2017-07-22, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zemfira
Dom bodde TILLSAMMANS i lägenheten. Är vän med hans kusin som bor granne med dom.

Då var barnen hans släktingar. Det måste kännas fruktansvärt för honom.
Citera
2017-07-22, 20:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Vad händer nu efter häktningen. Finns det tidsramar att hålla sig till framöver. Eller hur fungerar det? Något oinsatt i hur rättssystemet fungerar.
Häktningen kommer att omprövas med 2 veckors intervall. Åklagaren måste vid varje förhandling visa att skäl för häktning kvarstår.

Så länge det finns skäl att hålla någon häktad så kan häktningen förlängas.

När förundersökningen är klart (detta kan i princip ta hur lång tid som helst) så lämnas stämningsansökan in om åklagaren väcker åtal - rätten fastställer då ett rättegångsdatum.
En mordutredning tar vanligen någonstans mellan 4 -- 8 månader att slutföra om det finns en sannolikt skyldig misstänkt (kan gå fortare och ta mycket längre tid också).

Om åklagaren inte kan visa att häktningsskäl kvarstår så släpps han ur häkte -- det innebär dock inte att han inte är misstänkt längre, utan misstanken kan kvarstå och utredningen drivas vidare trots att personen är "frifoting".

Sannolika skäl är den grad som mannen nu är häktad på -- det är den starkaste graden av misstanke som kan uttalas under en förundersökning/häktning.

En person som istället häktas på den lägre misstankegraden - skäligen misstänkt- brukar bara häktas i en vecka i taget.
Citera
2017-07-22, 20:10
Medlem
kermiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murare
Men jisses har aldrig någonsin hört talas om att en bosnisk muslim här flera fruar. Du är ju helt ute och cyklar

En sak är säker. Man skall ALDRIG säga Aldrig. Om någon sade till dig att den fina människan skulle skära halsen av sina barn och fru skulle du antagligen också säga ALDRIG. Eller hur?
Citera
2017-07-22, 20:11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kermith
Behöver inte vara så heller. Eftersom Safet är muslim har han kunnat utöva sin rätt till fler frugor samtidigt. Så det kanske inte ens handlar om fd. fruar utan helt naturligt ett par stycken nuvarande.
Nej, dels godkänns inte månggifte i Sverige. Dels är han från forna Jugoslavien .. inte något halabandolaland -- månggifte var inte okej vare sig i forna Jugoslavien (dessutom kommunistiskt) och inte heller i Bosnien.

Babbla inte dumheter.

Edit:
Citat:
En sak är säker. Man skall ALDRIG säga Aldrig. Om någon sade till dig att den fina människan skulle skära halsen av sina barn och fru skulle du antagligen också säga ALDRIG. Eller hur?

Älskarinnor, ex, flera i samma lägenhet som gökar på varandra är något helt annat än "fru". Äktenskapet är ett juridiskt kontrakt som man i Sverige och Bosnien (samt forna Jugoslavien) enbart kan ingå med en person i taget.
Citera
2017-07-22, 20:21
Medlem
Citat:
Behöver inte vara så heller. Eftersom Safet är muslim har han kunnat utöva sin rätt till fler frugor samtidigt. Så det kanske inte ens handlar om fd. fruar utan helt naturligt ett par stycken nuvarande.

Men polygami är inte självklart lagligt i muslimska länder. I Bosnien är det inte lagligt. Polygami är inte godkänt någonstans i Europa, och återigen inget tyder på att Safet var annat än född till muslim. Finns det något enda som framkommit som tyder på att han var en praktiserande muslim?
Citera
2017-07-22, 20:22
Medlem
De brukar ha omhäktning vart fjortonde dag. Den är ju för att inte den misstänkte ska kunna påverka utredningen med tex undanröja bevis osv.

Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Vad händer nu efter häktningen. Finns det tidsramar att hålla sig till framöver. Eller hur fungerar det? Något oinsatt i hur rättssystemet fungerar.
Citera
2017-07-22, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92
...

www.gp.se/nyheter/göteborg/pappan-misstänks-ha-mördat-sin-familj-nu-häktas-han-1.4467677

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/haktningsforhandling-efter-misstankta-gardstensmorden

Så han åker till ett arbete på morgonen samma morgon som han ska bli vräkt? Det händer ju inte.
Jag tror att han kommer att säga att han inte hade en aning att dom skulle vräkas. Han kommer att säga att han gav pengarna till frugan och trodde att hon betalade hyrorna.
Citera
2017-07-22, 20:27
Medlem
Citat:
Känns som du börjar bli personlig och det är inte passande även på forum som Flashback. Din aggressivitet får du ta ut på någon annan eller på gymmet. Låt oss hålla oss till en diskussion och inte personliga påhopp? OK med dig? Jihadism förekommer inte bland etniska svenskar, etniska fransmän eller etniska tyskar (finns kanske något enstaka fall) men tydligen förekommer det bland etniska bosniaker. Det finns ingen dold agenda hos någon av oss utan vi delar inte varandras åsikter. Jag har min och du har din, jag är fine med det men du vill tydligen att endast din åsikt gäller. Det är inte OK för min del.
Har du några bevis för att de Jihadister som rest till Syrien från Bosnien är etniska bosnier, eller är det bara ett antagande? Dessutom finns det faktiskt etniska svenskar som åkt till Syrien för att strida för IS.
Senast redigerad av Peterx8689 2017-07-22 kl. 20:33.
Citera
2017-07-22, 20:33
Medlem
Stort tack. Då förstår jag betydligt mycket bättre hur det fungerar framöver.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Häktningen kommer att omprövas med 2 veckors intervall. Åklagaren måste vid varje förhandling visa att skäl för häktning kvarstår.

Så länge det finns skäl att hålla någon häktad så kan häktningen förlängas.

När förundersökningen är klart (detta kan i princip ta hur lång tid som helst) så lämnas stämningsansökan in om åklagaren väcker åtal - rätten fastställer då ett rättegångsdatum.
En mordutredning tar vanligen någonstans mellan 4 -- 8 månader att slutföra om det finns en sannolikt skyldig misstänkt (kan gå fortare och ta mycket längre tid också).

Om åklagaren inte kan visa att häktningsskäl kvarstår så släpps han ur häkte -- det innebär dock inte att han inte är misstänkt längre, utan misstanken kan kvarstå och utredningen drivas vidare trots att personen är "frifoting".

Sannolika skäl är den grad som mannen nu är häktad på -- det är den starkaste graden av misstanke som kan uttalas under en förundersökning/häktning.

En person som istället häktas på den lägre misstankegraden - skäligen misstänkt- brukar bara häktas i en vecka i taget.
Citera
2017-07-22, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Har vi något som säger att efterlysningen i Polen gäller en annan kull barn? eller har det blivit en trådsanning?
Jag har fattat det som om det gäller åtminstone det äldsta barnet.
Jag har för mig att läste nånstans att MGM och bo varit ett par i 18 år. Om det stämmer, då, måste hans tidigare barn (om han har) blivit vuxna? I.a.f. har åklagaren bekräftat (enligt tidningen) att dom tre barnen är hans.
Citera
2017-07-22, 20:50
Medlem
kermiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, dels godkänns inte månggifte i Sverige. Dels är han från forna Jugoslavien .. inte något halabandolaland -- månggifte var inte okej vare sig i forna Jugoslavien (dessutom kommunistiskt) och inte heller i Bosnien.

Babbla inte dumheter.

Edit:

Älskarinnor, ex, flera i samma lägenhet som gökar på varandra är något helt annat än "fru". Äktenskapet är ett juridiskt kontrakt som man i Sverige och Bosnien (samt forna Jugoslavien) enbart kan ingå med en person i taget.

Märkligt då jag läser att araber åker till Bosnien och skaffar sig en ytterligare fru. Frun bor kvar i Bosnien och gubben kommer en gång i månaden för att göka och underhåller henne ekonomiskt. Detta görs naturligtvis i "smyg" ännu så länge men det är en tidsfråga innan det blir lagligt.

Man får gärna babbla men gör det med finess och lite kunskap vilket du inte bemästrar.
Citera
2017-07-22, 20:56
Medlem
kermiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peterx8689
Har du några bevis för att de Jihadister som rest till Syrien från Bosnien är etniska bosnier, eller är det bara ett antagande? Dessutom finns det faktiskt etniska svenskar som åkt till Syrien för att strida för IS.

Om du läser på ordentligt så skrev jag just det att det finns enstaka etniska svenskar som åker för att skära halsen av oskyldiga människor. Jag märker att du har lässvårigheter så jag ger dig ett uppdrag att öva dig lite på det och söka dig fram till informationen om att etniska bosniaker åker för att mörda. Fråga din mamma om hjälp om du inte skulle förstå något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in