2017-07-25, 17:59
Medlem
McMays avatar
JM är slug o beräknande, men också otålig och impulsiv.
Tror snarare hon haft en väldig "tur" med Kling & Klang vid mordet på Aki.
Utredningen är ju obefintlig från start. Katastrofal...
Således föll hon på eget grepp vid nästa mord/mordförsök.
Hon är inte smart imo
Citera
2017-07-25, 18:05
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McMay
Tror på spetsad välkomstdrink under bilfärden.
JMs halvsanningar om läsk o sprit ligger det nog en del i.
För att minnas sina lögner måste hon hänga upp dem på någon substans

Jo, det hade varit det enklast, men vad skulle hon spetsat drinken med som inte syns på obduktion? Det är det som är frågan. Sedan kan det ju vara så att hon (för)väntade sig att något skulle dyka upp på obduktionen.
Därav det snabba utpekande av flickvännen och Aki.. Det finns ju substanser som sitter kvar i kroppen i veckor och redan från början betraktades det ju som en olycka. Sedan är frågan vad som skulle gjort Aki så ur balans att det gick att dränka/kväva honom.
Citera
2017-07-25, 18:05
Medlem
McMays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Nej, men det är inte så komplicerat. Det räcker också med att någon säger på festen "Vi sticker och handlar cigg, hänger du med Aki?" Då går han själv ner till bilen och vem väntar där? Sedan en resa till Arboga och en balja med vatten som väntar en omtöcknad Aki. Inget som dyker upp på prover, vi får inte glömma att Johanna frågade om han hade droger i sig. Det kan i sig betyda att hon väntade sig det.

Eller att hon bara var allmänt nojig och trodde att Aki och nya flickvännen hade rökt lite marijuana. Hon var ju väldigt snabb att påpeka att de två såg påtända ut på facebookfotot. Hon garderade sig lite för allt, det hon (med de flesta) inte vet är det med kiselalger. För är vi överens om att han har blivit mördad så måste det skett på något vis. Detta är enkelt, lättgooglat, lämnar inga spår efter sig och det räcker att han kommer ur balans för att få ner honom i sötvatten.
Tror du har rätt i det. Så tror jag också de kan ha lurat med honom.
Tror dock inte längre på någon extra balja/kanna/slang/kranvatten.
Det verkar för omständligt helt enkelt
En rejäl färdknäpp, sedan kvävd o tippad i sjön verkar "smidigast"
Citera
2017-07-25, 18:10
Medlem
McMays avatar
Citat:
Jo, det hade varit det enklast, men vad skulle hon spetsat drinken med som inte syns på obduktion? Det är det som är frågan. Sedan kan det ju vara så att hon (för)väntade sig att något skulle dyka upp på obduktionen.
Därav det snabba utpekande av flickvännen och Aki.. Det finns ju substanser som sitter kvar i kroppen i veckor och redan från början betraktades det ju som en olycka. Sedan är frågan vad som skulle gjort Aki så ur balans att det gick att dränka/kväva honom.
Dessvärre ingen susning om droger.
Tänker mer att han fått ett piller i drinken o att det sen är rena turen att det inte syns vid obduktionen
Är beredd att ta på dumstrut här...
Citera
2017-07-25, 18:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Mycket bra strukturerad teori.
Jag tror också att detta med kräftorna är en av JMs "halvsanningar" som ligger något viktigt bakom.

Jag är egentligen skeptisk till att Aki över huvud taget skulle följt med frivilligt (och motvilligt) till Granliden. Men om jag ändå antar att han gjorde det, för resonemanget skull.
I så fall tror jag han skulle känt sig tryggare om fler än JM var med, dvs i sällskap med JB och DB.
Så deras närvaro kan ha fått honom att åka med.

Om man sen funderar på var han skulle sova. Inte i huset i varje fall, och knappast utomhus.
Då återstår gäststugan eller boden. Kan det ha funnits en sovsäck i någon av dessa, som man erbjudit Aki som sovplats?
Tänk om han faktiskt kröp ner i en sovsäck och somnade.
Då borde det vara ganska lätt att kväva honom utan att han skulle hinna ta sig ur och göra våldsamt motstånd. En plastpåse över huvudet och låt honom sprattla i sovsäcken tills det är över.
En sovsäck är utmärkt att bära för två personer, den kan kanske till och med släpas av en.
Tyg och stoppning borde förhindra skador på kroppen.
Missade ditt svar. Halvsanningar är jag övertygad om finns invävt, det är typiskt personlighetsstörningar att hålla en viss grundtråd men modifiera delar. Det underlättar väl att pladdra på med ett visst flyt i berättandet (ska verka trovärdig) samt underlättar för minnet. Sen retucheras vissa delar.
En annan del att ta fasta vid är det som helt undviks. IF reagerar på att hon inte öht går till gäststugan och kollar om han har lagt sig att sova där ihop med att hon aldrig ringer givetvis.
" Hon letar inte i gästhuset trots att han legat där tidigare."

