2017-07-20, 14:43
Medlem
Jag har inte läst domen ännu, men här har vi s.a.s. fått lära oss något nytt. Spädbarn, som ännu inte kan lyfta huvudet från underlaget, kan i alla fall slå sig själv i huvudet så att både epi- och subduralhematom kan uppstå, blödningar i ögonbottnar och glaskropp kan de också ordna med själva. Därtill kan de ägna sig åt att bryta sina revben och dra på sig hudblödningar ('blåmärken') utan att föräldrarna märker vad barnet sysslar med.

Jag tar för givet att fallet överklagas till hovrätten. Och att hovrätten primärt ser till målsägarens (spädbarnet och det allmänna) behov av respektfullt bemötande, när samhället misslyckats med att skydda dem.
Citera
2017-07-20, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Jag har inte läst domen ännu, men här har vi s.a.s. fått lära oss något nytt. Spädbarn, som ännu inte kan lyfta huvudet från underlaget, kan i alla fall slå sig själv i huvudet så att både epi- och subduralhematom kan uppstå, blödningar i ögonbottnar och glaskropp kan de också ordna med själva. Därtill kan de ägna sig åt att bryta sina revben och dra på sig hudblödningar ('blåmärken') utan att föräldrarna märker vad barnet sysslar med.

Jag tar för givet att fallet överklagas till hovrätten. Och att hovrätten primärt ser till målsägarens (spädbarnet och det allmänna) behov av respektfullt bemötande, när samhället misslyckats med att skydda dem.
Säg det till nämndemännen och domaren!
Citera
2017-07-20, 14:55
Medlem
Blir intressant att se om de nu återgår till sitt normala sambo liv igen eftersom den som inte gjort det borde vara övertygad om att det är den andre. Kanske ett nytt barn om 9 månader...
Helt i linje med att vara de småstadsslödder som de är. Kanske investera skadeståndet i en ny speldator och några redbull, så fortsätter det arbetslösa drömlivet opåverkat.

Även om jag hoppas någonstans att man aldrig mer kan sova en blund, när man vet vad man gjort mot sin 1 månaders lilla bebis. Rättsskandalsdom eller inte.
Citera
2017-07-20, 14:58
Medlem
Mooskys avatar
Så ser det ut då klåpare till åklagare inte har ett vattentätt åtal. Det var förväntat och hon bör alltså sluta med sitt yrke. Grova hemska anklagelser har haglat över internet och i den här tråden.
Föräldrarna frias pga det kan vara något medicinskt och inte någon misshandel.

Citat:
Dom har i dag meddelats i ett mål där en 24-årig kvinna och en 22-årig man stått åtalade för att i en ort utanför Kristianstad under perioden augusti–september 2016 ha misshandlat ett spädbarn synnerligen grovt och för att av oaktsamhet ha orsakat barnets död. Kvinnan och mannen frikänns i alla avseenden.

http://www.kristianstadstingsratt.domstol.se/Om-tingsratten/Nyheter-och-pressmeddelanden/Friande-dom-for-foraldrar/
Citera
2017-07-20, 15:14
Medlem
halvfestligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Så ser det ut då klåpare till åklagare inte har ett vattentätt åtal. Det var förväntat och hon bör alltså sluta med sitt yrke. Grova hemska anklagelser har haglat över internet och i den här tråden.
Föräldrarna frias pga det kan vara något medicinskt och inte någon misshandel.

http://www.kristianstadstingsratt.domstol.se/Om-tingsratten/Nyheter-och-pressmeddelanden/Friande-dom-for-foraldrar/

Jag är förvånad över utgången. Hoppas att de inte skaffar fler barn.
Citera
2017-07-20, 15:55
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Front253
så här skrev du...

Alltså vi har depåer i kroppen som tas av om vi svälter och då tar barnet ifrån detta lager.
Så även om mamman äter lite så finns det åt barnet ändå, för är ju inte så att maten gravida äter, hoppar in serverad på silverfat till livmoder/moderkaka. Det är navelsträngen som tar upp lagrad näring till moderkakan.
Citera
Kalcium-brist? Ok..... Då har inte barnet inte fått kalcium genom livmodern. Fanns ju inga fel på skelettet. Eller,? Enligt. Rättsläkare i Lund var skelettet normalt. Kan det inte varit om flickan haft kalciumbrist! Du tror på dom i Lund.... Jag på dom i USA. Hur menar du nu då? Enligt rättsläkare i Lund har hon inte kalciumbrist!
Någon skrev att hon hade kalciumbrist och om hon nu hade det var det väl inte så konstigt eller hur? Då menar jag att att hon fått det efter födseln, då de svalt henne.
Har hon haft kalciumbrist från det hon låg i livmodern är det inte på grund av vad mamman åt eller inte.
Jävla tjat om vad andra sagt. Är väl för fan enkelt och ta reda på om hon hade kalciumbrist eller inte för de gjorde väl en obduktion, men man börjar snart undra?
Citera
2017-07-20, 16:02
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge

