2017-07-18, 17:35
Medlem
blodgivarens avatar
Attunda Tingsrätt dömde idag en 39-årig man till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning för ett liknande brott JM & MR står åtalade för : mord på bägge sina föräldrar genom knivhugg gentemot bålen
Frågan är ju varför JM & MR ej skulle få samma påföljd sett till brottets karaktär ?
Citera
2017-07-18, 17:39
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodgivaren
Attunda Tingsrätt dömde idag en 39-årig man till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning för ett liknande brott JM & MR står åtalade för : mord på bägge sina föräldrar genom knivhugg gentemot bålen
Frågan är ju varför JM & MR ej skulle få samma påföljd sett till brottets karaktär ?
En lång historik av psykisk ohälsa kanske?
Citera
2017-07-18, 17:41
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
De som har några skamkänslor mår infernaliskt och utomjordiskt illa av att befinna sig i JM:s sits. Mitt tips är att det är det vi ser huvudsakligen. Och det kan av förklarliga skäl inte leda till vare sig strafflindring eller kryssning.
Men det har inte JM. Hon kan tycka synd om sig själv, och kanske ångra vissa saker (saker som satt dit henne). men skam finns inte på hennes karta. Att självömkan är det vi ser är mitt tips.
Citera
2017-07-18, 17:41
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag vill minnas att det tidigare pågick en diskussion kring polismördaren Arklöv och hans tavlor. Han målar tavlor och har haft vernissage, tydligen sålt en del. Kanske inte hel oäven som konstnär.
Tydligen går alla intäkterna till Brottofferfonden eller något likartad. Om jag inte minns fel var det någon form av krav att han inte själv skulle kunna tjäna några pengar, för att få möjlighet att måla och ställa ut.
Jag kan minnas fel, men kan det vara så att JM inte kan göra sig någon hacka på att skriva dagbok eller böcker? Det vore ju lite retligt för någon som är så förtjust i pengar...
Men det vore förbannat skönt för oss alla för när hon inser att hon inget kan tjäna på det så lär skrivlusten abrupt ta slut. Gäller nog även små lappar i lypsylkorkar o.dyl, när hon insett att allt är kört och hon inte kan lura eller hota någon att hjälpa henne längre. "The End" för små hjärtan, "kärleks"-brev, hatbrev och diverse olagliga uppmaningar, jippi! "Värsta kriminella" Mördar-Johanna får sitta ensam i cellen utan att någon alls saknar henne. Förutom Expressen och Aftonbladet.
Citera
2017-07-18, 17:50
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Det är inte brottets karaktär utan gärningsmannens "karaktär" som bedöms, d.v.s om personen lider av en djupgående psykisk sjukdom, typ är psykotisk, har vanföreställningar, hallucinationer, är inte medveten om vad hen gör eller resultatet av detta.
Du tror väl inte att JM "platsar" i den beskrivningen?

Om man tänker som du gjort här så skulle alla som dödat sina föräldrar eller andra närstående med "knivhugg gentemot bålen", per automatik få rättspsykiatrisk vård istället för fängelse, men så är det naturligtvis inte.
Citera
2017-07-18, 18:08
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Är hon den person vi "ser" (plus lägger till vad andra har berättat om henne - och blundar för en del tvångstankar, manier, rullstolar, knäskålar, tankestörningar, avlivningsbeställningar samt vad ett mångårigt psykofarmakaintag kan tänkas ha medfört å hjärnkontorets vägnar) blir det kåken direkt, men rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning kan i praktiken komma att innebära ett längre straff än "livstids" fängelse: är enligt min mening ett av de hårdaste straff en människa kan ådömas eftersom även tvångsmedicinering ingår i konceptet.
I praktiken så blir rättspsykiatrisk vård med "särskild utskrivningsprövning" nästan alltid ett bra mycket längre straff än i fängelset. Därför hade man nästan önskat att JM skulle fått vård/inlåst för alltid, men det ser jag som en omöjlighet då hon inte kommer att anses "sjuk" i lagens mening.
Citat:
Det är fängelse som är vinstlotten
Att det skulle vara en vinstlott att dömas till rättspsykiatrisk vård är en föreställning som är lika felaktig som vanligt förekommande.

Henrik Belfrage, professor i kriminologi, kom i undersökningen "Rättspsykiatriska vårdtider vs. fängelsetider" fram till att de som har dömts till vård för våldsbrott i genomsnitt hålls inlåsta tre gånger så lång tid som de som döms till fängelse.

