2017-07-24, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Är det så att tillgänglig information gör det teoretiskt möjligt att P talar med mamman när han har klivit av tåget, tror att han är i Mjölby och berättar att han ska(står i begrepp att) byta tåg?

Hur stämmer det i så fall med uppgiften om att anhöriga kunde nå honom på en lånad(kvinnan tåget) mobiltelefon?

Min uppfattning är att det där med lånemobilen utspelade sig tåget därför att kvinnan inte hann säga åt P att han inte skulle stiga av innan han susade iväg, har jag missförstått något?

Ja det var ju inte direkt lãtt för henne att springa efter honom eftersom hon skulle vidare,precis som han skulle, suck.....
hade hon rusat efter honom hade tåget åkt därifrån med hennes grejjor utan att bry sig., tro mig., jag brukar åka med det tåget och de är tuffa,när de visslat i visselpipan så drar dem...inom 5 sekunder..,
så de som tar en rökpaus brukar röka fort som fasen och min hund brukar få kissa fortare än tretåget...
Citera
2017-07-24, 21:29
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Nej. Och just detta med samtalen är en av de mest förvirrade incidenterna i storyn. Frågan är ju om P pratade med mamman, batteriet tog slut och han bad att få låna en mobil. Eller om han märkte att han hade jättelite batteri kvar och lånade en mobil innan hans dog. Då skulle han teoretiskt kunnat ringa mamman när han kom av tills batteriet var helt slut.

Men varför skulle han av när han sagt att mamman kunde nå honom på kvinnans mobil? Det är så många frågetecken.

Håller helt med dig. Det sista samtalet på tåget och kvinnan. Där finns många frågetecken, mycket som inte går ihop. Det kan hända att pengar och batteri dör samtidigt hmm. Hur som helst så har ju mamman sagt att hon skulle ladda på pengar, vilket hon säger att hon gjorde. Men även om han inte hade pengar så hade det räckt att be att få låna kvinnans mobil och bara säga att mamman fick ringa upp honom. Om det nu var så att även batteriet tog slut, hur skulle mamman kunna nå honom på hennes mobil när han skulle kliva av och ringa upp på nästa tåg.
Gick även kvinnan av på fel station? och varför har de inte sällskap på perrongen? Finns kvinnan?
Citera
2017-07-24, 21:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Är det så att tillgänglig information gör det teoretiskt möjligt att P talar med mamman när han har klivit av tåget, tror att han är i Mjölby och berättar att han ska(står i begrepp att) byta tåg?

Hur stämmer det i så fall med uppgiften om att anhöriga kunde nå honom på en lånad(kvinnan tåget) mobiltelefon?

Min uppfattning är att det där med lånemobilen utspelade sig tåget därför att kvinnan inte hann säga åt P att han inte skulle stiga av innan han susade iväg, har jag missförstått något?

Patrik gick troligen av tåget strax innan det skulle åka. Tåget avgår 14.46. Patrik ses gå av 14.46. Så kvinnan på tåget skulle få bråttom om hon rusade efter Patrik (dvs om hon inte själv skulle gå av):

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är ju intressant att veta om tåget kom i rätt tid eller om det var försenat.
Det är ju inte säkert att Patrik satt kvar i tåget de där 8-10 minuterna som tidigare spekulerats om, om tåget var försenat.
Det finns säkert info om detta hos polisen. Men kan vi få besked??
Upuaut:
Citat:
Tåget ankom Hallsberg 2 min tidigt kl 14.31.
Tåget avgick Hallsberg 1 min tidigt kl 14.46.
Antagligen är det problem med avrundningen som gör att det står att det avgick 1 min tidigt.
https://www.flashback.org/sp61298511
Citera
2017-07-24, 21:49
Medlem
Citat:
I pressen har vi inte sett något om några säkra vittnesuppgifter efter det att Patrik synts på filmen. Tvärtom, har vi fått läsa om att det saknas säkra iakttagelser.

Om polisen inte har ansett att dessa vittnesuppgifter som LisaFlash pratar om som 100% trovärdiga, är det ju inte säkert att de går ut till pressen med dem. Men de kan ändå haft det som en för dem och Missing People, iakttagelser som kan vara värda att beakta. Nu gissar jag bara. Inget jag vet.

Men vi vet ju inget om dessa vittnen finns ens, eller om det var Patrik de såg. Den enda vi har hört det av, är LisaFlash. Med det menar jag inte att hon inte säger sanningen om vad hon har hört. Jag menar bara att vi inte har något som styrker det.

Samtidigt är det ju väldigt intressant, om det är som LisaFlash säger, att det finns vittnen som sett Patrik i ett tidigt skede av försvinnandet. Både platserna är intressanta och tidpunkten för det senaste.
Om Patrik levde dagen efter försvinnandet, blir ju teorin om självmord tunnare.

