Hahahaha, ja JM kan ju annars prata sig till måtta. Allt diffust, med lite extra pseudokrydda, passar en sån som JM.
Det är säkert en passerande stroke som föranlett detta engelska uttal.
Åh majj gadd vad det är bra att dra fram små blodproppar (utlösta av stress) vid rätt tillfälle! Annars kan man ju alltid referera till nån ospecificerad hjärnskada, mani eller nåt luddigt gränspsykotiskt.
Det är ju fantastiskt att lida av så många fel och brister och ändå ha insikt om och överblick över dessa. Överjaget kanske ? Jag undrar om hon kivats med psykologerna om begreppsapparaten. Kanske de utbyter litteraturlistor ? Man ser framför sig ett gäng Helix-experter i fikarummet: "vet ni vad hon sa idag ?!" Lite humor måste de väl ha för att stå ut ?
Ja så kan det kanske vara, blev bara fler frågor för mig när jag tittade ordentligt på listan.
Rasmus o Ghasem HÖK 160707-160815, varför så lång period på dem, för att utesluta G?
Abbas o Morteza Avslag i EU-domstol, är inte A kvar i Sverige eller?
MRs HÖK gäller bara 160803-160804
JMs HÖK gäller bara tom 160805
.
Fyndet från mobilen var väldigt intressant och tyder på att Göran kände till att killarna blivit sönderslagna, man antar att det handlar om " killarna " som filmat sexet med J. M. Mamman kände också kanske till det därför MR mördat Göran och försökte mörda mamman och funderat på att mörda även J.M. J.M. sade att hon hellre sitter i fängelse i ett par år än att ha med maffian efter sig livet ut att göra. Det här målet är inte utrett och sanningen om morden hålls inne av J.M. och M. R. och av hans kompis som körde honom mordkvällen till stugan.
" Undersökning av JMs Samsung :
" Ett sms till kontakten "pappa" 2016-07-14 kl. 14:35 har påträffats i telefonen:
"Nu har killarna blivit spnderslagna"
"Sönder".
Fyndet från mobilen var väldigt intressant och tyder på att Göran kände till att killarna blivit sönderslagna, man antar att det handlar om " killarna " som filmat sexet med J. M. Mamman kände också kanske till det därför MR mördat Göran och försökte mörda mamman och funderat på att mörda även J.M. J.M. sade att hon hellre sitter i fängelse i ett par år än att ha med maffian efter sig livet ut att göra. Det här målet är inte utrett och sanningen om morden hålls inne av J.M. och M. R. och av hans kompis som körde honom mordkvällen till stugan.
" Ett sms till kontakten "pappa" 2016-07-14 kl. 14:35 har påträffats i telefonen:
"Sönder".
Hallå där!
Var det här killarna som hon hade sex med för skojs skull? Varför skulle de bli sönderslagna då? Det var ju bara på skoj?
Det är ju fantastiskt att lida av så många fel och brister och ändå ha insikt om och överblick över dessa. Överjaget kanske ? Jag undrar om hon kivats med psykologerna om begreppsapparaten. Kanske de utbyter litteraturlistor ? Man ser framför sig ett gäng Helix-experter i fikarummet: "vet ni vad hon sa idag ?!" Lite humor måste de väl ha för att stå ut ?
😂ja, de stunderna i fikarummet är en av deras skattefria förmåner
Hur ser den beställning ut som kräver svar på allt som finns i RMV:s sortiment vad avser droger och läkemedel - och hur mycket kostar detta? - Ketamin är ju sedan 2005 klassat som narkotika så det ska ju i så fall ingå under benämningen "droger" i det brev från obducent AY som kan läsas i FUP, Tilläggsprotokoll 2017-04-13, del 1 (3), s. 28.
RMV utför när det gäller Ketamin analyser av både blod och urin. Det vanligaste är annars urinanalys. - Som det nu ser ut bör Ketamin ingå i "droger" under vad vad man eftersökt med hjälp av lårblod. - Annars skulle ju "droger" också kunna tolkas som att man med hjälp av sitt testbatteri sökt efter olika psykoaktiva substanser i Internetdroger.
Vad ryms och upptäcks inom ramen för benämningarna "läkemedel" och "droger"?
