2017-07-15, 18:30
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Bilimportören hade sannolikt stödpersonal åt GRU inte spioner, dom som utförde spionaget hade alltid diplomatiskt skydd.
Att använda TIR-bilar för spionage verkar korkat, har man hittat signalspaningsutrustning eller vad det nu var i någon TIR-bil?
Hört om illegalister..

Är så trött på er putinkramare
Citera
2017-07-19, 08:58
Medlem
Citat:
Det stod många lastbilar på ställen som inte var strategiska eller skyddsobjekt, hur sållades dessa bort från dom viktiga?
Ni såg det ni ville se och uteslöt hela bilden, väldigt vanligt mänskligt beteende.

Du verkar ha svårt för det här med tidsuppfattning.
I dagens samhälle skulle en lastbilsförare kunna skylla på sin gps och hävda att hen kört vilse pga den.
Det är en fullgod ursäkt ihop med att utbildningsnivån för bulgariska förare kanske inte går att jämföra med en svensk motsvarande förare, vad gäller logik om var en fabrik eventuellt ligger och man svänger inte in på en skogsväg.

1990 fanns det inga gps:er för privat bruk.
Man körde efter karta och kompass.
Sedan bör du även tänka på att det var ytterst ovanligt med utländska långtradare i Sverige vid denna tiden.
Och om en Östeuropeeisk lastbil kör upp och parkerar över natten vid entrén till Volvo flygmotor i tex Arboga, blev folk misstänksamma.

Om det finns fem ryska långtradare i landet vid samma tidpunkt och de alla står parkerade vid mobförråd inom ett geografiskt område, med samma färg på kapelltaket, går väl inte det riktigt att förklara med kollektiv förvirring?
Citera
2017-07-19, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
Du verkar ha svårt för det här med tidsuppfattning.
I dagens samhälle skulle en lastbilsförare kunna skylla på sin gps och hävda att hen kört vilse pga den.
Det är en fullgod ursäkt ihop med att utbildningsnivån för bulgariska förare kanske inte går att jämföra med en svensk motsvarande förare, vad gäller logik om var en fabrik eventuellt ligger och man svänger inte in på en skogsväg.

1990 fanns det inga gps:er för privat bruk.
Man körde efter karta och kompass.
Sedan bör du även tänka på att det var ytterst ovanligt med utländska långtradare i Sverige vid denna tiden.
Och om en Östeuropeeisk lastbil kör upp och parkerar över natten vid entrén till Volvo flygmotor i tex Arboga, blev folk misstänksamma.

Citat:
Om det finns fem ryska långtradare i landet vid samma tidpunkt och de alla står parkerade vid mobförråd inom ett geografiskt område
, med samma färg på kapelltaket, går väl inte det riktigt att förklara med kollektiv förvirring?
Har det bevistats att det någon gång funnits fem långtradare från öst i Sverige som alla stod vid skyddsobjekt?
Senast redigerad av kroppskultur 2017-07-19 kl. 09:56.
Citera
2017-07-19, 10:23
Medlem
Citat:
Bilimportören hade sannolikt stödpersonal åt GRU inte spioner, dom som utförde spionaget hade alltid diplomatiskt skydd.
Att använda TIR-bilar för spionage verkar korkat, har man hittat signalspaningsutrustning eller vad det nu var i någon TIR-bil?

