2017-07-25, 23:30
Medlem
why123s avatar
Är det någon som kan svara på denna fråga som jag inte lyckas hitta något svar på? Nu har jag hört i olika sammanhang om hur mycket Johanna tjänade om året. Jag får inte det att stämma så troligen har jag missat något.
Företaget med aktiebolagsutdelning var ju bara aktuellt ett drygt år. Innan dess jobbade hon för Socialförvaltningen, sedan när tjänar man dessa stora pengar där?
Jag tror mig ha hört bl a av hennes syster att Johanna var ju den som tjänade mest pengar i familjen. På vadå? Innan flyktingarna kom in i hennes liv vad tjänade hon då pengar på, ja jag vet att hon haft fosterbarn. Men när jag läser tidningarna så verkar det som hon haft miljoninkomster i flera år.. Är det någon som vet hur det ligger till?
Citera
2017-07-25, 23:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Om jag inte minns fel så var det läkaren som hade diskussionen med JM om hur hon skulle komma därifrån. Hon sade till honom att hon kunde köra själv, men han avrådde bestämt från det. Läkaren anlände strax före 12:00. Räddningstjänst och polis anlände ca 9:20.

Visst kan det vara en helt normal parkeringsplats, i hörnet söder om hönshuset, utom synhåll från infart och från huvudbyggnaden. Den enda bild som visar var t.ex. Göran parkerat visar att han parkerat intill garaget, som är byggnaden sydost om huvudbyggnaden.

"enligt dig" är ditt ordval. Enligt mig är det en möjlig hypotes. Är det uteslutet "enligt dig"?

Ja? Det väl dina idéer jag citerar och frågar kring.
Ena polisen uppger att de försöker 10-15 ggr att få henne att ringa nån men hon vägrar och uppfattar det även som hon vill försöka åka därifrån själv så fort som möjligt.

Den andra polisen uppger "att när den ditkallade läkaren påtalade för henne att hon skulle kunna få en chockreaktion om hon skulle köra bil ensam från Granliden så hade kvinnan svarat att det känns lugnt (..)"
Senast redigerad av develi 2017-07-25 kl. 23:35.
Citera
2017-07-25, 23:35
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Expojkvännens försvarsadvokat: Inte förvånad
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=112&grupp=23169&artikel=6 744334
42-åringens advokat: Medierapporteringen styrde vittnena
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=112&grupp=23169&artikel=6 726654
Lägg märke till att artikeln med Hikes är från 29 juni. Efter att RUP:en blev klar har hon sökts men inte kunnat nås för en kommentar. Semester förmodar jag.
Citera
2017-07-25, 23:46
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Tack för info om klockslag.
Ja, då är det alltså några timmar efter att han hittats död och JB har hunnit tänka en hel del.
Då kan det faktiskt stämma något av det jag skrev. JB inser att det är en jävla situation hon och JJ hamnat i pga JM, men de har ju blivit lovade en massa pengar när JM plockar ut Aki:s livförsäkring.
Hon känner ju sin mor, bäst att se till att hon inte försöker att blåsa dem.
Därav bytet av omslagsbilden. JM ska veta att hon måste hålla det hon lovat, annars kan lilla Julia börja prata.

Nu blev det ju inga livförsäkringspengar men istället fick hon tillgång till JM:s konto och det kanske är en förutsättning för att hon ska hålla tyst.

Mitt intryck är att både JB och DB varit beroende av "bidrag" för att klara sig.
De bidragsgivare som jag tänker på är, i tur och ordning:
– JM
– Sociala myndigheter
– Morfar och mormor

Under den korta period som JM hade stora framgångar med Pangelius/Pangea som förmedlare av flyktingbarn och 28 miljoner rullade in så rullade också en del vidare till barnen DB och JB.

Jag undrar om DB och JB insåg hur osäkert det flödet av pengar var?

Som det ser ut nu kanske JM kommer att ha en dryg miljon kvar när skadestånden är betalade. Kommer hon att försörja barnen ett par år eller vill hon spara lite tills hon kommer ut?

Citera
2017-07-25, 23:50
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ena polisen uppger att de försöker 10-15 ggr att få henne att ringa nån men hon vägrar och uppfattar det även som hon vill försöka åka därifrån själv så fort som möjligt.

Den andra polisen uppger "att när den ditkallade läkaren påtalade för henne att hon skulle kunna få en chockreaktion om hon skulle köra bil ensam från Granliden så hade kvinnan svarat att det känns lugnt (..)"
Ett scenario där hennes tvillingars pappa, hennes man hittats "drunknad".
Hon "vägrar" att ringa någon för stöd och hjälp, även fast polisen försöker övertala henne till det 10-15 ggr. De märker också att hon bara vill åka fort därifrån.
Och när ditkallade läkaren förklarar vad som kan hända vid en chockreaktion, så svarar hon bara: det är lugnt.

