2017-07-24, 07:03
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Jag känner att om det nu är så att han utsatts för brott., då måste de få livstid., för man gör inte så här mot en lugn fredlig individ på jorden .

Menar du att en eventuell baneman ska dömas hårdare om denne har ihjäl en fredlig lugn person?

Ska då den som istället har ihjäl en uppkäftig, arrogant och allmänt jobbig person dömas lindrigare?
Citera
2017-07-24, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abdullakastrulla
Jag beundrar att du möter min jargong moget. Det gör det ännu svårare att fortsätta...
Men jag kan liksom inte låta bli när jag ser hur alla drar åt olika håll, med sin egna agenda.
Men du kära "Evaveva" utmärker dig här i tråden. På flera sätt, bra som dåliga.

Till att börja med verkar du genuint intresserad i att hitta P. Du skriver som o du känner P. Du beskriver honom som den mest fantastiska unga man som man kan tänka sig. Svärmors drömmen som man mer än gärna låter deflorera ens sockersöta ungmö. Vad vet du egentligen om P?
Ena sekunden är han en förvirrad stackars pojk som försöker finna vägen hem, (sagt på det mest poetiska sätt man kan) Sedan så är det en liten spjuvert som sitter i en båt i Thailand och skrattar åt oss. Varför är just P så viktig för dig? Vad vet du/vi egentligen om P? Att tro att man känner en person från andras beskrivningar på internet är något naivt.
Hans försvinnande är inte heller unikt på något sätt, inte heller beskrivningen av honom. Dom flesta som försvinner eller dör var ju levande änglar. Det är ju den bild anhöriga ger. Vilket är helt normalt och inte speciellt konstigt. Men låt säga att han är död, eller ofrivilligt borta... Hur hjälper detta föräldrarna att få hem sin son? "han är en sån snäll och go kille som tar sig för hjärtat när han pratar"... Happ?

Hela tråden är insnöad på alternativa teorier. Allt från fiskebåtar i Thailand till mördad av farsan, mer eller mindre. När man utreder något så brukar man i regel utesluta alternativ. Såklart beroende på vad man utreder. Låt säga okänt föremål i vattnet. Det är ju aktuellt just nu... Hur långt var föremålet, hur brett? Vad den under ytan eller på ytan. 15meter lång? fint då kan vi utesluta dom flesta Ubåtar, då har vi minubåtar kvar. Sen utesluter man civil verksamhet, osv... Tills alternativen blir färre och färre. Det kan vara möjligt att man aldrig får svaret, men man kan ha en mer säker teori och färre alternativ.
Här har inget sådant skett, här maler man bara på med teorier efter teorier. Och med väldigt lite fakta...

Mannen har setts lämna tåget. Med sina väskor, Hans väskor är hittade på olika platser, men inom närområdet, helt orörda. Det är väl den enda fakta som finns kring hans försvinnande? Vad gör man med det då? Man utesluter brott(Vilken självklart kan vara felaktigt, men man går ju på det man har-- Man kan alltid ändra sig under utredningens gång). Sedan kan man utesluta gott mod men gått vilse. En normal människa går inte vilse mitt i ett samhälle. Även om man inte har mobil, finns hjälp att få. Man vandrar inte rakt ut i skogen om man vill hitta hem. Det mest plausibla är ju att han fått en "flipp" i skallen på något vis, irrat bort sig eller tagit sitt liv. Men vart är vi i tråden då? om man jämför med Ubåten... Vi mäter fortfarande föremålet. Så illa är det. Efter som det pratas om vilken go kille han är och en sån spjuvert som säkert skrattar åt oss i Thailand. Han har varit borta i två månader, han är känd över hela riket. Det är kört! Ut ur fantasin och använd sunt förnuft. Hade jag bott Hallsberg eller på annat vis hade varit bekant med området hade jag mer än gärna bidragit.. Men nu gör jag inte det och kan bara sitta här som åskådare och se hur folk fumlar runt här och i HP medan det blir mindre och mindre P att begrava. Tragiskt är vad det är.. Om han nu är död så är han förmodligen i hallsberg och lär ha dött under dom första dygnen. Men spekulerande idioter fick det till att han virrat runt 20 talet mil från Hallsberg. Därför har man inte sökta av hela Hallsberg har jag förstått? hur klantigt är inte det på en skala...? Därför kanske man inte skall tro så mycket om en person. Hela snacket om psykoser och GBG, Sthlm osv har ju sannolikt gjort söken i Hallsberg rätt tunna. En Jävla soppa detta!

