2017-07-25, 00:35
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramafikation
Intressant ur bådas perspektiv. Flertalet dömda män har ju fått vårdnaden av gemensamma barn trots att de mördat deras mödrar. Galet och uppåt väggarna... men i dom fallen (rätt eller fel) så ser man utifrån barn perspektivet. (Seriöst så anser jag personligen att det är ett jävligt skevt perspektiv)

Men berörda JM!

Jag vill poängtera att jag inte nödvändigvis personligen håller med, snarare utifrån juridisk möjligt perspektiv!

Som jag nämnde tidigare idag så måste man bedöma utifrån varje enskilt fall, dvs att sitta här inne och bedyra barnperspektiv och JM rättigheter må så vara ... men...och ett stort sådant!

Hade hon "nöjt" sig med att avsluta de två liven rätt o slätt (som så många gör i våld i nära relation) så hade det inte nödvändigtvis reflekterat på henne som förälder till L o A. Det som ligger henne och de små liven i fatet är hennes tillvägagångsätt kring de senaste två morden.

Nummer ett är att TR har bedömt henne som skyldig så det behöver vi inte ta upp. Resan dit är dock relevant i helhetsbedömningen att avgöra huruvida hon är dels kapabel att vara mor men än mer viktigt i diskussionen, är hon lämpad?
Kapabel kan vi ju näst intill konstatera att hon visat. Som jag nämnde tidigare under dagen. Är hon lämplig? Får man anse att en moder som hojtar högt att denne har kort tålamod, kommer med förtäckta hot om krossade knäskålar om någon skulle göra henne illa, till att slutligen mörda och i det välja ...ja välja! Att skuldbelägga sitt barn, be om falskt alibi, be ena dottern ta på sig sexskandal, anklaga ena barnet för psykisk ohölsa... för att nämna en del av allt fruktansvärda för att dennes ego måste upprätthållas. Hur denne missa barnperspektivet är inte så märkligt faktiskt. Hon ansåg inte att de gällde henne då hon har inte gjort något fel. Att barnen skyddar modern kan liknas vid PAS. Det sisnämnda är inte så konstigt.
Det är med ovan som jag misstänker att hon löper näst intill en 100% risk att förlora vårdnaden av L och A. Därmed inte sagt umgänget. Den förlorar hon antagligen inte... däremot umngänge på tu man hand. Jag skulle relativt säkert påstå med hänvisning till den manipulation hon utsatt sina andra barn för så blir det nog så.

Johanna vare sig var eller är en lämplig moder - i klarspråk - ingen bra förebild helt enkelt.
Det är ungefär samma funderingar och inställning som jag har, det du skriver om.
Bedömning måste göras utifrån varje enskilt fall.
Ja, det är svårt att förstå hur en mördare kan få vårdnad om gemensamma barn om han mördat deras mamma.

Jag har inte svårt att komma till slutsatsen att JM inte är lämplig som mamma eller förebild för sina barn. Hon har manipulerat och utnyttjat sina egna barn alldeles för mycket - är inga småsaker hon sysslat med direkt. JM har bara brytt sig om sig själv, offrar vem som helst när hon är i knipa, t.o.m sina egna barn. Hon lär förlora vårdnaden av L och A, allt annat vore ytterst märkligt.
Men, umgänge med barnen, men inte på tu man hand - det förlorar hon nog inte.
Precis som du skrev.
Citera
2017-07-25, 01:41
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramafikation
Intressant ur bådas perspektiv. Flertalet dömda män har ju fått vårdnaden av gemensamma barn trots att de mördat deras mödrar. Galet och uppåt väggarna... men i dom fallen (rätt eller fel) så ser man utifrån barn perspektivet. (Seriöst så anser jag personligen att det är ett jävligt skevt perspektiv)

Men berörda JM!

Jag vill poängtera att jag inte nödvändigvis personligen håller med, snarare utifrån juridisk möjligt perspektiv!

