2017-07-20, 00:17
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
En sak, bland många jag undrar över, är

Varför använde Johanna sin "gamla Volvo" till Granliden?

Blandar du inte ihop mord nu?

När Aki mördades, sommaren 2015, använde hon gamla Volvon. Det var den enda bil hon hade då.

När föräldrarna skulle mördas, sommaren 2016, var gamla Volvon kraschad av DB och hon hade tillgång till flera av Pangea/Pangelius bilar.

–
Citera
2017-07-20, 00:24
Medlem
Lonnrots avatar
Ed rättelse

Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Nej, det ska ha varit Johanna som skrivit "Super women", och Aftonbladet reciterar det.

Jo fast det står som en egen avslutande mening med helversaler o utropstecken (på egen rad tror jag).

Vad är troligast: att hon anser sig vara Stålkvinnan eller att hon räknar sig som en bland "superkvinnor"?
Senast redigerad av Lonnrot 2017-07-20 kl. 00:44.
Citera
2017-07-20, 00:26
Medlem
Solglittrets avatar
Helt oväsentlig undran egentligen. Men varför bär JM sin tunga(?) guldklocka på höger hand under rättegången?

*Hon är väl inte vänsterhänt?
*Är hon för svag för att orka bära den efter vänsterarmens "stroke"- eller vill låtsas det?
*Är det så enkelt att hon bär handbojan enbart på vä arm kopplad till en vakt? Det ser dock ut som hennes handfängsel sitter på bägge handlederna och i hennes bälte.

Hur många personer brukar bära klockan på den hand man skriver med? Inte jag ialla fall och ingen jag kan minnas i bekantskapskretsen.

Finns det något annat bra skäl? Signalsystem? Gift i klockan? Gömda lappar?
Var satt klockan när hon åt glassen efter frisläppandet? Hittar inte bilderna nu.
Senast redigerad av Solglittret 2017-07-20 kl. 00:28.
Citera
2017-07-20, 00:36
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ska du leta droger utifrån symtom så lär du väl iaf ta dig bortom RMVs analyslista för det första. För det andra är jag tveksam att hänga upp allt (versus RMV) på AGs uppgifter då det finns en annan tidsperiod med just detta drogmönster och intensifierade mordbeställningar.
Tittade tillbaka i beträffande drogad och mordplaner med tanke på negativa provsvar från obduktion både i närtid och 3 månader tillbaka via håranalys.
Vid jul är vänster arm svullen och har märken.
Sen är det vid Egyptenresan i slutet på januari och inför flytten i februari.
Det verkar med andra ord vara en intensiv förfrågan om mord, droger från nyår och fram till flytten i februari där hans föräldrar, syskon, nya flickvän, JMs barn och svärson beskriver samma sak. Sen är det inget mer som åberopas gällande en drogad Aki - förutom AG.

AG uppger att det är under sommaren som Aki är drogad i soffan. Han var 11 år vid tillfället och jag tror snarare han misstagit sig om tidpunkten relaterat till allt det andra som framkommer vid samma tidsera. Han är inte den enda som har svårt att redogöra tidpunkter:
- AB uppger att de är i huset på Kungsladugådsgatan, beskriver kök/storrum (men tror det är försommaren) då hon förfrågan om de kan leja nån som kan mörda Aki för att han "misshandlar nyper barnen, knarkar och super."
Efter en tid vill JM att hon och AB ska lura ut Aki till Granliden och slå ihjäl honom inomhus - det ska se ut som att en kran kommit för att driva in en knarkskuld.

Uppenbart intesifieras hennes mördarplaner och drogande efter livförsäkringstecknandet:

- I januari är Egyptenresan som sen föranleder läkarbesök i februari gällande armen.
- I februari är Akis syster SP till huset och hämtar möbler och upplever att Aki beter sig konstigt. Han berättar att han har ont i armarna och att JM gett honom sprutor.
- "Nån gång i våras" så åker Aki till E-tuna för att hämta barnen. Akis chef får inte tag på honom och ringer SP.
- Aki säger till Nadja att han varit neddrogad från fredag till tisdag, att märkena på armarna uppstod då. Det är i samband med Egyptenresan.
- JM ber JJ att hjälpa till att flytta från Kungsladugårdsgatan. Det var snö på backen vid tillfället, de kör fast med släpkärran.
"Men i alla fall, när jag kom dit Aki stod där vid diskbänken sådär. Han hade ont i armen.
Fhl2: Vad kom det sig`?
Jag vet inte. Han hade ont i armen då Aki. Han hade visat mig, han bara (ohörbart). Han var riktigt riktigt arg på Johanna. Sen han visade mig sina armar och han sa till mig kolla, kolla vad hon har gjort mot mig."

