2017-07-19, 21:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Bra översikt och visst finns det oklarheter. Både när det gäller exakt vad RMV har gjort och vad dom utgått från (vilka prov och vilka screeningar), när det gäller AG's observationer och andra vittnesuppgifter. Kan man ta fel på några veckor och sex månader? Kanske, men det kan också vara så att tidsangivelsen om några veckor före mordet stämmer.

Det som finns är ett svårlagt pussel med många bitar. En del är inlagda från ett annat pussel. Lögner eller på andra sätt felaktiga uppgifter. Många bitar saknas.
–
Man kan med tydlighet se hur hon kulminerar gällande droger, mordbeställningar från januari och i februari då huset ska övertas av annan ägare och det är intressant med tanke på livförsäkringen.
Gällande anledningen till att han grävdes upp så känns det verkligen långsökt att de inte ens kontrollerat ett vanligt läkemedel som Ketalar med tanke på att det i sig är sederande och det finns kunskap om visst missbruk - när det finns med på analyslistan. Det som snarare gör mig fundersam är om det behöver göras specialbeställning på det som inte finns med..
Men det känns för simpelt att mer enkla läkemedel inte skulle vara med. Har spetsade drinkar i åtanke.
Ja, man kan ta fel på tid som vittne, speciellt med tanke på vittnets ålder. Det finns flera som har svårt att tidsange med exakthet när hon beställde mord eller annat. Han är som sagt inte ensam om detta fenomen, det blir uppskattningar som "våren", "försommaren" likaväl.
Citat:
Akis märken på armarna och hans mående under maj till juli passar inte bra ihop med att inget hittats.

Märkena fanns sen förut, de är uppenbart inte nya via beskrivningen och det hänvisas tillbaka till tiden kring Egypten och början på februari när han pratar med Nadja på kryssningen i juli.
Aki mår givetvis dåligt om han försöker dra sig ur den galna mambans grepp - speciellt om hon hotar med repressalier i form av barnen. Man behöver knappast vara drogad för att bli nedstämd eller rädd som han uppenbart är. Han vill ur relationen, in i nästa men barnen är garanterat hans akilleshäl.

Edit.
Du nämnde lårblod och erinrade mig en publikation från självaste Druid om postmortem analys av lårblod. Han kanske borde konsulteras även i drogfrågan?
Druid H, Holmgren P. A compilation of of fatal and control concentrations of drugs in postmortem femoral blood. J Forensic Sci 1997;42:79-87.
Vet inte om denna måste läsas inloggad men lägger med länken iaf:
http://www.academia.edu/18439233/Sedative_and_hypnotic_drugs_Fatal_and_non-fatal_reference_blood_concentrations
Senast redigerad av develi 2017-07-19 kl. 22:14.
Citera
2017-07-19, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QvinnanK
.

Fyndet från mobilen var väldigt intressant och tyder på att Göran kände till att killarna blivit sönderslagna, man antar att det handlar om " killarna " som filmat sexet med J. M. Mamman kände också kanske till det därför MR mördat Göran och försökte mörda mamman och funderat på att mörda även J.M. J.M. sade att hon hellre sitter i fängelse i ett par år än att ha med maffian efter sig livet ut att göra. Det här målet är inte utrett och sanningen om morden hålls inne av J.M. och M. R. och av hans kompis som körde honom mordkvällen till stugan.
" Undersökning av JMs Samsung :
" Ett sms till kontakten "pappa" 2016-07-14 kl. 14:35 har påträffats i telefonen:
"Nu har killarna blivit spnderslagna"
"Sönder".
Mordkvällen ?vem körde vem? Var det inte JM som körde MR?
Citera
2017-07-19, 21:53
Medlem
Sleeptalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Precis.
Och så använder de gammalt material och gör någon rubrik som ska passa in till det som händer nu, d.v.s RPU:n, och man förleds att tro att det är "senaste nytt".

Journalistik är ingen exakt vetenskap har aldrig varit och kommer aldrig att vara.

Det gäller bara till att sälja lösnummer. Framförallt för kvällstidningarna som känner tidningsdöden flåsa dom i nacken och det jävligt stenhårt nuförtiden.

För det är "bara" pensionärer och andra ... tja, ingrodda jävlar som köper eller prenumererar på tidningar nuförtiden. Och det dessutom lokala diton då oftast; för att insupa det senaste som Hänt i Veckan i Byhåla.

Och dom läser ta mig fan tidningen från A-till-jävla-Ö och det utan att missa en enda bokstav. Det måste man ändå ge dom! ... (men det enda felet är ju att dom dessutom tror på allt som står i tidningen av någon gammal ohejdad jävla vana!).

