Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-07-21, 09:47
Medlem
mod3styblais3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Såklart. Men eftersom han inte erkänner och fallet är så uppmärksammat och mördaren är så uppenbar så vill man ha bevis för att utan tvivel kunna fälla honom.

Tror precis som du, han kommer bli dömd!

Utan rimliga tvivel räcker för en dom. Kommer nog inte bli några problem, jag förutser en gedigen utredning med flera besvärliga indicierkedjor, DNA bevisning och svagt försvar. Dömd! Men nu får vi bara vänta några månader på svaret. 😊
Citera
2017-07-21, 09:47
Medlem
mod3styblais3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Hon insåg nog att hon riskerade att bli mördad då hennes föräldrar anmält killen. Kanske hade hon varit i livet om inte föräldrarna gjort en anmälan mot pojkvännen.

Ja ett tag till hade hon kanske levt, men förr eller senare hade han haft ihjäl henne ändå.
Citera
2017-07-21, 10:43
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Hon insåg nog att hon riskerade att bli mördad då hennes föräldrar anmält killen. Kanske hade hon varit i livet om inte föräldrarna gjort en anmälan mot pojkvännen.

Det är möjligt. Hon hade dock kunnat råka illa ut senare ändå. Speciellt om hon var påväg att lämna honom. Sådana män brukar inte acceptera att kvinnan lämnar. Om hon var påväg bort från honom på riktigt hade hon nog behövt flytta till hemlig ort. Man kan inte heller klandra föräldrarna för anmälan, de gjorde säkert sitt bästa.
Citera
2017-07-21, 10:44
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Såg den här artikeln i Hela Häsingland av en slump. Tyvärr bakom en betalvägg.
Vad var målsägarbiträdet tvungen att berätta? Blir så nyfiken.

HUDIKSVALL14 juli
Misstankar mot ex-pojkvännen utvidgas – nu även grov kvinnofridskränkning
– Jag har tystnadsplikt och Tova Mobergs uppgifter är konfidentiella. Men nu var jag tvungen att berätta, säger målsägarbiträdet Pontus Sjölund, som är...
https://www.helahalsingland.se/logga-in/misstankar-mot-ex-pojkvannen-utvidgas-nu-aven-grov-kvinnofridskrankning

Ja, någon som kan citera? Tack!
Citera
2017-07-21, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mod3styblais3
Utan rimliga tvivel räcker för en dom. Kommer nog inte bli några problem, jag förutser en gedigen utredning med flera besvärliga indicierkedjor, DNA bevisning och svagt försvar. Dömd! Men nu får vi bara vänta några månader på svaret. 😊

Ja, dom allra flesta är inne på en dom, men VILKEN? Det är just nu pusslet som läggs.

En del är vad som hände när BO dog, en annan är när MGM troligen sänkte BO i sjön. Den senare är nog den enkla. Men vad/vilken handling, dog BO av? Den blir nog inte enkel, och det har jag sagt många ggr i tråden. Den blir nog beroende på hur mycket MGM samarbetar.

Det skulle inte förvåna mig, om det blir vållande till annans död, kanske dråp och griftefridsbrott ovanpå det. Kanske blir det ingenting för att BO dör, utan bara griftefridsbrott.

OBS! Jag är nog inne på att BO blev dräpt/mördad, MEN skiljer på det och vad en domstol kan fastslå!
Citera
2017-07-23, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Men vad/vilken handling, dog BO av? Den blir nog inte enkel, och det har jag sagt många ggr i tråden. Den blir nog beroende på hur mycket MGM samarbetar.

Det skulle inte förvåna mig, om det blir vållande till annans död, kanske dråp och griftefridsbrott ovanpå det. Kanske blir det ingenting för att BO dör, utan bara griftefridsbrott.

Min kristallkula säger:

1. Han kommer inte att "samarbeta". Han kommer att fortsätta neka till mord (som så många andra mördare)
2. Han kommer att dömas för mord. Inte fan kommer han att dömas för griftefridsbrott, inte.

