Citat:
Ursprungligen postat av
develi
"Här är ju kraven något annorlunda"?
Han är för ovanlighetens skull uppgrävd i syfte att undersöka om han är mördad eller satt ur bruk (drogad) och kompletterande analyser har gjorts utifrån sparade kroppsvätskor.
För min del gör den utgångspunkten att jag tar för givet att RMV vet hur de utför sitt rättskemiska jobb.
Men om du tror att de inte valt rätt screeningmetod, fått för dig att de missat det vanliga läkemedlet Ketalar är det väl läge att maila dem och fråga om deras rutiner och handläggande kring liknande ärenden?
Jag har inte "fått för mig" någonting. Jag efterlyser en exakt beskrivning av vad som gjorts och hur. Som t.ex. när det står:
ej påvisats:
gamma-hydroxy-butyrat (GHB) i urin.
Då vet jag att RMV har testat efter GHB i urin och inte påträffat det.
Om du vet
exakt vad gömmer sig bakom
"läkemedel, droger" i lårblod så får du gärna berätta det. Test efter droger inleds normalt, som jag uppfattat det, med en screening för droger. Jag har inte hittat någon exakt beskrivning av vilken screening som använts på prover från Aki eller vad som används i olika sammanhang av RMV.
SAMSHA-5, som jag nämnde
här har jag uppfattat som en vanlig metod för forensisk screening efter droger. Den testar inte efter ketamin. Det finns andra, utvidgade screeningar som även inkluderar t.ex. ketamin.
Det framgår inte heller om de analyser som gjorts baserats på prover från augusti 2015 eller från oktober 2016.
När det gäller RMVs kompetens vill jag inte sträcka mig längre än att konstatera att jag drar mig till minnes två tillfällen då dom gjort kategoriska uttalanden som, oemotsagda, kunnat få ödesdigra konsekvenser. Det ser jag mer som en varning för pedestal än som kritik.
–