2017-07-09, 00:37
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soxi
Är det någon annan som har stora problem med impulser och känsloliv?
Kan också bli överstimulerad mycket lätt och får stresspåslag av att vara på stan etc.

Min stresskänslighet och impulsivitet är nog de största problemen. Ska börja göra avslappningsövningar om jag nu någonsin kommer till skott med det och kan avsluta aktiviteten

Ni vet hur det är.

Jag har inga sådana symptom - det faktum att du faktiskt har det, är snarare ett tecken på att du har mer klassisk ADHD.

Egentligen finns det inte heller några officiella kriterier när man bedömer om någon har ADHD som nämner emotionell instabilitet - nada.

DOCK... så finns det en växande kontingent av forskare som menar att det borde finnas med - att känslor styrs av exekutiva funktioner i hjärnan - min husgud Professor Russell Barkley menar att det finns tydliga bevis och att dessa symptom borde inräknas i diagnosen.

DOCK... så säger han något annat i nästa andetag - nämligen att dessa symptom endast återfinns hos dom hyperaktiva. Inte ett enda spår av det hos oss underaktiva.

Pedrag Petrovich, en svensk forskare, säger någonting liknande, men inte riktigt samma sak... Han har tagit fasta på att många med Borderline också har, eller har haft, diagnosen ADHD också - samt att det finns många punkter inom diagnostiseringsverktygen för båda sjukdomarna, som överensstämer, därmed varför det ibland även blir feldiagnos åt något av håll. (borderline eller adhd)

Han stödjer sig även på den nyare forskningen inom Borderline, där tydliga förändringar i hjärnan har funnits, som likt ADHD, innefattar många centra, men ändå ansamlas i... FRONTALLOBEN!

Han vill därför prova stimulanter såsom Metylfenidat eller Amfetamin, som behandling av Borderline.

Kanske inte så roliga fakta - men det är ändock fakta.

Vi på andra sidan av aktivitetsspektrumet, tycks istället ha mer likheter emotionellt med människor med Fobisk Personlighetsstörning - där finns det ingen forskning såvitt jag vet dock, så där ligger det hela främst i det hypotetiska stadiumet.

EDIT:

Notis, upp till en tredjedel av alla patienter med antingen ADHD eller CDD, tycks dock vara samsjuk med BÅDA sjukdomarna, så atte... ja, grattis - du har nog båda.

Citat:
Vill börja med att säga att det inte är något fel på dig vännen. Du bär inte ansvar för att ha de här svårigheterna. Vi föds med ett fel på frontalloben. Du har däremot ansvar mot att hjälpa dig själv samt skaffa papper på din diagnos. Vet hur det känns att vara en särling, att vara totalt missförstådd av omgivningen och få dåligt självförtroende. Världen hatar en ibland. Right? Man passar inte riktigt in i sin miljö med kraven som ställs.

Du nämner att du inte kunde förstå uppgifter. Det är del av diagnosen som vissa får med sig. Det kallas för slow information processing. Du tar in information långsamt. Har ingenting med intelligens att göra. Kan tränas upp.

Känslokaos drabbar även många med ADHD/ADD. Känslor är impulser. Du har minskad impulskontroll. Försök aldrig att trycka undan. Agera ut dem, men var själv så det inte skadar någon. Jag brukar gå ut i skogen och härja när det rinner över.

Jag personligen kan som sagt inte relatera till det här med känslorna - det yttrar sig helt enkelt inte på samma sätt.

Dock tycker jag det är bra att du ger lite handfasta tips till andra om hur dom kan hantera problemet. = )

Har faktiskt en idé om att man delar ut SUPERALVEDON, AM-404 till ADHD-are och Borderlineare mot just känsloutbrott - detta ämne minskar nämligen aktiviteten i ACC - Anterior Cingulate Cortex, där utsorteringen mellan emotionell och fysisk smärta sker - tills dess så är det samma sak i hjärnan - så genom att hämma aktiviteten där, så försvinner mer av det emotionella gensvaret! = )

Jag skrev faktiskt ett brev till Predrag Petrovich som vill prova ADHD-mediciner på borderlineare, och som faktiskt JOBBAT med att studera ACC och ämnen som AM-404, om att det kanske är en annan väg att gå.

(för dom som undrar, så har abnormaliteter i ACC också noterats vid avsökningar av ADHD-hjärnor, det är dock osäkert till vilka symptom dom kan vara kopplade - jag skulle gissa att det är känslokontrollen...)
Citera
2017-07-13, 15:12
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Jag har inga sådana symptom - det faktum att du faktiskt har det, är snarare ett tecken på att du har mer klassisk ADHD.

Egentligen finns det inte heller några officiella kriterier när man bedömer om någon har ADHD som nämner emotionell instabilitet - nada.