Hon envisas med att han somnat ute och argumenterar att han är konstig, att han är finne, att han brukade sova i solstolar, hon vet bestämt att han skulle sovit utomhus.

J: "Nej han skulle ha lagt sig ute. Han skulle inte ha gått in i gäststugan och lagt sig."
"J: Nej för att vi hade inte varit inne i huset. Han skulle aldrig ha lagt sig inne i huset.
F: Men hur vet du det?
J: För att jag känner honom.
F: Ja det förstår jag men som sagt var har ni aldrig bott i det där huset någon gång.
J: Jo."

Han ska försättas i ett tillstånd som gör det möjligt att övermanna honom öht. Drogandet är jag som sagt ytterst tveksam till och tror att det är nåt hon inledde med (dec, jan, feb ev mars fram till anmälan) men övergav som plan likt den galna kärringen Witte som nyss diskuterats i tråden. Ett väldigt intressant fall som har många likheter från motiv, stämpling som övergår i anstiftan, att det tolkas som olycksfall, att hon inledningsvis försökt förgifta och diskuterar mordsätt med barnen fram och tillbaka.
Med det inte sagt att JMs barn är aktiva i själva mördandet men kan ha vetskap om att han mördades, iscensatt av deras mor.

Båda offren (maken/pappan och barnens farmor) sov när de mördades och att sova hårt på fyllan lär förenkla att övermanna.
Fortsättningsvis kan ett vapen finns med i bilden (hot) som håller offret i schack.
Att han låg i gäststugan vore rimligt om han inte vill ha nåt med JM att göra, att han är där för barnens skull av nån anledning. Att hamna där ser jag inte som det största bekymret så manipulativ som hon är, att hon använder tvillingkortet mot alla, att det finns hållhakar, hot. Falskt löfte att gå med på skilsmässa och sockersött inställsam att åka på en sista familjär tillställning med barnen tror jag absolut han skulle gå på.

Han har säkerligen ingenting till övers för JM själv med tanke på det hon gjort honom, med tanke på anmälan och med tanke på Nadja.
Den stugan kollade väl ingen öht? Det är väl bara själva boningshuset som diskuteras om det så är rättsläkaren eller poliserna. En sovsäck vore väl heller inte omöjligt att motivera om JM överbetonar att det inte ska synas att de sovit där.

Hur det sen gick till vete tusan men gäststugan som brottsplats känns rimlig - nere vid sjön är för lyhört, riskabelt och att han skulle ha kämpat som fan om han vore vaken. Vore de vid sjön hade de lika gärna tryckt ner honom i Hjälmaren men det säger som sagt inte kiselalgerna.
Frågan är väl om hon nu gick all-in och ville arrangera en fejkad drunkning men att övermannas i en sovsäck lär göra det svårt att komma loss. De där kräftorna som finns i händelsernas centrum känns suspekta.
Senast redigerad av develi 2017-07-25 kl. 18:19.
Citera
2017-07-25, 18:15
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Yes, förhoppningsvis pratar vi om minst tjugo år innan det kan bli aktuellt med en riskbedömning, men visst vore det intressant att få läsa om hur de som är professionella bedömt Johanna,s skeva huvud.

Nu är det bara att vänta på åklagarnas yrkanden och i Johanna,s fall kan det bara bli livstid, Rajabi kommer att komma undan alldeles för lindrigt oavsett om han visat ånger eller inte.
De har nog inte bedömt Johannas skeva huvud speciellt djupt. Deras jobb är inte att producera en analys av personen, utan att fastställa om de kan anses ha varit kliniskt psykotiska vid brottets tillfälle, och därmed icke ansvariga för sina handlingar. Sedan har de ju sin professionella nyfikenhet förstås. Johanna är ju även som psykopat extraordinär. Men det kommer de inte yttra sig om i närtid. Ni får vänta på boken/böckerna som snart publiceras.
Citera
2017-07-25, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samesh
Är förvånad, var 100% säker på att hon skulle dömas till psykiatrisk vård på livstid.