Ja, självmordsteorin blir tunnare om det var Patrik som var synlig dagen efter. Samtidigt har jag svårt att tro att han gömmer sig frivilligt pga den stora sökinsatsen, då skulle han ju ge något livstecken ifrån sig. De menar att de inte med 100 % säkerhet kan säga att det verkligen är Patrik vittnen har sett. Så den allra sista 100 % trovärdiga bilden de har av Patrik är när han lämnar tågstationen i Hallsberg. Ja, det finns flera olika vittnesuppgifter, det kommer jag ihåg från tiden i Hitta Patrik, men de vittnena hann inte fotografera m.m och det blir inte ett 100 % säkert spår då
Citera
2017-07-24, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Ja det var ju inte direkt lãtt för henne att springa efter honom eftersom hon skulle vidare,precis som han skulle, suck.....
hade hon rusat efter honom hade tåget åkt därifrån med hennes grejjor utan att bry sig., tro mig., jag brukar åka med det tåget och de är tuffa,när de visslat i visselpipan så drar dem...inom 5 sekunder..,
så de som tar en rökpaus brukar röka fort som fasen och min hund brukar få kissa fortare än tretåget...

Nej det var inte lätt att springa efter honom. Då förstår jag att det är stressande när tåget drar iväg så fort.
Senast redigerad av runarviking 2017-07-24 kl. 21:56.
Citera
2017-07-24, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Håller helt med dig. Det sista samtalet på tåget och kvinnan. Där finns många frågetecken, mycket som inte går ihop. Det kan hända att pengar och batteri dör samtidigt hmm. Hur som helst så har ju mamman sagt att hon skulle ladda på pengar, vilket hon säger att hon gjorde. Men även om han inte hade pengar så hade det räckt att be att få låna kvinnans mobil och bara säga att mamman fick ringa upp honom. Om det nu var så att även batteriet tog slut, hur skulle mamman kunna nå honom på hennes mobil när han skulle kliva av och ringa upp på nästa tåg.
Gick även kvinnan av på fel station? och varför har de inte sällskap på perrongen? Finns kvinnan?

Ja kvinnan finns, jag har messat med mamman och hon har verkligen talat med kvinnan.
Att han gav kvinnans telefonnumret till mamman var för att han trodde sig att vara kvar på det tåg han satt på., ett tag till.
Helt plötsligt gick lokföraren ut med både väska jacka under armen (detta såg Patrik ) , Ut ur tåget.....och Patrik reagerade utan att (tyvärr...) undra över varför i så fall INTE kvinnan gick av....,han trodde att detta tåg hade nått sin slutstation = Mjölby.
Inte kunde han tro att tåget stod så länge som 15 minuter still och att sen lokföraren överger tåget.
(Lokföraren gjorde ju inte det-han brukar alltid ta yttervägen för att gå till andra ãnden utav tåget för att köra vidare = lokföraren gick till "svansen" ifrån. "huvudet " , men för oss som sitter där vi sitter känner som om tåget backar bakåt.
Så lokföraren överger ej tåget., så som Patrik trodde utan tar sig till sin förarplats lättare på det sätt han gör, än att ta sig genom dörrarna och förbi folk inne i tåget-det är ju förståeligt för alla, och vi som är vana med detta bryr oss inte eftersom vi vet detta.
Men en person som redan känner sig illa till mods., kan ju reagera tvärmycket på en sådan händelse..

Typ, shit det är verkligen slutstationen!!??(så synd att han inte hörde med kvinnan innan han gick av så att han blev helt säker på sin sak. Det som han DÅ hade insett att hans intitution var helt fel.....

Om man tãnker på vilken tid Mjölbytåget gick = 15.57 så undrar man om han hastigt tittat fel på/kanske uppfattat/tänkt fel och trodde att tåget typ gick inom några minuter.
Att han trodde att klockan helt enkelt var 15.46 istãllet för 14.46 , men då kan man undra varför han inte sprang ut ur tåget för då var det ju bara ca en minut innan hans inbillade Mjölbytåg skulle gå, så inte det verkar vettigt, hmm ....

