2017-07-18, 19:59
Medlem
Ugglan.s avatar
När det gäller namnet på "pilotmannen" skulle jag vilja vädja till polisen (visst, jag har skällt på er ...), Pernilla (visst, jag har gnällt på dig några gånger), Mats med flera som vet namnet att helt sonika "läcka" det. Jag är säker på att om namnet kommer ut kommer också de riktigt heta tipsen att ramla in.

Som det är nu finns det många som har ganska klara uppfattningar om vissa personer och som sitter med intressanta informationer om desamma, men lust, tid och energi spills på att ingen kan eller vill "babbla loss" om de inte vet om det fyller någon funktion. Den enda vägen som jag ser som framkomlig är att mannens namns läcks ut och att de människor som har något att tillföra om just den personen också kan göra det i vetskapen om att de "ligger rätt" (om ni förstår vad jag menar). Informationen som vissa människor sitter inne med kan hamna direkt hos polisen (anonymt eller inte anonymt) eller ta den anonyma omvägen via till exempel den här tråden.

Det finns de som vet saker om "pilotmannen". Alla kommer inte att prata, men ut med namnet och ge dem som vill prata erkännandet och känslan av att de pratar till direkt nytta och att informationen verkligen går "rakt på mål"!
Citera
2017-07-18, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag skulle vilja dela några tankar som jag har om den här "pilotmannen". Grovt har den här mannen beskrivits som mellan 20 och 30 år. Om vi tänker oss att mannen var kanske 28 år 1992 (eller 26 år eller 29 år för att nu ta några exempel) måste vi vara medvetna om att den här mannen redan då skulle ha kunnat hinna studera färdigt på högskola/universitet till en ganska "fin" titel. Att gå från gymnasiet direkt till högskola/universitet och plugga kanske fem till åtta år är inget ovanligt. Den här mannen skulle ju faktiskt ha kunnat hinna studera klart till ett "fint" yrke som advokat, läkare, forskare, ingenjör. Så, redan 1992 skulle den här mannen ha kunnat vara en mycket välutbildad man och mycket kunnig inom något eller några teoretiska fack.

Om vi flyttar fram positionen till 1998 (när tipset från "brovittnet" hittas och mannen tas in på förhör) har det gått ytterligare sex år. Mannen kan nu vara 34 år och ha hunnit en bra bit i en (kanske) akademisk karriär. Förutom inom yrken som advokat, läkare, forskare eller ingenjör skulle mannen kunna hittas inom polis-, militär- och myndighetsväsendet. Oavsett skolning och fack skulle mannen vid kanske 34 års ålder 1998 vara så långt kommen i en karriär att han både var väl medveten om sina "rättigheter" men också om vilka (ödesdigra?) konsekvenser ett offentliggörande av hans namn skulle få. Jag landar återigen i det faktum att mannen "stod på sig" 1998 och att åklagaren valde att inte ge polisen grönt ljus.

Intressant tanke. Vet du/någon om någon av HA vänner har en högre utbildning än gymnasium? Det vore inte svårt att ta reda på? Vore intressant att se om det finns några
Citera
2017-07-18, 20:04
Medlem
Jag tror o hoppas iaf att det är kvarlevor från Helena som hittats i Eksjö och dom just nu undersöka på rättsmedicimslt centrum i Linköping . Och att dom inte i så fall dykt upp av en slump utan lägligt i tidpunkten när mamnen som delgivits misstanke blivit pressad o därför droppat platsen anonymt för hur kvarlevorna poppade upp lägligt mig för att ta bort ev FOCKUS på denne ett tag sånt om en ev dödsorsak inte kan fastställas o inga bindande spår är kvar blir denne avskriven . Om det nu ev är Helena som efter 25 år hittats . Media har givit 32 olika anspelningar om hur kvarlevorna dykt upp så känns mer som ett anonymt tips .så tror jag
Citera
2017-07-18, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
När det gäller namnet på "pilotmannen" skulle jag vilja vädja till polisen (visst, jag har skällt på er ...), Pernilla (visst, jag har gnällt på dig några gånger), Mats med flera som vet namnet att helt sonika "läcka" det. Jag är säker på att om namnet kommer ut kommer också de riktigt heta tipsen att ramla in.

Som det är nu finns det många som har ganska klara uppfattningar om vissa personer och som sitter med intressanta informationer om desamma, men lust, tid och energi spills på att ingen kan eller vill "babbla loss" om de inte vet om det fyller någon funktion. Den enda vägen som jag ser som framkomlig är att mannens namns läcks ut och att de människor som har något att tillföra om just den personen också kan göra det i vetskapen om att de "ligger rätt" (om ni förstår vad jag menar). Informationen som vissa människor sitter inne med kan hamna direkt hos polisen (anonymt eller inte anonymt) eller ta den anonyma omvägen via till exempel den här tråden.

Det finns de som vet saker om "pilotmannen". Alla kommer inte att prata, men ut med namnet och ge dem som vill prata erkännandet och känslan av att de pratar till direkt nytta och att informationen verkligen går "rakt på mål"!

Jag tror som du att bara namnet på pilot kom fram skulle det säkert öppna upp för vissa personer som vet någonting att prata.

