2017-07-19, 17:11
Medlem
Simpedimpes avatar
Skaraborg2 vad menar du med att utredningen är gallrad? Får du en fortkörning gallras ju den efter x antal år och försvinner ur polisens register, sen är det kapitlet klart liksom i syfte att det inte ska kunna belasta dig i framtiden... Men i en sån här utredning? Verkar det saknas delar? Isåfall, vem har intresse i att "gallra" eller "städa" en utredning och är det ens möjligt? Jag tänker att det knappast kan finnas människor som går in i utredningar och tar bort delar lite hipp som happ för att rensa om det inte finns ett välgrundat skäl till det.
Citera
2017-07-19, 17:44
Medlem
Eoppoyzs avatar
Finns det uppgifter om metalldetektorer användes vid letandet? Även om inte halsbandet ger utslag så borde kanske nycklar och eventuella andra saker han hade på sig ge utslag?
Citera
2017-07-19, 17:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gallring/städning.

Citat:
Ursprungligen postat av Simpedimpe
Skaraborg2 vad menar du med att utredningen är gallrad? Får du en fortkörning gallras ju den efter x antal år och försvinner ur polisens register, sen är det kapitlet klart liksom i syfte att det inte ska kunna belasta dig i framtiden... Men i en sån här utredning? Verkar det saknas delar? Isåfall, vem har intresse i att "gallra" eller "städa" en utredning och är det ens möjligt? Jag tänker att det knappast kan finnas människor som går in i utredningar och tar bort delar lite hipp som happ för att rensa om det inte finns ett välgrundat skäl till det.

Detta är inte så konstigt som det kanske låter.

Efter att en polisutredning har blivit nedlagd och innan den hamnar i ett arkiv så gallras (städas) denna. Vissa polisdistrikt lämnar dock aldrig en avslutad utredning till arkivering utanför polismyndigheten utan arkiveras av dem själva. Ett sådant exempel är t. ex. Stockholm.

I det här fallet så vet vi att den har skickats till arkivet i Härnösand efter att den lades ner. Av alla de utredningar jag har fått ta del av så kan jag inte säga med säkerhet att alla har blivit gallrade (städade) men jag skulle tro det.

Dessutom så har jag säkerligen inte fått hela utredningen som finns i Härnösand så jag vet inte hur omfattande den vara där. Jag bad ej heller om att få ta del av allt.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-07-19 kl. 17:50.
Citera
2017-07-19, 19:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sökningarna efter Benny Forsgren

Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Finns det uppgifter om metalldetektorer användes vid letandet? Även om inte halsbandet ger utslag så borde kanske nycklar och eventuella andra saker han hade på sig ge utslag?

Inte det jag har tagit del av i a f.

Sökningarna efter Benny Forsgren.

Så här står det bl. a. på bloggen som jag citerar:

"Sammanfattning 1983-01-14 (alltså sju år efter att Benny försvann)

13 dec 1976 företogs skallgång av ett 70-tal personer bl a från F 15 i de aktuella områdena
Flygspaning företogs samma dag.

17 dec 1976 företogs dykning av grodmän från landsvägsbron över Lötån i Vågbro till mynningen där den mynnar ut i Söderhamnsfjärden

1977-04-25 företogs undersökning i en brunn

1977-04-29 företogs efterforskning efter stränderna i Lötån och Söderhamnsfjärden

1977-06-03 företogs förnyad efterspaning i Lötån och Söderhamnsfjärden med hjälp av Kustbevakningsbåten TV 104 från Umeå med bl a två grodmän. Lötån och fjärden var nu helt isfria.

Utöver vad som här har redovisats har ett stor antal tips bearbetats, radioklubbar, orienterare och arbetskamrater har spanat i de aktuella omgivningarna. Båtägare har spanat vid stränderna samt har
F 15 helikopterförare varit observanta vid sina flygningar.
Spaningarna har icke givit något resultat. Inget har framkommit som tyder på att ett brott skulle föreligga."
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-07-19 kl. 19:52.
Citera
2017-07-20, 18:10
Medlem
Simpedimpes avatar
Vad jag hört gick han inte hem till A*ne, utan hem till den andre polismannen - här omnämnd PJ.