Jag har försökt läsa på och förstå vad som görs och vad som är möjligt. Den lilla kunskap och erfarenhet jag har är gammal och otillräcklig. Jag hittade bl.a. detta som metoder att hitta ketamin:
Gas chromatography-mass spectrometry (eng., GC-MS).
Tandem mass spectrometry (eng., MS/MS).
Liquid chromatography-mass spectrometry (eng., LC-MS).
Det gällde rest i glas, men där är ju koncentrationen mycket högre än i serum (lårblod). I urin var ett mer begränsat antal tester gjorda, när det gällde Aki.
Som jag uppfattat det är den normala metodiken att man först gör en eller flera "screeningar", där man väljer en uppsättning "screenigar" beroende på vad man letar efter.
Om screeningen indikerar förekomst av en substans så genomför man en analys för just denna substans.
Jag ska försöka läsa på bättre och återkommer om jag hittar något relevant. Eftersom detta är ett område med snabb utveckling, både på drogsidan med nya droger och på analyssidan med nya och bättre analysverktyg så kan det vara svårt att få veta exakt vad som gjorts och vilka substanser som borde ha upptäckts, beroende på mängd.
Livslängd
När det gäller livslängden av en drog så tänker jag på:
– Den rena drogen.
– Drogen i en levande människa.
– Drogen i serum eller urin. Prov taget post mortem vid första obduktion eller efter 15 månader.
Jag har letat lite, men haft svårt att hitta detaljer. Just ketamin försvinner efter några dagar i en levande människa. Jag har inte hittat uppgifter om livslängd/halveringstid för "ren" drog, drog i serum eller drog i urin.
Jag är inte redo att dra slutsatsen att om Aki varit drogad när han dog så hade det upptäckts. Jag håller ännu öppet för möjligheterna att han var drogad med något som inte testats för, eller inte kunnat testas för, av en eller annan orsak. Det kan t.ex. vara den långa tiden, en ofullständig test eller en "okänd" drog som kan förklara varför det inte upptäckts.
Det handlar IMO delvis om AG's redovisning av vad han sett.
"Sönder".
Att tvinga någon till sex är ett sexualbrott.
Det finns inget skojigt med det, även om du och JM uppfattar det som skojigt.
Dina teorier låter som ett hopkok av JM:s tio mytoman-alibin, fast nästan ännu sämre.
Om nu det kan vara möjligt....
Förmodar att du bara skojar med oss, för det är ju udda saker som verkar roa dig som "skoj".
Men, det är faktiskt inte det minsta skojigt, det är enbart infantilt, otäckt och bittert.
Ungefär som JM.
Vad ryms och upptäcks inom ramen för benämningarna "läkemedel" och "droger"?
Jag har försökt läsa på och förstå vad som görs och vad som är möjligt. Den lilla kunskap och erfarenhet jag har är gammal och otillräcklig. Jag hittade bl.a. detta som metoder att hitta ketamin:
Gas chromatography-mass spectrometry (eng., GC-MS).
Tandem mass spectrometry (eng., MS/MS).
Liquid chromatography-mass spectrometry (eng., LC-MS).
Det gällde rest i glas, men där är ju koncentrationen mycket högre än i serum (lårblod). I urin var ett mer begränsat antal tester gjorda, när det gällde Aki.
Som jag uppfattat det är den normala metodiken att man först gör en eller flera "screeningar", där man väljer en uppsättning "screenigar" beroende på vad man letar efter.
Om screeningen indikerar förekomst av en substans så genomför man en analys för just denna substans.
Jag ska försöka läsa på bättre och återkommer om jag hittar något relevant. Eftersom detta är ett område med snabb utveckling, både på drogsidan med nya droger och på analyssidan med nya och bättre analysverktyg så kan det vara svårt att få veta exakt vad som gjorts och vilka substanser som borde ha upptäckts, beroende på mängd.
Livslängd
När det gäller livslängden av en drog så tänker jag på:
– Den rena drogen.
– Drogen i en levande människa.
– Drogen i serum eller urin. Prov taget post mortem vid första obduktion eller efter 15 månader.
Jag har letat lite, men haft svårt att hitta detaljer. Just ketamin försvinner efter några dagar i en levande människa. Jag har inte hittat uppgifter om livslängd/halveringstid för "ren" drog, drog i serum eller drog i urin.
