2017-07-25, 20:31
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Och därefter menar du på allvar, att IK ger Mårten tavlan för att sätta dit sig själv..?

..avancerat..

Hur får du ihop logiken?
Jag menar ingenting, jag bara presenterar uppgifter. Själv är jag övertygad om att det var CP som LP såg. Om CP var ensam gm finns inga medbrottslingar.
Citera
2017-07-25, 23:20
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Du övereagerar. Jag undersöker bara ett spår som tydligen är tabu för dig. Leif N, Gunnar B och Agnes K är inte ens misstänkta utan jag är bara intresserad av den miljö som de verkade i vid den tiden. För mig finns inga tvivel om de uppgifter jag fått om tavlan eller Palmehatet, att du inte tror på det ändrar ingenting.

Faktum är att ur förhörsprotokollet med IK framgår:

- att LOP tänkt besöka den tidiga föreställningen av en annan film men att IK påverkade LP
Olof och Lisbeth Palme bestämde sig mycket sent för att gå på bröderna Mozart. Att dom vill gå på samma bio som sin son m flickvän är inget konstigt. Vad skulle IK gjort tycker du , ljugit om tiden? Dessutom har du det faktum att OP kom hem från jobbet kl 1815 och skulle äta middag innan bio.

- att LOP fick vänta på MP och IK tills de flesta lämnat salongen
Dom satt och väntade på att komma ut från sin rad. Skulle det vara något konspiratoriskt med detta beror det på Mårten , det var han som köpt deras biljetter.

- att alla efteråt gick snabbt mot ABF, trots att det var fel håll för IK
Dom båda paren stannade för att prata. Det var inte så mycket folk utanför butiken där dom stod.

- att IK försökte påverka LOP att promenera hem
Det argumentet har du kört förut genom att läsa förhöret som fan läser bibeln. Det kan lika gärna tolkas att inger tycker att hon och Mårten ska gå hem. Sen har vi logiken , vem tror att den 22-åriga IK ger order till Lisbeth Palme.

- att IK var anledningen till att inte alla fyra promenerade mot Västerlånggatan.
Det var ju lika mycket Lisbet som inte villa dricka te då hon var trött. men det vill du i 30-talsstil bara retuschera bort.

Dagen innan mordet hörde en kvinna två män tala om ett kommande mord i rulltrappan från Tunnelgatan till David Bagares gata: Ena mannen sa: "Blir det något mord så är det här". Dagarna innan mordet sa en bonde på Österlen, vars dotter sällskapat med VG, att Palme skulle skjutas innan lördagen. Etc...

Det var planerat för ett mord vid Dekorima på fredagkvällen och det framgår att det inte var LP som verkade för den plan som så exakt gick i lås. Någon måste ha påverkat skeendena i konspirationsplanernas riktning och IK är en av dem som hade möjligheter till det. Om jag finner något som talar emot IK:s inblandning så lovar jag att återkomma med det.

Det var en massa folk som uttalade sig om att Olof Palme borde skjutas. Kan hända att någon av dessa hade förhandskunskap , men vad har det med Ingrid Klering att göra????????

Du följer i Lars Krantz fotspår som vill ha in familjen klering i MOP. Skillnaden är att han också implicerade LP och de två äldsta sönerna i komplotten. Dom skulle tränat skytte med LP i en stuga utanför Vansbro som Ingers pappa hade fixat. Ingen måtta på galenskaperna.

Om du misstänkligör IK måste misstankarna rimligtvis falla även mot MP. Det är ett faktum om du vill behålla en intellektuell hederlighet i frågan. Duon planerar gemensamt att gå och se bröderna Mozart. Om logik ska råda ska LP misstänkas lika mycket som IK då det är dom två som inte vill att hela sällskapet ska dricka te efter föreställningen. IK har aldrig konstrat och försvårat PU på det sätt som LP obestridligen gjort.

IK och MP beger sig till Västerlånggatan 31 när de får dödsbudet, oklart hur, och körs därifrån till Sabb av polismannen Lars Berndtsson som anlänt dit med sitt befäl Stig Rysen . Då är MP och IK-E redan på plats i föräldrarnas bostad dit de lånat nycklarna av blomvattnaren och grannen Janken Myrdal.

Här finns verkliga frågor att besvara,
hur får dom budet om MOP?
Varför åker dom till Bostaden?

