2017-07-24, 19:52
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubban007
Någonstans här i tråden har jag läst att det stod ett telefonnummer på resväskan som upphittaren ringde, gick fram signal men inget svar. Har även läst i en annan kommentar att numret på väskan inte var Patriks mobilnummer.

Jag tänker att det enda som verkar någorlunda vettigt i detta, är ju kort o gott att P har/hade 2 mobiler. Och då "den andra" mobilen som han isf sågs prata i då... En som hans föräldrar bevisligen inte visste om.. som han nu använder... Så frågan är ju om det numret på väskan har blivit "pejlat".. ?

Har inte sett info om vems nummer det var men förstod det som att det var Patriks. Klart han kunde haft två telefoner/SIM-kort
Citera
2017-07-24, 19:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Men egentligen kunde han pratat med andra efteråt? Upplys mig som är en novis på allt som har med elektronik att göra - pingas masten bara när man ringer, stänger av m m eller söker den hela tiden?

Det varierar, men den kommunicerar med mobilnätet när det rings, tas emot samtal, sms/mms, data samt när den startas eller stängs av, om jag har förstått saken rätt.

Vet vi vid vilket klockslag som mobilen senast visade livstecken?

Mamman säger att P talade med henne när han fortfarande var kvar på tåget, eller?

Om det stämmer så är det märkligt att man är övertygad om att samtalet med mamman var det sista livstecknet från mobilen samt från P. Särskilt om det var så att P använde mobiltelefonen efter det att han sågs på övervakningsfilmen.
Citera
2017-07-24, 19:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Som sagt, en person kan ha setts med en ryggsäck vid diket, gå över järnvägen, gömma sig i ett buskage, röra sig misstänkt ute på en åker, men den personen måste inte ha varit P.

Det kan ha varit P, men det kan också ha varit en person som har gjort P något illa och som dumpar tillhörigheter för att det ska se ut som om P kanske var förvirrad och bara gick upp i rök.

Enklaste förklaringen är att det var P som sågs på de olika platserna, men annat går inte att utesluta.

Men nu kommer jag ihåg en sak som en postare skickade för ganska länge sedan.
Något om en blottare i Hallsberg? Eller?
Det där att någon rört sig ute på en åker, någon som gömmer isig buskage skulle ju kunna var en sådan person.

Kommer någon ihåg vad postaren skrev?
Citera
2017-07-24, 20:05
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:
Det varierar, men den kommunicerar med mobilnätet när det rings, tas emot samtal, sms/mms, data samt när den startas eller stängs av, om jag har förstått saken rätt.

Vet vi vid vilket klockslag som mobilen senast visade livstecken?

Mamman säger att P talade med henne när han fortfarande var kvar på tåget, eller?

Hon har inte nämnt var han befann sig men han sa ju att snart skulle han byta tåg så jag fick ju intrycket att han fortfarande var ombord. Måste ju dock inte vara så.

Och polisen har sagt: "telefonen var på under eftermiddagen." Kan ju i princip betyda fram till ... tja, 17.30. Med andra ord vet vi inte alls när den stängdes av.
Citera
2017-07-24, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SagtVar
Hur troligt anser du att det kan vara att Patrik klivit upp på nån koppling mellan godstågen och tjuvåkt vidare?

Tycker det finns alldeles för lite info om denna grabb för att göra såna antaganden, även om många personer här försöker ändå.

Generellt skulle jag säga att den som gör nåt sånt i så fall har gjort det förut. Det är inget man gör på ett infall. Att tågsurfa gör de flesta på pendeltåg med korta uppehåll. Det måste vara jättetugnt att hålla i sig i den fartvinden. Har sett videos med folk som fäst sugkoppar mot fönstren.

Att hoppa på i 40 km/h genom Hallsberg ser jag som helt omöjligt. Att ta sig in på den inhägnade bangården är säkert inte svårt men de som jobbar där borde ha sett honom när han gått över spåren. Man reagerar mycket fort på civilister i spåret utan varselklädsel.
Citera
2017-07-24, 20:08
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men nu kommer jag ihåg en sak som en postare skickade för ganska länge sedan.
Något om en blottare i Hallsberg? Eller?
Det där att någon rört sig ute på en åker, någon som gömmer isig buskage skulle ju kunna var en sådan person.

Kommer någon ihåg vad postaren skrev?

Det var i hällabrottet
Inlägg 1854

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva

Något som gör mig orolig, just för Patriks skull,är den där blottaren som det skrevs om i en tråd härinne, som befann sig i Sannahedsskogen just de dagar då Patrik försvann.
Det skulle få mig att krevera om jag hade psykos.

Det där med blottare känns inte relevant. Dels skedde det den 8 juni, dels grep polisen honom samma dag. Om det är snubben Hällabrottet man menar, och nån annan har jag inte hört talas om i närtid häromkring...

http://kumlainfo.se/blottare-gripen-i-kumla/
Senast redigerad av zippzon 2017-07-24 kl. 20:13.
Citera
2017-07-24, 20:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Hon har inte nämnt var han befann sig men han sa ju att snart skulle han byta tåg så jag fick ju intrycket att han fortfarande var ombord. Måste ju dock inte vara så.

Och polisen har sagt: "telefonen var på under eftermiddagen." Kan ju i princip betyda fram till ... tja, 17.30. Med andra ord vet vi inte alls när den stängdes av.

