2017-07-20, 12:45
Medlem
Och redan sprids felaktiga uppgifter rörande familjen. Bra jobbat FB
Citera
2017-07-20, 12:45
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kozitas
Gäng är det absolut inte, maffian kan dock utföra nåt sånt här men då krävs det att man verkligen satt ditt någon och då menar jag en betydelsefull person, så nej det här verkar vara familjedrama som spårat ut totalt..

Droger och alkohol inblandat tror jag 100% procent på!
Total misär gissar jag, och inte heller att han gick från "rum till rum". Sannolikt bodde de trångt, som vår nya importerade underklass gör.
Citera
2017-07-20, 12:46
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
I så fall går han utanför sin tro. Det speciella med hedersvåld är ju att det är sanktionerat av familjen, klanen, gruppen, imamen och religionen. Och det som ÄR sanktionerat är att tvätta bort en smutsfläck från en klan, genom att döda den som har satt dit den - ingen annan. Små barn kan inte begå sådana heders"brott", utan det kommer först med könsmognaden.

Överhuvudtaget så begås inte hedersmord i affekt, utan det är något som utdöms inom gruppen och planeras noga. Det kan till och med vara så illa att när en gift kvinna har varit otrogen, så samarbetar hennes man och hans bröder och kvinnans far och bröder om att mörda henne. En syster till kvinnan kan hjälpa till, genom att lura henne att avslöja var hon gömmer sig etc..

En muslim kan förstås ha gjort det här i Göteborg, men i så fall drevs han bara av samma känslor av hämndlystnad och tillfällig sinnesförvirring som när en svensk familjefar gör samma sak. Det går inte att skylla på religionen.

Det har du väl rätt i. Erkänner att jag drar alla över samma kant när det gäller heder i religösa syften som personligt syfte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fishANDchips
Din teori är absolut inte utesluten. Det kan mycket väl ha gått till på det viset och vad som styrker att det skulle vara en närstående som är GM är att dörren var låst och GM måste haft en nyckel. Aset tog sig därefter tid att låsa efter sig.

Om vi förutsätter att det är en stor lägenhet och går på din teori gällande själva gärningen, så skulle GM kunnat gått från rum till rum, lagt handen över munnen på de sovande personerna och stuckit/skurit ihjäl dom med kniv. Det skulle kunna vara en förklaring till varför inga hjärtskärande skrik har hörts. (Detaljer om grannar märkt något i form av oväsen får vi nog vänta på. Polisen går säkert igenom sånt just nu).

Om din teori om själva gärningen delvis stämmer så kan vi nog ändå konstatera att modern blev dräpt först, barnen vaknade och var tvungna att bevittna hela skiten och vänta på sin tur. Små barn har såklart inte en chans mot en vuxen man och han hade all tid i världen att ha ihjäl dom.

Jag tycker ändå det mest logiska är att någon av de 4 BO vaknat och genomlevt sin sista tid i livet i ren skräck. Finns det en gud så finns det också en plats reserverat i helvetet för GM.

Så dörren var låst. Det hade jag missat. Vilken otäck detalj. Mördaren låser dörren.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yimby
Hedersvåld omfattar visst oskyldiga barn. Aspekten "heder" i våldsdåd tillskrivs hot och våld när det sanktioneras av en utvidgad krets kring gärningsmannen och offret.

I så fall får du länka till några sådana fall, för jag har aldrig hört talas om ett enda. Visst, de har hedersmördat flickor som i våra ögon ännu varit barn, för att de haft sex och blivit gravida i 14-årsåldern. Men då är det ändå för något som flickan själv har gjort. Gruppen och imamen skulle aldrig sanktionera att man dödade en kvinnas barn "på köpet", för något som HON hade gjort. Här var det minsta barnet dessutom bara två år, så det är HELT otänkbart att det skulle vara ett sanktionerat hedersmord.
Citera
2017-07-20, 12:47
Medlem
Kozitass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fishANDchips
Din teori är absolut inte utesluten. Det kan mycket väl ha gått till på det viset och vad som styrker att det skulle vara en närstående som är GM är att dörren var låst och GM måste haft en nyckel. Aset tog sig därefter tid att låsa efter sig.