Så Johanna Möllers mördarorgie är både kardemumma och dessutom med tillsatt socker i den torra nyhetstorkan så här i semestertider för kvällspressen. Gamla nyheter är nyheter tycks det som. Inga större scoop där inte. Men å andra sidan - när Zlatanbladet kör sitt jävla race om icke nyheter om honom bara för att få klick så blir man ju också rätt så spyfärdig ...

Johanna Möller har inte riktigt "uppnått" Zlatan status ... än vill säga!

För man ska ju mjölka kon medan den ger något ...

Det är ju synd för tidningarna då att dagens ungdom lärt sig läsa mellan raderna vad gäller kvällspressen och deras rapportering om ditt och datt ... annars måste jag ärligt säga att dagens ungdom inte är dom smartaste direkt (kill me!) - men läsa mellan raderna kan dom ta mig fan och det utan problem!

Inga pensionärsfasoner där inte ...
Citera
2017-07-19, 22:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Nej, det ska ha varit Johanna som skrivit "Super women", och Aftonbladet reciterar det.
Här är hennes egna ord från ant. inlämnade vid förhör i november:
" Jag roddade ihop allt! För de flesta hade nog vigselbokning+resa varit jobbigt nog.
Men inte för mig SUPER WOMEN"

Sen radar hon upp vad hon sysslade med i samma veva i december och sen följande:
" O ni undrar VARFÖR jag inte minns exakt när, var, hur jag fixade försäkringar.
INTE KONSTIGT ATT JAG FICK EN STROKE."
Citera
2017-07-19, 22:03
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Mordkvällen ?vem körde vem? Var det inte JM som körde MR?
Det är detta som menas : att MR skulle åkt till Granliden med en annan kumpan ( alltså ej JM ) och detta k a n då vara denna " hemliga maffia " JM pladdrar om
" emliga arme'n allå, allå "
Citera
2017-07-19, 23:26
Medlem
Citat:
Läst och tolkat.
Helt klart kan RMV genomföra L67 och L71 om det behövs. L71 är uteslutet i det här fallet eftersom ingen motsvarande screening gjorts på lårblod. Jag tolkar det som att om man har gjort en screening som innefattar sökning efter ketamin i urin så hade L67 gjorts.
Jag tolkar det som står i protokollet som finns i FUP som att:
– Åtta specifika droger eller droggrupper har eftersökts i urin. Dessa är amfetaminer, opiater, cannabis, bensodiazepiner, kokainmetaboliter, buprenorfin, MDMA-analoger eller gamma-hydroxy-butyrat (GHB).
– Formuleringen "läkemedel, droger" i listan på tester som gjorts på lårblod anger inte exakt vilka läkemedel och vilka droger som eftersökts med mindre än att det anges vilka metoder som använts vid screening och vilka känsligheter de aktuella metoderna har.

Man kan tolka det, som jag har intrycket att du gör, att alla existerande läkemedel och alla existerande droger har eftersökts. Man kan också tolka det som att man genomfört ett screening-paket som innefattar vissa vanliga förekommande läkemedel och droger. Jag önskar att du har rätt, men jag är långt från övertygad.

Dessutom har vi oklarheten med vilka läkemedel och droger som kan detekterats efter att funnits i blod eller urin i 15 månader, ej kylt, om proven har den historiken. Det anges inte om så är fallet.

När det gäller just ketamin, som är en hypotes, så hittar jag flera lab där man explicit måste ange om man ska screena efter ketamin. Här är ett par exempel:
http://www.nmslabs.com/tests/Ketamine-and-Metabolite-Screen--Serum-Plasma/9188SP
"When you need the most advanced clinical and forensic toxicology, endocrinology, and criminalistics laboratory services - you need NMS Labs"
https://www.labcorp.com/test-menu/38086/ketamine-and-metabolite-quantitative-serum-or-plasma#

Om det är så att man explicit måste ange att man ska söka/screena efter ketamin, så borde det framgå i protokollet om det gjorts.

Som jag skrev tidigare så kan jag inte detta. Jag gör sällan kategoriska uttalanden, i synnerhet inte om något som jag inte kan. Jag har för avsikt att komma till bättre insikt.

Jag skulle också önska att RMVs sätt att formulera sina protokoll bättre speglade att dom ska läsas och förstås av åklagare, advokater, domare och nämndemän.

–

Du har läst för mycket Läckberg, hon tar ju död på en i Lejontämjaren med ketamin
Citera
2017-07-19, 23:38
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Man kan med tydlighet se hur hon kulminerar gällande droger, mordbeställningar från januari och i februari då huset ska övertas av annan ägare och det är intressant med tanke på livförsäkringen.
Gällande anledningen till att han grävdes upp så känns det verkligen långsökt att de inte ens kontrollerat ett vanligt läkemedel som Ketalar med tanke på att det i sig är sederande och det finns kunskap om visst missbruk - när det finns med på analyslistan. Det som snarare gör mig fundersam är om det behöver göras specialbeställning på det som inte finns med..
Men det känns för simpelt att mer enkla läkemedel inte skulle vara med. Har spetsade drinkar i åtanke.
Ja, man kan ta fel på tid som vittne, speciellt med tanke på vittnets ålder. Det finns flera som har svårt att tidsange med exakthet när hon beställde mord eller annat. Han är som sagt inte ensam om detta fenomen, det blir uppskattningar som "våren", "försommaren" likaväl.