För det första - en stor tumme upp på hela inlägget. De där spekulationerna om att P är så förvirrad att han inte hittar hem - samtidigt som han lyckas vandra/lifta/åka landet runt är liksom inte så trovärdiga.

För det andra - ja, jag tror du sätter fingret på en mycket viktig punkt. Varför ska folk ta av sin tid för att leta i snårig skog när kreti och pleti ser killen levande i Köping, Göteborg, Grängesberg och en bunt andra orter? Och såna vittnen är jag så otroligt skeptisk till. Om jag tar en promenad ner till centrum så kan jag inte säga sen vilka jag mött. Folk som kommer på timmar, eller dagar, efteråt att "ja, men honom mötte nog jag" känns inte så där himla troligt. De vill nog gärna se P, särskilt levande, de vill verkligen hjälpa till - men nä!

För det tredje - att han skulle råka kliva av tåget på fel station, råka lämna stationsområdet och sen råka stöta på en mördare/kidnappare i Hallsberg en måndag eftermiddag... Jag vet inte, men jag tror inte den kombinationen är spelbar ens på Betson faktiskt.
Citera
2017-07-24, 07:29
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdullakastrulla
Jag beundrar att du möter min jargong moget. Det gör det ännu svårare att fortsätta...
Men jag kan liksom inte låta bli när jag ser hur alla drar åt olika håll, med sin egna agenda.
Men du kära "Evaveva" utmärker dig här i tråden. På flera sätt, bra som dåliga.

Till att börja med verkar du genuint intresserad i att hitta P. Du skriver som o du känner P. Du beskriver honom som den mest fantastiska unga man som man kan tänka sig. Svärmors drömmen som man mer än gärna låter deflorera ens sockersöta ungmö. Vad vet du egentligen om P?
Ena sekunden är han en förvirrad stackars pojk som försöker finna vägen hem, (sagt på det mest poetiska sätt man kan) Sedan så är det en liten spjuvert som sitter i en båt i Thailand och skrattar åt oss. Varför är just P så viktig för dig? Vad vet du/vi egentligen om P? Att tro att man känner en person från andras beskrivningar på internet är något naivt.
Hans försvinnande är inte heller unikt på något sätt, inte heller beskrivningen av honom. Dom flesta som försvinner eller dör var ju levande änglar. Det är ju den bild anhöriga ger. Vilket är helt normalt och inte speciellt konstigt. Men låt säga att han är död, eller ofrivilligt borta... Hur hjälper detta föräldrarna att få hem sin son? "han är en sån snäll och go kille som tar sig för hjärtat när han pratar"... Happ?

Hela tråden är insnöad på alternativa teorier. Allt från fiskebåtar i Thailand till mördad av farsan, mer eller mindre. När man utreder något så brukar man i regel utesluta alternativ. Såklart beroende på vad man utreder. Låt säga okänt föremål i vattnet. Det är ju aktuellt just nu... Hur långt var föremålet, hur brett? Vad den under ytan eller på ytan. 15meter lång? fint då kan vi utesluta dom flesta Ubåtar, då har vi minubåtar kvar. Sen utesluter man civil verksamhet, osv... Tills alternativen blir färre och färre. Det kan vara möjligt att man aldrig får svaret, men man kan ha en mer säker teori och färre alternativ.
Här har inget sådant skett, här maler man bara på med teorier efter teorier. Och med väldigt lite fakta...