Om vi förutsätter att det är en stor lägenhet och går på din teori gällande själva gärningen, så skulle GM kunnat gått från rum till rum, lagt handen över munnen på de sovande personerna och stuckit/skurit ihjäl dom med kniv. Det skulle kunna vara en förklaring till varför inga hjärtskärande skrik har hörts. (Detaljer om grannar märkt något i form av oväsen får vi nog vänta på. Polisen går säkert igenom sånt just nu).

Om din teori om själva gärningen delvis stämmer så kan vi nog ändå konstatera att modern blev dräpt först, barnen vaknade och var tvungna att bevittna hela skiten och vänta på sin tur. Små barn har såklart inte en chans mot en vuxen man och han hade all tid i världen att ha ihjäl dom.

Jag tycker ändå det mest logiska är att någon av de 4 BO vaknat och genomlevt sin sista tid i livet i ren skräck. Finns det en gud så finns det också en plats reserverat i helvetet för GM.

Jag tror att GM dödade mamman med snabba hugg mot ryggen medan han höll hennes mun med ena handen det gör att man inte kan skrika...Även om man släpper handen..

Efter att modern avlidit har han tagit ett barn i taget, mot slutet har han huggit och tänkt att dem utdelade huggen borde räcka för att barnet/barnen ska dö men tydligen inte då ett eller fler barn var vid liv när polisen kom....

Vila i frid nu ska jag gå och kräkas..
Citera
2017-07-20, 12:48
Medlem
fishANDchipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Så dörren var låst. Det hade jag missat. Vilken otäck detalj. Mördaren låser dörren.

Ja, polisen hade behövt tillkalla en låssmed för att få upp dörren.
Citera
2017-07-20, 12:50
Medlem
fishANDchipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kozitas
Jag tror att GM dödade mamman med snabba hugg mot ryggen medan han höll hennes mun med ena handen det gör att man inte kan skrika...Även om man släpper handen..

Efter att modern avlidit har han tagit ett barn i taget, mot slutet har han huggit och tänkt att dem utdelade huggen borde räcka för att barnet/barnen ska dö men tydligen inte då ett eller fler barn var vid liv när polisen kom....

Vila i frid nu ska jag gå och kräkas..

Absolut. Jag tänker att eventuella skrik skulle ha varit från barnen då de ser sina syskon eller sin mamma bli attackerad.
Citera
2017-07-20, 12:51
Medlem
FiffelMonas avatar
De två barnen som han inte dödade direkt kanske var hans egna barn och att ungen som blev mördad innan branden (om jag har förstått händelseförloppet korrekt) var den yngsta och den döda kvinnans barn med en ny man. Spekulerar bara.
Citera
2017-07-20, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Borde inte 01 vara en lägenhet på bottenvånigen? Är det inte ofta så man börjar räkna? Branden var väl högst upp i huset. På tredje våningen?

12 är tredje våning, 10 är alltid bottenplan. 01 är första dörren till vänster.
Citera
2017-07-20, 12:56
Medlem
Bara spekulation;
Kvinnan har lämnat sin man som hon har 3 barn med.
Den mannen har sedan velat hämnas och då knivskurit henne samt barnen, troligen också bundit fast dom. Han tänder eld på rummet och barrikaderar dörren. De dör av skador i kombination med kolmonoxidförgiftning.
Kvinnans nya man som nu sitter i förhör.
Citera
2017-07-20, 12:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av werdo
Nån som kanske "sovit" över då.

DET kan det ha varit. Vilken typ av person var kvinnan? Kan hon ha gått ut för att fira in sin födelsedag på krogen med en väninna, lämnat barnen ensamma, släpat hem en tillfällig älskare, och somnat? En tillfällig älskare som var psykiskt sjuk, eller snedtände eller något?
Senast redigerad av Merwinna 2017-07-20 kl. 13:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in