Hur hinner dom dit från Ingers lägenhet uppe vid Vanadisvägen 42? Taxi? En lönefredag , med det klassiska "Taxi var god dröj"
Citera
2017-07-25, 23:40
Medlem
SGDFs avatar
Mårten Palme får väl samtal från Lisbeth?
Citera
2017-07-26, 00:25
Medlem
Har det dykt upp någon mer information angående alla walkitalkie observationer kring mordplatsen.
Jag har letat en del men inte hittat något särskilt.
Det skulle ju ha varit fint om det kom fram information om hur många de var och i vilket syfte de hade osv.
Har jag rätt uppfattning att det inom SÄPO fanns många personer som inte "gillade" Palme?
Citera
2017-07-26, 01:07
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Nej , jag har aldrig talat med Ulla Strömbäck-Larsson. Väldigt försiktig att tala med vittnen överhuvudtaget. Stor risk att man påverkar dessa , om än oavsiktligt. I fallet med Ulla är hennes vittnesmål mycket detaljerat och hon lämnade detta innan Hans Holmer gjorde sin Walkie-Talkie efterlysning i media.

Hade tidigare PU-ledningar arbetat förutsättningslöst hade Ulla ex fått titta på de SÄPO-män som på egen hand övervakat Olof Palme. Istället har vi det första svaret att männen var från EKO-roteln, sedan var det SÄPO och därefter unga poliser som spanade på skinnskallar. Det raljanta sätt som Åklagaren Jörgen Almblad och spaningsledaren Hans Ölvebro avfärdar Ulla är hårresande, även med PU-mått mätt.

Fortfarande kan den nya PU-ledningen plocka fram Ullas signalement på WT-männen och jämföra dessa med de SÄPO-män som övervakade OP.

Instämmer till fullo. Här har vi detaljerade signalementsuppgifter på två mycket misstänkta män som tidsmässigt och geografiskt är placerade så att de inte kan ha haft någon annan funktion än att övervaka Palme. De tre Säpo-männen som övervakade Palme ska självklart granskas med anledning av Ullas uppgifter, liksom Stay Behind-folket i ÅJE:s Leongrupp.

Enligt Sten A använde de tre Säpomännen andra personer i sitt nätverk för att sköta själva övervakningen.

Skrev inte du i ett inlägg nyligen att mannen på perrongen ("Glenn Miller") verkade likna någon person på Säpo?

Här är ett av de få konkreta spår som finns att gräva vidare i. Vilka var männen - och vad gjorde de där?
Citera
2017-07-26, 01:20
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
De båda yngre bör passerat korvkiosken någon gång 2318-19. därmed borde de funnits i blickfånget för syskonen Christina och Per wallin, Carina Petersson/Sirpa Lindgren och Egon Enoksson/Annika Blomkvist som alla promenerat söderut på sveavägens västra trottoar just vid denna tidpunkt.

Ljubisa Najic vittnesmål är tyvärr väldigt skakigt, uppgifterna har ändrats fram och tillbaka. Ena stunden har den lufsande mannen bakom paret Palme varit ljusmelerad i nästa stund mörkhårig. Först har han inte pekat ut Christer Pettersson som den man han sett under några sekunder tre år tidigare, i nästa läge har han sett honom. Jag är mycket tveksam till hans tillförliglitlighet .

Du måste tolka Inge Morelius väldigt snävt om du kan säga att gm kommer till dekorimahörnan 232120. IM säger att han ser GM när han parkerat bilen på tunnelgatans västra sida. Via det stöd hans flickvän , Helena Lähdes , bankomatuttag ger bör han varit på plats runt 2319 och han iakttar GM vid flera tillfällen.

Håller med om att LN:s vittnesmål är väldigt skakigt. Inte alls något bra vittne att luta sig mot. Men jag har noterat att han faktiskt i tre på varandra följande förhör upprepar exakt samma sak:

1) Först såg jag paret Palme.
2) Sen såg jag de båda männen som gick 10-15 meter framför.
3) Sen såg jag den lufsande ovårdade ljushårige mannen bakom.

I förhör 2 eller 3 (minns inte) frågar han polisen om de båda som gick framför, ungefär som om polisen uppgett att de vet vilka de båda männen var.