- Den 4 april skriver hennes far sms. Han ifrågasätter inledningsvis om hon är gift eftersom han upptäckt detta i samband med en ansökan lån:
"Hur fan kan du gå och gifta dig med en narkoman som pissar ner sig i din soffa."

- JJ får frågan om att döda Aki då de ska flytta från Kungsladugårdsgatan. Hon var på honom hela tiden om att han ska kolla om nån person är villig.
" Hon frågade mig några gånger, kan du hitta någon, om du vill göra det själv, om du kan hitta någon som kan hjälpa dig med det."
" Från början hon frågade om jag kunde misshandla honom."

- DB beskriver att han hjälpte till i flytten och uppmanas släppa soffan på Aki:
"Sen sa hon, ville hon typ att jag skulle kasta, när vi skulle bära soffan att jag bara skulle släppa soffan typ trycka ner mot honom."
"Ja hon ville väl att jag skulle se till så att han skulle få gå ner först och jag högst upp liksom."
"Jag vart arg, frågade varför."
"Nej, det säger man inte på skämt till nån, tycker jag. Jag tänkte att..."
"Jag vet inte. Hon tyckte typ han var dålig för barnen eller någonting. Jag vet inte."
" Vi höll nog på att flytta till det där..
Grankvist. Ja det är så jävla många adresser så jag blandar ihop. "

Fram till den 16 februari fanns möblemanget kvar i huset eftersom JM köpte nytt till lägenheten.

- JJ får frågan om att döda Aki då de ska flytta från Kungsladugårdsgatan. Hon var på honom hela tiden om att han ska kolla om nån person är villig.
" Hon frågade mig några gånger, kan du hitta någon, om du vill göra det själv, om du kan hitta någon som kan hjälpa dig med det."
" Från början hon frågade om jag kunde misshandla honom."

- Mäklaren uppger att han verkar konstig i samband med att huset ska skrivas över på nya ägarna 16 februari.
- JM vill att JB ska berätta om i förhör, skrivet i brev från häktet:
"Om polisen frågar om Aki pundade säg att han en gång låg i min soffa flera dygn, bara garvade åt allt, hallucinerade. Mamma ville ringa akuten men fick inte för Aki."

- JM själv om händelsen då Aki var drogad och pissade i soffan och uppger att händelsen är i februari då de skrev kontrakt för att flytta ur huset på Kungsladugårdsgatan:

Iakttagelse: om AP ska slås ihjäl med påskinande av knarkskuldsindrivning så borde ju kroppen påvisa droganvändning, vilket får en att anta att det var spårbara droger som JM pumpat i honom då.

Tänker jag fel?
Citera
2017-07-20, 00:37
Medlem
Varför tror en del att hon skulle vara psykiskt sjuk? Hon är en ond människa helt enkelt
Citera
2017-07-20, 00:40
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Helt oväsentlig undran egentligen. Men varför bär JM sin tunga(?) guldklocka på höger hand under rättegången?

*Är hon för svag för att orka bära den efter vänsterarmens "stroke"- eller vill låtsas det?
*Är det så enkelt att hon bär handbojan enbart på vä arm kopplad till en vakt? Det ser dock ut som hennes handfängsel sitter på bägge handlederna och i hennes bälte.

Hur många personer brukar bära klockan på den hand man skriver med? Inte jag ialla fall och ingen jag kan minnas i bekantskapskretsen.