Är det så att tillgänglig information gör det teoretiskt möjligt att P talar med mamman när han har klivit av tåget, tror att han är i Mjölby och berättar att han ska(står i begrepp att) byta tåg?

Hur stämmer det i så fall med uppgiften om att anhöriga kunde nå honom på en lånad(kvinnan tåget) mobiltelefon?

Min uppfattning är att det där med lånemobilen utspelade sig tåget därför att kvinnan inte hann säga åt P att han inte skulle stiga av innan han susade iväg, har jag missförstått något?
Citera
2017-07-24, 20:27
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:
Min uppfattning är att det där med lånemobilen utspelade sig tåget därför att kvinnan inte hann säga åt P att han inte skulle stiga av innan han susade iväg, har jag missförstått något?

Nej. Och just detta med samtalen är en av de mest förvirrade incidenterna i storyn. Frågan är ju om P pratade med mamman, batteriet tog slut och han bad att få låna en mobil. Eller om han märkte att han hade jättelite batteri kvar och lånade en mobil innan hans dog. Då skulle han teoretiskt kunnat ringa mamman när han kom av tills batteriet var helt slut.

Men varför skulle han av när han sagt att mamman kunde nå honom på kvinnans mobil? Det är så många frågetecken.
Citera
2017-07-24, 20:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Nej. Och just detta med samtalen är en av de mest förvirrade incidenterna i storyn. Frågan är ju om P pratade med mamman, batteriet tog slut och han bad att få låna en mobil. Eller om han märkte att han hade jättelite batteri kvar och lånade en mobil innan hans dog. Då skulle han teoretiskt kunnat ringa mamman när han kom av tills batteriet var helt slut.

Men varför skulle han av när han sagt att mamman kunde nå honom på kvinnans mobil? Det är så många frågetecken.

Det finns bara två alternativ.

1.Anhöriga har inte varit tydliga med hur det gick till, vi får inte ihop den sanna storyn på grund av det.
2.Världens story är inte vattentät, en detaljmiss.

Jag tror på alternativ 1 tills annat kan bevisas, det är också den mest sannolika förklaringen, den enklaste.
Citera
2017-07-24, 20:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zippzon
Det var i hällabrottet
Inlägg 1854

Tack!
Nej, det känns inte som om man ska blanda ihop de olika observationerna. Det är ju på två olika platser, så inte så troligt då.
Citera
2017-07-24, 21:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busann
Då jag läser inlägget av LisaFlash så kan jag inte se samma info som du nämner, att han skulle hållit sig kvar i området hela natten. Kan någon av oss ha läst/tolkat fel?

Det var det här delen i inlägget som gjorde att jag tolkade att Patrik kunnat ha stannat kvar i området hela natten (dvs om observationen är riktig).
Citat från LisaFlash inlägg:

Citat:
Dagen efter, tidigt på morgonen, ser en kvinna en ung, smal yngling stå vid en väg. Riktningen stämmer överens med den tidigare observationen och det finns ingen busshållplats eller annat i närheten, som gör platsen och tidpunkten till en naturlig plats att stå vid, denna tidiga timme. Ute på vägen. Kvinnan har beskrivit ynglingen som att han bar en mörk, troligtvis blå, jacka och en svart mössa. Hon är lite osäker på färgen på byxorna. Varför hon noterade honom var dels placeringen men även att han gav ett intryck av att vara mycket deprimerad, såg nästan sjuk ut.
Citera
2017-07-24, 21:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LisaFlash
Hejhej, det hade efterfrågas en källa på min information. Jag citerar mitt eget inlägg så det framgår vad jag pratar om.

Jag har spenderat ett antal dagar i Hallsberg för att söka efter Patrik. Jag har på flera håll hört talas om dessa observationer, från medlemmar i gruppen och engagerade i söken. Jag kan såklart aldrig säga något med 100% säkerhet, men jag tror vi är många som önskar uppföljning på observationerna. Föräldrarna, MP och Polisen bör veta om dessa, och eftersom varken MP eller Polisen delger den informationen önskar man att det ska framgå i Hitta Patrik om dessa är relevanta eller avfärdade. Det här är information som kan locka fler till söken och även användas för att kunna styrka/avfärda övriga observationer och teorier.

I en intervju med Polisen kan vi läsa: "Vi har kört med våra hundar och allt vi kan, där det finns relevanta saker att gå på" och några rader under "Polisen har därefter noggrant sökt igenom ett fem kilometer långt område, från Hallsbergs station till Hällabrottet."

Källa: https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/889518-polisen-darfor-har-vi-slutat-leta-efter-patrik

En kan bara anta att de har en grund för att fokusera polissöken i denna riktning. Även Missing People har i ett tidigt skede fokuserat sina sök på norra Hallsberg. Varför de fattat dessa beslut kan jag såklart inte svara på, men jag är nyfiken på hur föräldrarna/HP ser på observationerna, då de aldrig nämnts i gruppen. Jag har ställt frågor till admin om vilket värde de ser i dessa, och väntar nu på svar.

Här har vi nog svaret på varför man sökt i Hällabrottet!
Tidningsartikeln är sen, från 17/7-17, bara en vecka gammal.

Som du säger, det finns nog fog för att de söker den sträckan. Ett kan vara vittnesuppgifter, ett annat kan ju vara att hundarna dragit dit. De kan ju fått upp något spår.

Man blir lite ledsen att det tog så lång tid innan man började söka med hund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in