Beträffande IM:s ankomst till mordplatsen har vi ju diskuterat den frågan rätt mycket här i tråden. Jag lutar mig mot alla vittnesuppgifter om en folktom mordplats fram till ca 23.20 och det faktum att GM inte förrän ca 23.18 kunde veta att paret Palme skulle passera Dekorima.

Det bör ha tagit honom en stund (1 minut?) att ta sig till Dekorima. Han hade heller ingen anledning att stå där och vänta så länge. Det räckte med att han anslöt i stort sett strax innan paret Palme kom promenerande.

IM är trots allt mycket oklar på den här punkten. Ena stunden är det flera minuter och andra stunden är det "sekunderna innan" paret Palme kommer.

GRK är också inne på att GM anlände väldigt sent. Vill minnas att de talar om ca 1 minut.

Det unga paret som Fauzzi mötte (Hellgren?) bör ha passerat Dekorima ca 23.20. Då var det folktomt.

Personligen ser jag Bankomatklockans tider som väldigt osäkra. Klockan gick fel och tiden korrigerades, jag vet. Men var korrigeringen 100 procent säker? Var det inte ett antagande med 3 min eller vad det nu var?

Brukar, som du kanske ha märkt, vilja luta mig mot vittnesmålen innan jag göra mina antaganden. Det blir så luftigt/spekulativt annars. Det är därför jag envisats med att hänvisa till Nieminen trots att Fallmo till sist fick mig att inse att det är fruktansvärt svårt att få ihop tiderna logiskt.

Så det kan ha varit en annan man som sprang på DB gata trots att jag ser det som högst osannolikt ur ett logiskt perspektiv. Varför skulle två olika män med ungefär samma signalement springa på ungefär samma ställe vid ungefär samma tid direkt efter mordet?

Det blir lite för överkrångligt på nåt sätt. Men jag kan givetvis ha fel.
Citera
2017-07-26, 01:53
Medlem
Drygt 40 minuter in på klippet får Ebbe frågan av Anders Björk om hur han kom in i Palmeutredningen?
Jag anser mig ha normal intelligens men jag förstår inte Ebbes svar, frånsett att han inte svarar på frågan.
Men Ebbe är ytterst vältalig och kommer bland annat in på Stig Bergling i ett tidigare ärende.
Ebbe har i varje fall fått mer information än en vanlig bokförläggare.

https://www.oppetarkiv.se/video/5026180/ku-forhor-ebbe-carlsson-hans-holmer-och-nils-erik-ahmansson
Citera
2017-07-26, 08:18
Medlem
ieshos avatar
Det kan vara ärekränknig att påstå att t.ex Pierre Schorie är KGB-anstruken eller att det finns uppgifter om att IK gav denna tavla till MP (vilket jag varit medveten om från mina första inlägg på Flashback, som jag signerade med mitt namn).

Sedan mordet på Olof Palme, då min bild av samhället förändrades helt, har jag samlat obehagliga informationer med syftet att försöka få reda på vad som skedde och varför. Om IK hade varit mt KGB-anstruken sosse så hade mina uppgifter om henne väckt omedelbart intresse istället för sex års kompakt ointresse.

Så varför ska jag riskera att bli stämd för ärekränkning? I fortsättningen behåller jag uppgifter om IK för mig själv.
Senast redigerad av iesho 2017-07-26 kl. 09:06.
Citera
2017-07-26, 11:39
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Instämmer till fullo. Här har vi detaljerade signalementsuppgifter på två mycket misstänkta män som tidsmässigt och geografiskt är placerade så att de inte kan ha haft någon annan funktion än att övervaka Palme. De tre Säpo-männen som övervakade Palme ska självklart granskas med anledning av Ullas uppgifter, liksom Stay Behind-folket i ÅJE:s Leongrupp.

Enligt Sten A använde de tre Säpomännen andra personer i sitt nätverk för att sköta själva övervakningen.

Skrev inte du i ett inlägg nyligen att mannen på perrongen ("Glenn Miller") verkade likna någon person på Säpo?

Här är ett av de få konkreta spår som finns att gräva vidare i. Vilka var männen - och vad gjorde de där?

Inte vad jag kan minnas men vi diskuterade Stig Engström i ärendet. Han föll dock som Ullas gubbe med tanke på vad skandias väktare berättade om han rörelser där.

Återpostar detta inlägg för att friska upp minnet gällande signalement från gamla stan och runt grand.