Fan, jag hade för mig att du var lite äldre. Nu inser jag att du alltså är yngre än jag har trott och därtill har lite svårt att förstå hur läget så ut under kalla kriget. TIR-bilar var det enda pålitliga och systematiska sättet att ta sig igenom Västeuropa förr för godstransporter från östblocket. För den intresserade (Transit international routier, och så kan man söka på det och välja att förstå eller inte förstå.) Några andra sätt var svåra eftersom flödet av exempelvis turister från öst var ganska begränsat och helt begränsat från Sovjetunionen. Polacker och Ungrare hade lite lättare att resa som turister. Men att använda sådana kategorier fungerar dåligt om bara vissa sovjetiska myndigheter hade förtroendet att genomföra inhämtningen. Chaufförerna till TIR-bilar hade inte diplomatisk immunitet men det verifierade och kontrollerade data angående det som ansågs intressant då. Någon SIGINT-utrustning behövdes sannolikt inte eftersom det oftast mättes och verifierades. Signalspaning skedde från fiskebåtar ute i Östersjön.
Citera
2017-07-19, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltke
Fan, jag hade för mig att du var lite äldre. Nu inser jag att du alltså är yngre än jag har trott och därtill har lite svårt att förstå hur läget så ut under kalla kriget. TIR-bilar var det enda pålitliga och systematiska sättet att ta sig igenom Västeuropa förr för godstransporter från östblocket. För den intresserade (Transit international routier, och så kan man söka på det och välja att förstå eller inte förstå.) Några andra sätt var svåra eftersom flödet av exempelvis turister från öst var ganska begränsat och helt begränsat från Sovjetunionen. Polacker och Ungrare hade lite lättare att resa som turister. Men att använda sådana kategorier fungerar dåligt om bara vissa sovjetiska myndigheter hade förtroendet att genomföra inhämtningen. Chaufförerna till TIR-bilar hade inte diplomatisk immunitet men det verifierade och kontrollerade data angående det som ansågs intressant då. Någon SIGINT-utrustning behövdes sannolikt inte eftersom det oftast mättes och verifierades. Signalspaning skedde från fiskebåtar ute i Östersjön.
Jag är 50+ jag gjorde värnplikten i Kiruna som bl.a jägarsoldat jag har själv spanat på en grusväg med mörkerkikare utanför F21 utan att se ett jota, däremot såg jag många långtradare lite överallt under kalla kriget.

Frågan kvarstår, grep man någon av dessa långtradarchaffisar och bevisade spionage eller hittade man utrustning i bilarna som kunde säkerställa spionage?

Edit, Självklart spionerade Sovjet och det har bevisats med bl.a kontakterna med Bergling, varför lyckades man aldrig bevisa TIR-bilarna eller miniubåtarna?
Senast redigerad av kroppskultur 2017-07-19 kl. 11:09.
Citera
2017-07-20, 17:38
Medlem
Citat:
Jag är 50+ jag gjorde värnplikten i Kiruna som bl.a jägarsoldat jag har själv spanat på en grusväg med mörkerkikare utanför F21 utan att se ett jota, däremot såg jag många långtradare lite överallt under kalla kriget.

Frågan kvarstår, grep man någon av dessa långtradarchaffisar och bevisade spionage eller hittade man utrustning i bilarna som kunde säkerställa spionage?

Edit, Självklart spionerade Sovjet och det har bevisats med bl.a kontakterna med Bergling, varför lyckades man aldrig bevisa TIR-bilarna eller miniubåtarna?

Del tror jag allmänt att det finns ett viktigt meslutsmässigt vägval att göra när det handlar om annans inhämtning i Sverige. Det är ingen idé att köra upp det till rättegång eftersom det då skulle bli offentligt och därtill med tvivelaktiga bevis i bästa fall. TIR-bilar får inte öppnas, enligt internationella överenskommelser och utrustning tror jag inte behövs eller behövdes alltid. För att mäta en bro eller ta foto på den från nära håll behövs mara en kamera och en chaufför. Huvudantalet av TIR-bilarna kan ha helt oviktig last. Så TIR-bilarna var ett sätt att, genom internationella avtal, kunna åka runt i Sverige och fotografera intressanta anfallsmål. Som en jämförelse var nog antalet TIR-bilar i Västtyskland var nog proportionerligt färre eftersom det fanns permanent sovjetisk närvaro i stora delar av Västtyskland.

