2017-07-24, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caccarina69
Alltså, det här är väl inget du VET utan bara sånt du spekulerar om? Vad gäller huruvida lokföraren gick ute eller inne, t ex, VET du eller TROR du?

I flera av dina inlägg låter det som om du VET vad P har tänkt/sagt/gjort, vilket kan vara lite lurigt.

Det är rätt viktigt att vi betonar vad vi tror och vad vi vet, så att nya sanningar inte skapas av misstag.

Lite nyfiket undrar jag också - känner du honom på riktigt, eller tänker du dig bara in i hans huvud?
Tredjehandsuppgifter. Så att det verkligen var så han tänkt eller inte, lär vi aldrig få veta. Sannolikt tror morsan typ så... Evaveva tror också så, för morsan sagt det, Sen tror Evaveva lite till.. osv.
Om nu morsan hävdar att han sagt så, så stämmer ju inte tidpunkt för samtalet. Då lär han ju ha pratat med henne mer eller mindre när han sprang ut och kastat kärringens telefon i sätet. Då har han ju pratat med henne under själva "apokalypsen". Det har väl aldrig framkommit tidigare att man med säkerhet visste att han trodde han satt på fel tåg?
Citera
2017-07-24, 23:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Ja det har du rãtt i. Jag vet bara att hon trodde helt och fullt på Patrik när han sa att han var framme i Mjölby. Så hon var lugn ett bra tag innan hon försökte ringa honom.
Verkar som om hon inte riktigt förstår att om man tankar på pengar på en mobil utan batteriladdning så går det ju inte att nå personen i vilket fall.

Hon skulle ha ropat till att se för fasen till att du sãtter i laddaren så fort du kommer på nästa tåg så att jag kan nå dej ....

Hur många ggr har man inte fått hålla på och påpeka för sina barn att GLÖM INTE LADDAREN.! Och se till att LADDA...också., hjälper ju inte att ni bara har laddaren med er utan "USE IT" !

Man får väl ändå tro på mamman att hon säger sådant som är sant. Varför skulle hon sprida falska uppgifter.
Så Patrik sa att han såg tågföraren gå av och att han var framme i Mjölby?
Hur var det nu du fick tag på mamman? Ringde du?
Citera
2017-07-24, 23:04
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Nu ska vi se så att jag skriver rätt:

Jag åker ner till min kille vãldigt ofta,och VET hur lokförarna brukar betee sig på just denna station på just det sortens tåg som Patrik färdades med., men med det är det ju inget som säger vad som hãnde precis då, när Patrik ville gå av.
Vet att många som aldrig rest med detta tåg reagerar ofta nervöst och undrar om det är något vajsing med tåget och varför det. sen kör tillbaka mot Örebro,som man då ofta får förklara för folk att så är inte fallet.
Jag kãnner inte Patrik., men hans mamma beskrev hans personlighet.,men det gör ju inte att jag kãnner honom så du har rätt i att jag försöker "va inne i hans huvud " , så det är ju inte 100 %
bra, det håller jag med om .
Sãgas skall att citerat Patriks mamma: -Han var helt sãker på att tåget hade nått sin slutstation Mjölby , därför sa han att han skulle av och leta efter nãsta tåg

Konstigt tãnkte han inte på att i så fall var han ju en timme tidigare i Mjölby. Det har väl aldrig hãnt.?
Att tåg kommer en hel timme för tidigt.....?

Men nu har ju Patrik åkt sträckan SÅ många gånger. Han visste ju hur det gick till. (Samma som när jag åker via Falköping: tåget står stilla 15 min och börjar sedan backa. Man blir bara undrande och lite förskräckt första gången.)

Tycker mer det låter som att något mamman sa fick honom att inse att han inte klarade att åka hem, så han gick av.
Citera
2017-07-24, 23:06
Medlem
Citat:
Nu har jag varit ute på fotograferingspromenad. Jag har dessutom lyckats lägga upp dem via TinyPic. Tyvärr lyckas jag inte vända dem som bestämt sig för att ligga ner, så där får ni själva vrida på skärmen/huvudet. Jag hittar heller ingenstans att lägga till bild-info så det kommer här:

Första bilden (eller sista, hur man nu ser det) och framåt (eller bakåt då....

Precis vid kuren man ser P passera på filmen.

Om man vrider huvudet en aning på samma ställe.

Stationsvärd, ca 50 m från tågets position.

Info-tavla, bakom ryggen på stationsvärd.

Info-tavla direkt ovanför rulltrappa i glasrör.