Behandlingen av Ulla Strömbäck-Larsson talar för att hon har gjort viktiga iakttagelser. PU har vridit sig som maskar med olika förklaringar till vad hon sett. Eko-Roteln, Unga Knarkspanare och SÄPO är några av de alternativ som kastats fram. Skitsnacket med att hon var en baglady visar på oron över hennes vittnesmål som kom innan Hans Holmer gick ut och efterlyste Walkie-talkie iakttagelser.

Mannen på perrongen. 45-50, mörkt cendrefärgat bakåtkammat hår. och långa polisonger.180 m. Grå blank rock och mörka handskar. Påminde Ulla om Glenn Miller.

Mannen på Schönfeldts gränd 45-50, 180cm, kraftigare än "Glenn Miller". mörk jacka . Vid nästa förhör sjätte mars. Lite annorlunda beskrivning. 35-40, 170-75cm , ca 90kg, liten näsa och cendrefärgat halvlångt relativt tjockt hår.Mörk jacka en bit ner på låren jeans och blågrå halsduk.

Sammanställning över lite andra vittnen från Gamla stan och Grand som måste vara en del av de iakttagelser som ingick i SÄPOs övervakningspromemoria,

Mellberg Nedgången gamla Stans T-bana , strax efter 2030
175cm/ganska kraftig/ljus jacka, ev skäggstubb, liten näsa, sjaskig

Kangasviiri Samma T-banevagn som paret Palme, 2042
180-85cm,lockigt mörkt hår, blå jacka o byxor, smalt ansikte, stirrande elaka ögon, gick konstigt ev full , mellaneuropé

Falk Utanför Grand 2100-15
40-45år, 180cm, smal kroppsbyggnad, rak näsa m buckla upptill, mörka byxor , ngt ljusare jacka lite längre än midjejacka, asketisk hurtbulle.

Wigerstam utanför Grand 2235, sent förhörd 871204
30-35år, 180+, mörkt något vågigt hår, avlångt, magert, blekt ansikte, mörka ögon o ögonbryn, bredaxlad, smala höfter, svart ulster till knäna,

Dager Utanför Grand 2250
45år, 160-70cm, blå täckjack, mörkgrå byxor,Keps alt mössa m tofs på skulten.
Såg också pälsbeklädd kvinna som gick in i en bil och arab och svensk m stålbågade glasögon vid telefonkiosken.

Eriksson utanför Grand 2255-2310 Tidigt förhör 1/3 0235
185cm, kraftigt byggd, mörk fjällrävenlik jacka, ljus huvudbonad.

Storhök Grands entre 2305-09
Nordeuropeiskt utseende,ca 45år, 175, blå ögon, ej mörkhårig, brun keps som knäpps på huvudet, ljusblå halvläng jacka, intensiv , ångestfylld blick. Storbågade glasögon, rektangulärt ansikte , markerad haka.

Korhonen Grands entre 2307-09
35-45år,170-175cm, ordinär kroppsbyggnad,något rund om magen, trol cendrefärgat hår, vadderad keps/mössa, blå trekvartslång jacka, trol glasögon. Intensiv , lite otäck blick.

Knubb Saltmätargatan-tegnergatan 2310
25år,180cm, slank, krulligt hår , trol marockan, lång ljus rock

Mårten Palme Grand 2310 Förhör m BW 1/3 0520
40år, 180cm, kraftigt byggd, blå täckjacka som går ner på benen, keps m knäppe upptill.

Med lite god vilja går det att se samband i vittnesmålen från Kangasviiri-Wigerstam-Knubb.
Likaså Ullas gubbe från schönfeldts gränd och Mellberg . Sedan finns det stora likheter i signalementen från MP, MS, AK, MD och LEE, men också en del avgörande skillnader.

Mer info krävs för en skarpare analys.
Citera
2017-07-26, 15:38
Medlem
Citat:
Artikeln är från december 1986. Då hade Hans Holmer redan suttit i bästa Clintan stil och dinglat med revolvrarna i en tv-sänd presskonferens. Det är långt ifrån omöjligt att de båda unga vapenupphittarna kan ha påverkats av detta när de nio månader efter MOP ska peka ut den typ av revolver de hittat . I synnerhet som dessa förevisats av en publicitetssugen vapenhandlare.
Vapenhandlaren Karl-Erik Lexne utmärkte sig vid Viggenflygningarna i mars-86 för att på Aftonbladets tillskyndan lagt ut ett vapen under löven i en park för identifiering: En medborgare hittade puffran och lämnade in den till polisen. Inte ofta jag håller med HH men i fallet med Lexnes usla omdöme håller jag med honom.