Så, nej det greps väl inte någon chaffis. Om inte det finns okända fall som ännu ej har offentliggjorts. Och TIR-bilar var svåra att göra så mycket åt givet att man ville vara en del av den överenskommelsen.
Citera
2017-07-20, 18:27
Medlem
Citat:
Del tror jag allmänt att det finns ett viktigt meslutsmässigt vägval att göra när det handlar om annans inhämtning i Sverige. Det är ingen idé att köra upp det till rättegång eftersom det då skulle bli offentligt och därtill med tvivelaktiga bevis i bästa fall. TIR-bilar får inte öppnas, enligt internationella överenskommelser och utrustning tror jag inte behövs eller behövdes alltid. För att mäta en bro eller ta foto på den från nära håll behövs mara en kamera och en chaufför. Huvudantalet av TIR-bilarna kan ha helt oviktig last. Så TIR-bilarna var ett sätt att, genom internationella avtal, kunna åka runt i Sverige och fotografera intressanta anfallsmål. Som en jämförelse var nog antalet TIR-bilar i Västtyskland var nog proportionerligt färre eftersom det fanns permanent sovjetisk närvaro i stora delar av Västtyskland.

Så, nej det greps väl inte någon chaffis. Om inte det finns okända fall som ännu ej har offentliggjorts. Och TIR-bilar var svåra att göra så mycket åt givet att man ville vara en del av den överenskommelsen.
Jag betvivlar inte att Sovjet spionerade och jag är inte proryss på något sätt, men jag kommer ihåg U137 och alla utbåtsjakter därefter och jag väntade med spänning på resultat.
Efter ett antal decennier började man bli frustrerad eftersom man inte kunde sänka eller bevisa något och till slut blev man tvungen att inse att det kanske inte fanns så många ubåtar.

Nu är det kanske TIR-bilarnas tur
Citera
2017-07-21, 10:03
Medlem
motarbetars avatar
Finns det fortfarande år 2017 människor som tror att U-137 var en felnavigering?

JA, självklart var det en felnavigering i ordets rätta bemärkelse. Men att Ubåten/Ubåtarna (det var 2 Ubåtar som opererade natten U-137 gick på grund) hade ett uppdrag att göra i skärgården är självklart idag.

Finns även människor från Sovjet som vittnat om att de varit med och utfört specialuppdrag i den Svenska skärgården.
Citera
2017-07-21, 11:04
Medlem
Citat:

Jag har för mig att man vid något tillfälle kollade en lastbil men om det var TIR vet jag inte. Dock fann man att där fanns dolt utrymme med utrustning.
Har oxå för mig att det gick att öppna TIR och komma åt lastutrymmet med fortfarande intakt plombering.
Citera
2017-07-21, 12:37
Medlem
Citat:
...
Efter ett antal decennier började man bli frustrerad eftersom man inte kunde sänka eller bevisa något och till slut blev man tvungen att inse att det kanske inte fanns så många ubåtar.
...
Vad menar du med "bevisa"?

Bevisa nationalitet på ubåtarna eller bevisa att de överhuvudtaget varit här?

Det sistnämnda är nämligen bevisat ett antal gånger. Att man sedan inte formellt pekat ut Sovjet/Ryssland är en annan sak.

Andra länder än Sovjet/Ryssland har även erkänt kränkningar.
Citera
2017-07-21, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Vad menar du med "bevisa"?

Bevisa nationalitet på ubåtarna eller bevisa att de överhuvudtaget varit här?

Det sistnämnda är nämligen bevisat ett antal gånger. Att man sedan inte formellt pekat ut Sovjet/Ryssland är en annan sak.

Andra länder än Sovjet/Ryssland har även erkänt kränkningar.
När och hur har man bevisat det?
När och hur har olika stater erkänt kränkningarna?
Citera
2017-07-21, 23:10
Medlem
Citat:
När och hur har man bevisat det?
När och hur har olika stater erkänt kränkningarna?
Tja, det finns exempelvis ett antal observationer av undervattensfarkoster från på i princip armlängds avstånd upp till ca 10 m där privatpersoner i fritidsbåtar av en slump råkat smyga sig på dessa farkoster. Sedan finns det direkta fysiska bevis i form av bottenspår på platser där man i direkt anslutning även observerat farkoster.

Västtyskland har vid minst ett tillfälle formellt bett om ursäkt för att man kränkt svenskt vatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in