2017-07-20, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hoppet kan få människor att koka ihop de mest fantasifulla historier för att kunna upprätthålla sitt hopp.

Folk tror att han finns än här, än där, utan att ha några substantiella indikationer.

Om man drar en linje från järnvägsstationen över resväskan och till ryggsäcken så pekar det på att P finns i linjens förlängning. Asså!

Jag skulle uppskatta om någon kan redogöra för underlaget som talar för att P finns, eller skulle kunna finnas i Hällabrottet. Hur kom han dit, varför dit och då och inte till en annan ort?

Den enklaste och också genomgående förklaringen till att P kan finnas var som helst är att han kan lida av en psykos, vara förvirrad och ha en dålig orienteringsförmåga. Många utgår ifrån att detta är vad som har hänt, P fick fnatt och började irra runt samtidigt som han ville hem.

Hur verklighetsbaserat är det här synsättet på ett sånt här försvinnande. Brukar personer i det här tillståndet kunna hålla sig gömda i flera månader, är det vanligt, händer det över huvudet taget?

Händer det att självmord inleds med att en person dumpar sina ägodelar på bygden på olika platser för att därefter söka upp en mycket avskild(svår att hitta trots ett massivt luskammande)plats att avsluta sitt liv på?

r med i det du skriver, dåligt lokalsinne, eventuell psykos eller förvirrad, glömmer rullväskan går dit ryggsäcken låg och sen då ? Varför just Hällabrottet, det kan PL inte veta.
Om PL känner sig förföljd vad gör han då ? Inte sätter han sig på åkern. Kan han höra röster som säger vad han ska göra ? Hallucinationer ? Ja mycket kan ha hänt. Inget blir logiskt i en psykos om vi ska tänka utefter polisens utvärdering om psykos.
Citera
2017-07-20, 21:51
Medlem
Koncentrera Er på vad som kan skett i en eventuell psykos allt annat är inte så relevant.
Vart går man, vet ej, hur bär man sig åt, vet ej.
Men om alla man möter är "fiender" så går nog inte en person med psykos in i samhället, speciellt inte om människan känner sig förföljd eller jagad. Eller vad tror Ni ?
OY, vad tror du ?
Citera
2017-07-20, 22:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spunkankan
Koncentrera Er på vad som kan skett i en eventuell psykos allt annat är inte så relevant.
Vart går man, vet ej, hur bär man sig åt, vet ej.
Men om alla man möter är "fiender" så går nog inte en person med psykos in i samhället, speciellt inte om människan känner sig förföljd eller jagad. Eller vad tror Ni ?
OY, vad tror du ?

Om man inte går in i samhället så går man troligtvis in i en djup skog. Leta där, men först måste man luska ut vilken skog på jordklotet som P gick in i, lycka till.

Ingen vet om P lider av en psykos, så varför utgå ifrån det? Det blir ohanterbart, omöjligt att peka ut intressanta platser och genomföra meningsfulla och effektiva sök, förklarar också varför polisen har tagit semester i fallet för att anknyta till pappans syn på saken.

Det är vad jag tror.
Citera
2017-07-20, 22:03
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Kvinnan L*na M*i*er som jag messade med, hon som såg en kille otroligt lik Patrik utmed Köpingsvägen, såg ju att han hade blåjeans,(inte ljusa byxor), och en mellanstor sandfärgad ryggsäck,som hon trodde att han köpt på woodys i utbyte mot den lilla Fi -snobbenryggsäcken.(Att han stoppat i det viktigaste ur de två andra väskorna i den nya....)

Det skulle ju faktiskt kunna vara så.

Det enda som jag undrar över då, är ju varför han klarade känslomässigt att överge sin dator.
Men som sagt, de är hemska att bära,långa sträckor....
Och att gå till Köping är ju en bit.
Nämnas skall att denne mycket lik Patrik-personen, stretade på med nerböjt huvud som om han var ledsen. Så., jao ....!?

En annan sak, det där telefonnumret som satt utanpå resväskan, var det en fingervisning ifrån honom om vart han tagit sig vidare, är det någon som vet ?