Eh? Reagerade inte poliserna mer över att hennes beteende var jävligt märkligt?
Att så brukar inte någon bete sig som just förlorat någon nära anhörig i en olycka?
Citera
2017-07-26, 00:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ett scenario där hennes tvillingars pappa, hennes man hittats "drunknad".
Hon "vägrar" att ringa någon för stöd och hjälp, även fast polisen försöker övertala henne till det 10-15 ggr. De märker också att hon bara vill åka fort därifrån.
Och när ditkallade läkaren förklarar vad som kan hända vid en chockreaktion, så svarar hon bara: det är lugnt.

Eh? Reagerade inte poliserna mer över att hennes beteende var jävligt märkligt?
Att så brukar inte någon bete sig som just förlorat någon nära anhörig i en olycka?
Jo, den ena tycker väl att magkänslan säger att det är konstigt och ringer till vakthavande befäl men det är väl där det inte händer så mycket mer i det läget, det finns inga konkreta tecken att det skett nåt brottsligt säger hon.
Där är första delen till att det inte inleds Fu.
Sen blir det ju bara dummare och dummare sett till förhör och även att IF trycker på.
Citera
2017-07-26, 00:03
Medlem
Citat:
Mitt intryck är att både JB och DB varit beroende av "bidrag" för att klara sig.
– JM
– Sociala myndigheter
– Morfar och mormor

Under den korta period som JM hade stora framgångar med Pangelius/Pangea som förmedlare av flyktingbarn och 28 miljoner rullade in så rullade också en del vidare till barnen DB och JB.

Som det ser ut nu kanske JM kommer att ha en dryg miljon kvar när skadestånden är betalade. Kommer hon att försörja barnen ett par år eller vill hon spara lite tills hon kommer ut?

Dom största bidragen till JMs barn har sitt ursprung från morfar och mormor.

Även om JM framställde det som att det kom från henne.

JM gjorde av med en miljon varje år. Tror du Julia kommer att använda sin fullmakt till att betala JMs skulder?

Det tror inte jag.
Citera
2017-07-26, 00:21
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
– JM
– Sociala myndigheter
– Morfar och mormor

Allvarligt talat så tror jag inte att varken JB eller DB funderat så mycket över om pengaflödet var osäkert eller inte. De har väl levt mer för dagen, försökt sno åt sig så mycket de kan av diverse "givare". Tror inte att de är vana eller har förmågan att planera för ekonomin, framtiden osv. Nu tog ju allt ett abrupt slut och så småningom måste de ju försörja sig själva.

JM tänker nog inte i de tankebanorna - att hon ska ha sin miljon när hon kommer ut om typ 20 år.
Hon är nog inte där än i tanken utan tror fortfarande att hon kan bli fri "i morgon" bara alla "idioter" fattar vad hon skriver i sina brev.

Jag tror att JM kommer att vara tvungen att fortsätta låta JB förfoga över kontot, hon har liksom inget annat val (än). Dels måste resurser finnas för diverse uppdrag som falska vittnen m.m (tror JM), men sen måste hon ju föräkra sig om att JB håller tyst om Aki-mordet.
Och JJ och DB i sin tur, pressar nog på JB för att få mer pengar, de måste ju också hålla tyst.
Och alla dessa tre knarkar och kommer att förstöra sina liv i raskare takt än hittills.
Det hela slutar nog tyvärr med att de bränner återstående pengar snabbt, där det mesta går till droger. Och sen finns inga pengar kvar när tant Johanna kommer ut, ganska arg.
För resten av pengarna gick ju till skadestånd.
Senast redigerad av magiciadehex 2017-07-26 kl. 00:23.
Citera
2017-07-26, 00:25
Medlem
develis avatar
Citat:
En förälder som missbrukar sin roll som förälder så grovt som JM gjort - då tycker jag att hon förverkat sina rättigheter som förälder. Hon har inte bara rättigheter till sina barn som mamma, hon har skyldigheter också. Ett barn har alltid rätten att "välja bort" sin förälder, d.v.s välja att inte ha någon fortsatt kontakt.
Riktigt och viktigt att betona en förälders ansvar och likaväl skyldigheter. Går resonemanget utifrån rädsla för repressalier, att hon ska sluta kramas eller hon är ju deras mamma - så är det bara en förlängning av det hon sysslat med hela sitt liv och att göda det sjuka beteende hon har.

Intressant ordval då stämpling diskuteras..
Citat:
" Fhl Nej, men alltså jag kan inte heller ge dig för jag kan inte säga mer än vad vi har fått berättat för oss.
Mt Ja. Om jag får tag på den där ungen, då du."
Citera
2017-07-26, 00:40
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Jag blir lite osäker på i vilken ordning de olika resonemangen förevarit.
Det här är min bild, ungefär:
– JM ringer AB och föreslår att hon ska komma ut till Granliden (ca 8:30).
– JM ringer SOS-alarm och säger att Aki saknas (ca 8:54).
– JM säger först att ingen ska ringas och i synnerhet inte hennes föräldrar, som är på Gotland.
– Så småningom övertalas JM om att ringa någon och ringer då AB. Vilken tid är oklart.
– Om jag minns rätt är det läkaren, som anländer ca 11:45 som avråder JM från att köra själv.
– När de fyra kör från Granliden, kanske ca 13:00 - 13:30, så kör AB den svarta Volvon med JM som passagerare och tvillingarna i barnstolarna i baksätet.