DOCK... så finns det en växande kontingent av forskare som menar att det borde finnas med - att känslor styrs av exekutiva funktioner i hjärnan - min husgud Professor Russell Barkley menar att det finns tydliga bevis och att dessa symptom borde inräknas i diagnosen.

DOCK... så säger han något annat i nästa andetag - nämligen att dessa symptom endast återfinns hos dom hyperaktiva. Inte ett enda spår av det hos oss underaktiva.

Pedrag Petrovich, en svensk forskare, säger någonting liknande, men inte riktigt samma sak... Han har tagit fasta på att många med Borderline också har, eller har haft, diagnosen ADHD också - samt att det finns många punkter inom diagnostiseringsverktygen för båda sjukdomarna, som överensstämer, därmed varför det ibland även blir feldiagnos åt något av håll. (borderline eller adhd)

Han stödjer sig även på den nyare forskningen inom Borderline, där tydliga förändringar i hjärnan har funnits, som likt ADHD, innefattar många centra, men ändå ansamlas i... FRONTALLOBEN!

Han vill därför prova stimulanter såsom Metylfenidat eller Amfetamin, som behandling av Borderline.

Kanske inte så roliga fakta - men det är ändock fakta.

Vi på andra sidan av aktivitetsspektrumet, tycks istället ha mer likheter emotionellt med människor med Fobisk Personlighetsstörning - där finns det ingen forskning såvitt jag vet dock, så där ligger det hela främst i det hypotetiska stadiumet.

EDIT:

Notis, upp till en tredjedel av alla patienter med antingen ADHD eller CDD, tycks dock vara samsjuk med BÅDA sjukdomarna, så atte... ja, grattis - du har nog båda.

Jag personligen kan som sagt inte relatera till det här med känslorna - det yttrar sig helt enkelt inte på samma sätt.

Dock tycker jag det är bra att du ger lite handfasta tips till andra om hur dom kan hantera problemet. = )

Har faktiskt en idé om att man delar ut SUPERALVEDON, AM-404 till ADHD-are och Borderlineare mot just känsloutbrott - detta ämne minskar nämligen aktiviteten i ACC - Anterior Cingulate Cortex, där utsorteringen mellan emotionell och fysisk smärta sker - tills dess så är det samma sak i hjärnan - så genom att hämma aktiviteten där, så försvinner mer av det emotionella gensvaret! = )

Jag skrev faktiskt ett brev till Predrag Petrovich som vill prova ADHD-mediciner på borderlineare, och som faktiskt JOBBAT med att studera ACC och ämnen som AM-404, om att det kanske är en annan väg att gå.

(för dom som undrar, så har abnormaliteter i ACC också noterats vid avsökningar av ADHD-hjärnor, det är dock osäkert till vilka symptom dom kan vara kopplade - jag skulle gissa att det är känslokontrollen...)

Hmm intresserant. Du verkar vara jättekunnig. Bli psykiater?

Var "drömmande" som barn enligt omgivningen, men upplevde själv att jag var rätt impulsiv med mycket känslor. Trivdes bäst ute med fysisk aktivitet. Lärde mig INGENTING i grundskolan eller i högstadiet.

Kommer ihåg nada.

Blir mycket lugn av Methylfenidat. Nästan överdrivet lugn och fokuserad. Troligtvis kombinerad ADHD-typ då va?
Citera
2017-07-13, 16:34
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Hmm intresserant. Du verkar vara jättekunnig. Bli psykiater?

Var "drömmande" som barn enligt omgivningen, men upplevde själv att jag var rätt impulsiv med mycket känslor. Trivdes bäst ute med fysisk aktivitet. Lärde mig INGENTING i grundskolan eller i högstadiet.

Kommer ihåg nada.

Blir mycket lugn av Methylfenidat. Nästan överdrivet lugn och fokuserad. Troligtvis kombinerad ADHD-typ då va?

Haha! Ja, jag tackar för berömmet - men jag angav ju inga källor, så ta det inte allt för mycket som sanning! = ) Jag har dock pratat om det mesta sen tidigare, så ser du någon av mina äldre poster så borde det finnas lite täckning för mina utsagor där.

Jag ville bli psykiatrisk forskare ett tag, men den drömmen grusades fort eftersom jag även har DysKALKYLi - ma o svårighet att utföra matematiska beräkningar - därmed kan jag ej komma in på utbildningarna då konkurrensen är hård, och inget extra stöd ges till människor med den diagnosen inom högre studier. (främst högskoleprovet jag tänker på)

Det är möjligt att du är kombinerad typ, men i så fall kanske det helt enkelt är så att dina ADD-symptom är väldigt svaga och hade därmed kanske inte stört dig så mycket om du inte också haft ad(H)d också.