Märkena fanns sen förut, de är uppenbart inte nya via beskrivningen och det hänvisas tillbaka till tiden kring Egypten och början på februari när han pratar med Nadja på kryssningen i juli.
Aki mår givetvis dåligt om han försöker dra sig ur den galna mambans grepp - speciellt om hon hotar med repressalier i form av barnen. Man behöver knappast vara drogad för att bli nedstämd eller rädd som han uppenbart är. Han vill ur relationen, in i nästa men barnen är garanterat hans akilleshäl.

Edit.
Du nämnde lårblod och erinrade mig en publikation från självaste Druid om postmortem analys av lårblod. Han kanske borde konsulteras även i drogfrågan?
Druid H, Holmgren P. A compilation of of fatal and control concentrations of drugs in postmortem femoral blood. J Forensic Sci 1997;42:79-87.
Vet inte om denna måste läsas inloggad men lägger med länken iaf:
http://www.academia.edu/18439233/Sedative_and_hypnotic_drugs_Fatal_and_non-fatal_reference_blood_concentrations

Jag började läsa artikeln, men är inte klar ännu. Artikeln påminner om flera frågeställningar, bl.a. att vi troligen inte söker efter en dödlig dos. Relationen mellan screening och analys och hur det beskrivs (av bl.a. RMV) får mig att undra om det kan vara så att RMV inte vill att alla ska se vad som upptäcks vid olika screeningmetoder.
Vill dela några tankar, under tiden.

Om RMVs analyslista
De 137 analyserna på RMVs lista görs aldrig med automatik i ett ärende, som jag förstår. Man inleder alltid med en eller en uppsättning screeningmetoder. Om någon av de valda screeningmetoderna visar på en förekomst så går man vidare med en ananlys. Om jag förstått rätt.

Screening är normalt steg 1
Det finns olika screeningmetoder. SAMSHA (tidigare NIDA) är en screeningmetod för droger. Den kan hitta följande droger och har dessa gränsvärden för upptäckt:

Drog / gränsvärde för upptäckt, ng/mL urin
Amphetamines / 1000
Cocaine (as benzoylecgonine) / 300
Opiates (morphine, codeine) / 2000
Phencyclidine / 25
THC / 50

Om man får en träff med en screeningmetod så går man vidare med lämplig analysmetod.

Kromatogram nämns på RMVs hemsida. Låter för mig som "less than state of the art", men jag kan ha fel.
Tekniken har utvecklats mycket när det gäller analysutrustningar. Kromatografi, spektrometri och spektroskopi används ofta i kombinationer. Mer avancerade utrustningar gör, om jag förstått rätt, mer av tolkningen automatiskt.

Lite om analys eller confirmatory testing
"Confirmatory testing includes separation and identification of the individual components of the material. Confirmatory testing is usually a two-step process by which the analyst first separates the compounds using a suitable method such as gas chromatography (GC), capillary electrophoresis, or wet chemistry. Once the components are separated, instruments such as a mass spectrometer (MS) or infrared spectrometer (IR) are used to identify each component by comparing its chemical signature against reference materials."
http://www.forensicsciencesimplified.org/drugs/how.html

För ganska länge sedan hade jag anledning att sätta mig in i verksamheten på ett större laboratorium. Om jag minns rätt hade vi där ett tusental analyser på "standardlistan". Det var ett tag sedan, så analystekniken har utvecklats en hel del sedan dess.

En reflektion är att drogtest i allmänhet innebär att se om någon missbrukare har tagit en vanlig olaglig drog. Att testa för de fem grupperna ovan kan då vara rimligt. Det täcker förmodligen 95-99%. Det kan vara vad RMV kallar drogtest. Här är ju kraven något annorlunda. Kan Aki ha fått något, vad som helst, som underlättat för JM när han skulle mördas? Med den utgångspunkten, vilka screeningmetoder bör man då välja?

