Citat:
Ursprungligen postat av
blodgivaren
Du utgår ju alltså ifrån att JM & MR har karaktärer vilka skiljer sig ifrån nämnde 39årige gärningsman så jag förstår ditt resonemang
Dock håller jag det inte för otroligt att JM & MR även de lidit av psykos ( vanföreställningar ) vid tillfället för gärningarna samt därefter
Ja, vi får se hur det bedöms om en vecka ! Sedan lär det väl bli ett överklagande ifrån JM
Ja, jag utgår från att både MR och JM var fullt medvetna om vad de gjorde. Allt är planerat och förberett av JM och MR har ställt upp som hennes lydiga, mordiska redskap.
Avlyssningar på paret efteråt talar också sitt tydliga språk, dessa är mycket avslöjande. Hur JM verkligen ger MR order om att hålla käften, inte säga något, för "hon vill inte åka in i 10 år för medhjälp".
Jag vet inte vad i deras beteende som får dig att tro att de lidit av psykos?
Är man i psykos så upplevs verkligheten på annorlunda sätt, man kan höra röster, hallucinera, få tankestörningar osv.
Här är en del av den info som finns i vårdguiden:
https://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Psykoser/
Citat:
En psykos innebär att man upplever verkligheten förändrad och annorlunda, och det kan vara svårt att skilja mellan fantasi och verklighet. Man kan till exempel höra röster eller känna sig förföljd fast ingen annan delar dessa upplevelser. En psykos kan komma plötsligt eller utvecklas under en längre tid. Hur länge en psykos pågår varierar.
Vid en vanföreställning upplever du tillvaron på ett annorlunda sätt. Andra personer har ofta svårt att tro dig ifall du berättar om dina upplevelser.
Vissa kan till exempel känna sig förföljda eller övervakade, eller att de har övernaturliga krafter och är utvalda för att göra något, kanske särskilt betydelsefullt. Andra kan uppleva att de är utsatta för strålning, hemliga konspirationer, eller att de har direktkontakt med kända personer, med Gud eller med djävulen. Du kan också uppleva att saker i omgivningen, som radio eller en tv, skickar signaler och uppmaningar direkt till dig.
Hallucinationer är sinnesintryck som bara du upplever, till exempel att höra saker ingen annan hör. Ljuden kan vara en eller flera röster som talar. Det kan kännas som att rösterna kommer inifrån huvudet eller från omgivningen.
Ibland går det att känna igen personen eller personerna bakom rösten, men det kan också vara främmande röster. Rösterna kan kommentera det du gör eller hur du ser ut, kanske på ett otrevligt sätt. De kan också uppmana dig att göra saker, ibland riskfyllda saker, och det kan vara svårt att stå emot rösterna. Om du hör röster och de uppmanar dig att göra farliga saker, och du känner att du inte kan stå emot dem, ska du söka vård direkt.
Vissa kan också känna dofter och lukter som ingen annan känner, eller uppleva att det händer saker i eller utanpå kroppen som inte går att förklara.
Tycker du att MR:s och JM:s beteende stämmer in på något av detta?
Det tycker inte jag i alla fall.
Tvärtom, båda är helt på det klara med vad de gjort och varför.