Mannen har setts lämna tåget. Med sina väskor, Hans väskor är hittade på olika platser, men inom närområdet, helt orörda. Det är väl den enda fakta som finns kring hans försvinnande? Vad gör man med det då? Man utesluter brott(Vilken självklart kan vara felaktigt, men man går ju på det man har-- Man kan alltid ändra sig under utredningens gång). Sedan kan man utesluta gott mod men gått vilse. En normal människa går inte vilse mitt i ett samhälle. Även om man inte har mobil, finns hjälp att få. Man vandrar inte rakt ut i skogen om man vill hitta hem. Det mest plausibla är ju att han fått en "flipp" i skallen på något vis, irrat bort sig eller tagit sitt liv. Men vart är vi i tråden då? om man jämför med Ubåten... Vi mäter fortfarande föremålet. Så illa är det. Efter som det pratas om vilken go kille han är och en sån spjuvert som säkert skrattar åt oss i Thailand. Han har varit borta i två månader, han är känd över hela riket. Det är kört! Ut ur fantasin och använd sunt förnuft. Hade jag bott Hallsberg eller på annat vis hade varit bekant med området hade jag mer än gärna bidragit.. Men nu gör jag inte det och kan bara sitta här som åskådare och se hur folk fumlar runt här och i HP medan det blir mindre och mindre P att begrava. Tragiskt är vad det är.. Om han nu är död så är han förmodligen i hallsberg och lär ha dött under dom första dygnen. Men spekulerande idioter fick det till att han virrat runt 20 talet mil från Hallsberg. Därför har man inte sökta av hela Hallsberg har jag förstått? hur klantigt är inte det på en skala...? Därför kanske man inte skall tro så mycket om en person. Hela snacket om psykoser och GBG, Sthlm osv har ju sannolikt gjort söken i Hallsberg rätt tunna. En Jävla soppa detta!

Detta var nog det bästa inlägget i hela tråden.
Citera
2017-07-24, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CallePhille
Fråga ställd till NinaBe, men jag vill ändå lyfta den. Det verkar inte vara särskilt många från Hallsberg i den här tråden. Det fanns lite bilder i HP på platser i Hallsberg, tagna av en nu utsparkad medlem. Eftersom väskornas placering är omtvistad, så vet jag inte om de fotona stämmer.
Vad jag undrar är om tågen går enligt samma tidtabell nu, som då Patrik försvann? Om det finns någon från Hallsberg här, så skulle jag vilja se foton på vad Patrik ser när han går på perrongen. Vad står det på skyltar och då vidare. En tavla med aktuella avgångstider skulle också vara intressant, om han läst på en sådan. Även foton längs vägen till var väskorna troligen hittades.

Jag bor i Hallsberg. Jag kan fota stationen och dess omgivning i kväll, absolut, men jag vet inte hur jag lägger upp bilder här så då får nån hjälpa till med det. Jag kan tyvärr inte exakt vid 14.45, men jag tror inte tidstavlan är så relevant, vi vet ändå inte vilka tåg som gick den dagen eller om det var några ändringar/förseningar.
Citera
2017-07-24, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Menar du att en eventuell baneman ska dömas hårdare om denne har ihjäl en fredlig lugn person?

Ska då den som istället har ihjäl en uppkäftig, arrogant och allmänt jobbig person dömas lindrigare?

Hmm., ja nu satte du mig på pottan......
I vilket fall så har man ju lättare att förstå den som mördade den arrogante uppkäftige personen...

Sjalvklart skall man inte mörda någon., men att mörda en oskyldig mãnniska som går på en perrong med berott mod är inte försvarbart på något sätt.
Därför menar jag att de/dem som gjort en sådan sak , passar inte in i vårt humana (som vi åtminstone fosttat våra barn till) samhälle.,
Man skall kunna vistas på en svensk station även utmed ett antal åkrar utan att behöva mördas,eller hur.?
Vi får väl skriva in det i allemansrätten:
Du har rätt att plocka svamp och bãr,rätt att tãlta en natt och även rätt att slippa bli mördad om du är ute i skog och mark.
Senast redigerad av evaveva 2017-07-24 kl. 08:23.
Citera
2017-07-24, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caccarina69
Jag bor i Hallsberg. Jag kan fota stationen och dess omgivning i kväll, absolut, men jag vet inte hur jag lägger upp bilder här så då får nån hjälpa till med det. Jag kan tyvärr inte exakt vid 14.45, men jag tror inte tidstavlan är så relevant, vi vet ändå inte vilka tåg som gick den dagen eller om det var några ändringar/förseningar.

