2017-07-25, 11:05
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
God morgon ☀

Rpu klar för båda. Ingen av dem bedöms ha eller ha haft en allvarig psykisk störning.

Tv4 play

Precis som de flesta av oss räknat ut sedan länge.
Då blir det Hinseberg då, välkommen Johanna!
Citera
2017-07-25, 11:06
Medlem
anothes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darrar
Konstigt att ingen var sjuk. Jag trodde han skulle vara sjuk. Han som mördade alltså.
Sådär hemskt förvånande var det väl ändå inte ? En som manipulerar andra att utföra mord vet precis vad denne gör och kan med råge stå för sin handling. Likaså gäller en som enbart med ord drivits till att skada en främling, från tidpunkten då han tog mordvapnet och steg ur bilen var det eget beräknande beteende samt berått mod som styrde hans handlingar.

PS ser att en viss fanclub fått ena armen avskuren för att ha gjort nåt som alla ändå redan vet.
Citera
2017-07-25, 11:08
Medlem
Några år bakom lås o bom kommer göra dessa två gott.. Dock så kommer det att gå ett varv till i HR. Och där kan ju saker o ting slutar På ett annat sätt. Iaf för JM.
Citera
2017-07-25, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anothe

PS ser att en viss fanclub fått ena armen avskuren för att ha gjort nåt som alla ändå redan vet.

Vem? Vilken arm?
Citera
2017-07-25, 11:22
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Varför le? Två människor är döda och en äldre kvinna svårt skadad. Två döms men uppenbart går flera fria. Fy fan vilken tragedi för alla inblandade. Jag förstår inte hur man kan sitta och le. Jag tror varken mamman, systern och anhöriga till Aki ler. Hade JM varit sjuk så hade de fått en förklaring som de hade kunnat förstå men nu är det bara pengar.

De förstår nog. De vet ju precis hur störd hon är. Bekymra dig inte om det. Det är du som inte förstår.

Jag skulle sätta min peng på att de anhöriga också pustar ut eftersom detta betyder att den JM de känner nu måste ta ansvar för sina handlingar. De involverade har vetat vartåt det skulle barka när de fått premisserna för den psykiatriska bedömningen klara för sig.

Och nej, det handlar inte "bara om pengar", det handlar om en individ som var störd och som sjönk allt djupare ner i fördärvet, till stor del av det skälet. Det handlar om en individ som inte tar tag i sina problem utan sätter sin tillit till framtida dramatiska nödlösningar i form av våldskriminella dåd för att komma till rätta med allmänmänskliga vardagsproblem. Som ska göra allt till en statisk lyckotillvaro för henne.

Tragiskt oh, ja, men annars har du har fel.

Glädjen är nog lite malplacé men kanske ursäktlig given den hype som har varit kring statusen på hennes Hjärnkontor och hennes antydningar om att hon varit "straffomyndig". Hon hör hemma i fängelse, likt andra som funderar i samma banor som hon.

Vill man ha hjälp och stöd -- vilket är mänskligt och fler sannolikt borde göra -- så söker man vård innan man går runt och dödar folk. Många människor är väldigt utsatta psykiskt och för många behövs inte mycket för att man ska förlora balansen i tillvaron. Enkla samtal kan då göra underverk.

Vad gäller MR så förlitar jag mig på att TR riktigt bedömt hans ansvar och motiv och skuld för begången gärning. Av allt att döma har han impregnerats med JM:s avhumanisering av tilltänkta offer och skam- och skuldkänslor för att inte döda dem. Den bördan kunde MR inte bära.
Citera
2017-07-25, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramafikation
Jösses!

Vart Myller fått sitt "SUPER WOMEN" från läses i nedan länk. Sidan är på engelska men jag fick kalla kårar när man läst alltihop!

https://www.google.se/amp/s/www.psychologytoday.com/blog/the-human-equation/201307/the-psychopathic-mother%3famp

Tack för länken! Igenkänningsfaktorn var hög.

