Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-07-14, 22:23
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenpanda
Uttryckte antagligen sin oro omkring tidpunkten för misshandelsanmälan.

”Uttryckte väldigt stor oro”
Tova antecknade oroväckande ord om vad hon trodde skulle hända henne, bara en eller några månader innan hennes död, enligt åklagare Christer Sammens.
– Hon har uttryckt väldigt stor oro över vad som skulle hända henne i den dagboken. Hon har till och med sagt att hon kanske kommer att dö.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lqb4A/aklagaren-om-tovas-dagbok-skrev-att-hon-visste-att-hon-skulle-do

Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Tova anmälde väl aldrig honom? Det var väl i år (2017) som hennes föräldrar anmälde honom.

Kanske hon började föra dagbok och ta bilder då? Kanske det hade varit en brakfylla med misshandel som pretty-spry sa och hon började dokumentera saker.

Precis. Har för mig att det var i Mars 2017 som han blev polisanmäld av föräldrarna. Jag kommenterade i ovan citerat inlägg att det verkar rimligt att hon ungefär vid den tidpunkten började frukta för sitt liv.
Citera
2017-07-14, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Tova anmälde väl aldrig honom? Det var väl i år (2017) som hennes föräldrar anmälde honom.

Kan ju ha varit vem som helst (t.ex. en gäst på en nyårsfest) som noterade ett bråk, tyckte att det var anmärkningsvärt, och anmälde det. Det behöver ju inte ha varit målsägaren själv. En gäst kanske helt enkelt ringde polisen från festen kl 4 på morgonen för att få stopp på bråket. Det räcker ju för att det skall göras en notering, även om polisen aldrig dyker upp.

Men var hon en tjej som skrev dagbok, så var det kanske den åklagaren går på.
Senast redigerad av pretty-spry 2017-07-14 kl. 22:43.
Citera
2017-07-15, 13:13
Medlem
MilkXos avatar
Är det någon som har någon gissning när rättegången kan hålla rum?
Skulle vara intressant att lyssna på.
Citera
2017-07-15, 13:59
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
I detta videoklipp från 8/7 säger de:
"Föremål har nu skickats för teknisk analys och svaret därifrån väntas ta ca två månader. Enligt åklagaren kommer det antagligen ta ett par månader innan det väcks åtal"
http://www.expressen.se/tv/nyheter/aklagarsidan-letar-nya-spar-infor-rattegangen/

Citat:
Ursprungligen postat av MilkXo
Är det någon som har någon gissning när rättegången kan hålla rum?
Skulle vara intressant att lyssna på.

Svar i mitt inlägg ovan. Tydligare än så vet vi inte. Normalt brukar det ta ca ett halvår.
Citera
2017-07-15, 21:20
Medlem
Kvinnofridskränkning...
Alla dessa menlösa män som utövar makt över en individ
Citera
2017-07-17, 10:24
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Svar i mitt inlägg ovan. Tydligare än så vet vi inte. Normalt brukar det ta ca ett halvår.
Om sedan den misstänkte nekar i sten och bevisläget inte är glasklart så kan det dra ut ännu mer.
Citera
2017-07-19, 07:21
Medlem
Citat:
Precis. Har för mig att det var i Mars 2017 som han blev polisanmäld av föräldrarna. Jag kommenterade i ovan citerat inlägg att det verkar rimligt att hon ungefär vid den tidpunkten började frukta för sitt liv.

Han kan ha sagt något i stil med "om du lämnar mig, vill jag inte leva längre" och hon kan ha tolkat det, helt rätt, att han är benägen att döda, både sig själv och andra. Då började hon skiva, för att kunna hålla ordning på alla obehagliga tankar......

Det blir spekulationer, såklart, men att åklagaren läst ut ett dödshot av något slag i dagboken, talar för att relationen blivit sjuk, galen. Hans liv är på ett sluttande plan, hennes är på entusiastiskt uppåtgående, student och hela världen är vidöppen....