Man ska nog inte hålla på och försöka krångla till det så mycket. Enligt den (begränsade) information som vi har idag, är det här ett helt vanligt, ganska typiskt mordfall. Inga konstigheter. Han slog ihjäl sin flickvän, i fyllan. Punkt slut.
Senast redigerad av pretty-spry 2017-07-23 kl. 10:56.
Citera
2017-07-23, 11:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pretty-spry
Min kristallkula säger:

1. Han kommer inte att "samarbeta". Han kommer att fortsätta neka till mord (som så många andra mördare)
2. Han kommer att dömas för mord. Inte fan kommer han att dömas för griftefridsbrott, inte.

Man ska nog inte hålla på och försöka krångla till det så mycket. Enligt den (begränsade) information som vi har idag, är det här ett helt vanligt, ganska typiskt mordfall. Inga konstigheter. Han slog ihjäl sin flickvän, i fyllan. Punkt slut.

Men hur blir det; om han döms för mord, blir han inte dömd för brott mot griftefriden också då?
Känns ju inte ok att sänka någon i sjön?
Eller menar du att han inte enbart kommer att dömas för brott mot griftefriden?
Citera
2017-07-23, 11:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Men hur blir det; om han döms för mord, blir han inte dömd för brott mot griftefriden också då?
Eller menar du att han inte enbart kommer att dömas för brott mot griftefriden?

Mord är ett allvarligare brott än brott mot griftefriden, det senare konsumeras av en fällande dom för mord om jag har förstått saken rätt.

Den misstänkte kan förklaras skyldig till båda brotten men fälls och döms för mord.
Citera
2017-07-23, 11:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Mord är ett allvarligare brott än brott mot griftefriden, det senare konsumeras av en fällande dom för mord om jag har förstått saken rätt.

Den misstänkte kan förklaras skyldig till båda brotten men fälls och döms för mord.

Ok, tack för svar.

Lite fundersam blir jag, om man tänker att straffet (avses här strafftiden?) inte påverkas av vad man gjort med kroppen efteråt, att det enbart står i ett domslut att man är dömd för brott mot griftefrid också.

Hur blir det om man döms för dråp eller vållande till annans död (eller att straffet inte blir livstid)?

Känns iaf för mig helt fel att man utan att riskera något (mer än att det står i domslutet), kan göra vad man vill med kroppen.
Citera
2017-07-23, 11:48
Medlem
Citat:

Att gömma/dumpa kroppen efter ett mord är en så vanlig handling att det ingår med automatik, så att säga, i brottet. Men han döms för mord.

Det finns ju absolut ingen vettig förklaring till varför han skulle sänka ner henne i viken om det hade varit en olyckshändelse, eller om förövaren varit någon annan, eller om hon dött av en hjärtattack, alkoholförgiftning, eller överdos. Då hade han istället ringt på hjälp.

Enda anledningen till att man dumpar en kropp är ju för att dölja vad man gjort.

Det vet ju domaren också.
Senast redigerad av pretty-spry 2017-07-23 kl. 11:55.
Citera
2017-07-23, 12:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Att gömma/dumpa kroppen efter ett mord är en så vanlig handling att det ingår med automatik, så att säga, i brottet. Men han döms för mord.

Det finns ju absolut ingen vettig förklaring till varför han skulle sänka ner henne i viken om det hade varit en olyckshändelse, eller om förövaren varit någon annan, eller om hon dött av en hjärtattack, alkoholförgiftning, eller överdos. Då hade han istället ringt på hjälp.

Enda anledningen till att man dumpar en kropp är ju för att dölja vad man gjort.

Det vet ju domaren också.

Ja, det hänger jag med på. Det är väl ytterligare en pusselbit som binder mgm till brottet, i detta fall misstänkt mord.
Men att det inte skulle innebära förlängd strafftid (man kanske bara kan få högst livstid, vad man än har gjort?) har jag svårt att acceptera. Men det är ju mycket med lagen och domar som man läst om, som man inte tycker känns rimligt.
Citera
2017-07-23, 13:05
Medlem
Citat:
Min kristallkula säger:

Du är tvärsäker, jag är mycket osäker på vad domstolen kan prestera i detta fall. Men, resultat kommer om ett par månader, kanske ett halvår....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in