Som jag nämnde tidigare idag så måste man bedöma utifrån varje enskilt fall, dvs att sitta här inne och bedyra barnperspektiv och JM rättigheter må så vara ... men...och ett stort sådant!

Hade hon "nöjt" sig med att avsluta de två liven rätt o slätt (som så många gör i våld i nära relation) så hade det inte nödvändigtvis reflekterat på henne som förälder till L o A. Det som ligger henne och de små liven i fatet är hennes tillvägagångsätt kring de senaste två morden.

Nummer ett är att TR har bedömt henne som skyldig så det behöver vi inte ta upp. Resan dit är dock relevant i helhetsbedömningen att avgöra huruvida hon är dels kapabel att vara mor men än mer viktigt i diskussionen, är hon lämpad?
Kapabel kan vi ju näst intill konstatera att hon visat. Som jag nämnde tidigare under dagen. Är hon lämplig? Får man anse att en moder som hojtar högt att denne har kort tålamod, kommer med förtäckta hot om krossade knäskålar om någon skulle göra henne illa, till att slutligen mörda och i det välja ...ja välja! Att skuldbelägga sitt barn, be om falskt alibi, be ena dottern ta på sig sexskandal, anklaga ena barnet för psykisk ohölsa... för att nämna en del av allt fruktansvärda för att dennes ego måste upprätthållas. Hur denne missa barnperspektivet är inte så märkligt faktiskt. Hon ansåg inte att de gällde henne då hon har inte gjort något fel. Att barnen skyddar modern kan liknas vid PAS. Det sisnämnda är inte så konstigt.
Det är med ovan som jag misstänker att hon löper näst intill en 100% risk att förlora vårdnaden av L och A. Därmed inte sagt umgänget. Den förlorar hon antagligen inte... däremot umngänge på tu man hand. Jag skulle relativt säkert påstå med hänvisning till den manipulation hon utsatt sina andra barn för så blir det nog så.

Johanna vare sig var eller är en lämplig moder - i klarspråk - ingen bra förebild helt enkelt.

Det finns, när man tittar på enskildheterna, inga som helst konstigheter i det s.k. barnperspektivet relaterat till dessa frågor. (konstigheterna börjar då snarare på "det normalas" område -- dvs i vårdnadstvister av mer vardagligt slag, där tvister skummas fram ur betydligt mer harmlösa saker än att föräldrarna haft ihjäl varandra.)

Jag skulle säga att här finns förmodligen osedvanligt lite att oroa sig över. Barnet har "rätt till" den historiskt givna föräldern -- det omvända förhållandet gäller dock inte. Hur denna "rätt" manifesteras och/ eller används är sedan en annan femma -- och det är inte nödvändigtvis lustigt för föräldern.

Vad gäller "vårdnaden" så skulle jag tro att det också kan eller måste få fungera.

Är det något område som man kan betro inrättningar på så är det nog detta. För barnen växer upp och blir ett problem om man inte har handskats med det på rätt sätt.

Endast kvällstidningar kan finna utbyte i att skapa aggressioner kring sånt, så att det räcker till en artikel eller två, som annars hade besparats oss. Tittar man närmare på saken så kommer man finna att alternativen vore avsevärt sämre. Barnen (i deras specifika livsmiljö) har rätt, kvällstidningarna är värre än barnungar.

I JM:s fall arbetar dock -- som du skriver -- alla kända fakta rakt emot en slutsats att hon borde ha så värst mycket med dem att göra. Hon har använt dem som redskap i det ultimata sveket mot dem i egenskap av förälder. Det finns ingenting som kunde vara värre än det som hon har utsatt dem för, och / eller nästan utsatt dem för (jag syftar med det sista då på att hon kunde ha sluppit ur nätet -- vilket sannolikt hade varit ännu värre för dem).
Senast redigerad av Lonnrot 2017-07-25 kl. 02:04. Anledning: Rättelse
Citera
2017-07-25, 02:31
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
I dagarna väntas resultatet av RPU:n vara klart. Det som återstår är vilken påföljd som åklagaren kommer att yrka på.