Jag själv har aldrig upplevt det där lugnet från metylfenidat (snarare blir jag lite stressad) så det är ännu ett jättetecken på att dina hyperaktiva symptom är starkare än dom underaktiva.

Det är förresten ett jättebra tecken att du känner lugnet från Metylfenidat - ju mer lik vanliga ADHD-are man är, desto större chans att man kommer få en fungerande behandling! = )
(finns mer forskning att tillgå)

Ref:
------
Gällande delen i hjärnan som hanterar psykisk och fysisk smärta - denna är den del som hämmas av cannabisrökning också, anledningen varför en del blir emotionellt avtrubbade av rökningen -

The role of the Anterior Cingulate Cortex
http://www.sutherlandsurvey.com/Columns_Papers/Emotion_is_a_pain_in_ACC_Apr09.pdf

THC as a pain-reliever working on the ACC
http://www.smithsonianmag.com/science-nature/marijuana-isnt-a-pain-killerits-a-pain-distracter-169786068/?no-ist

"Acetaminophen Reduces Social Pain - Behavioral and Neural Evidence"
http://pss.sagepub.com/content/21/7/931

"The Common Pain of Surrealism and Death Acetaminophen Reduces Compensatory Affirmation Following Meaning Threats"
http://pss.sagepub.com/content/early/2013/04/11/0956797612464786

Pedrag Petrovic, forskare som menar att Borderline är ADHD-PE (predominantly emotional)http://ki.se/people/prepet

Känslomässig självkontroll inom ADHD
https://youtu.be/hzhL-FA2v10?t=40s

ADD/SCT/CDD är inte en självkontrollstörning (därmed inte problem med känslor)
https://youtu.be/XYmPWq8QPQg?t=23m1s

Puh! Ett jävla jobb att hålla på och visa upp fakta.
Citera
2017-07-23, 00:03
Medlem
offtopics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DOKTORBLOFELD
Hur klarar ni er ni som är intelligenta men har ADD?

Det gör mig galen, alltid fått höra att jag kan om jag bara anstränger mig. Men det går ju faktiskt inte ändå. Sjukskriven på 50%, klarar inte av att jobba de resterande procenten men jag kan plugga, vilket iaf ger mig någon tillfredsställelse.
Känner att jag skulle kunna ha gjort så mycket, om bara inte... Sen är ju det inte bara ADDn som är mitt problem.
Har iaf äntligen hittat rätt mediciner och mår bättre än på år, så nu kanske...
Citera
2017-07-23, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av offtopic
Har iaf äntligen hittat rätt mediciner och mår bättre än på år, så nu kanske...

Får man fråga vilka mediciner du tar?
Citera
2017-07-23, 01:45
Medlem
offtopics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cealus
Får man fråga vilka mediciner du tar?
Jag tar elvanse för add, escitalopram för depression och abilify o cisordinol för att jag hör röster.
Elvansen är senaste tillskottet, och den ihop med antidepp gör jätteskillnad.
Citera
2017-07-23, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av offtopic
Jag tar elvanse för add, escitalopram för depression och abilify o cisordinol för att jag hör röster.
Elvansen är senaste tillskottet, och den ihop med antidepp gör jätteskillnad.

Intressant. Är själv under utredning för autismspektrumtillstånd/Aspergers syndrom i kombination med ADD och kommer troligtvis få besked om diagnos inom kort. Har även problem med bl.a. depression, sömnsvårigheter och social fobi sedan lång tid tillbaka och förmodligen nu även utmattningssyndrom eller något liknande (har många olika diffusa symtom som pekar på det iaf).

Just nu tar jag Attentin dagtid mot min trötthet samt Valdoxan på kvällen mot insomningssvårigheter. Attentin har gjort under mot tröttheten. Orkar äntligen göra saker på dagarna nu till skillnad mot tidigare då jag var ett fullständigt vrak. Samtidigt har jag också fått förvärrad ångest av medicinen, som brukar komma på eftermiddag/kväll när medicinen går ur kroppen. Fick dock ännu värre ångest av de andra centralstimulerande medicinerna jag testade tidigare (framförallt Ritalin, den gav fruktansvärd ångest). Funderar nu på att lägga till någon ångestdämpande/antidepressiv medicin för att få bukt med detta.
Citera
2017-07-23, 16:06
Medlem
offtopics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cealus
Intressant. Är själv under utredning för autismspektrumtillstånd/Aspergers syndrom i kombination med ADD och kommer troligtvis få besked om diagnos inom kort. Har även problem med bl.a. depression, sömnsvårigheter och social fobi sedan lång tid tillbaka och förmodligen nu även utmattningssyndrom eller något liknande (har många olika diffusa symtom som pekar på det iaf).