Då kan du absolut noll om juridik. Var helt uppenbart att hon inte skulle dömas till rättspsykiatrisk vård.
Citera
2017-07-25, 18:16
Medlem
why123s avatar
Citat:
Tror du har rätt i det. Så tror jag också de kan ha lurat med honom.
Tror dock inte längre på någon extra balja/kanna/slang/kranvatten.
Det verkar för omständligt helt enkelt
En rejäl färdknäpp, sedan kvävd o tippad i sjön verkar "smidigast"

Ja, är det inte för jäkligt att vi inte kan få reda på om han blivit dränkt eller kvävd. Men jag tror faktiskt inte att något lämnades åt slumpen när det gällde Aki. Glöm inte att hon egentligen låg risigt till redan innan genom förfalskade försäkringar.
Det var säker väldigt viktigt att detta inte skedde slarvigt eller att någon misstanke från försäkringsbolaget dök upp. Det handlade ändå om miljoner för Johanna.

Omedelbart efter Akis död var ju släktingarna misstänksamma och sa att han aldrig skulle åkt till Granliden.
Men den dagen handlades det ordentligt med mat och lyktorna lös, bara inte på Granliden.. Utan hemma i Eskilstuna!
Från hemmet till Granliden åkte han säkert inte frivilligt om man ska tro på hans familj. Vilket jag gör i detta fallet. Han var (med all rätt) rädd för henne!
Citera
2017-07-25, 18:23
Medlem
McMays avatar
Citat:
Från hemmet till Granliden åkte han säkert inte frivilligt om man ska tro på hans familj. Vilket jag gör i detta fallet. Han var (med all rätt) rädd för henne!
Har det framgått i FUP om han även var skeptisk mot DB, JB el JJ?
Undrar också om tvillingarna var på Granliden när Aki hittades, eller var bara JM där när räddningstjänsten kom?
Citera
2017-07-25, 18:31
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Vet månne internerna på Hinsan om vem som snart flyttar in?
Dvs, har de tillgång till tv/nyheter/media?
Tror inte de har tillgång till internet men kanske däremot dagstidningar och t.v?
Kanske någon annan som vet mer om det?
Hoppas att internerna vet att Big Mama-Superwoman snart flyttar in.

Kollade lite om regler m.m på Hinsebergs hemsida:
De intagna arbetar oftast 6 tim/dag så JM:s nya yrkeskarriär blir då inom:
Citat:
Textiltryckeri och sömnad (produktion av kläder till kvinnliga intagna). Montering och förpackning. Centralkök. Viss service och arbetsträning.
https://www.kriminalvarden.se/hitta-och-kontakta/verksamhet/anstalt/hinseberg/#verksamhet

Gemensamhet och restriktioner för intagna
Citat:
Telefon
Den som sitter i häkte eller på anstalt behöver ett telefontillstånd för att kunna ringa. För att tillståndet ska beviljas måste du godkänna kontakten genom att fylla i en blankett som den intagne skickar till dig. Du kan inte ringa*direkt till den intagne. Inte heller skicka SMS. Det är förbjudet att ha egen mobiltelefon i anstalten.

Brev
Den som sitter i häkte eller i anstalt har inte tillgång till internet eller sin e-post. Du kan däremot skicka brev*direkt till en person som finns hos Kriminalvården.
Vad får jag skicka?
Allt som skickas till en intagen granskas innan det lämnas vidare. Det som äventyrar säkerheten eller som inte kan kontrolleras/visiteras kan vi inte lämna till den intagne.
Skicka inga kontanter. Sätt istället in pengarna på ett konto som din anhörige har tillgång till.
https://www.kriminalvarden.se/for-domd-eller-haktad/haktad/gemensamhet-och-restriktioner/
Citera
2017-07-25, 18:31
Medlem
why123s avatar
Citat:
Har det framgått i FUP om han även var skeptisk mot DB, JB el JJ?
Undrar också om tvillingarna var på Granliden när Aki hittades, eller var bara JM där när räddningstjänsten kom?

Jag har inte fått någon uppfattning om han var skeptisk mot de tre. Däremot var han väl irriterad över DB:s narkotikaskulder. Med tanke på hur tighta de två barnen var med Johanna så hade åtminstone jag inte känt mig trygg på Granliden. Tvillingarna var på Granliden annars var det bara Johanna.
Citera
2017-07-25, 18:32
Medlem
anothes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tack - intressant, har själv funderat på att kolla internationellt beträffande mödrar som vill engagera sina barn i helvetet.
Fy fan vilken läsning.
Barnen är ute idag, de fick dock avtjäna 11 års fängelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in