I glasröret, blicken mot "andra sidan".

Info-tavla nummer 2 uppe i glasröret.

Utgången via ramp, från glasröret.

Utanför utgången, via trappan, där någon ev sett P sitta.

Bild på utgången via trappa.

Bild på utgång via ramp.

Stående på ramp, blick mot Woodys (rött hus)

Vägen till Woodys.

Woodys, inkl lite omgivning.

Det elskåp som JAG TROR väskan fanns vid, strax bortanför Woodys.

På andra sidan vägen från elskåpet.

Några meter längre fram, från elskåpet.

På PIKABS gård. Här kan man gena över fältet, där borta ser man var ryggsäcken hittades.

Taget från "volvokurvan". Rött hus är Woodys, gult hus är PIKAB.

Dungen där JAG tror ryggsäcken hittades.

Dungen i närbild.

Taget från "ryggsäcks-platsen".

Taget från "ryggsäcks-platsen", rött hus är Woodys, gult hus är PIKAB, i bakgrunden ser man bron över järnvägen.

Byggarbetsplats, alldeles vid järnvägen.

Övergång över järnvägen, dock ej den Ps sågs vid.

Kranen, sedd från övergången. Där borta nånstans ska han ha gått över järnvägen.

Bommen som skärmar av vägen mot kranen.

Gärdet, sett från övergången, rött hus är Woodys. Kan han ha gått rakt över?

Samma gärde, mer inzoomat.

Jag hoppas det funkar, att ni kan se bilderna och att de ger nåt.

http://sv.tinypic.com/a/fktpmw/3
Har du några adresser? Namn på gator osv...
Citera
2017-07-24, 23:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdullakastrulla
Tredjehandsuppgifter. Så att det verkligen var så han tänkt eller inte, lär vi aldrig få veta. Sannolikt tror morsan typ så... Evaveva tror också så, för morsan sagt det, Sen tror Evaveva lite till.. osv.
Om nu morsan hävdar att han sagt så, så stämmer ju inte tidpunkt för samtalet. Då lär han ju ha pratat med henne mer eller mindre när han sprang ut och kastat kärringens telefon i sätet. Då har han ju pratat med henne under själva "apokalypsen". Det har väl aldrig framkommit tidigare att man med säkerhet visste att han trodde han satt på fel tåg?

Men han trodde inte att han satt på fel tåg?
Däremot gick han av "fel" station.
Och har vi någon exakt tidpunkt för samtalet?
Citera
2017-07-24, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men han trodde inte att han satt på fel tåg?
Däremot gick han av "fel" station.
Och har vi någon exakt tidpunkt för samtalet?
Om han kommer på efter ca 15 minuter att han skall vara på ett annat tåg, sitter han väl på fel tåg? Han kan ju inte sitta på rätt tåg om han (vad han kanske trodde då) inte skall åka längre med det tåget. Eller?
Citera
2017-07-24, 23:30
Moderator
OYs avatar
evaveva citat;

-Han var helt sãker på att tåget hade nått sin slutstation Mjölby , därför sa han att han skulle av och leta efter nãsta tåg (min anm. mamman säger så.)

Hur säker var han egentligen om han satt kvar på tåget tills det skulle avgå?

Och varför rör sig inte tåget på övervakningsfilmen om han klev av i sista sekund?

Och varför letade han inte efter nästa tåg istället för att gå ut på bygden och placera sitt bagage?

Kan det vara så att han blev arg på sig själv när han insåg att han var på fel plats, så arg att han bara stövlade iväg och i ren ilska dumpade sina väskor?
Citera
2017-07-24, 23:45
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:
Nu har jag varit ute på fotograferingspromenad. Jag har dessutom lyckats lägga upp dem via TinyPic. Tyvärr lyckas jag inte vända dem som bestämt sig för att ligga ner, så där får ni själva vrida på skärmen/huvudet. Jag hittar heller ingenstans att lägga till bild-info så det kommer här:

Första bilden (eller sista, hur man nu ser det) och framåt (eller bakåt då....

Precis vid kuren man ser P passera på filmen.

Om man vrider huvudet en aning på samma ställe.

Stationsvärd, ca 50 m från tågets position.

Info-tavla, bakom ryggen på stationsvärd.

Info-tavla direkt ovanför rulltrappa i glasrör.

I glasröret, blicken mot "andra sidan".

Info-tavla nummer 2 uppe i glasröret.

Utgången via ramp, från glasröret.

Utanför utgången, via trappan, där någon ev sett P sitta.

Bild på utgången via trappa.