Det som jag undrar över är att varför kunde inte kvinnan eller mamman ringa varandra inom snar framtid då, och inse, att hjälp! Patrik gick av.!! Vi måste göra något.!
Senast redigerad av evaveva 2017-07-24 kl. 22:07.
Citera
2017-07-24, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runarviking
Har jag med uppfattat att han lånade en kvinnas telefon på tåget, ombord på tåget

Japp
Citera
2017-07-24, 21:54
Moderator
OYs avatar
Citat:
Patrik gick troligen av tåget strax innan det skulle åka. Tåget avgår 14.46. Patrik ses gå av 14.46. Så kvinnan på tåget skulle få bråttom om hon rusade efter Patrik (dvs om hon inte själv skulle gå av):

Upuaut:

https://www.flashback.org/sp61298511

Om han berättar för mamman och också kommer överens om att de kan nå honom via den lånade mobiltelefonen så bör det betyda att P var förvissad om att kvinnan på tåget också skulle till Malmö. Detta måste ha utspelat sig ombord på tåget eftersom att kvinnan satt kvar.

Vad fick P att plötsligt, just när tåget ska avgå, kliva av?

1.Något som sades mellan mamman och P fick honom att stiga av tåget.
2.P fick där och då en "knäpp", akut förvirring.

Jag kan inte så någon annan förklaring.

Om det var planerat i förväg så fanns det ingen anledning att sitta kvar på tåget tills det skulle avgå.
Citera
2017-07-24, 21:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ja kvinnan finns, jag har messat med mamman och hon har verkligen talat med kvinnan.

Vi har bara mammans ord på det. Inte för att jag betvivlar, men vore bra med information som verifierar.

Hon är inte trovärdigare än någon annan, rent krasst.
Citera
2017-07-24, 21:59
Medlem
Citat:
Att han gav kvinnans telefonnumret till mamman var för att han trodde sig att vara kvar på det tåg han satt på., ett tag till.
Helt plötsligt gick lokföraren ut med både väska jacka under armen (detta såg Patrik ) , Ut ur tåget.....och Patrik reagerade utan att (tyvärr...) undra över varför i så fall INTE kvinnan gick av....,han trodde att detta tåg hade nått sin slutstation = Mjölby.
Inte kunde han tro att tåget stod så länge som 15 minuter still och att sen lokföraren överger tåget.
(Lokföraren gjorde ju inte det-han brukar alltid ta yttervägen för att gå till andra ãnden utav tåget för att köra vidare = lokföraren gick till "svansen" ifrån. "huvudet " , men för oss som sitter där vi sitter känner som om tåget backar bakåt.
Så lokföraren överger ej tåget., så som Patrik trodde utan tar sig till sin förarplats lättare på det sätt han gör, än att ta sig genom dörrarna och förbi folk inne i tåget-det är ju förståeligt för alla, och vi som är vana med detta bryr oss inte eftersom vi vet detta.
Men en person som redan känner sig illa till mods., kan ju reagera tvärmycket på en sådan händelse..

Det som jag undrar över är att varför kunde inte kvinnan eller mamman ringa varandra inom snar framtid då, och inse, att hjälp! Patrik gick av.!! Vi måste göra något.!

Det där har jag missat att lokföraren gav sig iväg. Stämmer det så kan det ju vara en rimlig förklaring till varför Patrik gick av tåget
Citera
2017-07-24, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma

Det där med telefonen förstår inte jag heller. De flesta idag vet om att det går att ringa upp en mobil även om inte kontantkortet är tomt på pengar. Lite koll på batteriet har man väl själv också
Citera
2017-07-24, 22:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runarviking
Ja, självmordsteorin blir tunnare om det var Patrik som var synlig dagen efter. Samtidigt har jag svårt att tro att han gömmer sig frivilligt pga den stora sökinsatsen, då skulle han ju ge något livstecken ifrån sig. De menar att de inte med 100 % säkerhet kan säga att det verkligen är Patrik vittnen har sett. Så den allra sista 100 % trovärdiga bilden de har av Patrik är när han lämnar tågstationen i Hallsberg. Ja, det finns flera olika vittnesuppgifter, det kommer jag ihåg från tiden i Hitta Patrik, men de vittnena hann inte fotografera m.m och det blir inte ett 100 % säkert spår då

Som du säger, man får vara försiktig med de vittnesuppgifter som vi fått via "ryktesvägen". Inte låta det bli en sanning. Blir riktigt krångligt när en del vittnesuppgifter är mer trovärdiga som blandas med ditt och datt om medium och drömmar om Patrik.

Håller med: Tror inte att han gömmer sig frivilligt. Mord osannolikt. I min värld finns bara två teorier som håller. Det ena är förvirring, med död som följd av olyckliga omständigheter, det andra är självmord.

Men de började inte leta efter Patrik förrän efter 2 dagar, vilket kunnat innebära att Patrik redan var borta från det området då (om han levde). Så om han gömde sig i området på natten, då hade inte söket efter honom påbörjats.

Och hundarna började inte söka förrän efter 1 vecka (rätta mig om jag har fel (Liberty), orkar inte leta källa nu).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in