Vad jag har lite svårt att förstå är att om man misstänker någon för inblandning i mordet varför man inte pratar med polisen. Vågar man inte eller vill man inte?
Citera
2017-07-18, 20:25
Medlem
Hej!
Min känsla är att det har hänt något efter de hade gått höger in efter marieholmsbron. På den tiden var det väl ingen bostäder där.
Jag vet att det ligger en gammal pumpstation bakom fängelset. Mer undanskymt än vid lekplatsen/stigen mellan ekuddenvägen och bostäderna.
Vet någon om pumpstationen är kollad?
Citera
2017-07-18, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Väl formulerat.
Men vad har förändrats nu förutom tidsandan?, eller räcker den?

PW citat "Att vi inte lämnar ut mer uppgifter om "pilot" är av publicistiska skäl. Det är polisens jobb att utreda och de har givetvis mer uppgifter än de vi kunnat berätta om i våra reportage. Men som sagt, även den här mannen har anhöriga och han har ej erkänt ngt brott så då är vi varsamma med uppgifter som kan peka ut den här personen."
Citera
2017-07-18, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Intressant tanke. Vet du/någon om någon av HA vänner har en högre utbildning än gymnasium? Det vore inte svårt att ta reda på? Vore intressant att se om det finns några
Jag skrev ett inlägg tidigare idag om RE. Kolla det.
Citera
2017-07-18, 21:43
Medlem
Jag lämnade in ett tips till polisen 94-95
Vid gamla krutfabriken höll "värstingarna" till i en underjordisk källare/grotta.
Där de höll på med det mesta. Och den går inte att hitta om man inte vet att den är där.
Samma är utmed tidan, efter sca mot stan till. Fanns det också ett undangömt tillhåll.
Citera
2017-07-18, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Tillhör RE vänkretsen till HA och övriga nämnda personer i tråden? Vem var han på Stadt med?
Bor han kvar i Mariestad idag, familj, barn, gift? Hur gammal är han? Vad gjorde han efter Stadt, hur/när kom han hem?

RE är ju en viktig pusselbit då han är en av dom absolut sista som såg HA i livet. Tycker ändå att det är märkligt att denne person fått så lite uppmärksamhet i tråden.
Jag har precis läst igenom dagens inlägg och tycker att det har varit väldigt konstruktivt! Jag Kan svara på lite om RE Han var en väldigt populär kille med ett stort bekantskapskrets! jag och min syster pratade precis om honom och han umgicks inte I den inre cirkeln av Helenas vänner men däremot med U mer.

Han kände många i olika grupperingar i samhället. Jag vet att han rökte på ibland hur mycket det vet jag inte, detta betyder inte att han var någon nerknarkad sliten buse tvärtom han hörde till de sk populära killarna i Mariestad som sagt väldigt omtyckt.
Kan det vara så att han inte är omnämnd lika mycket i tråden bara för detta? ( det var någon som undrade )
Det var någon som spekulerade i att det måste ha kommit in ändrade vittnesmål OSV kan det vara så enkelt att han inte gick / Var på badhuset som han sa. Eller att han kom dit väldigt sent ändrat klockslag. Nu spekulerar jag givetvis.
Jag tror att han är någon områdes chef i någon kommun i Skåne.
Citera
2017-07-18, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marsana
Jag tror o hoppas iaf att det är kvarlevor från Helena som hittats i Eksjö och dom just nu undersöka på rättsmedicimslt centrum i Linköping . Och att dom inte i så fall dykt upp av en slump utan lägligt i tidpunkten när mamnen som delgivits misstanke blivit pressad o därför droppat platsen anonymt för hur kvarlevorna poppade upp lägligt mig för att ta bort ev FOCKUS på denne ett tag sånt om en ev dödsorsak inte kan fastställas o inga bindande spår är kvar blir denne avskriven . Om det nu ev är Helena som efter 25 år hittats . Media har givit 32 olika anspelningar om hur kvarlevorna dykt upp så känns mer som ett anonymt tips .så tror jag
Skelettdelarna i Kristianstad jan ju också vara intressanta. Om GM har en naturlig koppling dit kan det vara en trygg plats att dumpa en kropp på.
Citera
2017-07-18, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tikimon
En slutsats vi alla eventuellt kan dra är väll att denna pilot måste ha varit typ en ensamvarg? En "nobody" så att säga eftersom INGEN verkar kunna namnge denne. Dom som var på stadt den kvällen eller som har bekanta som var där och dessutom skrivit i tråden verkar ju inte ha en blekaste om vem Pilot är.

Han måste ha legat under radarn under denna tid och varit mer eller mindre osynlig.

Fick för några veckor sedan ett namn på Pilot. Källan hävdar att personen i fråga själv har sagt sig ha följt HA till eller över bron. Namnet på den person är nämnt i tråden.
Citera
2017-07-18, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martasson
Jag lämnade in ett tips till polisen 94-95
Vid gamla krutfabriken höll "värstingarna" till i en underjordisk källare/grotta.
Där de höll på med det mesta. Och den går inte att hitta om man inte vet att den är där.
Samma är utmed tidan, efter sca mot stan till. Fanns det också ett undangömt tillhåll.

Hoppas att polis har kollat dessa platser
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in