Caccarina69
Hur lätt är det att "planka" i Hallsberg? Ta tåg eller buss utan biljett menar jag.
Senast redigerad av mot-alla-odds 2017-07-24 kl. 08:58. Anledning: Felstavning
Citera
2017-07-24, 09:27
Medlem
Snubban007s avatar
Finns här verkligen INGEN som känner Patrik? Någon av alla vänner, skolkamrater, grannar, butiksbiträde i närköpet där han brukar handla, gammal lärare etc etc... någon som känner till Patrik och vill dela med sig om deras teori om vad som kan ha hänt efter att han klev av tåget i Hallsberg?

Är han en tillbakadragen kille som trivs bäst i hemmets lugna vrår? Eller gillar han äventyr och är utav den impulsiva typen?

Skulle vara jäkligt intressant om någon som känner till Patrik personligen kunde dela med sig av sina tankar!
Citera
2017-07-24, 09:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Jättebra förslag från dig.

En del lägger upp sin bilder på t ex tinypic. Det är gratis.
http://sv.tinypic.com/
Finns flera liknande siter.

De bilder som någon i gruppen hade lagt ut på väskornas placering har tyvärr försvunnit.

Tittade på tidtabellen för någon vecka sedan, då var den inte densamma. Men har det någon större betydelse som du säger. Men man kan ju ändå se om t ex tavlan är lätt att se för honom från perrongen och framåt till glasgången. Kan man se skylten Hallsberg tydligt från tåget/perrongen?

Personligen är jag intresserad också av hur glasgången ser ut på lite närmare håll. Och när man kommer ut från den. Förutom naturligtvis de platser där väskorna eventuellt, möjligen kan ha stått.

Oj, nu har jag bett om ett helt bildreportage. Det blir nog lite för mycket.
Citera
2017-07-24, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jättebra förslag från dig.

En del lägger upp sin bilder på t ex tinypic. Det är gratis.
http://sv.tinypic.com/
Finns flera liknande siter.

De bilder som någon i gruppen hade lagt ut på väskornas placering har tyvärr försvunnit.

Tittade på tidtabellen för någon vecka sedan, då var den inte densamma. Men har det någon större betydelse som du säger. Men man kan ju ändå se om t ex tavlan är lätt att se för honom från perrongen och framåt till glasgången. Kan man se skylten Hallsberg tydligt från tåget/perrongen?

Personligen är jag intresserad också av hur glasgången ser ut på lite närmare håll. Och när man kommer ut från den. Förutom naturligtvis de platser där väskorna eventuellt, möjligen kan ha stått.

Oj, nu har jag bett om ett helt bildreportage. Det blir nog lite för mycket.

😀 Ingen fara, så stort är inte Hallsberg. Jag ser det som ett tillfälle till kvällspromenad. Lyckas jag dessutom lägga upp bilderna har jag ju lärt mig nåt nytt.
Citera
2017-07-24, 10:03
Medlem
CallePhilles avatar
Citat:
Tack! Jag tänker att det är av intresse att se vad Patrik såg, dels innan han klev av, men också när han gick på perrongen. Om ett tåg mot Mjölby står inne när du är där, så skulle den skylten på perrongen vara intressant. Syns den där Patrik gick så att han hade kunnat se den?
Citera
2017-07-24, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mot-alla-odds
Caccarina69
Hur lätt är det att "planka" i Hallsberg? Ta tåg eller buss utan biljett menar jag.

Jag har aldrig testat att planka men jag gissar att det är svårt på bussar eftersom det inte är så många som åker buss. Vad gäller tåg är det nog lättare. Kliv på, se ut som om du åkt länge och håll tummarna - typ.
Citera
2017-07-24, 10:11
Medlem
Hej
Jag har nu följt detta försvinnande ett bra tag men inte skrivit något. En fundering jag har är.
Hur vet vi att killen gick av i Hallsberg bortsett från videon? Har någon annan bekräftat att han verkligen gick av. Videon är så dålig så det kan vara någon annan som går med väskorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in