Bild på utgång via ramp.

Stående på ramp, blick mot Woodys (rött hus)

Vägen till Woodys.

Woodys, inkl lite omgivning.

Det elskåp som JAG TROR väskan fanns vid, strax bortanför Woodys.

På andra sidan vägen från elskåpet.

Några meter längre fram, från elskåpet.

På PIKABS gård. Här kan man gena över fältet, där borta ser man var ryggsäcken hittades.

Taget från "volvokurvan". Rött hus är Woodys, gult hus är PIKAB.

Dungen där JAG tror ryggsäcken hittades.

Dungen i närbild.

Taget från "ryggsäcks-platsen".

Taget från "ryggsäcks-platsen", rött hus är Woodys, gult hus är PIKAB, i bakgrunden ser man bron över järnvägen.

Övergång över järnvägen, dock ej den Ps sågs vid.

Kranen, sedd från övergången. Där borta nånstans ska han ha gått över järnvägen.

Bommen som skärmar av vägen mot kranen.

Gärdet, sett från övergången, rött hus är Woodys. Kan han ha gått rakt över?

Samma gärde, mer inzoomat.

Jag hoppas det funkar, att ni kan se bilderna och att de ger nåt.

http://sv.tinypic.com/a/fktpmw/3

Tusen tack!! Vilket jobb du gjort, det gör allt tydligare på något sätt.

Varning!! Fantasier!! 😄
Fick en sån tydlig bild av att Patrik under samtalet med mamman känt att "Neej, det går inte, jag kan inte åka hem. Klarar det inte!" Eftersom han inte orkade prata mer ljög han om att han var i Mjölby och hoppade av i sista minuten.

Känslan av att inte kunna åka hem, inte vilja tillbaka till Falun av nån anledning, gjorde att han planlöst drog runt. Sedan? Självmord, antagligen. Eller uppgivet lifta med nån, t ex utländsk långtradare där chauffören fixar mat till honom. Han hamnar på en helt annan plats.
Slut på fantasier!!
Citera
2017-07-24, 23:48
Medlem
Liberty75s avatar
När jag såg filmen tyckte jag att han drog sig mot vänster på slutet (höger från vårt håll sett). Undrade vad som fanns där. Nu ser jag en papperskorg så han tänkte nog slänga muggen där.

Totalt oviktig info, jag vet! 😉
Senast redigerad av Liberty75 2017-07-25 kl. 00:22.
Citera
2017-07-25, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75

Varning!! Fantasier!! 😄
Fick en sån tydlig bild av att Patrik under samtalet med mamman känt att "Neej, det går inte, jag kan inte åka hem. Klarar det inte!" Eftersom han inte orkade prata mer ljög han om att han var i Mjölby och hoppade av

Tidpunkten när samtalet med mamman ägde rum hade nog gett lite klarhet. Lade han på 14:44 och gick direkt ur tåget känns det som han gått av fel, men det förklarar inte varför han lämnat stationsområdet. Han hade åkt där många gånger tidigare och det är 1 timmes restid kvar till Mjölby så nog borde han vetat var han befann sig.
Men lade han på när tåget rullade in på stationen har han tvekat en stund med att gå av.

Men jag tror som dig, att han var fullt medveten om var han var. När han gått av tåget har han gått åt samma håll som tåget kom in i Hallsberg (använder sökinsatserna som källa här), han hade ingen anknytning till Hallsberg så någonting har dragit honom ditåt, han har kanske sett något från tåget på denna resan eller alla andra resorna han gjort? Vet vi vilken sida han satt på?
Citera
2017-07-25, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zippzon
Ny intervju med pappan
http://www.nt.se/24nt/?clip=om4750003
Stackars föräldrar som lever i sån ovisshet om vad som har hänt deras son. Om det hände mig skulle jag bli galen.....på riktigt. Nu lät pappan mycket tveksammare när han pratade om att P hade en psykos. Han sa ju typ att "Vi tror att P kan ha drabbats av en psykos" . Som jag har uppfattat det hela har så trodde jag att P hade drabbats av psykosen på tåget eller innan.....nu framkom det att han skulle ha drabbats av den när han klev av tåget eller precis efter.....
Citera
2017-07-25, 00:16
Medlem
Jag vet inte riktigt vad psykoser ger för symptom, men kan ju säkerligen göra så att man tror att man är någon annan person och lever i en helt annan värld /verklighet.
Om det är så, så är han troligtvis inte medveten om att han har familj som letar efter honom, och känner inte heller igen sig på bilder om han skulle se dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in