Var satt klockan när hon åt glassen efter frisläppandet? Hittar inte bilderna nu.
He...jag har alltid klockan på höger fast jag är högerhänt. Det finns nog fler udda personer än jag 😀
Citera
2017-07-20, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret

Kanske för att höger hand är den som syns bäst av publiken: dels döljer hon handfängsel hyfsat, dels flashar hon stil på det sättet.
Några av er har funderat på hur man ska läsa hennes minspel; jag vet inte jag, men hon ser förvisso inte glad ut, trots det försöker hon se ut som en samlad "dam" ibland.
Och så öppnar hon munnen ....
Jaja, föreställlningen om den egna förträffligheten är en speciell historia
då och då tänker jag på detta
https://en.wikipedia.org/wiki/Dunning%E2%80%93Kruger_effect

och särskilt denna passus
In Self-insight: Roadblocks and Detours on the Path to Knowing Thyself (2005), Dunning described the Dunning–Kruger effect as "the anosognosia of everyday life", referring to the condition in which a disabled person either denies or seems unaware of his or her disability. He stated: "If you're incompetent, you can't know you're incompetent. . . . The skills you need to produce a right answer are exactly the skills you need to recognize what a right answer is."
Citera
2017-07-20, 00:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Iakttagelse: om AP ska slås ihjäl med påskinande av knarkskuldsindrivning så borde ju kroppen påvisa droganvändning, vilket får en att anta att det var spårbara droger som JM pumpat i honom då.
Tänker jag fel?
Jag har samma tanke. När det var aktuellt med visst tema var det väl viktigt att proppa honom full med droger.
AB beskriver att hon var på kungladugårdsgatan när hennes mor bokar första gången (de lämnar huset helt den 16 februari) men AB säger försommar om händelsen (uppenbart fel uppskattat gällande årstider).
En tid därefter (tyvärr ej specad tidsrymd) kommer då detta knarktema med basebollträ.
JM fortsätter förvisso tjata om att han ser drogad ut efter mordet - men hon kallar likaväl Nadja för knarkare. Att hon vill att Nadja ska ta bort kortet för barnens skull tror jag är ren bitchslap från JM. Hon är ju hetsig även i nuvarande förhör gentemot Nadja ("den s.k. flickvännen"..). Känns mer som om JM är förnärmad och kan inte släppa att hon blivit brädad.
Den bild hon målat upp kring Aki lär hon väl bejaka inför alla - han är ju barn- och kvinnomisshandlare, knarkare och psykopat. By the book...
Senast redigerad av develi 2017-07-20 kl. 01:09.
Citera
2017-07-20, 00:47
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
"Här är ju kraven något annorlunda"?
Han är för ovanlighetens skull uppgrävd i syfte att undersöka om han är mördad eller satt ur bruk (drogad) och kompletterande analyser har gjorts utifrån sparade kroppsvätskor.

För min del gör den utgångspunkten att jag tar för givet att RMV vet hur de utför sitt rättskemiska jobb.
Men om du tror att de inte valt rätt screeningmetod, fått för dig att de missat det vanliga läkemedlet Ketalar är det väl läge att maila dem och fråga om deras rutiner och handläggande kring liknande ärenden?

Jag har inte "fått för mig" någonting. Jag efterlyser en exakt beskrivning av vad som gjorts och hur. Som t.ex. när det står:

ej påvisats:
gamma-hydroxy-butyrat (GHB) i urin.

Då vet jag att RMV har testat efter GHB i urin och inte påträffat det.

Om du vet exakt vad gömmer sig bakom "läkemedel, droger" i lårblod så får du gärna berätta det. Test efter droger inleds normalt, som jag uppfattat det, med en screening för droger. Jag har inte hittat någon exakt beskrivning av vilken screening som använts på prover från Aki eller vad som används i olika sammanhang av RMV.
SAMSHA-5, som jag nämnde här har jag uppfattat som en vanlig metod för forensisk screening efter droger. Den testar inte efter ketamin. Det finns andra, utvidgade screeningar som även inkluderar t.ex. ketamin.

Det framgår inte heller om de analyser som gjorts baserats på prover från augusti 2015 eller från oktober 2016.

När det gäller RMVs kompetens vill jag inte sträcka mig längre än att konstatera att jag drar mig till minnes två tillfällen då dom gjort kategoriska uttalanden som, oemotsagda, kunnat få ödesdigra konsekvenser. Det ser jag mer som en varning för pedestal än som kritik.

–
Citera
2017-07-20, 00:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag har inte "fått för mig" någonting. Jag efterlyser en exakt beskrivning av vad som gjorts och hur. Som t.ex. när det står:

ej påvisats:
gamma-hydroxy-butyrat (GHB) i urin.

Då vet jag att RMV har testat efter GHB i urin och inte påträffat det.