Från FUP:
"Maria får frågan om hon kan minnas att hon reagerade på någonting som verkade konstigt med kvinnan.
Hon nämner då att när kvinnan fick frågan av oss om vi möjligen kunde ringa efter någon, exempelvis hennes föräldrar, så hade hon sagt att man inte kunde ringa till dem. Anledningen till det var att de just då var på semester på Gotland och dem fick man absolut inte ringa och berätta om vad som hänt.
Maria tror att hon eller kollegan Marie som då hade svarat kvinnan att man ändå trodde att de ville komma hem trots att de var på semester, när något sådant här hade hänt, för att stötta henne.
Just detta tycker Maria verkade konstigt.

Hon nämner även att när den ditkallade läkaren påtalade för henne att hon skulle kunna få en chockreaktion om hon skulle köra bilen ensam hem ifrån Granliden, så hade kvinnan svarat att det känns lugnt och att han minsann kunde köra själv därifrån. Kvinnan hade dock verkat ledsen säger Maria."

Tilla_ggsprotokoll_II_2017-04-18__del_1__2_.pdf, sid 92 enligt paginering.

Citera
2017-07-26, 00:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag tror att JM kommer att vara tvungen att fortsätta låta JB förfoga över kontot, hon har liksom inget annat val (än). Dels måste resurser finnas för diverse uppdrag som falska vittnen m.m (tror JM)
I hennes brev till JB i januari så utmärker hon sig rejält hur insnöad hon är på att folk är som marionetter som kan köpas likt en soffa på Mio...

"Ta Emma, hon får 10.000. Om ni tar nån annan så säg då till min advokat att hon ska hälsa mig namnet på den personen, ex. Maria, Jacks mamma. Du säger till advokaten, "Hälsa mamma från Maria el Emma.
Förstår du? Bråttom! "

Hennes kodsystem är intressant med tanke på att hon signalerar att hon nu vet namnet på den där som hon mött i förbifarten i macken:
Citat:
Nu minns jag vad han heter!
vilket innebär att jag har ett vittne 3/8 ca 22.30/40.
Egentligen ska jag inte behöva ha ett vittne utifrån tidsaspekten, vilket gör det omöjligt för mig att ha kört Mo.
Men nu har jag ett vittne!

"Polisen kommer fråga Emma hur hon betalade på Ica, då måste hon säga kontant. Och att vi bara sa hej, hej. Inget mer typ."

Vore nog mer korrekt om det stod i senaste brevet:
"Hej JB, jag ska ha namnet på en man som sett mig köpa en cola-burk kontant vid 22.30... "
Senast redigerad av develi 2017-07-26 kl. 01:31.
Citera
2017-07-26, 00:47
Medlem
why123s avatar
Citat:
Allvarligt talat så tror jag inte att varken JB eller DB funderat så mycket över om pengaflödet var osäkert eller inte. De har väl levt mer för dagen, försökt sno åt sig så mycket de kan av diverse "givare". Tror inte att de är vana eller har förmågan att planera för ekonomin, framtiden osv. Nu tog ju allt ett abrupt slut och så småningom måste de ju försörja sig själva.

JM tänker nog inte i de tankebanorna - att hon ska ha sin miljon när hon kommer ut om typ 20 år.
Hon är nog inte där än i tanken utan tror fortfarande att hon kan bli fri "i morgon" bara alla "idioter" fattar vad hon skriver i sina brev.

Jag tror att JM kommer att vara tvungen att fortsätta låta JB förfoga över kontot, hon har liksom inget annat val (än). Dels måste resurser finnas för diverse uppdrag som falska vittnen m.m (tror JM), men sen måste hon ju föräkra sig om att JB håller tyst om Aki-mordet.
Och JJ och DB i sin tur, pressar nog på JB för att få mer pengar, de måste ju också hålla tyst.
Och alla dessa tre knarkar och kommer att förstöra sina liv i raskare takt än hittills.
Det hela slutar nog tyvärr med att de bränner återstående pengar snabbt, där det mesta går till droger. Och sen finns inga pengar kvar när tant Johanna kommer ut, ganska arg.
För resten av pengarna gick ju till skadestånd.

Hur mycket pengar fick JM i aktieutdelning och hur mycket ska hon betala i skadestånd? Nu räknar jag med att domen mot Aki håller så att inte hans familj först förlorar pappan/sonen och sen inte får upprättelse och skadestånd.
Alla brukar inte få lika mycket i skadestånd, t ex Anki som är ett direkt BO får väl åtminstone dubbelt. Men hur mycket får Aki:s barn? Det bör inte bli någon skillnad på de stora och små barnen? Likadant när det gäller Ulrika och Aki:s systrar de får väl samma belopp?

Nu kommer jag inte ihåg vilket fall det var men jag minns att dottern ansågs för liten för att få skadestånd. Det låter inte klokt men hon var ca 7-8 månader och de ansåg att hon inte skulle ha några minnen av mamman därför blev hon helt utan skadestånd. Mamma och brodern fick men inte dottern
Senast redigerad av why123 2017-07-26 kl. 00:52. Anledning: ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in