Just nu tar jag Attentin dagtid mot min trötthet samt Valdoxan på kvällen mot insomningssvårigheter. Attentin har gjort under mot tröttheten. Orkar äntligen göra saker på dagarna nu till skillnad mot tidigare då jag var ett fullständigt vrak. Samtidigt har jag också fått förvärrad ångest av medicinen, som brukar komma på eftermiddag/kväll när medicinen går ur kroppen. Fick dock ännu värre ångest av de andra centralstimulerande medicinerna jag testade tidigare (framförallt Ritalin, den gav fruktansvärd ångest). Funderar nu på att lägga till någon ångestdämpande/antidepressiv medicin för att få bukt med detta.

Antidepp var för mig räddningen, drog upp mig ur hopplösheten. Elvanse har gjort livet inte bara uthärdligt utan också fett värt.
Citera
2017-08-14, 00:07
Medlem
Någon härinne som provat Brintellix? Det är det nya svarta på min neuropsykiatriska mottagning, de verkar rekommendera det till alla.
Citera
2017-08-16, 12:43
Medlem
Xhaoss avatar
Jag började med Elvanse för några dagar sedan. Precis flyttat tillbaka till min hemstad, så med en remiss från mitt förra ställe (som hjälpt mig så mycket) började vi först med att ändra medicinen från concerta till Elvanse. Mest för att jag ville se om effekterna var bättre, eftersom jag inte vet vad som är "normalt" typ.
Men har även börjat fundera lite (och läst på själv, men ska ta upp detta med läkaren sedan, för jag har ingen lust att själv-diagnostisera mig) om jag har högkänslighet också. Har väldigt svårt för speciellt höga ljud. Men det kan ju ha mes ADD:n att göra med.. Tror jag är introvert med men ingen aning om det är något en ställer diagnos på eller om det bara.. är.
Första dagarna jag tagit 30mg Elvanse nu har jag haft lite.. "deppkänslor" (kan inte förklara det bättre än så), det brukade jag få när jag tagit riralin på kvällarna efter cpnverta mes, eller tagit för hög dos. Men höjde idag för jag håller på att se vilken dos Elvanse som funkar för mig (tog 60mg idag).
Är det något som kan hända i början och sedan försvinna tror ni? Har varit väldigt korta stunder iofs.

Vet inte om ni förstår vad jag menar alls just nu, för jag har bara rantat på.
Citera
2017-08-16, 14:37
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xhaos
Jag började med Elvanse för några dagar sedan. Precis flyttat tillbaka till min hemstad, så med en remiss från mitt förra ställe (som hjälpt mig så mycket) började vi först med att ändra medicinen från concerta till Elvanse. Mest för att jag ville se om effekterna var bättre, eftersom jag inte vet vad som är "normalt" typ.
Men har även börjat fundera lite (och läst på själv, men ska ta upp detta med läkaren sedan, för jag har ingen lust att själv-diagnostisera mig) om jag har högkänslighet också. Har väldigt svårt för speciellt höga ljud. Men det kan ju ha mes ADD:n att göra med.. Tror jag är introvert med men ingen aning om det är något en ställer diagnos på eller om det bara.. är.
Första dagarna jag tagit 30mg Elvanse nu har jag haft lite.. "deppkänslor" (kan inte förklara det bättre än så), det brukade jag få när jag tagit riralin på kvällarna efter cpnverta mes, eller tagit för hög dos. Men höjde idag för jag håller på att se vilken dos Elvanse som funkar för mig (tog 60mg idag).
Är det något som kan hända i början och sedan försvinna tror ni? Har varit väldigt korta stunder iofs.

Vet inte om ni förstår vad jag menar alls just nu, för jag har bara rantat på.

Har inte "högkänsliget" att göra med KÄNSLOlivet, och inte med sinnesintryck? Att man har mer känslor och högre empati än andra, till sådan grad att det börjar påverka en negativt?

Bör ju nämnas att det inte är någon erkänd diagnos och det finns ingen neuroradiologisk data (bilder av hjärnförändringar) för att stödja diagnosen heller - jag ska dock inte säga att det inte finns, för jag propagerar ju trots allt för en annan diagnos som inte är helt erkänd ännu - SCT - så det vore ganska hycklande att säga att Högkänslighet (HSP?) inte finns då.

Dock, det här med sinnesintryck som är för starka, det är ju ett problem med AUTISMSPEKTRUMSTÖRNING - vilket är en av dom vanligare samsjukligheterna bland människor med ADD/SCT/CDD eller ADHD.

Har du övervägt om du kan ha Autismspektrumstörning?
Citera
2017-08-16, 14:39
Medlem
AnaFoxs avatar
Jag har add men valt att skippa medicinen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in