2017-07-20, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Nej, datorn går inte att spåra.

Varför går inte datorn att spåra? Vet vi vad det är för någon dator?
Citera
2017-07-20, 23:37
Medlem
Min teori...
1.När han kom till återvinningsstationen så lyckades han krypa in i en och antingen somnade eller fastnade. Sedan hann de tömma dem innan de började leta efter honom där.
2. han gick tillbaka och mot Hällabrottet där han avled.
3. Om han är gay och skulle möta någon i Hallsberg så skulle han tagit med sig allt till den personen och inte dumpa grejer på två platser. Att han lämnat datorn kvar visar på att det inte var något genomtänkt!
Citera
2017-07-20, 23:41
Medlem
Kan man positionera en avstängd mobil?
Läste om ett gammalt försvinnande, en 18-årig kille, som hittades (levande, han ville bara ta en paus) genom att polisen (?) kunde positionera hans mobil fast den var avstängd/oladdad.
Citera
2017-07-20, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sargasso
3. Om han är gay och skulle möta någon i Hallsberg så skulle han tagit med sig allt till den personen och inte dumpa grejer på två platser. Att han lämnat datorn kvar visar på att det inte var något genomtänkt!

Håller helt med dig angående väskorna. Varför lämna dem, om han skulle träffa ngn.

Men varför "Om han är gay och osv"? Spelar väl ingen roll om han är det - skulle han kunnat lämna dem, om han inte var det? O hur relevant är hans läggning överlag?
Citera
2017-07-20, 23:53
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nik145
Bengt i Mölle är också ett bra exempel på hur svårt det kan vara att hitta någon. Hundpatruller och tusentals timmar från MP och privatare, ändå låg han bara ~300m från senast säkrade spåret.

https://www.hd.se/2016-07-04/kvarlevor-hittade-i-molle-befaras-vara-forsvunne-bengt-jonsson

Mest sannolikt är det som du och de flesta av oss härinne säger, att han ligger död i närområdet.
Men som tidigare skribent skrev, så drar det iväg med spekulationer då söken inte gett något ,vilket inte betyder något mtp hur söken efter Bengt gick.

Helge Fosmo i Knutby och Asyldrottningen i Arboga är två exempel där något börjat med något som verkade ha en naturlig förklaring men som blev något väldigt invecklat och omfattande. Fast dom fallen är väldigt sällsynta.

Det som du påpekar är viktigt att ha i åtanke.

MPS består till största delen av outbildade, oerfarna frivilliga sökare, det är viktigt att komma ihåg. Det är inte en kvalitetssäkrad organisation. Att MPS har sökt i ett område är inte liktydigt med att P inte fanns i det området, det gäller även P:s tillhörigheter, det finns inga garantier.

Jag utgår ifrån att de allra flesta som har sökt genom MPS har sökt efter en människa, en kropp, på marken. Avståndet mellan sökarna har således varit anpassat efter det och med hänsyn tagen till terrängen. Avståndet mellan sökarna fluktuerar.

Någon kan missa att titta upp i ett träd.

http://s3.netdialog.se/9_20150610181027_mp.JPG

Ibland så kan fokus ligga på att hålla linje och avstånd till den grad att uppmärksamheten i terrängen nedgår.

https://static.metro.se/27e/6a0/missingpeople-LARGE.jpg

Här talar vi om att söka efter minsta lilla spår.

https://z.cdn-expressen.se/images/c3/f6/c3f61390dd1243fca9ed79172e76e69d/16x6/600.jpg

Ibland litar man på att hundens nos hittar allt oavsett hur vinden ligger och missar kanske att titta bland brännässlorna av bekvämlighetsskäl.

https://images-1.svd.se/v2/images/7f3d3046-c92f-4272-9dd1-f4fde26556e3?fit=crop&h=348&q=70&w=522&c08ad603

P kan finnas i de områden som är avsökta, även där polisen har sökt. Resultatet har med noggrannheten att göra.
Citera
2017-07-20, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sargasso
Min teori...
1.När han kom till återvinningsstationen så lyckades han krypa in i en och antingen somnade eller fastnade. Sedan hann de tömma dem innan de började leta efter honom där.
2. han gick tillbaka och mot Hällabrottet där han avled.
Det är en bemannad soptipp med öppna containers och ständigt folk på nära håll så det är omöjligt .
Citera
2017-07-21, 00:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtavlan
Håller helt med dig angående väskorna. Varför lämna dem, om han skulle träffa ngn.