Citat:
Ursprungligen postat av Loney
Hmmm, kanske att det var så, men, att Benny gick från festen i Vågbro för att sen setts i Nyhem och sen gått till granvägen för att sen ha gått tillbaks till Vågbro och hem till polisen A*ne Wikl*ander och sen gått ner sig i lötån ser jag som uteslutet, han måste isåfall gått hela natten om han ska hinna med det. Om jag hörde till coldcasegruppen så skulle jag skicka en likhund till Långvind.
Citera
2017-07-20, 21:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Promenaden Vågbro-Haga-Vågbro natten mot den 12 december 1976.

Citat:
Ursprungligen postat av Loney
Benny var väl på fest i vågbro vad jag kan minnas, nyhem ligger åt ett håll och granvägen åt ett annat, A*ne bodde i vågbro, om Benny utgick från vågbro för att senare ses både i nyhem och på granvägen så betyder det att han har tagit en djävla promenad, tveksamt, det går heller inte att gena då lötån ligger imellan som knappast var frysen då, han måste isåfall ha gått runt. Det kanske var en stark hederskodex på den tiden bland polisen som gjorde så att han aldrig hittades.

Helt riktigt att Benny var på fest under kvällen lördagen den 11 december 1976. Denna hölls i en enplansvilla beläget på Lötgränd i Vågbro. Värdinnan var fröken Wi*klander* och villan ägdes av hennes föräldrar. Dessa var borta under kvällen.

Värdinnan hade bjudit in åtta personer, fyra killar och fyra tjejer varav en av dem var Benny. Alla i 19-20 årsåldern. Så totalt deltog alltså nio personer i festen inklusive husets dotter. De inbjudna dök upp mellan 19.30-20.00.

När en av tjejerna skulle gå hem strax innan midnatt så bröt gästerna upp. Den här tjejen bodde i Haga norr om Vågbro. Hela gänget, förutom en tjej som hade gått hem tidigare, beslöt då att följa X hem till Haga. Dels för att hon inte skulle behöva gå ensam, dels för att få frisk luft.

De hade då gått genom egnahemsbebyggelsen i Vågbro och därefter på en upplogad genväg över åkrarna mot Haga. En bit innan framkomsten till Haga stannade en tjej och en kille. De hade beslutat sig för att vända. Benny hade då sällat sig till dessa två.

De som följde X ända fram till hennes bostad var då nere i fyra personer. Väl framme stod de och pratade en kort stund utanför hennes bostad. Därefter vände de åter till Vågbro och Wik*lander*s villa.

Denna fyrväppling trodde att de på återvägen skulle hinna ifatt Benny och de båda andra. Så hade emellertid inte skett. Väl framme vid villan i Vågbro hade de sammanträffat med dessa båda personer som hade varit tillsammans med Benny. Dessa berättade att Benny hade skilts från dem för att söka upp det övriga gänget. Ingen hade dock sett till honom.

Detta ovanstående är hämtat från polisutredningen.

Av dessa nio personer återfinns sju av dem i Sveriges befolkning 1980. En tjej har inte återfunnits vilket inte är så konstigt eftersom efternamnet är okänt. En annan tjej kan ev. ha gift sig och därmed bytt efternamn.

Av de sju återfunna 1980 har sex påträffats i Söderhamn medans den sjunde har flyttat en liten bit bort.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-07-20 kl. 22:10.
Citera
2017-07-22, 15:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Benny hälsade på två olika poliser den 11 och 12 december 1976.

Citat:
Ursprungligen postat av Simpedimpe
Vad jag hört gick han inte hem till A*ne, utan hem till den andre polismannen - här omnämnd PJ.

Ja det måste ha varit den försvunne som kom till polismannen PJ:s bostad strax efter midnatt. Benny betedde sig märkligt och det enda han svarade på polismannens frågor var "Forsgren".

I o f s gick Benny även till familjen Wik*landers* villa men dit ankom han redan kl. 19.30-20.00 tillsammans med andra i samband med ungdomarnas fest. Detta var en föräldrafri tillställning.

