Citat:
Ursprungligen postat av
murare
Menar du att om man inte hittar en lgh när man har barn och har betalningsanmärkningar att det är rätt av soc och slita barn från sina/ sin förälder.och sätta dom på familjehem istället för att hjälpa dom att ha någonstans att bo?Ett familjehem/jourhem är extremt dyrt. Blir billigare att hjälpa familjen.
I just detta fallet vet vi inte vad som hänt ännu!
Här håller jag med. Jag minns ett fall där en hemlös ung, ensam mamma födde ett barn och bodde med barnet i sin bil. Socialen omhändertog barnet - men lät mamman bo kvar i bilen! Eftersom hon fyllt 18 så var hon inte längre deras ansvar, utan hon borde skaffa sig arbete och bostad på egen hand, enligt deras sätt att resonera. Mamman hade vuxit upp i fosterhem och när hon fyllde 18 så ansåg sig fosterföräldrarna inte ha något ansvar för henne, utan de slängde ut henne - mer eller mindre på dagen. Att hon var gravid påverkade ingenting.
Sådant här händer i Sverige hela tiden, och det gör mig förtvivlad! (OBS: självklart kan man inte ha spädbarn boende i bilar, men då får man ju ordna en mor-och-barn-placering. Inte LÄMNA mamman i bilen.)