Jag är inte redo att dra slutsatsen att om Aki varit drogad när han dog så hade det upptäckts. Jag håller ännu öppet för möjligheterna att han var drogad med något som inte testats för, eller inte kunnat testas för, av en eller annan orsak. Det kan t.ex. vara den långa tiden, en ofullständig test eller en "okänd" drog som kan förklara varför det inte upptäckts.
–
Allt om metodik etc finns på rmv.se:
Ketamin i blod
Metod - L67
Metoden bygger på vätskekromatografi-masspektrometri (LC-MS-MS).
I denna metod ingår även:
Fentanyl i blod
Ketobemidon i blod
Klonidin i blod Ketamin i urin
Metod - L71
Fentanyl i urin
Ketobemidon i urin
Oxikodon i urin
och deras metaboliter
Screening och verifikation
Våra analyser sker oftast i två steg:
Screening
Screening ger ett första preliminärt besked om en substans finns i provet eller inte. Vi utför screening i urin och helblod. Tekniken som används bygger på immunologiska- och enzymatiska analysmetoder. Vid screeningen sker en utsortering där positiva prover sållas ut, det vill säga prover som ger preliminärt utslag för olika grupper av narkotika eller narkotikaklassade läkemedel. Positiva screeningresultat måste alltid verifieras (bekräftas).
Verifikation
Verifikation utförs i syfte att säkerställa resultatet av en positiv screening eller som riktad analys där screeningmetod saknas. Analysen ger besked om vilka specifika substanser som finns i provet och för merparten av våra analyser även i vilken koncentration.
Verifikationsanalysen utförs alltid med en avancerad teknik. Vid analysen separeras de olika ämnena med vätske- eller gaskromatografi och detekteras med olika tekniker, främst mass-spektrometri t ex LC-MS-MS eller GC-MS.
"Sönder".
2016-07-14 kom misshandeln i media så det är inte värst intressant att hon skickar detta nyhetsstoff till sin far.
Ketamin i blod
Metod - L67
Fentanyl i blod
Ketobemidon i blod
Klonidin i blod Ketamin i urin
Metod - L71
Fentanyl i urin
Ketobemidon i urin
Oxikodon i urin
och deras metaboliter
Screening och verifikation
Våra analyser sker oftast i två steg:
Screening
Screening ger ett första preliminärt besked om en substans finns i provet eller inte. Vi utför screening i urin och helblod. Tekniken som används bygger på immunologiska- och enzymatiska analysmetoder. Vid screeningen sker en utsortering där positiva prover sållas ut, det vill säga prover som ger preliminärt utslag för olika grupper av narkotika eller narkotikaklassade läkemedel. Positiva screeningresultat måste alltid verifieras (bekräftas).
Verifikation
Verifikation utförs i syfte att säkerställa resultatet av en positiv screening eller som riktad analys där screeningmetod saknas. Analysen ger besked om vilka specifika substanser som finns i provet och för merparten av våra analyser även i vilken koncentration.
Verifikationsanalysen utförs alltid med en avancerad teknik. Vid analysen separeras de olika ämnena med vätske- eller gaskromatografi och detekteras med olika tekniker, främst mass-spektrometri t ex LC-MS-MS eller GC-MS.
Läst och tolkat.
Helt klart kan RMV genomföra L67 och L71 om det behövs. L71 är uteslutet i det här fallet eftersom ingen motsvarande screening gjorts på lårblod. Jag tolkar det som att om man har gjort en screening som innefattar sökning efter ketamin i urin så hade L67 gjorts.
Jag tolkar det som står i protokollet som finns i FUP som att:
– Åtta specifika droger eller droggrupper har eftersökts i urin. Dessa är amfetaminer, opiater, cannabis, bensodiazepiner, kokainmetaboliter, buprenorfin, MDMA-analoger eller gamma-hydroxy-butyrat (GHB).
– Formuleringen "läkemedel, droger" i listan på tester som gjorts på lårblod anger inte exakt vilka läkemedel och vilka droger som eftersökts med mindre än att det anges vilka metoder som använts vid screening och vilka känsligheter de aktuella metoderna har.