Dessutom innhåller AB-artikeln från 861207 fel, det finns visst magnumliknande startrevolvrar av märket arminius. Låt vara att den sk "snubbnose" versionen är den vanligaste.

Beslagsprotokollet anger att en startpistol i dåligt skick kommit in och att den sedan destrueras. Krävs att samtliga inblandade i destruktionen är invigda i falsariet , redan där blir det mycket osannolikt. Sen kommer frågan varför man skulle lägga en revoler i ett prång på Markvardsgatan om den var ett mordvapen i MOP. Vore enklare att slänga den i havet eller någon sjö.
Vi får inte vara för godtrogna.
Det behöver inte alls vara många inblandade. En sammansvuren kom över det
upphittade vapnet, kanske genom att vara på plats vid Tunnelgatan eller att bli
inkopplad som polisens officiella vapenexpert. Alla involverade från protokollsfö-
raren och framåt kan ha trott på den sedan levererade startpistolen och handlat
i god tro.
Förmätet att nedvärdera Dennis Carlsson. Sven Anér som träffade DC skrev i sin
PALMENYTT att denne var en seriös och trovärdig person och dessutom genom att
han löptränade väl hemmastadd med startpistoler. Om DC säger att det var en
funktionsduglig revolver med patroner i trumman så tror jag på honom liksom jag
tror på Strömbäck. DC uppgav även att när polisen efter lång väntan sade att det
var en startpistol och att han skulle "glömma det hela" blev han skrämd. Han sade
sig förstå att det var något lurt och låg lågt tills vidare.
Beträffande varför revolvern dumpades på Markvardsgatan kan man tänka sig att
det kändes angeläget att göra sig av med den och att det var alltför långt till
närmsta sjö eller hav.
Citera
2017-07-26, 15:51
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Vi får inte vara för godtrogna.
Det behöver inte alls vara många inblandade. En sammansvuren kom över det
upphittade vapnet, kanske genom att vara på plats vid Tunnelgatan eller att bli
inkopplad som polisens officiella vapenexpert. Alla involverade från protokollsfö-
raren och framåt kan ha trott på den sedan levererade startpistolen och handlat
i god tro.
Förmätet att nedvärdera Dennis Carlsson. Sven Anér som träffade DC skrev i sin
PALMENYTT att denne var en seriös och trovärdig person och dessutom genom att
han löptränade väl hemmastadd med startpistoler. Om DC säger att det var en
funktionsduglig revolver med patroner i trumman så tror jag på honom liksom jag
tror på Strömbäck. DC uppgav även att när polisen efter lång väntan sade att det
var en startpistol och att han skulle "glömma det hela" blev han skrämd. Han sade
sig förstå att det var något lurt och låg lågt tills vidare.
Beträffande varför revolvern dumpades på Markvardsgatan kan man tänka sig att
det kändes angeläget att göra sig av med den och att det var alltför långt till
närmsta sjö eller hav.
Det är ganska givet att det upphittade vapnet skulle lämnas till PU och att det därifrån kunde bortförklaras och destrueras. (Eller möjligen, att en kriminell person skulle hitta vapnet och stjäla det). Betydligt säkrare än att en mördare sprang omkring med vapnet och att det så småningom skulle dumpas i någon sjö eller så. Polisen har monopol på upphittade vapen och fingeravtryck. Åklagaren borde ha reagerat, men som vi förstår så var de inte mer seriösa än PU.

Mördarna hade under en lång tid filat ganska mycket på planerna.
Senast redigerad av iesho 2017-07-26 kl. 16:10.
Citera
2017-07-26, 23:01
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Inte vad jag kan minnas men vi diskuterade Stig Engström i ärendet. Han föll dock som Ullas gubbe med tanke på vad skandias väktare berättade om han rörelser där.

Återpostar detta inlägg för att friska upp minnet gällande signalement från gamla stan och runt grand.

Behandlingen av Ulla Strömbäck-Larsson talar för att hon har gjort viktiga iakttagelser. PU har vridit sig som maskar med olika förklaringar till vad hon sett. Eko-Roteln, Unga Knarkspanare och SÄPO är några av de alternativ som kastats fram. Skitsnacket med att hon var en baglady visar på oron över hennes vittnesmål som kom innan Hans Holmer gick ut och efterlyste Walkie-talkie iakttagelser.