Om du vet exakt vad gömmer sig bakom "läkemedel, droger" i lårblod så får du gärna berätta det. Test efter droger inleds normalt, som jag uppfattat det, med en screening för droger. Jag har inte hittat någon exakt beskrivning av vilken screening som använts på prover från Aki eller vad som används i olika sammanhang av RMV.
SAMSHA-5, som jag nämnde här har jag uppfattat som en vanlig metod för forensisk screening efter droger. Den testar inte efter ketamin. Det finns andra, utvidgade screeningar som även inkluderar t.ex. ketamin.

Det framgår inte heller om de analyser som gjorts baserats på prover från augusti 2015 eller från oktober 2016.

När det gäller RMVs kompetens vill jag inte sträcka mig längre än att konstatera att jag drar mig till minnes två tillfällen då dom gjort kategoriska uttalanden som, oemotsagda, kunnat få ödesdigra konsekvenser. Det ser jag mer som en varning för pedestal än som kritik.
–
Tanken har aldrig slagit dig att ÅK har möjlighet till dialog med rättsläkare - det är ju liksom inte för varken din eller min skull det har analyserats i klass med att stilla nyfikenhet eller om nån misstror att inte rätt analysmetod valts.
För övrigt finner jag som sagt de droger du nämner så klassiska, så vanliga, att det vore verkligen ögonbrynshöjande om de inte analyserats. Speciellt när de är med på RMV's analyslista och med tanke på vems kroppsvätska de analyserar och varför. Det är som sagt rättsmedicin utifrån kriminologisk aspekt och inte nån vanlig drogtest.

Maila RMV så får du väl de svar du söker om vad som "gömmer" sig bakom benämning läkemedel och droger.
Senast redigerad av develi 2017-07-20 kl. 01:04.
Citera
2017-07-20, 01:02
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Kanske för att höger hand är den som syns bäst av publiken: dels döljer hon handfängsel hyfsat, dels flashar hon stil på det sättet.
Några av er har funderat på hur man ska läsa hennes minspel; jag vet inte jag, men hon ser förvisso inte glad ut, trots det försöker hon se ut som en samlad "dam" ibland.
Och så öppnar hon munnen ....
Jaja, föreställlningen om den egna förträffligheten är en speciell historia
då och då tänker jag på detta
https://en.wikipedia.org/wiki/Dunning%E2%80%93Kruger_effect

och särskilt denna passus
In Self-insight: Roadblocks and Detours on the Path to Knowing Thyself (2005), Dunning described the Dunning–Kruger effect as "the anosognosia of everyday life", referring to the condition in which a disabled person either denies or seems unaware of his or her disability. He stated: "If you're incompetent, you can't know you're incompetent. . . . The skills you need to produce a right answer are exactly the skills you need to recognize what a right answer is."

Spot on!

"Sometimes a man [eller 'women'] has to be big enough to see how small he is."
3:10 to Yuma
Citera
2017-07-20, 01:03
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot

Tänker jag fel?

Så här står det i FUP under "Håranalys":

"Håret växer cirka 1 cm per månad. Hårproverna som togs från Aki Paasilas huvud var 3,5 cm långa. I hårproverna påträffades inga droger vilket sålunda innebär att det inte lagrats in några droger i håret de sista 3,5 månaderna innan dödsfallet."

Tilla_ggsprotokoll_I_2017-04-13__del_1__3_.pdf, sid 31 enligt paginering.

Dessa tester ingår i en "normal" hårdrogtest:
"Cocaine, marijuana, opiates (including heroin, codeine, morphine, oxycodone, hydrocodone and hydromorphone), methamphetamine, Ecstasy (MDMA), Eve (MDEA) and phencyclidine (PCP)."

https://www.psychemedics.com/hair-drug-testing-facts-faqs/#what-drugs

När det gäller vad JM säger så tycker jag att det är svårt att dra någon annan slutsats av det än att hon ofta ljuger. Svårt att veta hur hon tänkte när hon sa att Aki var narkoman. Kanske fanns överdos med bland de alternativ hon övervägde när Aki skulle mördas, ungefär som när MRs "lidande" skulle avslutas? Hon sa ju iofs efter Akis död att han avlidit av en överdos, till någon.
Är det hennes fantasi som skenar iväg, eller lägger hon avsiktligt ut dimridåer? Varför säger hon så om hon inte vill att en drog ska hittas?

Det är inte lätt att söka efter logik i hur JM agerar.

–
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in