengar och med tanke på Akis kroppshydda.
Förutom det svar som DBs flickvän fick när hon undrade vad de pratade om vill säga.
Citera
2017-07-26, 15:45
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

En undran som säkert vart uppe: går det inte avläsa alla telefoner som mastat mot samma som JM på den aktuella kvällen?

Om nu JJ lämnat sin ordinarie tfn hemma så tycker man ändå att det för en ev synkronisering mellan JM och JJ över avståndet Granliden–e-tuna/Arboga (vilket som var aktuellt) borde vara praktiskt med tfn-kommunikation.

Eller har den gode Jafar sutttit bortivägen i bil (med "Petter i Toppsta och Gusten i Backen") och väntat på att JM skulle hala flaggan?
Senast redigerad av Lonnrot 2017-07-26 kl. 15:49. Anledning: Rättelse
Citera
2017-07-26, 15:48
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jag tror som sagt att de inte anlänt samtidigt i nån form av familjär tillställning. Att försöka droga sin make är väl ganska klassiskt gällande förrädiska fruar. Misslyckas detta så lär det bli andra motiv som kräver andra tag.
Fortsättningsvis tror jag inte att hon gjort det själv med tanke på all stämpling, allt klappjakt på en medhjälpare, viftande med pengar och med tanke på Akis kroppshydda.
Förutom det svar som DBs flickvän fick när hon undrade vad de pratade om vill säga.

Hur menade du med det sista?
Citera
2017-07-26, 15:50
Medlem
develis avatar
Citat:
En undran som säkert vart uppe: går det inte avläsa alla telefoner som mastat mot samma som JM på den aktuella kvällen?

Om nu JJ lämnat sin ordinarie tfn hemma så tycker man ändå att det för en ev synkronisering mellan JM och JJ över avståndet e-tuna/Arboga (vilket som var aktuellt) borde vara praktiskt med tfn-kommunikation.

Eller har den gode Jafar sutttit bortivägen i bil (med "Petter i Toppsta och Gusten i Backen") och väntat på att JM skulle hala flaggan?
Gör man upp att nån ska komma vid solnedgång så borde det väl inte vara nåt större bekymmer. Om det är nåt som lär ha undvikits som pesten så är det just sådan kommunikation..
Citat:
Hur menade du med det sista?
TC hör JB säga till JJ att inte prata om det här och uppfattade det handlade om drunkningen. JJ skämtade och JB säger "släpp det". Hon frågar sen DB vad det handlade om som då svarar att JB och JJ var med på Granliden samt att han tyckte det var "jävligt jobbigt att de berättade det för honom för då är det någonting som han måste hålla inom sig."
Senast redigerad av develi 2017-07-26 kl. 15:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in