Citat:
Ursprungligen postat av
Darrar
Varför le? Två människor är döda och en äldre kvinna svårt skadad. Två döms men uppenbart går flera fria. Fy fan vilken tragedi för alla inblandade. Jag förstår inte hur man kan sitta och le. Jag tror varken mamman, systern och anhöriga till Aki ler. Hade JM varit sjuk så hade de fått en förklaring som de hade kunnat förstå men nu är det bara pengar.
Detta innebär inte att Johanna är frisk, bara att hon inte är "tillräckligt sjuk" för att slippa fängelse. Jag förstår fullständigt vad du menar, om det hade funnits papper på hur tokig hon är så hade de anhöriga fått någon förklaring.
Nu är det mycket svårare att få Rättspsyk än tidigare, då hon med största sannolikhet blivit dömd till det. De flesta som läst FUP och sett henne i action vet att det är mycket som felar. Sättet hon utnyttjar alla i sin närhet, vuxna som väl som sina egna barn är fruktansvärd.. Johannas syn på sig själv som "superwomen" och hennes grandiosa självbild.. Ja, vad ska man säga?
Det skulle vara intressant att veta om hon ställde frågan på rättspsyk "om hon var den enda med kunskap om psykiatri på stället"?
Glädjen vi/jag trots allt känner är för att nu verkar hennes makt över ( sina barn) och andra människor få ett slut.
Nu återstår en runda i HR och möjligen även att hennes tillstånd tas upp i Rättsliga rådet. Det tillhör väl inte vanligheterna men att utesluta det helt tror jag inte vi kan göra.
Hennes märkliga pendlande mellan att vara en besserwisser till att skriva kärleksmeddelande på väggen som en 14-åring är mycket besynnerlig.
Sedan det mest förfärliga (förutom morden) är det grymma sätt hon använder sina barn på. Skulle jag få bestämma något så vore det att hon aldrig fick träffa sina barn. Hon trotsar all beskrivning på mänskligt beteende (men hon är inte sjuk i lagens namn), empati och kärlek föds man med, det går inte vårda sig till det.
Men visst håller jag med dig, en utvärdering som visade att hon var gravt psykiskt sjuk skulle vara en lättnad för de anhöriga. Nu håller jag tummarna för att TR:s domen står sig i HR. Framförallt att Aki:s familj som hade misstankar från första början får upprättelse. Domen mot Göran och Anki finns det både teknisk bevisning och ett erkännande för..