– Jag tror inte att sannolikheten att hon döms till rättspsykiatrisk vård är särskilt stor, säger Mikael Rying, kriminolog på Nationella operativa avdelningen (Noa) vid polisen.

För att någon ska bli bedömd som allvarligt psykiskt störd i juridisk mening ska många parametrar uppfyllas. Personen i fråga ska också bedömas ha ett fortsatt behov av rättspsykiatrisk vård och det ska finnas en risk för återfall.

– Både arten och graden av psykisk störning ska bedömas, säger Ulrika Borg, erfaren brottsmålsadvokat.

Enligt Mikael Rying är det relativt få som döms till rättspsykiatrisk vård i Sverige i dag. Synen på påföljderna ändrades i slutet av 1970-talet.
Citat:
Arbogamordet är ovanligt ur flera olika aspekter, enligt honom. Endast en tiondel av det dödliga våldet i Sverige begås av kvinnor och anstiftan till mord är ett ovanligt brott att dömas för. Under de senaste 25–30 åren finns endast en handfull fall, varav Knutbymordet är det mest kända.

– Anstiftan betyder att den som begår själva mordet inte skulle ha begått dådet om inte anstiftaren funnits, så egentligen är anstiftaren den mest skyldiga kan man säga. Om vi tar exemplet med Helge Fossmo och barnflickan – hon hade ju inte gjort det om inte han hade funnits, säger Mikael Rying.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/f%C3%A4ngelse-troligaste-straffet-f%C3%B6r-arbogamord-1.4473086
Citera
2017-07-25, 03:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Berätta vad du menar med Mördar-Johannas rättigheter gentemot tvillingarna.
Tvillingarnas rättigheter, sett ur ett barnperspektiv, hur ser du på det?
Deras rättighet till att ha sin pappa i livet, är det av sekundär betydelse?
Tvillingar har också personlighet, jag har också personlighet. Enligt lag, lagen om vårdnad kommer JM ha kontakt med alla barn. Har du läst förhören med JB?
Citera
2017-07-25, 05:42
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Nej så funkar det inte i verkligheten. I din värld men inte i samhället. JM har fortfarande sina rättigheter som mamma. Känns det illa?

Vilken jävla sten har du sovit under de senaste 100 åren?
I verkligheten 2017 har föräldrar inga rättigheter i förhållande till sina barn, bara skyldigheter . Det är barn som har rättigheter.

Citat:
Tvillingar har också personlighet, jag har också personlighet. Enligt lag, lagen om vårdnad kommer JM ha kontakt med alla barn. Har du läst förhören med JB?

Det finns inget som heter "lagen om vårdnad". Det är kanske föräldrabalken du tänker på.
Den ger inte JM någon automatisk rätt till umgänge med sina minderåriga barn.
Barnen har rätt till umgänge med henne om det bedöms vara för barnens bästa.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2017-07-25 kl. 06:07.
Citera
2017-07-25, 06:41
Medlem
Jösses!

Vart Myller fått sitt "SUPER WOMEN" från läses i nedan länk. Sidan är på engelska men jag fick kalla kårar när man läst alltihop!

Citat:
psychopathic mothers play "Super Mom" when others are watching. She will make sure anyone who will listen knows what a great parent she is. In fact, she may come across as something of a martyr, i.e., a mother who sacrifices her own wants and needs for those of her offspring.

https://www.google.se/amp/s/www.psychologytoday.com/blog/the-human-equation/201307/the-psychopathic-mother%3famp
Citera
2017-07-25, 06:55
Medlem
Honan6s avatar
Hur mår Johanna? Jag tror hon är ganska arg och får energier till att skriva fler lappar med påhittade hypoteser i försök att avleda fokuset från det som allt handlar om - att hon egentligen är den ende rejält skyldiga - övriga är figuranter. Mest är hon nog arg för att hon gradvis förlorar makten över de knarkberoende marionetter hon använt i sin mördar-karriär.