Ja det är så jävla tragiskt. Nu är det fritt fram för alla sjuka individer att göra liknande mot sina spädbarn, de åker ändå inte dit, bebisar kan varken prata för sin rätt då de lever än mindre döda.
"Shaken baby syndrom" existerar alltså inte då små barn inte kan få hjärnskakning, för det kan ju inte spädbarn få för att de inte kan ramla och slå sig. För aldrig att barnets förälder kan skaka ihjäl sin egen bebis, det finns inte på kartan. Blä över rättssystem i Sverige, de kriminellas paradis.
Citera
2017-07-20, 16:13
Medlem
Jag undrar också om detta kommer innebära att de "friar varandra". Kan de fortsätta tillsammans, nu när rätten sagt till E och alla andra att A inte begått något brott? Och vice versa. Har E delat advokatens uppfattning om att sjukdom kan ha legat bakom, eller har hon under förundersökningen och förhandlingens gång trott att A är skyldig? Ändras det isåfall?
Citera
2017-07-20, 16:25
Medlem
Varsågod här är domen: https://goo.gl/UegxKL
Citera
2017-07-20, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Front253
Precis. Skit på dig Rubin22! Kan ej utesluta sjukdom!!!!!
Har aldrig hört talas om en sjukdom på ett spädbarn där sjukdomen knäcker revbenen på barnet ! Alla skador som det barnet hade kan omöjligt uppkommit av sig själv .Ett så litet barn kan knappt röra sig utan är helt beroende av föräldrar händer för att överhuvudtaget överleva. Måste bli en överklagan och att soc har ögonen på dem.Soc arbetar inte efter en ev dom utan med misstankarna ( fast utan bevis&#129300 så kommer deras nästa barn ( om det blir fler) omhändertagas enligt lvu .Med skador barnet hade så jobbar soc enligt deras agenda och ett nytt barn kommer inte att få växa upp med dessa föräldrar. Så domstolsbeslut och soc jobbar enskilt ! Bara för att föräldrarna är fria betyder det inte för sociala att de är lämpliga föräldrar då starka misstankar finns för grund att barnet blev misshandlad. Så alla "anhöriga och vänner till föräldrarna ... tyvärr dessa två är redan skyldiga och dömda i folks ögon och har soc slickandes bak i deras arslen .
Citera
2017-07-20, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Har aldrig hört talas om en sjukdom på ett spädbarn där sjukdomen knäcker revbenen på barnet ! Alla skador som det barnet hade kan omöjligt uppkommit av sig själv .Ett så litet barn kan knappt röra sig utan är helt beroende av föräldrar händer för att överhuvudtaget överleva. Måste bli en överklagan och att soc har ögonen på dem.Soc arbetar inte efter en ev dom utan med misstankarna ( fast utan bevis&#129300 så kommer deras nästa barn ( om det blir fler) omhändertagas enligt lvu .Med skador barnet hade så jobbar soc enligt deras agenda och ett nytt barn kommer inte att få växa upp med dessa föräldrar. Så domstolsbeslut och soc jobbar enskilt ! Bara för att föräldrarna är fria betyder det inte för sociala att de är lämpliga föräldrar då starka misstankar finns för grund att barnet blev misshandlad. Så alla "anhöriga och vänner till föräldrarna ... tyvärr dessa två är redan skyldiga och dömda i folks ögon och har soc slickandes bak i deras arslen .

Ursäkta några krumelurer som smög sig in i texten 😕
Citera
2017-07-20, 16:49
Medlem
Jag läste förut i en läkartidning att när barn födds så har 70 % av barnen en liten blödning i huvudet. Dom går nästan alltid tillbaka men det finns fall då den ökar istället,framförallt om barnet är sjukt på något sätt.

Och om barnet har utsatt för shaken baby så har barnet ALLTID nackskador. Vilket detta barn inte hade.

Och en sak till. Hade barnet rakit så behövs bara vanlig skötning av barnet för att ben ska gå av. Och revbensfrakturer kan då uppkomma väldigt lätt vid t.ex babymassage och blöjbyten.

När jag har läst allt så är jag nästan 100% säker att barnet var sjukt i rakit. Vilket då gjorde dessa skador.

Det ända jag tycker föräldrarna gjorde fel var att inte söka läkarvård när dom såg att hon fick blåmärken och det med tungan.
Men tror inte att dom har misshandlat barnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in