Man kan tolka det, som jag har intrycket att du gör, att alla existerande läkemedel och alla existerande droger har eftersökts. Man kan också tolka det som att man genomfört ett screening-paket som innefattar vissa vanliga förekommande läkemedel och droger. Jag önskar att du har rätt, men jag är långt från övertygad.
Dessutom har vi oklarheten med vilka läkemedel och droger som kan detekterats efter att funnits i blod eller urin i 15 månader, ej kylt, om proven har den historiken. Det anges inte om så är fallet.
Om det är så att man explicit måste ange att man ska söka/screena efter ketamin, så borde det framgå i protokollet om det gjorts.
Som jag skrev tidigare så kan jag inte detta. Jag gör sällan kategoriska uttalanden, i synnerhet inte om något som jag inte kan. Jag har för avsikt att komma till bättre insikt.
Jag skulle också önska att RMVs sätt att formulera sina protokoll bättre speglade att dom ska läsas och förstås av åklagare, advokater, domare och nämndemän.
[
–
Ska du leta droger utifrån symtom så lär du väl iaf ta dig bortom RMVs analyslista för det första. För det andra är jag tveksam att hänga upp allt (versus RMV) på AGs uppgifter då det finns en annan tidsperiod med just detta drogmönster och intensifierade mordbeställningar.
Tittade tillbaka i beträffande drogad och mordplaner med tanke på negativa provsvar från obduktion både i närtid och 3 månader tillbaka via håranalys.
Vid jul är vänster arm svullen och har märken.
Sen är det vid Egyptenresan i slutet på januari och inför flytten i februari.
Det verkar med andra ord vara en intensiv förfrågan om mord, droger från nyår och fram till flytten i februari där hans föräldrar, syskon, nya flickvän, JMs barn och svärson beskriver samma sak. Sen är det inget mer som åberopas gällande en drogad Aki - förutom AG.
AG uppger att det är under sommaren som Aki är drogad i soffan. Han var 11 år vid tillfället och jag tror snarare han misstagit sig om tidpunkten relaterat till allt det andra som framkommer vid samma tidsera. Han är inte den enda som har svårt att redogöra tidpunkter:
- AB uppger att de är i huset på Kungsladugådsgatan, beskriver kök/storrum (men tror det är försommaren) då hon förfrågan om de kan leja nån som kan mörda Aki för att han "misshandlar nyper barnen, knarkar och super."
Efter en tid vill JM att hon och AB ska lura ut Aki till Granliden och slå ihjäl honom inomhus - det ska se ut som att en kran kommit för att driva in en knarkskuld.
Uppenbart intesifieras hennes mördarplaner och drogande efter livförsäkringstecknandet:
- I januari är Egyptenresan som sen föranleder läkarbesök i februari gällande armen.
- I februari är Akis syster SP till huset och hämtar möbler och upplever att Aki beter sig konstigt. Han berättar att han har ont i armarna och att JM gett honom sprutor.
- "Nån gång i våras" så åker Aki till E-tuna för att hämta barnen. Akis chef får inte tag på honom och ringer SP.
- Aki säger till Nadja att han varit neddrogad från fredag till tisdag, att märkena på armarna uppstod då. Det är i samband med Egyptenresan.
- JM ber JJ att hjälpa till att flytta från Kungsladugårdsgatan. Det var snö på backen vid tillfället, de kör fast med släpkärran. "Men i alla fall, när jag kom dit Aki stod där vid diskbänken sådär. Han hade ont i armen.
Fhl2: Vad kom det sig`?
Jag vet inte. Han hade ont i armen då Aki. Han hade visat mig, han bara (ohörbart). Han var riktigt riktigt arg på Johanna. Sen han visade mig sina armar och han sa till mig kolla, kolla vad hon har gjort mot mig."
- Den 4 april skriver hennes far sms. Han ifrågasätter inledningsvis om hon är gift eftersom han upptäckt detta i samband med en ansökan lån: "Hur fan kan du gå och gifta dig med en narkoman som pissar ner sig i din soffa."
- JJ får frågan om att döda Aki då de ska flytta från Kungsladugårdsgatan. Hon var på honom hela tiden om att han ska kolla om nån person är villig. " Hon frågade mig några gånger, kan du hitta någon, om du vill göra det själv, om du kan hitta någon som kan hjälpa dig med det."
" Från början hon frågade om jag kunde misshandla honom."