Mannen på perrongen. 45-50, mörkt cendrefärgat bakåtkammat hår. och långa polisonger.180 m. Grå blank rock och mörka handskar. Påminde Ulla om Glenn Miller.

Mannen på Schönfeldts gränd 45-50, 180cm, kraftigare än "Glenn Miller". mörk jacka . Vid nästa förhör sjätte mars. Lite annorlunda beskrivning. 35-40, 170-75cm , ca 90kg, liten näsa och cendrefärgat halvlångt relativt tjockt hår.Mörk jacka en bit ner på låren jeans och blågrå halsduk.

Sammanställning över lite andra vittnen från Gamla stan och Grand som måste vara en del av de iakttagelser som ingick i SÄPOs övervakningspromemoria,

Mellberg Nedgången gamla Stans T-bana , strax efter 2030
175cm/ganska kraftig/ljus jacka, ev skäggstubb, liten näsa, sjaskig

Kangasviiri Samma T-banevagn som paret Palme, 2042
180-85cm,lockigt mörkt hår, blå jacka o byxor, smalt ansikte, stirrande elaka ögon, gick konstigt ev full , mellaneuropé

Falk Utanför Grand 2100-15
40-45år, 180cm, smal kroppsbyggnad, rak näsa m buckla upptill, mörka byxor , ngt ljusare jacka lite längre än midjejacka, asketisk hurtbulle.

Wigerstam utanför Grand 2235, sent förhörd 871204
30-35år, 180+, mörkt något vågigt hår, avlångt, magert, blekt ansikte, mörka ögon o ögonbryn, bredaxlad, smala höfter, svart ulster till knäna,

Dager Utanför Grand 2250
45år, 160-70cm, blå täckjack, mörkgrå byxor,Keps alt mössa m tofs på skulten.
Såg också pälsbeklädd kvinna som gick in i en bil och arab och svensk m stålbågade glasögon vid telefonkiosken.

Eriksson utanför Grand 2255-2310 Tidigt förhör 1/3 0235
185cm, kraftigt byggd, mörk fjällrävenlik jacka, ljus huvudbonad.

Storhök Grands entre 2305-09
Nordeuropeiskt utseende,ca 45år, 175, blå ögon, ej mörkhårig, brun keps som knäpps på huvudet, ljusblå halvläng jacka, intensiv , ångestfylld blick. Storbågade glasögon, rektangulärt ansikte , markerad haka.

Korhonen Grands entre 2307-09
35-45år,170-175cm, ordinär kroppsbyggnad,något rund om magen, trol cendrefärgat hår, vadderad keps/mössa, blå trekvartslång jacka, trol glasögon. Intensiv , lite otäck blick.

Knubb Saltmätargatan-tegnergatan 2310
25år,180cm, slank, krulligt hår , trol marockan, lång ljus rock

Mårten Palme Grand 2310 Förhör m BW 1/3 0520
40år, 180cm, kraftigt byggd, blå täckjacka som går ner på benen, keps m knäppe upptill.

Med lite god vilja går det att se samband i vittnesmålen från Kangasviiri-Wigerstam-Knubb.
Likaså Ullas gubbe från schönfeldts gränd och Mellberg . Sedan finns det stora likheter i signalementen från MP, MS, AK, MD och LEE, men också en del avgörande skillnader.

Mer info krävs för en skarpare analys.

Bra, tänkte göra en egen lista med de vittnen jag ser som mest intressanta. Man måste värdera vittnesmålen. Det går inte att lyssna på alla och försöka lägga pussel. Det går inte. Då hamnar man i ett limbo.

Värderingen gör jag utifrån vittnenas objektiva möjligheter att göra korrekta iakttagelser, vittnenas iakttagelseförmåga och deras allmänna trovärdighet som personer (det sistnämnda lite svajigt, jag vet, men det går faktiskt).

I början fastnar man för personer som Leif L, Hans J och Anders D, de låter så mycket är så säkra.

Sen upptäcker man att det finns betydligt viktigare vittnen som lämnar väldigt intressanta upplysningar. Cecilia A är en sådan liksom Eva C L och Pia E.

Återkommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in