Citat:
Ursprungligen postat av
HowLongIsNow
Mycket bra strukturerad teori.
Jag tror också att detta med kräftorna är en av JMs "halvsanningar" som ligger något viktigt bakom.
Jag är egentligen skeptisk till att Aki över huvud taget skulle följt med frivilligt (och motvilligt) till Granliden. Men om jag ändå antar att han gjorde det, för resonemanget skull.
I så fall tror jag han skulle känt sig tryggare om fler än JM var med, dvs i sällskap med JB och DB.
Så deras närvaro kan ha fått honom att åka med.
Om man sen funderar på var han skulle sova. Inte i huset i varje fall, och knappast utomhus.
Då återstår gäststugan eller boden. Kan det ha funnits en sovsäck i någon av dessa, som man erbjudit Aki som sovplats?
Tänk om han faktiskt kröp ner i en sovsäck och somnade.
Då borde det vara ganska lätt att kväva honom utan att han skulle hinna ta sig ur och göra våldsamt motstånd. En plastpåse över huvudet och låt honom sprattla i sovsäcken tills det är över.
En sovsäck är utmärkt att bära för två personer, den kan kanske till och med släpas av en.
Tyg och stoppning borde förhindra skador på kroppen.
Missade ditt svar. Halvsanningar är jag övertygad om finns invävt, det är typiskt personlighetsstörningar att hålla en viss grundtråd men modifiera delar. Det underlättar väl att pladdra på med ett visst flyt i berättandet (ska verka trovärdig) samt underlättar för minnet. Sen retucheras vissa delar.
En annan del att ta fasta vid är det som helt undviks. IF reagerar på att hon inte öht går till gäststugan och kollar om han har lagt sig att sova där ihop med att hon aldrig ringer givetvis.
" Hon letar inte i gästhuset trots att han legat där tidigare."
Hon envisas med att han somnat ute och argumenterar att han är konstig, att han är finne, att han brukade sova i solstolar, hon vet bestämt att han skulle sovit utomhus.
J: "Nej han skulle ha lagt sig ute. Han skulle inte ha gått in i gäststugan och lagt sig."
"J: Nej för att vi hade inte varit inne i huset. Han skulle aldrig ha lagt sig inne i huset.
F: Men hur vet du det?
J: För att jag känner honom.
F: Ja det förstår jag men som sagt var har ni aldrig bott i det där huset någon gång.
J: Jo."
Han ska försättas i ett tillstånd som gör det möjligt att övermanna honom öht. Drogandet är jag som sagt ytterst tveksam till och tror att det är nåt hon inledde med (dec, jan, feb ev mars fram till anmälan) men övergav som plan likt den galna kärringen Witte som nyss diskuterats i tråden. Ett väldigt intressant fall som har många likheter från motiv, stämpling som övergår i anstiftan, att det tolkas som olycksfall, att hon inledningsvis försökt förgifta och diskuterar mordsätt med barnen fram och tillbaka.
Med det inte sagt att JMs barn är aktiva i själva mördandet men kan ha vetskap om att han mördades, iscensatt av deras mor.
Båda offren (maken/pappan och barnens farmor) sov när de mördades och att sova hårt på fyllan lär förenkla att övermanna.
Fortsättningsvis kan ett vapen finns med i bilden (hot) som håller offret i schack.
Att han låg i gäststugan vore rimligt om han inte vill ha nåt med JM att göra, att han är där för barnens skull av nån anledning. Att hamna där ser jag inte som det största bekymret så manipulativ som hon är, att hon använder tvillingkortet mot alla, att det finns hållhakar, hot. Falskt löfte att gå med på skilsmässa och sockersött inställsam att åka på en sista familjär tillställning med barnen tror jag absolut han skulle gå på.
Han har säkerligen ingenting till övers för JM själv med tanke på det hon gjort honom, med tanke på anmälan och med tanke på Nadja.
Den stugan kollade väl ingen öht? Det är väl bara själva boningshuset som diskuteras om det så är rättsläkaren eller poliserna. En sovsäck vore väl heller inte omöjligt att motivera om JM överbetonar att det inte ska synas att de sovit där.
Hur det sen gick till vete tusan men gäststugan som brottsplats känns rimlig - nere vid sjön är för lyhört, riskabelt och att han skulle ha kämpat som fan om han vore vaken. Vore de vid sjön hade de lika gärna tryckt ner honom i Hjälmaren men det säger som sagt inte kiselalgerna.
Frågan är väl om hon nu gick all-in och ville arrangera en fejkad drunkning men att övermannas i en sovsäck lär göra det svårt att komma loss. De där kräftorna som finns i händelsernas centrum känns suspekta.