–
Citera
2017-07-19, 23:52
Medlem
En sak, bland många jag undrar över, är

Varför använde Johanna sin "gamla Volvo" till Granliden?
Citera
2017-07-19, 23:54
Medlem
develis avatar
Citat:
En reflektion är att drogtest i allmänhet innebär att se om någon missbrukare har tagit en vanlig olaglig drog. Att testa för de fem grupperna ovan kan då vara rimligt. Det täcker förmodligen 95-99%. Det kan vara vad RMV kallar drogtest. Här är ju kraven något annorlunda. Kan Aki ha fått något, vad som helst, som underlättat för JM när han skulle mördas? Med den utgångspunkten, vilka screeningmetoder bör man då välja?
–
"Här är ju kraven något annorlunda"?
Han är för ovanlighetens skull uppgrävd i syfte att undersöka om han är mördad eller satt ur bruk (drogad) och kompletterande analyser har gjorts utifrån sparade kroppsvätskor.

För min del gör den utgångspunkten att jag tar för givet att RMV vet hur de utför sitt rättskemiska jobb.
Men om du tror att de inte valt rätt screeningmetod, fått för dig att de missat det vanliga läkemedlet Ketalar är det väl läge att maila dem och fråga om deras rutiner och handläggande kring liknande ärenden?
Senast redigerad av develi 2017-07-19 kl. 23:57.
Citera
2017-07-20, 00:06
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Du har läst för mycket Läckberg, hon tar ju död på en i Lejontämjaren med ketamin

Jag vet att det blev mycket ketamin här ett tag. Kanske för mycket?
Samtidigt passar de symptom som beskrivits bra ihop med ketamin.

Utgångspunkten är att det blir mycket enklare att förstå vad som hände 2015-08-07 om Aki var försatt "ur stridbart skick". 1,36‰ alkohol räcker inte, IMO.
Vad kan det vara, om något, som har använts för att "underlätta" mordet på Aki och som inte upptäckts? Ännu. Gärna något som har en effekt som förstärks av alkohol. Som t.ex. ketamin…

Gruppen partydroger eller mer specifikt våldtäktsdroger skulle fungera bra. Dom är smak- och luktfria, försätter offret i ett mycket medgörligt tillstånd, är lätta att få tag på och lätta att blanda i en drink eller en öl.

Lägg till att det finns vittnesmål som kan beskriva hur JM testat en drog på Aki.

Lägg också till att JM var angelägen om att Aki skulle kremeras.

GHB skulle fungera, men det har angetts att det inte påträffats.
Här är de vanligaste "våldtäktsdrogerna":
– flunitrazepam / Rohypnol
– GHB (anges explicit att det inte påträffats i urin)
– ketamin

http://www.medicinenet.com/date_rape_drugs/article.htm

Det finns säkert fler.

–
Citera
2017-07-20, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Jodå, jag kan det och mycket mer.

Men JM med sin struliga gymnasietid kanske inte ägnade så mycket tid åt stavning och grammatik och om hon skriver på dator så har hon säkert ett rättstavningsprogram. Rättstavningsprogram fungerar inte i en penna.

...... fortfarande så hävda hon ju stroke och förlorad engelska
Citera
2017-07-20, 00:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag vet att det blev mycket ketamin här ett tag. Kanske för mycket?
Samtidigt passar de symptom som beskrivits bra ihop med ketamin.

Utgångspunkten är att det blir mycket enklare att förstå vad som hände 2015-08-07 om Aki var försatt "ur stridbart skick". 1,36‰ alkohol räcker inte, IMO.
Vad kan det vara, om något, som har använts för att "underlätta" mordet på Aki och som inte upptäckts? Ännu. Gärna något som har en effekt som förstärks av alkohol. Som t.ex. ketamin…

Gruppen partydroger eller mer specifikt våldtäktsdroger skulle fungera bra. Dom är smak- och luktfria, försätter offret i ett mycket medgörligt tillstånd, är lätta att få tag på och lätta att blanda i en drink eller en öl.

Lägg till att det finns vittnesmål som kan beskriva hur JM testat en drog på Aki.

Lägg också till att JM var angelägen om att Aki skulle kremeras.

GHB skulle fungera, men det har angetts att det inte påträffats.
Här är de vanligaste "våldtäktsdrogerna":
– flunitrazepam / Rohypnol
– GHB (anges explicit att det inte påträffats i urin)
– ketamin

http://www.medicinenet.com/date_rape_drugs/article.htm

Det finns säkert fler.

–
Men det spelar väl ingen roll om det är luktfritt, lätta att få tag på, om vittnen tyckt han sett drogad ut, att det givetvis skulle underlätta en gärningsbeskrivning OM det inte finns några spår av droger lika tusan?
Om du jagar det mest basic i form av partydroger du nämner - vore det inte troligt att RMV gjorde det samma?
För övrigt stämmer hans beteende som AG beskriver på OTALIGA droger.

Om sen hon vill att han ska kremeras är det väl för att hela han ska försvinna rätt av så att vartenda eventuellt spår ska sopas bort om han är mördad:
Tur hon inte segrade på den fronten med tanke på kiselalger.
Senast redigerad av develi 2017-07-20 kl. 00:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in