Hon har nog mått riktigt bra under RPU:n då allt fokus varit riktat till henne. Hon har nog mått rätt så bra under häktestiden. Jag ser framför mig hur hon har roat sig med att testa vilka personer som varit manipulerbara.

Hon kommer bli ganska arg om Aftonbladet inte skulle bry sig om att publicera hennes brev. Då får hon ju inte ut sina budskap till de marionetter hon fortfarande har lite makt över - de två knarkande "vuxna" ungarna som ständigt mutas med pengar och löften hon inte kan hålla som inlåst - hennes makt är och förblir borta. De medel som finns tar snabbt slut om barnen får handha dem. Hon kommer bli mer än arg när ungarna tagit stålarna och det straffet kommer slå hårdare än något annat.
Citera
2017-07-25, 07:51
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det är en redig soppa mamsen har kokat..

Tvillingarna är favoritvapnet för att utöva makt/utpressning - mot Aki, mot AG när han ska ge henne falskt alibi, mot DB och även för att få fart på de andra (AB, JB).
Hon påstod väl att Aki nöp dem eller hur det nu var.
Även MR nämnde detta i TR, att han inte ville att tvillingarna drabbas. Det är full troligt eftersom hennes tvärilska reaktion var (förutom att MR plötsligt blev en idiot och kunde utvisas omgående) att dra tvillingkortet mot honom:

"– Men om man skyller ifrån sig på en mamma som har två treåringar för att rädda sitt eget skinn – då kan man inte sjunka lägre."
Live svt
Hon använde ordet "anger" först men ändrade sig, vill jag minnas.
Citera
2017-07-25, 08:10
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Lagen om vårdnad, vad är det?
Aha, nu förstår jag hur du tänker. Det är din egen lag som säger att en psykopatisk mördare som JM - enligt "lagen om vårdnad" - har rätt att KRÄVA kontakt och umgänge med sina barn.
Din "lagen om vårdnad" skulle alltså vara en lag som sätter förälders behov i fokus istället för barnens? Nu har ju JM redan levt utifrån din lag, och det med råge. Hon trodde nog också att föräldraskap handlar om att alltid ha sina egna behov i fokus.

Lyckligtvis fungerar det inte så och din "lagen om vårdnad" existerar naturligtvis inte.

Här har jag tagit fram lite info till dig så att du själv kan läsa dig till vad det handlar om, nämligen barnets bästa. Från BRIS t.o.m är informationen, passar bra.
Du vet - "barnens rätt i samhället"....
Här är lite valda delar:

"Barnets bästa är en av de grundläggande principerna i barnkonventionen och den viktigaste principen i föräldrabalken.

Att barnets bästa ska vara avgörande vid bedömningen av frågor om vårdnad, boende och umgänge innebär att barnets föräldrar måste prioritera barnets behov framför sina egna.
Det är alltså inte de vuxnas behov av att ha barnet hos sig som är avgörande.

Den som har vårdnaden om ett barn (vårdnadshavaren) har ett ansvar för dess personliga förhållanden och ska bland annat se till att barnets behov av omvårdnad, trygghet och god fostran blir tillgodosedda.

En förälder har inte någon absolut rätt till umgänge med sitt barn.

Föräldrabalken är den viktigaste lagen när det gäller barnet och familjen. I den framgår barnets rättigheter i förhållande till sina föräldrar och föräldrarnas skyldigheter i förhållande till barnet.

Rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran
Barnets rätt till omvårdnad omfattar både den fysiska och den psykiska omsorgen.

