Citat:
Ursprungligen postat av
Brille68
Fortsätter med sociala medier en litn stund till. Racine Colys instagram:
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/20258268_686750124862008_2528760333720340850_n.jpg ?oh=681ad1f6e249b99d390340ebe8b9101f&oe=59EE9319
Vem fan är Coly, kanske normala människor frågar sig. Och varför får han bada i Dessenas glans?
Varför det blommat upp igen? För att Cagliari spelade en vänskapsmatch borta mot Brescia. Vänskapsmatch…
https://www.youtube.com/watch?v=paFXwdbeoh0
Man är väl störd, men någonstans innerst inne, handen på hjärtat, så tycker vi ju, ärligt talat, att den här sortens kriminalitet är liiite häftigt faktiskt. Det finns någonting där som vi gillar. Även om jag såklart hatat det om jag fått min bil repad pga ett slagsmål på gatan.
Samtidigt hatar vi annan sorts kriminalitet. Man blir vansinnig när man får saker stulna. När jag bodde i Florens så hade jag en Senegal-tröja med en annan Coly på ryggen. Den mer framgångsrike Ferdinand Coly som spelade för Perugia & Parma. Också vänsterback. Bob Marley, Ruud Gullit...jag har alltid haft en förkärlek för negrer i rastaflätor. Den ultimata stilen. Blir lite kombination av strandlirare & hårdrockare. Afro/brasse-stuket i kombo med mc-snubbe. Har alltid hatat hiphop men älskat reggae.
I alla fall så fick jag min tröja stulen. Vi hade en holländare som rumskompis i den stora lägenheten en kort tid. En kväll hade han några polare på besök. De hade fest på balkongen där jag hade hängt min Coly-tröja på tork. Morgonen därpå så var den borta. Stör mig än. Jag hade mycket roligt med den Coly-tröjan. Det bodde många senegaleser i Italien. De hejade på mig. Man stannade & snackade fotboll. Senegal var ju skållheta på den tiden. Jag hade långt hår som liknade deras tränare Bruno Metsu. Alla senegaleser ropade "Metsu" efter mig. Det var kul.
Det här inlägget är alltså varken menat som för eller emot invandring. Det är negativt & tradigt när man får saker man tycker om stulna. Det är positivt & roligt när kulturer kan mötas i glädje.
Jag letade frenetiskt efter en ny Coly-tröja i stånden där de sålde tröjor. Dock svårt att hitta. Han var back & ingen superstjärna som de offensiva spelarna.