I Sveriges befolkning är Benny Forsgren fortfarande mantalsskriven på samma adress som sin mamma och pappa. Är det någon som vet om han hade några syskon? Det fanns en hel med efternamnet Forsgren som var mantalsskrivna i Söderhamn 1980 men då på andra adresser.

Detta enligt polisutredningen. Frågan är om allt som förekommer i denna är med sanningen överensstämmande?
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-07-22 kl. 15:40.
Citera
2017-07-24, 22:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Villagatan 2 Söderhamn.

Här på Villagatan 2 i Söderhamn bodde Benny åtminstone med sina föräldrar då han försvann. Dock inte i det huset som visas på bilden eftersom detta byggdes 1987.

Någon som minns hur det huset såg ut som Benny bodde i?
Citera
2018-05-26, 23:35
Medlem
Märkligt försvinnande, man tycker att han borde ha hittats efter alla dessa år..
Men det är klart, var han än nu försvann så kan terrängen ha varit eländig (?)

Har ju läst om andra enstaka fall där personen i fråga hittats efter lång tid.

Jag får för mig att det är en olyckshändelse , att han kanske varit berusad?
Har läst lite i tråden, de påstods att han inte skulle varit så mycket berusad men ? Vem vet.

/ Nattman
Citera
2018-05-29, 19:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Försvunnen sedan december 1976.

Citat:
Ursprungligen postat av Nattman
Märkligt försvinnande, man tycker att han borde ha hittats efter alla dessa år..
Men det är klart, var han än nu försvann så kan terrängen ha varit eländig (?)

Har ju läst om andra enstaka fall där personen i fråga hittats efter lång tid.

Jag får för mig att det är en olyckshändelse , att han kanske varit berusad?
Har läst lite i tråden, de påstods att han inte skulle varit så mycket berusad men ? Vem vet.

/ Nattman

Forsgren blev något berusad under festen men inte speciellt mycket.

Det kan mycket väl ha varit en olycka men ett grovt brott kan inte uteslutas.

Flera personer såg honom den här kvällen/natten och han verkar då ha varit något förvirrad. Ingenstans i närheten av dessa platser har hans kvarlevor påträffats. Ej heller klädespersedlar eller andra personliga tillhörigheter har anträffats.
Citera
2018-05-29, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Forsgren blev något berusad under festen men inte speciellt mycket.

Det kan mycket väl ha varit en olycka men ett grovt brott kan inte uteslutas.

Flera personer såg honom den här kvällen/natten och han verkar då ha varit något förvirrad. Ingenstans i närheten av dessa platser har hans kvarlevor påträffats. Ej heller klädespersedlar eller andra personliga tillhörigheter har anträffats.

Okej, han verkar ju ändå kunnat ta sig runt till fots , vad som framgår (?)

Han kan ju ha mått dåligt och i samband med sitt förvirrade tillstånd råkat ut för något (?)
Något som lett till en olycka på ett eller annat sätt.

Detta område, ( som jag förstår det, var ett villaområde ) där han befann sig under kvällen. Nära vatten? Kan han ha drunknat ?

Och som du nämner har flera personer sett honom under kvällen , efter att han hade lämnat festen.
Framgick det vad det var som fick honom att lämna ? Jag tänker på hans psykiska hälsa lite.
Sinnesstämning? Hur mådde han?

/ Nattman
Citera
2018-05-30, 11:07
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattman
Okej, han verkar ju ändå kunnat ta sig runt till fots , vad som framgår (?)

Han kan ju ha mått dåligt och i samband med sitt förvirrade tillstånd råkat ut för något (?)
Något som lett till en olycka på ett eller annat sätt.

Detta område, ( som jag förstår det, var ett villaområde ) där han befann sig under kvällen. Nära vatten? Kan han ha drunknat ?

Och som du nämner har flera personer sett honom under kvällen , efter att han hade lämnat festen.
Framgick det vad det var som fick honom att lämna ? Jag tänker på hans psykiska hälsa lite.
Sinnesstämning? Hur mådde han?

/ Nattman

En del står i tråden, men tyvärr är det mycket som också är oklart. Var han psykiskt frisk?
Senast redigerad av pudellus 2018-05-30 kl. 11:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in