2017-07-20, 11:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vilket iofs inte är ett "bevis" för nånting.

Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Vad skulle vara ett bevis för dig att Gud existerar?

Något som uppfyllar kriterierna i/för objektivitet och/eller deduktiv logik ... eller vad det nu finns för möjligheter inom filosofisk rationalism.

Som en alternativ möjlighet ... som jag dock anser vara orealistisk ... något som uppfyllar kriterierna i/för (nutidig, västlig, akademisk) vetenskap.
Citera
2017-07-20, 11:55
Medlem
Citat:
Svårt att svara på i förväg. Men Gud borde veta vad som övertygar mig. Men eftersom jag listat ut att Gud (de flesta versioner) inte är god, så vill han nog inte övertyga mig om sin existens.
Citera
2017-07-20, 22:46
Medlem
skazzis avatar
nog för att den abramitiska guden är ett sadistiskt as men inte ens han skulle vara så jävla sjuk att han skapar människar och sedan inte fort som fan tog död på skiten innan det var för sen. Så för mig är människans existens ett bevis på att han inte existerar eller gjort det tidigare.

Religion uppfanns av två anledningar primärt. Den första för att på ett enkelt sätt ge svar på frågor som var och är svåra att ge svar på av en eller annan anledning. den andra för att kunna kontrollera den stora massan.
Citera
2017-07-21, 08:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skazzi
nog för att den abramitiska guden är ett sadistiskt as men inte ens han skulle vara så jävla sjuk att han skapar människar och sedan inte fort som fan tog död på skiten innan det var för sen. Så för mig är människans existens ett bevis på att han inte existerar eller gjort det tidigare.

Dom etiska aspekter av detta finns det en särskild tråd för (~tråden om teodicé-problemet).
Citera
2017-07-21, 08:41
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Det går att bevisa att myter existerar. Myter både omfattar och har gudomlighet som centralt tema.. i gudomlighet figurerar alltid någon slags gud.. dvs guden är mytologiskt inramad och fastspikad.

På det sättet går det att härleda "guds existens" ; inom det mytologiska ramverket.
Citera
2017-07-21, 08:46
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Ibland går det också likt ett crescendo skönja paralleller mellan mytologi och mytomani, men det är kanske ett mer vågat hopp att ta : dock, där det går att se religiös fanatism.. ser jag det som både relevant, och förväntat..

(att, mytomani.. föds ur mytologi och den status som mytologi haft, men ännu till stor del faktiskt har)

(dock får man ta hänsyn till att mytomani i vissa kontexter, falelr under patologi och/eller starkt förvrängande verklighetsuppfattning, avsiktligen... men både medvetet och omedvetet, det blir off topic ju mer kliniskt bevisad en mytomanisk personlighetsstörning blir : så sker t.ex sällan med mer litterärt manifesterad mytomani, eftersom det beskyddar sig under "mytologi" .. det blir lite fint och *adekvat exklusivt , istället..)
Citera
2017-07-21, 08:51
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Utöver detta finns begreppet SKENHELIGHET , ett skenverk....

ÄR Gud, ett skenverk.. är han verkligen skapare eller är han i själva verket skapad?

Med tanke på hur stor och central mytologin och regisserandet av detta de facto blev och hur starkt det engagerade alla levande.. att leva sig in i de skapade myternas värld. Dvs på blodigt allvar, inte enbart som underhållning för estetikens skull.
Citera
2017-07-21, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Det går att bevisa att myter existerar. Myter både omfattar och har gudomlighet som centralt tema.. i gudomlighet figurerar alltid någon slags gud.. dvs guden är mytologiskt inramad och fastspikad.

På det sättet går det att härleda "guds existens" ; inom det mytologiska ramverket.

Kan tänka mig att många myter grunder sig i bibliska berättelser.
Senast redigerad av Benon 2017-07-21 kl. 13:58.
Citera
2017-07-21, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Något som uppfyllar kriterierna i/för objektivitet och/eller deduktiv logik ... eller vad det nu finns för möjligheter inom filosofisk rationalism.

Som en alternativ möjlighet ... som jag dock anser vara orealistisk ... något som uppfyllar kriterierna i/för (nutidig, västlig, akademisk) vetenskap.

Snäckskalet uppbyggnad - https://www.jw.org/sv/publikationer/tidskrifter/vakna-nr5-2017-oktober/sinnrika-skal/ - bara en sak som talar för en intelligens utöver människans.
Citera
2017-07-21, 13:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Kan tänka mig att många myter grunder sig i bibliska befrielser.

Vad är "biblisk befrielse" och vad har det med 'guds'-bevis att göra?
Citera
2017-07-21, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Svårt att svara på i förväg. Men Gud borde veta vad som övertygar mig. Men eftersom jag listat ut att Gud (de flesta versioner) inte är god, så vill han nog inte övertyga mig om sin existens.

Det finns en hel natur som övertygar oss om en skapare, eller?
Citera
2017-07-21, 13:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Snäckskalet uppbyggnad - https://www.jw.org/sv/publikationer/tidskrifter/vakna-nr5-2017-oktober/sinnrika-skal/ - bara en sak som talar för en intelligens utöver människans.

Presentera och försvara det gärna med egna ord.

Jag argumenterar inte med/mot auktoritets-argument.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in