Tre mördare vårdats i över 40 år
Men den utredningen gjordes i mitten på 1990-talet och säger inte mycket om vår tid. Ett decennium senare, 2005, gjorde Socialstyrelsen en inventering som visade att tre mördare hade vårdats i över 40 år och ytterligare nio mer än 30 år.
Utredarna hittade även bland annat en person som har suttit inspärrad i 25 år för stöld och konstaterade uppgivet att "vårdtiderna inom den rättspsykiatriska vården är långa, oförklarligt långa kan det förefalla i vissa fall".
http://www.aftonbladet.se/incoming/article18268762.ab
Citera
2017-07-18, 18:10
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Det är inte brottets karaktär utan gärningsmannens "karaktär" som bedöms, d.v.s om personen lider av en djupgående psykisk sjukdom, typ är psykotisk, har vanföreställningar, hallucinationer, är inte medveten om vad hen gör eller resultatet av detta.
Du tror väl inte att JM "platsar" i den beskrivningen?

Om man tänker som du gjort här så skulle alla som dödat sina föräldrar eller andra närstående med "knivhugg gentemot bålen", per automatik få rättspsykiatrisk vård istället för fängelse, men så är det naturligtvis inte.
Du utgår ju alltså ifrån att JM & MR har karaktärer vilka skiljer sig ifrån nämnde 39årige gärningsman så jag förstår ditt resonemang
Dock håller jag det inte för otroligt att JM & MR även de lidit av psykos ( vanföreställningar ) vid tillfället för gärningarna samt därefter
Ja, vi får se hur det bedöms om en vecka ! Sedan lär det väl bli ett överklagande ifrån JM
Citera
2017-07-18, 18:36
Medlem
EndastJag01s avatar
Man skulle väl kunna jämföra mordet på AP med det som Zoran R utförde i Hökensås. Han blev dömd för det.
Citera
2017-07-18, 18:48
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Du utgår ju alltså ifrån att JM & MR har karaktärer vilka skiljer sig ifrån nämnde 39årige gärningsman så jag förstår ditt resonemang
Dock håller jag det inte för otroligt att JM & MR även de lidit av psykos ( vanföreställningar ) vid tillfället för gärningarna samt därefter
Ja, vi får se hur det bedöms om en vecka ! Sedan lär det väl bli ett överklagande ifrån JM
Ja, jag utgår från att både MR och JM var fullt medvetna om vad de gjorde. Allt är planerat och förberett av JM och MR har ställt upp som hennes lydiga, mordiska redskap.
Avlyssningar på paret efteråt talar också sitt tydliga språk, dessa är mycket avslöjande. Hur JM verkligen ger MR order om att hålla käften, inte säga något, för "hon vill inte åka in i 10 år för medhjälp".
Jag vet inte vad i deras beteende som får dig att tro att de lidit av psykos?
Är man i psykos så upplevs verkligheten på annorlunda sätt, man kan höra röster, hallucinera, få tankestörningar osv.
Här är en del av den info som finns i vårdguiden:
https://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Psykoser/
Citat:
En psykos innebär att man upplever verkligheten förändrad och annorlunda, och det kan vara svårt att skilja mellan fantasi och verklighet. Man kan till exempel höra röster eller känna sig förföljd fast ingen annan delar dessa upplevelser. En psykos kan komma plötsligt eller utvecklas under en längre tid. Hur länge en psykos pågår varierar.

Vid en vanföreställning upplever du tillvaron på ett annorlunda sätt. Andra personer har ofta svårt att tro dig ifall du berättar om dina upplevelser.

Vissa kan till exempel känna sig förföljda eller övervakade, eller att de har övernaturliga krafter och är utvalda för att göra något, kanske särskilt betydelsefullt. Andra kan uppleva att de är utsatta för strålning, hemliga konspirationer, eller att de har direktkontakt med kända personer, med Gud eller med djävulen. Du kan också uppleva att saker i omgivningen, som radio eller en tv, skickar signaler och uppmaningar direkt till dig.

Hallucinationer är sinnesintryck som bara du upplever, till exempel att höra saker ingen annan hör. Ljuden kan vara en eller flera röster som talar. Det kan kännas som att rösterna kommer inifrån huvudet eller från omgivningen.