Hej Eva!
Vad bra, att Du vakande till rejält innan Du övergav oss!
Numret på väskan är uppringt!
Ingen svarade!
Jag har ställt frågan i det här forumet om numret kan ha varit hans eget så, att han inte skulle glömma det eller om det var "tågkvinnans!"
Citera
2017-07-20, 22:04
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Vet egentligen inte om det går att spåra men hur som helst ville han lämna allt bakom sig

Nej, datorn går inte att spåra.
Citera
2017-07-20, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NinaBe
Hej Eva!
Vad bra, att Du vakande till rejält innan Du övergav oss!
Numret på väskan är uppringt!
Ingen svarade!
Jag har ställt frågan i det här forumet om numret kan ha varit hans eget så, att han inte skulle glömma det eller om det var "tågkvinnans!"

Jag har läst nånstans, troligen i faktaspäckade HP, att det var hans nummer och att det stod på en bagage-tagg efter Gotlands-resan.
Citera
2017-07-20, 22:51
Medlem
Med risk för att tjata och komma med upprepningar av coola modeord, så är ju i princip allt som sagts av såväl Flashback-tråden och facebook-gruppen konfirmeringsbias. Pappa säger han har depression, och han är försvunnen, då måste han ha en psykos. Eftersom han lever men vägrar komma hem. Men Ingenting tyder ju egentligen på det. Rent bevismässigt. Detta tror jag har förlängt lidande för alla inblandade, Men letar på fel ställen och droppar sunt förnuft pga känslor och hopp. Vilket absolut inte är konstigt, men hela Facebookgruppen är ju helt insnöade i att han knatar runt någonstans med dåligt lokalsinne och vill hem, mitt i en psykos.

Teorin om att han är gay är ju lika illa. I synnerhet när man börja anklaga försvinnande på skam och familjebråk. Visst ser han väl ut på ett visst sätt, men inget anmärkningsvärt i dagens samhälle. Oavsett läggning. Och varför kan han inte vara gay och fortfarande fått en psykos? Varför skulle det ena utesluta det andra. Bara för att man misstänker att han är homo byter ju inte det att det måste vara något fishy bakom hans försvinnande...
Citera
2017-07-20, 22:57
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caccarina69
Jag har läst nånstans, troligen i faktaspäckade HP, att det var hans nummer och att det stod på en bagage-tagg efter Gotlands-resan.

Då är det givet varför ingen svarar!
Citera
2017-07-20, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abdullakastrulla
Med risk för att tjata och komma med upprepningar av coola modeord, så är ju i princip allt som sagts av såväl Flashback-tråden och facebook-gruppen konfirmeringsbias. Pappa säger han har depression, och han är försvunnen, då måste han ha en psykos. Eftersom han lever men vägrar komma hem. Men Ingenting tyder ju egentligen på det. Rent bevismässigt. Detta tror jag har förlängt lidande för alla inblandade, Men letar på fel ställen och droppar sunt förnuft pga känslor och hopp. Vilket absolut inte är konstigt, men hela Facebookgruppen är ju helt insnöade i att han knatar runt någonstans med dåligt lokalsinne och vill hem, mitt i en psykos.

Teorin om att han är gay är ju lika illa. I synnerhet när man börja anklaga försvinnande på skam och familjebråk. Visst ser han väl ut på ett visst sätt, men inget anmärkningsvärt i dagens samhälle. Oavsett läggning. Och varför kan han inte vara gay och fortfarande fått en psykos? Varför skulle det ena utesluta det andra. Bara för att man misstänker att han är homo byter ju inte det att det måste vara något fishy bakom hans försvinnande...
Och om det söks på fel ställen så kanske du ska lämna din teori till sök organisationerna för du verkar ju otroligt klartänkt. Du kanske har en bra idé om vart P befinner sig ? 🤔
Citera
2017-07-20, 23:11
Medlem
Liberty75s avatar
Som jag förstår det är det här en spekulationstråd där alla teorier får plats. Tycker vi ska undvika att döma ut varandra för vi har faktiskt ingen aning om vad som skett. "Brainstorming" är en utmärkt metod för att få fram nya idéer och tankegångar. Det innebär också att alla förslag tas emot.

