Citat:
Är det någon annan som har stora problem med impulser och känsloliv?
Kan också bli överstimulerad mycket lätt och får stresspåslag av att vara på stan etc.
Min stresskänslighet och impulsivitet är nog de största problemen. Ska börja göra avslappningsövningar om jag nu någonsin kommer till skott med det och kan avsluta aktiviteten
Ni vet hur det är.
Kan också bli överstimulerad mycket lätt och får stresspåslag av att vara på stan etc.
Min stresskänslighet och impulsivitet är nog de största problemen. Ska börja göra avslappningsövningar om jag nu någonsin kommer till skott med det och kan avsluta aktiviteten
Ni vet hur det är.
Jag har inga sådana symptom - det faktum att du faktiskt har det, är snarare ett tecken på att du har mer klassisk ADHD.
Egentligen finns det inte heller några officiella kriterier när man bedömer om någon har ADHD som nämner emotionell instabilitet - nada.
DOCK... så finns det en växande kontingent av forskare som menar att det borde finnas med - att känslor styrs av exekutiva funktioner i hjärnan - min husgud Professor Russell Barkley menar att det finns tydliga bevis och att dessa symptom borde inräknas i diagnosen.
DOCK... så säger han något annat i nästa andetag - nämligen att dessa symptom endast återfinns hos dom hyperaktiva. Inte ett enda spår av det hos oss underaktiva.
Pedrag Petrovich, en svensk forskare, säger någonting liknande, men inte riktigt samma sak... Han har tagit fasta på att många med Borderline också har, eller har haft, diagnosen ADHD också - samt att det finns många punkter inom diagnostiseringsverktygen för båda sjukdomarna, som överensstämer, därmed varför det ibland även blir feldiagnos åt något av håll. (borderline eller adhd)
Han stödjer sig även på den nyare forskningen inom Borderline, där tydliga förändringar i hjärnan har funnits, som likt ADHD, innefattar många centra, men ändå ansamlas i... FRONTALLOBEN!
Han vill därför prova stimulanter såsom Metylfenidat eller Amfetamin, som behandling av Borderline.
Kanske inte så roliga fakta - men det är ändock fakta.
Vi på andra sidan av aktivitetsspektrumet, tycks istället ha mer likheter emotionellt med människor med Fobisk Personlighetsstörning - där finns det ingen forskning såvitt jag vet dock, så där ligger det hela främst i det hypotetiska stadiumet.
EDIT:
Notis, upp till en tredjedel av alla patienter med antingen ADHD eller CDD, tycks dock vara samsjuk med BÅDA sjukdomarna, så atte... ja, grattis - du har nog båda.
Citat:
Vill börja med att säga att det inte är något fel på dig vännen. Du bär inte ansvar för att ha de här svårigheterna. Vi föds med ett fel på frontalloben. Du har däremot ansvar mot att hjälpa dig själv samt skaffa papper på din diagnos. Vet hur det känns att vara en särling, att vara totalt missförstådd av omgivningen och få dåligt självförtroende. Världen hatar en ibland. Right? Man passar inte riktigt in i sin miljö med kraven som ställs.
Du nämner att du inte kunde förstå uppgifter. Det är del av diagnosen som vissa får med sig. Det kallas för slow information processing. Du tar in information långsamt. Har ingenting med intelligens att göra. Kan tränas upp.
Känslokaos drabbar även många med ADHD/ADD. Känslor är impulser. Du har minskad impulskontroll. Försök aldrig att trycka undan. Agera ut dem, men var själv så det inte skadar någon. Jag brukar gå ut i skogen och härja när det rinner över.
Du nämner att du inte kunde förstå uppgifter. Det är del av diagnosen som vissa får med sig. Det kallas för slow information processing. Du tar in information långsamt. Har ingenting med intelligens att göra. Kan tränas upp.
Känslokaos drabbar även många med ADHD/ADD. Känslor är impulser. Du har minskad impulskontroll. Försök aldrig att trycka undan. Agera ut dem, men var själv så det inte skadar någon. Jag brukar gå ut i skogen och härja när det rinner över.

Jag personligen kan som sagt inte relatera till det här med känslorna - det yttrar sig helt enkelt inte på samma sätt.
Dock tycker jag det är bra att du ger lite handfasta tips till andra om hur dom kan hantera problemet. = )
Har faktiskt en idé om att man delar ut SUPERALVEDON, AM-404 till ADHD-are och Borderlineare mot just känsloutbrott - detta ämne minskar nämligen aktiviteten i ACC - Anterior Cingulate Cortex, där utsorteringen mellan emotionell och fysisk smärta sker - tills dess så är det samma sak i hjärnan - så genom att hämma aktiviteten där, så försvinner mer av det emotionella gensvaret! = )
Jag skrev faktiskt ett brev till Predrag Petrovich som vill prova ADHD-mediciner på borderlineare, och som faktiskt JOBBAT med att studera ACC och ämnen som AM-404, om att det kanske är en annan väg att gå.
(för dom som undrar, så har abnormaliteter i ACC också noterats vid avsökningar av ADHD-hjärnor, det är dock osäkert till vilka symptom dom kan vara kopplade - jag skulle gissa att det är känslokontrollen...)