Ibland går det att känna igen personen eller personerna bakom rösten, men det kan också vara främmande röster. Rösterna kan kommentera det du gör eller hur du ser ut, kanske på ett otrevligt sätt. De kan också uppmana dig att göra saker, ibland riskfyllda saker, och det kan vara svårt att stå emot rösterna. Om du hör röster och de uppmanar dig att göra farliga saker, och du känner att du inte kan stå emot dem, ska du söka vård direkt.

Vissa kan också känna dofter och lukter som ingen annan känner, eller uppleva att det händer saker i eller utanpå kroppen som inte går att förklara.
Tycker du att MR:s och JM:s beteende stämmer in på något av detta?
Det tycker inte jag i alla fall.
Tvärtom, båda är helt på det klara med vad de gjort och varför.
Citera
2017-07-18, 18:58
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Man skulle väl kunna jämföra mordet på AP med det som Zoran R utförde i Hökensås. Han blev dömd för det.
Var tvungen att googla, hade glömt denna händelse. Men, du har rätt. Kan bli en liknande beskrivning angående indiciernas styrka gällande JM och mordet på Aki.
"Hovrätten gör samma bedömning som tingsrätten att morden var planeradeDet finns visserligen enbart indicier för morden och mordbranden i Hökensås men indicierna är av en sådan styrka att det inte råder något rimligt tvivel om att finansmannen, liksom i Norrahammar, av ekonomiska skäl planerade och därefter dödade det äldre paret, säger hovrättsrådet Lennart Östblom i ett pressmeddelande".
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article22703698.ab
Citera
2017-07-18, 19:40
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag vill minnas att det tidigare pågick en diskussion kring polismördaren Arklö* och hans tavlor. Han målar tavlor och har haft vernissage, tydligen sålt en del. Kanske inte helt oäven som konstnär.
Tydligen går alla intäkterna till Brottofferfonden eller något likartad. Om jag inte minns fel var det någon form av krav att han inte själv skulle kunna tjäna några pengar, för att få möjlighet att måla och ställa ut.
Jag kan minnas fel, men kan det vara så att JM inte kan göra sig någon hacka på att skriva dagbok eller böcker? Det vore ju lite retligt för någon som är så förtjust i pengar...
Vi har en livstidsdömd trippelmördare (mycket tyder på ett fjärde mord också) som skrivit
flera böcker, romaner och en självbiografi, men om de pengar som böckerna inbringat
stannar kvar hos honom själv eller går till Brottsofferfonden vet jag tyvärr ingenting om.

Citat:
Rättsexpert Sven-Erik Alhem säger att alla har sin yttrandefrihet och även rätten att skriva böcker eller artiklar. Men som eventuell läsare ska man noga ta i beaktande att bakgrunden till Nilssons brott noga har penetrerats i domstol.
Men det är inte ovanligt att dömda personer vill uppmärksamma sina böcker och historier efter att domen fallit – för att bygga på bilden av sig själva som omvända, eller för att driva en tes.
– Det är bara de som är underkastade tvångsrestriktioner som man kan granska innan de skriver något. Så det kan finnas säkerhetsrisker, att det ur säkerhetssynpunkt finns skäl att granska det, men i det här fallet har han rätt att säga vad han vill, säger Sven-Erik Alhem.
http://www.expressen.se/kvallsposten/trippelmordaren-ger-ut-ny-bok--havdar-orattvisa/
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ricard_Nilsson

Med tanke på hur dåligt Johanna Möller formulerar sig i skrift så behöver hon nog ha en
spökskrivare ifall det framöver finns några bokplaner för hennes vidkommande.

Ps. På tal om fångar som skriver böcker: en av mina starkaste läsupplevelser är
amerikanen Caryl Chessmans "Trial by Ordeal" (Genom skärselden på svenska).
Chessman som satt dömd till döden för kidnappning och kämpade i en herrans massa år
för att slippa avrättas. Skrev helt fantastiskt bra. Fyra böcker hann han skriva innan
man avrättade honom i gaskammaren i San Quentin 1960.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Caryl_Chessman
Senast redigerad av Grandioso 2017-07-18 kl. 20:07.
Citera
2017-07-18, 19:44
Medlem
"Johanna Möller: "Jag sitter ju hellre i fängelse i fem år än att ha maffian efter mig i hundra år"

http://www.vlt.se/blaljus/brott/johanna-moller-jag-sitter-ju-hellre-i-fangelse-i-fem-ar-an-att-ha-maffian-efter-mig-i-hundra-ar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in