- DB beskriver att han hjälpte till i flytten och uppmanas släppa soffan på Aki: "Sen sa hon, ville hon typ att jag skulle kasta, när vi skulle bära soffan att jag bara skulle släppa soffan typ trycka ner mot honom."
"Ja hon ville väl att jag skulle se till så att han skulle få gå ner först och jag högst upp liksom."
"Jag vart arg, frågade varför."
"Nej, det säger man inte på skämt till nån, tycker jag. Jag tänkte att..."
"Jag vet inte. Hon tyckte typ han var dålig för barnen eller någonting. Jag vet inte."
" Vi höll nog på att flytta till det där..
Grankvist. Ja det är så jävla många adresser så jag blandar ihop. "
Fram till den 16 februari fanns möblemanget kvar i huset eftersom JM köpte nytt till lägenheten.
- JJ får frågan om att döda Aki då de ska flytta från Kungsladugårdsgatan. Hon var på honom hela tiden om att han ska kolla om nån person är villig. " Hon frågade mig några gånger, kan du hitta någon, om du vill göra det själv, om du kan hitta någon som kan hjälpa dig med det."
- Mäklaren uppger att han verkar konstig i samband med att huset ska skrivas över på nya ägarna 16 februari.
- JM vill att JB ska berätta om i förhör, skrivet i brev från häktet: "Om polisen frågar om Aki pundade säg att han en gång låg i min soffa flera dygn, bara garvade åt allt, hallucinerade. Mamma ville ringa akuten men fick inte för Aki."
- JM själv om händelsen då Aki var drogad och pissade i soffan och uppger att händelsen är i februari då de skrev kontrakt för att flytta ur huset på Kungsladugårdsgatan:
Citat:
"Mt: Men en gång så låg han på min soffa och bara garvade två dygn. Han låg bara och skrattade för han hade tagit nån drog. Jag fick inte komma nära, för jag ville ringa ambulansen, men han låg och kissade på sig i soffan, han "
Fhl: När var det då?
Mt: Det var efter vi varit på resa, några dagar efter. Jag vet inte exakt när, men han var, det var i samband med att vi skrivit på huset. Skrivit kontrakt på huset, vårat hus.
Fhl: Vilket?
Mt: På Kungsladugårdsgatan.
Fhl:Jaha, det här är länge sen då?
Mt: Ja.
Fhl: Är det 2014 någon gång du pratar om nu eller?
Mt: Nej, 2015.
Fhl: När köpte ni huset där då?
Fhl2: Ni flyttade ifrån huset 2015.
Mt: Mm, men jag tror vi skrev kanske i februari eller mars."
Fhl: Ja okej.
Mt: Lämnade det då.
Fhl: Får jag återkomma till det här?
Mt: Ja fast jag ska säga en sak till.
Fhl: Ja.
Mt: För då sa även mäklaren du det verkar vara nåt skumt med Aki. Hon upplevde att han var påtänd."
Fhl hoppar över till AGs uppgifter om händelsen:
och Aki ligger utslagen, han ligger på soffan i vardagsrummet.
Mt: Ja det var då i februari.
Fhl: Ja.
Mt: Men han trodde det var i juli, men det var i februari och Julia såg han också."
Ska du leta droger utifrån symtom så lär du väl iaf ta dig bortom RMVs analyslista för det första. För det andra är jag tveksam att hänga upp allt (versus RMV) på AGs uppgifter då det finns en annan tidsperiod med just detta drogmönster och intensifierade mordbeställningar.
Tittade tillbaka i beträffande drogad och mordplaner med tanke på negativa provsvar från obduktion både i närtid och 3 månader tillbaka via håranalys.
Vid jul är vänster arm svullen och har märken.
Sen är det vid Egyptenresan i slutet på januari och inför flytten i februari.
Det verkar med andra ord vara en intensiv förfrågan om mord, droger från nyår och fram till flytten i februari där hans föräldrar, syskon, nya flickvän, JMs barn och svärson beskriver samma sak. Sen är det inget mer som åberopas gällande en drogad Aki - förutom AG.