Men varför "Om han är gay och osv"? Spelar väl ingen roll om han är det - skulle han kunnat lämna dem, om han inte var det? O hur relevant är hans läggning överlag?

Överlag så kan läggningen möjligtvis säga något om hans umgängeskrets och leverne.

Han klev kanske av tåget för att träffa någon, en relation eller date. Vetskap om läggning kan i det läget utesluta halva befolkningen.

I nuläget kanske det inte har någon betydelse, men det kan framkomma information som pekar i en viss riktning och då kanske läggningen kan tillföra det spåret något.

Ju mer man vet om den försvunne desto lättare att lägga ett pussel som kan ge hintar om vad som kan ha hänt.
Citera
2017-07-21, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Överlag så kan läggningen möjligtvis säga något om hans umgängeskrets och leverne.

Han klev kanske av tåget för att träffa någon, en relation eller date. Vetskap om läggning kan i det läget utesluta halva befolkningen.

I nuläget kanske det inte har någon betydelse, men det kan framkomma information som pekar i en viss riktning och då kanske läggningen kan tillföra det spåret något.

Ju mer man vet om den försvunne desto lättare att lägga ett pussel som kan ge hintar om vad som kan ha hänt.

Du har rätt.
Citera
2017-07-21, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spunkankan
Koncentrera Er på vad som kan skett i en eventuell psykos allt annat är inte så relevant.
Vart går man, vet ej, hur bär man sig åt, vet ej.
Men om alla man möter är "fiender" så går nog inte en person med psykos in i samhället, speciellt inte om människan känner sig förföljd eller jagad. Eller vad tror Ni ?
OY, vad tror du ?
Jag vaknade en lördagmorgon vid 05:45 av att min fru gick ut och stängde ytterdörren. (Då hade hon, när hon kom hem kvällen innan, haft ett väldigt märkligt beteende.) En kvart senare passerade hon pendeltågsstationen. Där stod ett pendeltåg med öppna dörrar. Hon fick ett infall att kliva på tåget. 40 minuter efter att hon gått ut ringde hon mig och sa hej. Då var hon fyra mil bort. Jag sa åt henne att nästa gång tåget stannar så skulle hon gå av och stanna där tills jag kommer. Okej, sa hon. Jag slängde mig i bilen och ringde polisen samtidigt. Jag bedömde att de skulle vara där före mig. Väl framme så finner jag en polispatrull men ingen fru. Det visade sig att när hon klev av tåget såg hon en buss parkerad framför sig. Hon fick ett infall och klev på den istället och hamnade på så vis 1,5 mil ännu längre bort.
Om Patrik verkligen drabbats av en psykos så kan han på kort tid tagit sig en bra bit bort. Dessutom borde han haft ett avvikande beteende under tiden på tåget. Den lyssnande damen och även hans föräldrar borde ha märkt av det. En psykos får man av att hjärnan jobbar lite för snabbt. Nu verkar han ju ha rört sig till fots i Hallsberg. Att han direkt efter att ha klivit av tåget skulle ha blivit utsatt för ett brott tror jag inte på. Jag tror mer att han gått omkring. Väskan har blivit jobbig att dra runt på så den lämnar han. Efter ett tag känns ryggsäcken tung och obekväm och han droppar den också. Som flera andra här så tror jag att han innerst inne inte ville åka hem men att andra besitter en starkare övertalningsförmåga. Att telefonen är avstängd kan förklaras med att han inte vill bli nådd. Varför hans bankkort inte använts är väl egentligen det enda som talar för att han inte är i livet längre.
Citera
2017-07-21, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nik145
Bengt i Mölle är också ett bra exempel på hur svårt det kan vara att hitta någon. Hundpatruller och tusentals timmar från MP och privatare, ändå låg han bara ~300m från senast säkrade spåret.

https://www.hd.se/2016-07-04/kvarlevor-hittade-i-molle-befaras-vara-forsvunne-bengt-jonsson

Mest sannolikt är det som du och de flesta av oss härinne säger, att han ligger död i närområdet.
Men som tidigare skribent skrev, så drar det iväg med spekulationer då söken inte gett något ,vilket inte betyder något mtp hur söken efter Bengt gick.