Den kanske mest naturliga förklaringen - han gick av tåget för att ta livet av sig - har inte lett till någonting. Möjligtvis för att de letar på fel ställen. Eller så har han inte begått självmord. Så jag gillar att läsa alla teorier. Eller ... tja ... kanske jag skulle sätta gränsen vid "bortförd av aliens".
Citera
2017-07-20, 23:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piavik
Och om det söks på fel ställen så kanske du ska lämna din teori till sök organisationerna för du verkar ju otroligt klartänkt. Du kanske har en bra idé om vart P befinner sig ? 🤔

Kanske borde man börja om förutsättningslöst, frigöra sig från psykosteorin och titta på kända omständigheter i syfte att skala bort osannolika teorier.

Om inte P var förvirrad och placerade sina väskor där de hittades, hur kan de då ha hamnat där och varför, typ. Och om inte P placerade väskorna där, vem kan ha gjort det och varför?

Polisen ser det som osannolikt att det handlar om ett rån, man misstänker inte brott, laptopen fanns sannolikt i en av väskorna. Om inte P placerade väskorna där de hittades, vem kan då har gjort det utan att ta laptopen, motiv? Vilket scenario skulle kunna ge de här fynden, typ?

Och om inte P placerade väskorna där de hittades, kunde han inte, ville han inte, varför då i så fall?

Om P inte kunde, vad kan det ha berott på?

Man kan också fortsätta att hoppas och tro att P drabbades av en akut psykos och att det har fått honom att irra runt i landet på alla upptänkliga platser. Det tråkiga är att om så var fallet så lever han sannolikt inte och var han gick bort är stört omöjligt att lista ut.

Återstår att söka av hela landets yta genom att stegvis utvidga cirkeln kring Hallsberg och hoppas på att P inte hann så långt som till Västerås, för då kan det ta många år innan någon hittar honom.
Citera
2017-07-20, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abdullakastrulla
Fast ni är ju inte oberoende av varandra. Eftersom samtliga skriver här... För att någon tycker hans ser gay ut? Då blir helt plötsligt pappan "misstänkt" för han håller på med en matcho sport? konfirmeringsbias delux. Nu får ni väl ge er=)

Grabben är sannolikt död, i Hallsberg. Det är inget trams, det är statistik och fakta. Alla försvinnande jag engagerat mig i har slutat med att kroppen dykt upp mindre än en mil från där hen sågs sist (oftast några km). Inget någon vill höra, men ändå viktigt att tänka på, så man letar på rätt plats.
*man dalarna knapp Km från senast sedd, ett halvår senare i vattendrag.
*kvinna dalarna samma som ovan, efter lång tid och hittad där senast sedd
*man fagersta Samma som ovan.
*kvinna dalarna Samma som ovan
Mord avskrevs i samtliga fall.
Sen har vi ju flera mord där personen hittats i närområdet. Plus fler försvinnande som jag inte mins plats/kön. Visst kan folk försvinna och dyka upp vid liv, men hur sannolikt är det?

Bengt i Mölle är också ett bra exempel på hur svårt det kan vara att hitta någon. Hundpatruller och tusentals timmar från MP och privatare, ändå låg han bara ~300m från senast säkrade spåret.

https://www.hd.se/2016-07-04/kvarlevor-hittade-i-molle-befaras-vara-forsvunne-bengt-jonsson

Mest sannolikt är det som du och de flesta av oss härinne säger, att han ligger död i närområdet.
Men som tidigare skribent skrev, så drar det iväg med spekulationer då söken inte gett något ,vilket inte betyder något mtp hur söken efter Bengt gick.

Helge Fosmo i Knutby och Asyldrottningen i Arboga är två exempel där något börjat med något som verkade ha en naturlig förklaring men som blev något väldigt invecklat och omfattande. Fast dom fallen är väldigt sällsynta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in