AG uppger att det är under sommaren som Aki är drogad i soffan. Han var 11 år vid tillfället och jag tror snarare han misstagit sig om tidpunkten relaterat till allt det andra som framkommer vid samma tidsera. Han är inte den enda som har svårt att redogöra tidpunkter:
- AB uppger att de är i huset på Kungsladugådsgatan, beskriver kök/storrum (men tror det är försommaren) då hon förfrågan om de kan leja nån som kan mörda Aki för att han "misshandlar nyper barnen, knarkar och super."
Efter en tid vill JM att hon och AB ska lura ut Aki till Granliden och slå ihjäl honom inomhus - det ska se ut som att en kran kommit för att driva in en knarkskuld.
Uppenbart intesifieras hennes mördarplaner och drogande efter livförsäkringstecknandet:
- I januari är Egyptenresan som sen föranleder läkarbesök i februari gällande armen.
- I februari är Akis syster SP till huset och hämtar möbler och upplever att Aki beter sig konstigt. Han berättar att han har ont i armarna och att JM gett honom sprutor.
- "Nån gång i våras" så åker Aki till E-tuna för att hämta barnen. Akis chef får inte tag på honom och ringer SP.
- Aki säger till Nadja att han varit neddrogad från fredag till tisdag, att märkena på armarna uppstod då. Det är i samband med Egyptenresan.
- JM ber JJ att hjälpa till att flytta från Kungsladugårdsgatan. Det var snö på backen vid tillfället, de kör fast med släpkärran. "Men i alla fall, när jag kom dit Aki stod där vid diskbänken sådär. Han hade ont i armen.
Fhl2: Vad kom det sig`?
Jag vet inte. Han hade ont i armen då Aki. Han hade visat mig, han bara (ohörbart). Han var riktigt riktigt arg på Johanna. Sen han visade mig sina armar och han sa till mig kolla, kolla vad hon har gjort mot mig."
- Den 4 april skriver hennes far sms. Han ifrågasätter inledningsvis om hon är gift eftersom han upptäckt detta i samband med en ansökan lån: "Hur fan kan du gå och gifta dig med en narkoman som pissar ner sig i din soffa."
- DB beskriver att han hjälpte till i flytten och uppmanas släppa soffan på Aki: "Sen sa hon, ville hon typ att jag skulle kasta, när vi skulle bära soffan att jag bara skulle släppa soffan typ trycka ner mot honom."
"Ja hon ville väl att jag skulle se till så att han skulle få gå ner först och jag högst upp liksom."
"Jag vart arg, frågade varför."
"Nej, det säger man inte på skämt till nån, tycker jag. Jag tänkte att..."
"Jag vet inte. Hon tyckte typ han var dålig för barnen eller någonting. Jag vet inte."
" Vi höll nog på att flytta till det där..
Grankvist. Ja det är så jävla många adresser så jag blandar ihop. "
Fram till den 16 februari fanns möblemanget kvar i huset eftersom JM köpte nytt till lägenheten.
- Mäklaren uppger att han verkar konstig i samband med att huset ska skrivas över på nya ägarna 16 februari.
- JM vill att JB ska berätta om i förhör, skrivet i brev från häktet: "Om polisen frågar om Aki pundade säg att han en gång låg i min soffa flera dygn, bara garvade åt allt, hallucinerade. Mamma ville ringa akuten men fick inte för Aki."
- JM själv om händelsen då Aki var drogad och pissade i soffan och uppger att händelsen är i februari då de skrev kontrakt för att flytta ur huset på Kungsladugårdsgatan:
Bra översikt och visst finns det oklarheter. Både när det gäller exakt vad RMV har gjort och vad dom utgått från (vilka prov och vilka screeningar), när det gäller AG's observationer och andra vittnesuppgifter. Kan man ta fel på några veckor och sex månader? Kanske, men det kan också vara så att tidsangivelsen om några veckor före mordet stämmer.
Det som finns är ett svårlagt pussel med många bitar. En del är inlagda från ett annat pussel. Lögner eller på andra sätt felaktiga uppgifter. Många bitar saknas.
Akis märken på armarna och hans mående under maj till juli passar inte bra ihop med att inget hittats. Det finns en förklaring. Frågan är bara vilken.
Det är verkligen basic english , woman/women , och ingen överkurs JM har tidigare uppgett att hon glömt sin engelska i vuxen ålder tydligen pga en overifierad " skada"
För mej är det som att ha lärt sig cykla ; engelskan " sitter där " ( stays put )