Hon ville lämna relationen, han ville dö för den. Hon försöker förmodligen prata honom bort från tankarna, kanske den kvällen innan hon ska till sina studentpolare och festa, men han är så fast, långt nere, att det slutar med katastrofen.....

Hur hon dött, kommer nog att bli riktigt knepigt att reda ut, om MGM vägrar att säga som det var. Det kan bli ett riktigt uppmärksammat rättsfall, det kan också bli rakt på sak, allt beror på vad utredarna har för tekniska underlag.
Citera
2017-07-19, 11:27
Medlem
litenpandas avatar
Wow! En artikel från Hela Hälsingland som inte är låst. Har gjort utdrag då man inte får citera hela artikeln.

"Nya upplysningar i Tovafallet – efterlysning gav resultat

Den person som söktes av polisen uppgavs vara en man som ska ha varit på fest någonstans i Forsaområdet med omnejd. Han ska ha cyklat därifrån på en svart damcykel. Liftaren blev avsläppt i Iggesund.
– Det viktiga är att få hans uppgifter så att utredningsgruppen kan avfärda vissa saker och kanske han kan lämna användbara upplysningar, sa polisens presstalesperson Mikael Hedström då.

Efterlysningen verkar nu ha gett resultat.

– Vi håller på och jobbar med det. Det här är en bit av den utredning vi håller på att klarlägga och vi är inte klara med den biten än. Den är ganska färsk, men det håller på att klarna kring den delen där vi hade funderingar.
Det innebär att efterlysningen i den specifika delen inte längre är aktuell.

– Det pågår hela tiden aktiviteter och saker som vi går vidare med. Vi har inte satt någon limit när det ska vara klart. Vi vill grundligt bearbeta allt som finns i det här, betonar Christer Samens."

http://www.helahalsingland.se/blaljus/brott/nya-upplysningar-i-tovafallet-efterlysning-gav-resultat
Citera
2017-07-19, 18:24
Medlem
Quarrels avatar
SVT Nyheter Gävleborg: Åklagaren: ”Jag räknade inte med att personen hade sett något”
Citat:
Personen i fråga hörde själv av sig till polisen när det stod klart för honom att han var eftersökt.
– Det hade ju begåtts ett mord i området, så vi ville helt enkelt veta varför personen befann sig där. Jag räknade inte med att han skulle ha sett något, men det måste ju undersökas.
Citera
2017-07-19, 20:47
Medlem
Känns inte som att utgången är glasklar här. Tycker mig kunna läsa mellan raderna att åtalet är svagt och bevisläget komplicerat. Bara att hoppas att det inte blir en ny Mats Alm-cirkus av detta.
Citera
2017-07-19, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Känns inte som att utgången är glasklar här. Tycker mig kunna läsa mellan raderna att åtalet är svagt och bevisläget komplicerat.

Tycker tvärtom att det verkar solklart.
Citera
2017-07-19, 22:20
Medlem
Sinclairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Lite frågor om juridiken, den som kan?

Tovas målsägarbiträde i artikeln, företräder väl Tova enbart i det anmälda misshandelsfallet? Då ville ju inte Tova gå vidare med anmälan genom att inte medverka i utredningen. Så är det inte det som målsägarbiträdet ska företräda; hennes ståndpunkt och vilja i just det fallet?

I det nu pågående mordutredningen av Tova, är hon väl representerad av en annat målsägarbiträde (har vi hört om något målsägarbiträde?),som ska ta tillvara Tovas intressen i den rättegångsprocessen.

Kanske är det därför målsägarbiträdet i misshandelsfallet hävdar tystnadsplikten?

Döda är inte målsägande, de kan inte få skadestånd, och av naturliga skäl inte vittna. De har heller inga målsägandebiträden.

Ett mördat brottsoffers familj kan ha berättigade anspråk på skadestånd och därmed vara målsägande - och ha juridiskt biträde. De kan dock inte påverka rättegångens genomförande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in