Med psykisk omsorg menas bland annat att barnet får omtanke, trygghet och förståelse, att gränser sätts för barnets handlande samt att barnet får uppfostran av sina föräldrar. I barnets rätt till trygghet ligger bland annat att få leva i en stabil familjemiljö och att ha tillgång till någon att lita på".

https://www.bris.se/for-vuxna-om-barn/barnets-rattigheter/vardnad-boende-umgange/
Senast redigerad av magiciadehex 2017-07-25 kl. 08:16.
Citera
2017-07-25, 08:12
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Hon använde ordet "anger" först men ändrade sig, vill jag minnas.
Låter som en helt normal och avslöjande "felsägning" av henne.
Hon blev ju "ganska arg", hann inte tänka klart.
Men, å andra sidan blir det inte heller så mycket bättre när hon tänkt klart.
Som med brevet till tingsrätten och annat.
Senast redigerad av magiciadehex 2017-07-25 kl. 08:35.
Citera
2017-07-25, 09:12
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Hur mår Johanna? Jag tror hon är ganska arg och får energier till att skriva fler lappar med påhittade hypoteser i försök att avleda fokuset från det som allt handlar om - att hon egentligen är den ende rejält skyldiga - övriga är figuranter. Mest är hon nog arg för att hon gradvis förlorar makten över de knarkberoende marionetter hon använt i sin mördar-karriär.

Hon har nog mått riktigt bra under RPU:n då allt fokus varit riktat till henne. Hon har nog mått rätt så bra under häktestiden. Jag ser framför mig hur hon har roat sig med att testa vilka personer som varit manipulerbara.

Hon kommer bli ganska arg om Aftonbladet inte skulle bry sig om att publicera hennes brev. Då får hon ju inte ut sina budskap till de marionetter hon fortfarande har lite makt över - de två knarkande "vuxna" ungarna som ständigt mutas med pengar och löften hon inte kan hålla som inlåst - hennes makt är och förblir borta. De medel som finns tar snabbt slut om barnen får handha dem. Hon kommer bli mer än arg när ungarna tagit stålarna och det straffet kommer slå hårdare än något annat.
När hon inser att både pengarna och makten över sina marionetter är puts väck - ja, det straffet slår hårdare än något annat. Hon har ju fostrat barnen till att förstå att man tar det man själv behöver, utan samvetskval, så det måste hon ha kunnat förutse - att barnen snott åt sig vad de behövt. Men, nog måste väl hennes konton vara låsta nu för länge sen, så det finns pengar till skadestånden? Det gör nog också JM väldigt ont, att behöva betala skadestånd - ur egen ficka.
Ja, hon har nog mått riktigt bra under RPU:n med allas blickar mot sig. Fokus, att vara centrum för allt och alla - det är ju det som är grejen.

Dessutom, så tänker hon nog att hon hajar allt så mycket bättre än de som utreder henne, hon har ju läst "psykologiboken". Klart att dessa personer kan manipuleras och tro det hon vill att de ska tro.
Tänker, som vanligt, sitt mantra: "jag ljuger så bra", vilket får mig att tänka på just den låten: https://www.youtube.com/watch?v=MdgV5w4wcL8

Visst blir hon ganska arg om Aftonbladet inte vill publicera brev eller dagbok eller om tingsrätten och andra inte helt ändrar sin uppfattning i fallet efter hennes brev. Då är ju alla andra - förutom hon - idioter!
Som vanligt, alltså.

När hon väl hamnar i fängelset, inlåst, pank och bortglömd, ja vad det ska skrivas då!
Undrar vilka som ska ha nästa brev?
Amnesty International kanske, vi får se.
Senast redigerad av magiciadehex 2017-07-25 kl. 09:29.
Citera
2017-07-25, 10:00
Medlem
anothes avatar
Hittade ett intressant parallellfall, mördare: Hilma Marie Witte USA 1981.

Gemensamma nämnare:
  • Manipulerade barnen att mörda hennes man (sen styvmamma)
  • Hade tagit pengar ur offrens bank innan de tröttnade på henne.
  • Kort efter morden försökte hon få ut mer pengar ur offrens ägon.
  • Skyllde i rätten på sina barn som utfört morden, hade lovat att inget farligt straff skulle tillkomma han bara han knep tyst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in