Helge Fosmo i Knutby och Asyldrottningen i Arboga är två exempel där något börjat med något som verkade ha en naturlig förklaring men som blev något väldigt invecklat och omfattande. Fast dom fallen är väldigt sällsynta.

Ja, det absolut mest troliga är att han tagit sitt liv och ligger död väldigt nära platsen för senaste spåren, dvs troligen där ryggsäcken hittades. Att tro något annat är långsökta spekulationer.

Kan passa på att ta en spekulationsvariant som jag tror ingen tidigare tagit upp. Han kan ha promenerat några hundra meter till längs vägen och fortsatt till järnvägsspåret. Där kan han ha väntat och sedan hoppat framför tåget. Ett tyvärr inte alltför ovanligt sätt att ta sitt liv. Men var är då kroppen och varför såg inte tågföraren honom? Han kan ha hoppat just framför så han inte syntes eller in mellan två vagnar på t ex ett godståg. Kroppen kan ha studsat ut i en åker eller följt med tåget några kilometer innan den ramlat av när tåget fått upp mer fart eller kört i en kurva och därmed ligga på helt annan plats där det kommer ta lång tid innan den upptäcks.
Citera
2017-07-21, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piavik
Och om det söks på fel ställen så kanske du ska lämna din teori till sök organisationerna för du verkar ju otroligt klartänkt. Du kanske har en bra idé om vart P befinner sig ? 🤔
Snap... Ironi i all ära men det där var bra. Jag antar att jag förtjänade det där. Dock vill jag klargöra att jag låter bara stöddig, Det gör jag IRL också när jag tror mig ha rätt eller ser självklara saker.

Självklart har jag ingen aning om vart han befinner sig. Dock hittas dom ju oftast vid anslutning till, eller i... vatten. Jag tror och hoppas att polisen redan sökt av alla vattendrag i närområdet.
Enda anledningen till att jag säger som jag gör, är att det är den statistik min hjärna har skapat. Dom flesta som försvinner dyker upp nära den plats dom senast sågs. Och oftast då döda tyvärr.. Oavsett om det är brott eller inte. Jag tror att det är så Polisen tänker också.
Chansen att hitta honom nu är extremt liten, Oavsett om han är död eller håller sig borta frivilligt.
Citera
2017-07-21, 01:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Ja, det absolut mest troliga är att han tagit sitt liv och ligger död väldigt nära platsen för senaste spåren, dvs troligen där ryggsäcken hittades. Att tro något annat är långsökta spekulationer.

Kan passa på att ta en spekulationsvariant som jag tror ingen tidigare tagit upp. Han kan ha promenerat några hundra meter till längs vägen och fortsatt till järnvägsspåret. Där kan han ha väntat och sedan hoppat framför tåget. Ett tyvärr inte alltför ovanligt sätt att ta sitt liv. Men var är då kroppen och varför såg inte tågföraren honom? Han kan ha hoppat just framför så han inte syntes eller in mellan två vagnar på t ex ett godståg. Kroppen kan ha studsat ut i en åker eller följt med tåget några kilometer innan den ramlat av när tåget fått upp mer fart eller kört i en kurva och därmed ligga på helt annan plats där det kommer ta lång tid innan den upptäcks.

Jo vi har tagit upp det någon gång. Och jag tänker på det då och då.

Och är det säkert att tågföraren känner av krocken med en kropp?
Järnvägsspåret går ju i en böj som omsluter de fält i det område som väskorna hittades. Kan han ha gjort det när det var lite mörkare?
Det borde ske viltolyckor då och då med tåg. T ex mindre djur som rådjur, räv. Märker tågföraren alltid dessa, och stannar de för att kolla vad de kört på?
Vet tyvärr alltför litet om på vilket sätt en kropp kan slungas, kastas eller på annat sätt hamna i periferin så att kroppen inte lätt upptäcks. Annars borde det ju synas när nästa tåg passerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in