• 1
  • 2
2017-07-23, 22:37
Medlem
Har någon här erfarenhet av det där? Kan man spraya det på motorhuven, speglarna, etc. som skydd mot t.ex. stenskott och annat skit? Lämnar det några spår eller kan man dra av det när man vill efter någon månad eller två (eller kanske längre)?
Citera
2017-07-23, 23:48
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Har någon här erfarenhet av det där? Kan man spraya det på motorhuven, speglarna, etc. som skydd mot t.ex. stenskott och annat skit? Lämnar det några spår eller kan man dra av det när man vill efter någon månad eller två (eller kanske längre)?

Menar du sprayplast som i typ Plastidip? Det finns massvis på nätet om det och det funkar. Lite dyrt/dumt att bara ha det en månad eller två. Det lämnar inga spår och är lätt att ta av. Jag har haft det på ett set fälgar och en bärbar dator.

Sen finns det ju även genomskinling folie att montera (få monterad om det ska bli bra). Rätt monterat syns det inte och behöver inte tas av.

/T
Citera
2017-07-24, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Menar du sprayplast som i typ Plastidip? Det finns massvis på nätet om det och det funkar. Lite dyrt/dumt att bara ha det en månad eller två. Det lämnar inga spår och är lätt att ta av. Jag har haft det på ett set fälgar och en bärbar dator.

Sen finns det ju även genomskinling folie att montera (få monterad om det ska bli bra). Rätt monterat syns det inte och behöver inte tas av. /T

Ja precis. Jag har ögnat igenom några rader om det och det verkar ju vara en enklare lösning än att krångla med plastfolie som ska fästas osv. Sedan så finns gummifärg - vet du något om det? Det finns t.ex. hos biltema och fungerar likadant tror jag.

Jag vet inte hur lång tid det ens kan sitta på innan det lossnar av sig självt. Tanken är att ha på plasti-dip/gummifärg under de värsta månaderna när stenskott och annat skit far runt i luften. Huven börjar att ha alldeles för många märken och jag tänker inte betala en nickel för att få det åtgärdat heller - mer än att testa det här.
Citera
2017-07-24, 13:30
Medlem
Jag använder transparent Plasti dip på utsatta ställen, det syns inte och räddar dessa ställen rätt bra. Jag har gjort det i över två år och förnyat det varje år, det är skärmkanter för min del.
Citera
2017-07-24, 23:13
Medlem
zepofans avatar
Lånar tråden lite. Någon som målat fälgar med plastidip/gummifärg och kan säga hur mycket som går åt? Räcker två burkar Biltemas gummifärg till fyra 16" fälgar?
Citera
2017-07-25, 01:10
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Lånar tråden lite. Någon som målat fälgar med plastidip/gummifärg och kan säga hur mycket som går åt? Räcker två burkar Biltemas gummifärg till fyra 16" fälgar?

Kort svar, Ja det räcker.
Citera
2017-07-25, 13:46
Medlem
Min idé med det här är att täcka en del av motorhuven och fronten under de värsta månaderna. Snyggt blir det kanske inte, fast att ha 100 stenskott på huven är inte så snyggt det heller. Sedan är det väl bara att skala av "färgen". Det låter lätt i teorin, fast hur "lätt" är det i verkligheten?
Citera
2017-07-25, 16:45
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Vad är det för bil? Kanske finns ett alternativ här? http://www.autobra.co.uk/shop/index.php
Citera
2017-07-26, 00:31
Medlem
Jag får se vad det blir. Just nu lutar det åt att köpa en burk transparent gummifärg från Biltema. Jag kommer antagligen att maskera av en ruta rakt på huven som är mest utsatt, även fronten, och sedan spraya på 3 eller så lager. Antingen det eller vanlig folie. Hur det ser ut är inte så viktigt under mörka, blöta månader när stenskott flyger runt som rikoschetter bl.a. pga otåliga kukar som ska köra om, etc.
Citera
2017-09-17, 01:20
Medlem
... Tänkte bara uppdatera tråden lite om någon där ute går i samma tankar inför "stenskottsperioden".

Ja tyvärr, skiten närmar sig när färg och lack får smaka på piskan igen samt saltet ute på vägarna. Jag köpte Biltemas transparenta gummifärg (sprayburk) och sprayade på 4-5 lager c:a 50 cm brett och 25 cm högt längst fram på motorhuven, efter att ha maskerat av lite här och var för att undvika åtminstone en del överspray. Jag lät varje lager torka mellan 10-15 minuter. Resultatet blev okej, hyfsat... Jag hade ganska ont om tid och när jag drog bort maskeringstejpen så drogs någon millimeter plast med längst kanterna. Perfekt blev det alltså inte. Fast när man står på en parkeringsplats med hotfulla och mörka moln och en tid att passa, då blir det som det blir.

Nästa lilla projekt blir nog strax ovanför grillen och Kanske backspeglarna. Jag ska också se om jag kan putsa till huven lite bättre i morgon.
Citera
2017-09-17, 18:58
Medlem
killawifes avatar
Det brukar vara lite jobbigt att få bort färgen sen. Speciellt om den har suttit ett tag. Annars är det nog en rätt bra idé.
Citera
2017-09-17, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det brukar vara lite jobbigt att få bort färgen sen. Speciellt om den har suttit ett tag. Annars är det nog en rätt bra idé.

Det som jag hade råkat överspraya tog jag bort med WD40 och en mikrofiberduk. Så det gick hyfsat lätt. Sedan hur lätt 4-5 lager går bort är en annan sak. Idén är ju att kunna dra av det i ett enda stycke. Ju fler lager desto bättre förstås. Fast det tar ju minst 1 h med 5 lager.

Jag får se hur länge det håller också. Fast man tycker ju att det borde sitta ordentligt och tåla en hel del påverkan... Vette sjutton om jag vill ge mig på fler ställen bara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in