2017-07-19, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Du skrev ju "som om GM iscensatt ett festscenario".

Om BO själva brukade dricka alkohol så skulle
det ju inte behöva iscensättas.

Nej, just det. Men om det är så som Pyssling101 säger (inget eller sparsamt) och det ryktet stämmer så är det väl ändå konstigt.

Jag tror inte på det. Ville bara kolla om ryktet nått någon annan. Over and out gällande det.
Senast redigerad av Jarnnian 2017-07-19 kl. 19:26. Anledning: Felstavning
Citera
2017-07-19, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av songline
Fler grova rån under veckorna efter morden i Mantorp:

"Rånaren ska nämligen ha tvingat in två anställda i personalutrymmet och där binder han fast dem vid stolar med tejp och buntband. Därefter lägger gärningsmannen pistol och kniv på bordet framför dem och ber om koden till kassaskåpet och tar nycklarna till kassaskåpet. Han öppnar sedan kassaskåpet och plockar med sig de pengar som finns där i."

http://www.alingsastidning.se/2017/07/pistolranare-band-fast-anstallda/

Skedde 1 juli i Herrljunga, ingen gripen men övervakningsfilm verkar finnas.

Kanske GM från Mjölby som inte fick med sig så mycket som hen räknat med och som nu agerar lite i panik?
Citera
2017-07-19, 19:42
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mylstrupidius2
Vet någon varför man får upp pantbanker när man googlar jan lekander?

Intressant faktiskt. Och även om man googlar på engelska "pawn shop" så får man upp hans namn och hemadress. Någon/några kanske gjorde en random sökning på området och "pantbank eller pawn shop"och trodde de kunde råna en pantbank

https://www.yelp.com/search?cflt=pawn&find_loc=Link%C3%B6ing
Citera
2017-07-19, 19:51
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Intressant faktiskt. Och även om man googlar på engelska "pawn shop" så får man upp hans namn och hemadress. Någon/några kanske gjorde en random sökning på området och "pantbank eller pawn shop"och trodde de kunde råna en pantbank

https://www.yelp.com/search?cflt=pawn&find_loc=Link%C3%B6ing

I så fall skulle de väl ha åkt till JAN Lekander?
Och inte till Tor?
Citera
2017-07-19, 20:00
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
I så fall skulle de väl ha åkt till JAN Lekander?
Och inte till Tor?

Ja, jag vet men båda adresserna är Mantorp, och googleträffen kommer även på Tor L. Någon som inte kände till området helt och hållet och hamnat på fel gård. Långsökt, kanske. Men rånare kan ju begå misstag och åka till fel adress.
Citera
2017-07-19, 20:34
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MysteryRunner
Nej, den slutsatsen skall du absolut inte dra från mitt inlägg. Vissa personer med psykiska problem har ibland ett stort behov att skylla sin tragiska livssituation på någon annan. Fast ofta kan det vara något väldigt bagatellartat eller ibland vara en helt påhittad anledning till konflikten.
Fast det är inte otänkbart. Inte heller är din teori otänkbar. Sedan brukar inte ett desorganiserat beteende leda till sådana här extrema saker. Kanske om droger är inblandat dock.
Skulle vara intressant att få reda på om det finns någon inom den släkten som har problem med droger.

Citat:
Ursprungligen postat av MysteryRunner
I min yttre periferi så hade jag för en del år sedan en person som utförde att ganska omtalat mord här i Göteborg. I det fallet så var det den person som visade mest omtänksamhet mot den blivande gärningsmannen som tyvärr blev mördad. Det som en normal person hade uppfattat som medmänsklighet valde gärningsmannen istället att uppfatta som någon form av trakasserier.
Detta är min erfarenhet också, att folk med antisociala drag, vilket jag förmodar att GM hade i detta fall, brukar tycka att det är kränkande med omtänksamhet eller medmänsklighet.
Citera
2017-07-19, 22:18
Medlem
Om nu ryktet om utstuckna ögon och halshuggning skulle stämma så verkar det finnas en person i Motala som håller på med sånt!

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/886008-katter-halshuggna-motala-ogonen-utstuckna
Citera
2017-07-19, 23:46
Medlem
Funderade på, vad är det som pekar på att paret Lekander har tvingats ta ut pengar i Borensberg. Finns heller inga bevis på att någon annan gjort det med deras kort.

Paret Lekander kanske tog ut pengar helt frivilligt utan påverkan av någon annan.
Citera
2017-07-19, 23:48
Medlem
Tryckkokarens avatar
En sak som slog mig tidigare idag är att det kanske kan vara en kvinna inblandad. Kvinnliga psykopater är långt värre än deras manliga motsvarigheter.

Titta bara på Arboga-fallet, där var den ledande figuren Johanna Möller.

Ett inte helt otänkbart scenario är att det är vidriga ziegenare som begått detta, med en ziegenar-hona i spetsen.

Tittar man vidare på mordet i Boxholm, där en missbrukare fick sitt huvud avlägsnat av en finne (finsk ziegenare?) så var det en kvinna med i bilden som GM beskrev som ledande. Han hindrade henne, enligt egen utsago, att skära av BO:s könsdelar. Detta gick inte att bevisa, men låter inte helt osannolikt.
Citera
2017-07-19, 23:49
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Funderade på, vad är det som pekar på att paret Lekander har tvingats ta ut pengar i Borensberg. Finns heller inga bevis på att någon annan gjort det med deras kort.

Paret Lekander kanske tog ut pengar helt frivilligt utan påverkan av någon annan.
Pengarna togs ut efter att de tagits av daga.
Citera
2017-07-19, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Pengarna togs ut efter att de tagits av daga.

Verkar lite märkligt. Enligt polisen kan någon av BO åkt i deras Volvo när uttagen skedde. I så fall har de fraktat omkring ett lik.
Citera
2017-07-19, 23:56
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Verkar lite märkligt. Enligt polisen kan någon av BO åkt i deras Volvo när uttagen skedde. I så fall har de fraktat omkring ett lik.
Kan ha fel, men hade för mig att pengarna togs ut efter de blivit mördade. Tar ditt ord på det i så fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in