Utdrag ur länken

"The psychopathic mother doesn’t see her child as a separate person. Instead, the child is viewed as a personal possession whose sole purpose is to meet her mother’s needs. Mother-child interactions are very controlling and any affection is tied to behavior that feeds the mother’s ego.

In fact, she cannot allow her child to develop “normally” because of her need to mold him or her into exactly who she wants him/her to be."
Senast redigerad av Remark 2017-07-25 kl. 11:44. Anledning: tillägg
Citera
2017-07-25, 11:39
Medlem
Citat:
Varför le? Två människor är döda och en äldre kvinna svårt skadad. Två döms men uppenbart går flera fria. Fy fan vilken tragedi för alla inblandade. Jag förstår inte hur man kan sitta och le. Jag tror varken mamman, systern och anhöriga till Aki ler. Hade JM varit sjuk så hade de fått en förklaring som de hade kunnat förstå men nu är det bara pengar.

De flesta som RMV bedömer under en RPU lider av någon personlighetsstörning utan att uppnå det höga juridiska kravet som ställs för att bedömas för att lida av allvarlig psykisk störning. Detta omfattar t.ex. sociopater, psykopater, se t.ex. tv4 live och lyssna på Johanna Björkman reda ut begreppen.
Citera
2017-07-25, 11:40
Medlem
Sameshs avatar
Är förvånad, var 100% säker på att hon skulle dömas till psykiatrisk vård på livstid.
Citera
2017-07-25, 11:52
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
God morgon ☀
Rpu klar för båda. Ingen av dem bedöms ha eller ha haft en allvarig psykisk störning.
Tv4 play

Som flera påpekat – knappast oväntat.

Jag tyckte det var ett positivt besked. Altrnativet, för JM, hade kunnat tolkas som en följd av att hon lyckats manipulera sig till rättspsykiatrisk vård i stället för fängelse, med målsättningen att vara ute efter några år. Även om det var osannolikt att en sådan manipulation skulle lyckas så vet vi nu att det inte blev så.
Särskild utskrivningsprövning hade troligen förhindrat att en eventuell vistelse på en vårdinstitution blivit kort för JM.

Vad väntar vi på nu?
– Inspelning av JMs erkännande.
– Uppgift från utlandet som kan leda till att JJ häktas igen.
– Dom.
– Att domen överklagas till Svea Hovrätt.
– Att domen vinner laga kraft.

Kanske blir det ett "hemma-hos-reportage" i en kvällstidning sedan...

Senast redigerad av lasternassumma 2017-07-25 kl. 12:14. Anledning: hemma-hos + SUP
Citera
2017-07-25, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samesh
Är förvånad, var 100% säker på att hon skulle dömas till psykiatrisk vård på livstid.

Nja, den här kvinnan är uppenbart "störd" ur något slags allmänmänskligt perspektiv, men det är i sig inte ansvarsbefriande. Det som i lagen kallas "allvarlig psykisk störning" innefattar alltså inte bara att man t ex är extremt manipulativ, känslokall och narcissistisk (allt typiska drag för sociopater och psykopater, vilka dock är betydligt ovanligare i verkligheten än på film och tv) utan det behövs betydligt mer än så.

Det går givetvis inte att dra exakta gränser, men Johanna Möller har uppenbarligen inte någon gång agerat "sinnesförvirrat" utan hela tiden varit synnerligen medveten om vad hon gjort, sannolikt också varför.

Det måste nästan vara uppe på sådan nivå att någon är helt bortom verklighetskontakt innan det blir "allvarlig psykisk störning". Om du slår ihjäl någon och det kan utredas att du verkligen trodde att det var en gigantisk insekt som överföll dig för att äta upp dig, då är vi nog uppe på dårhusnivå, annars blir det fängelse. Rätt eller fel kan man diskutera; det finns gott om psykiskt störa interner idag, men sådan är i alla fall rättstillämpningen idag.
Citera
2017-07-25, 12:21
Medlem
why123s avatar
Citat:

Detta innebär inte att Johanna är frisk, bara att hon inte är "tillräckligt sjuk" för att slippa fängelse. Jag förstår fullständigt vad du menar, om det hade funnits papper på hur tokig hon är så hade de anhöriga fått någon förklaring.

Nu är det mycket svårare att få Rättspsyk än tidigare, då hon med största sannolikhet blivit dömd till det. De flesta som läst FUP och sett henne i action vet att det är mycket som felar. Sättet hon utnyttjar alla i sin närhet, vuxna som väl som sina egna barn är fruktansvärd.. Johannas syn på sig själv som "superwomen" och hennes grandiosa självbild.. Ja, vad ska man säga?

Det skulle vara intressant att veta om hon ställde frågan på rättspsyk "om hon var den enda med kunskap om psykiatri på stället"?

Glädjen vi/jag trots allt känner är för att nu verkar hennes makt över ( sina barn) och andra människor få ett slut.

Nu återstår en runda i HR och möjligen även att hennes tillstånd tas upp i Rättsliga rådet. Det tillhör väl inte vanligheterna men att utesluta det helt tror jag inte vi kan göra.

Hennes märkliga pendlande mellan att vara en besserwisser till att skriva kärleksmeddelande på väggen som en 14-åring är mycket besynnerlig.

Sedan det mest förfärliga (förutom morden) är det grymma sätt hon använder sina barn på. Skulle jag få bestämma något så vore det att hon aldrig fick träffa sina barn. Hon trotsar all beskrivning på mänskligt beteende (men hon är inte sjuk i lagens namn), empati och kärlek föds man med, det går inte vårda sig till det.

Men visst håller jag med dig, en utvärdering som visade att hon var gravt psykiskt sjuk skulle vara en lättnad för de anhöriga. Nu håller jag tummarna för att TR:s domen står sig i HR. Framförallt att Aki:s familj som hade misstankar från första början får upprättelse. Domen mot Göran och Anki finns det både teknisk bevisning och ett erkännande för..
Senast redigerad av why123 2017-07-25 kl. 12:38. Anledning: .
Citera
2017-07-25, 12:33
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jatroddejavaprometeus
Nja, den här kvinnan är uppenbart "störd" ur något slags allmänmänskligt perspektiv, men det är i sig inte ansvarsbefriande. Det som i lagen kallas "allvarlig psykisk störning" innefattar alltså inte bara att man t ex är extremt manipulativ, känslokall och narcissistisk (allt typiska drag för sociopater och psykopater, vilka dock är betydligt ovanligare i verkligheten än på film och tv) utan det behövs betydligt mer än så.

Det går givetvis inte att dra exakta gränser, men Johanna Möller har uppenbarligen inte någon gång agerat "sinnesförvirrat" utan hela tiden varit synnerligen medveten om vad hon gjort, sannolikt också varför.

Det måste nästan vara uppe på sådan nivå att någon är helt bortom verklighetskontakt innan det blir "allvarlig psykisk störning". Om du slår ihjäl någon och det kan utredas att du verkligen trodde att det var en gigantisk insekt som överföll dig för att äta upp dig, då är vi nog uppe på dårhusnivå, annars blir det fängelse. Rätt eller fel kan man diskutera; det finns gott om psykiskt störa interner idag, men sådan är i alla fall rättstillämpningen idag.

Det går inte ge mördarfrikort till folk, det är en av grunderna.

"Vadå, jag har mått lite dåligt. Blev skrämd av en mössa som barn."

Det spelar egentligen ingen roll från det perspektivet om mördare mår dåligt. Offren och de anhöriga till de som de med planering slagit ihjäl mår sämre -- varje dag och för evigt. Att egenmäktigt släcka en annan människas liv är oförsvarligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in