2017-07-18, 18:46
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Nej närmaste vägen på Gleasons mapp mellan Sydamerika till Australien går ju över Nordamerika och nordpolen och då borde ju kompassen visa nord eller syd under större delen av resan. Att den visar väst eller sydväst stämmer bättre på globjorden. Skulle behövas rent sjukt kraftiga medvindar på många hundra meter per sekund för att få ner en resa Santiago-Australien till 13 timmar på plattjorden. 12-13 hundra kilometer skulle inte räcka utan det skulle krävas hastigheter på närmare 3000 km/h.
Nej nu talade vi om en resa som de facto går under nya zeeland.
Citera
2017-07-18, 18:58
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menpalla
Åker planet i typ 12-13 hundra km/h totalt med vinden så är det inte långt borta. Du har att förklara varför kompassen mellan santiago och melbourne ständigt visar sydväst eller väst. Det stämmer klockrent med gleasons map.

Jo det är jättelångt borta. Hur långt anser du att det är mellan Sydney och Santiago?
Och blåser det alltid jättemedvind? Även på resan tillbaka?

Sedan får du komma ihåg att de använder sig sig av GPS och tröghetsnavigering, dvs kusen är inte relativt någon fejkad plattjordskompass. Så nej, det stämmer inte ett enda dugg.

Hur funkar föresten GPS på planet?
Citera
2017-07-18, 18:58
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Bevis för vad? Jag argumenterar inte för att jorden är platt.
OK, mitt misstag.
Det är inte lätt att hålla reda på vilka som är plattjordingar och vilka som försöker förklara den platta modellen.
Citera
2017-07-18, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Du kan gärna döpa om kraften till "upp är upp och ner är ner" kraften ifall du vill. Det förändrar inte det faktum att kraften finns där. Du kan upprepa för femtusende gången att densiteten får saker att falla men det blir inte mera trovärdigt för det. Densiteten vet ju inte vad som är upp eller ner. Däremot påverkas ju saker med högre densitet mer av gravitationen än vad lättare saker gör och det är därför som en sten faller eftersom den är tyngre än luften och en varmluftsballong stiger eftersom luften utanför ballongen är tyngre än varmluften inuti. Densitet i sig kan ju däremot inte få något att falla om det inte finns en kraft som har en bestämd riktning vilket densitet inte har.

Densitet får inte saker att falla, när lyftkraften upphör så faller saker och ting tillbaka till ursprungsläget eller nivån. Har inte jag nämnt det tidigare?

Tror inte att den så kallade varmluftsballongen funkar på det viset.
En varmluftsballong stiger när brännaren förbränner syre i ballongen och skapar därigenom undertryck i ballongen. Lufttrycket i atmosfären söker utjämna tryckskillnaden och pressar in luft i ballongen underifrån och får ballongen att stiga.

Testa själv, men vänta tills vintern när det är riktigt kallt ute. Passa på när det är 20 - 25 minusgrader. Blås upp en ballong inomhus där det är varmast i huset, gå utomhus och släpp ballongen och se om ballongen stiger eller om den sjunker. Med en temperaturskillnad på 40 - 50 grader så borde det funka.

Märker att du har haft Madtop som lärare.
Citera
2017-07-18, 19:16
Medlem
madtops avatar
Citat:

Hur lång är den sträckan i din värld?

Borde gå att räkna ut.
Sydney ligger på W151, S33 och Santiago W70, S33
Det skiljer mao 80 grader och vid S30 borde radien vara 120* 10000/90 = 13300 kilometer

Omkretsen på en cirkel med radien 13300 kilometer är 83700 kilometer och bågen mellan Sydney och Santiago blir således 83700* 80/360= 18600 kilometer.

Och tar vi flygtiden 12 timmar så får vi att planets hastighet är 1550 km/h. Vilket ska jämföras med att flygplan har en topphastighet på cirka 900km/h.

Så nej. Din värld funkar inte.

Edit: räknade snabbt och kanske slarvigt. Du får gärna rätta mig med dina egna uträkningar

Edit2: ooops. En Boeing 747 har en maximal räckvidd på 13500km att jämföra med sträckan 18600 km.
Senast redigerad av madtop 2017-07-18 kl. 20:03.
Citera
2017-07-18, 19:17
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Densitet får inte saker att falla, när lyftkraften upphör så faller saker och ting tillbaka till ursprungsläget eller nivån. Har inte jag nämnt det tidigare?

Tror inte att den så kallade varmluftsballongen funkar på det viset.
En varmluftsballong stiger när brännaren förbränner syre i ballongen och skapar därigenom undertryck i ballongen. Lufttrycket i atmosfären söker utjämna tryckskillnaden och pressar in luft i ballongen underifrån och får ballongen att stiga.

Testa själv, men vänta tills vintern när det är riktigt kallt ute. Passa på när det är 20 - 25 minusgrader ute. Blås upp en ballong inomhus där det är varmast i huset, gå utomhus och släpp ballongen och se om ballongen stiger eller om den sjunker. Med en temperaturskillnad på 40 - 50 grader så borde det funka.

Märker att du har haft Madtop som lärare.
Hur förklara ursprungslägesteorin att saker jag lyfter 45 grader från "ursprungsläget" ändå faller 90 grader då jag släpper dem. Detta bevisar tydligt att det här med "ursprungsläget" är trams. Ursprungsläget ligger ju inte 90 grader från där jag släpper stenen i det läget.
Varmluftsballonger stiger genom att varm luft är lättare än kall. Du kan inte skapa undertryck i en ballong för då skulle den kollapsa. Brännare blåser ju ut avgaserna rakt in i ballongen och ökar snarare trycket i ballongen. Brännaren sitter ju under själva ballongen och tar alltså sitt syre från luften utanför ballongen.
Senast redigerad av Jonas1968 2017-07-18 kl. 19:21.
Citera
2017-07-18, 19:22
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jo, massor med gånger. Det är fel varenda gång.
Nu kanske du äntligen kan förklara varför detta inte gäller under fritt fall.
Citera
2017-07-18, 19:23
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Då skulle hastigheten snarare behöva vara ännu högre.
Citera
2017-07-18, 19:24
Medlem
madtops avatar
Citat:

Hur uppkommer lyftkraft och hur får den sin riktning?

I den riktiga världen så är lyftkraft (flytkraft) ett resultat av Arcimedes princip vilket i sin tur beror på att ett föremål trycker undan en tyngd. Och tyngd är i sin tur ett resultat av gravitation.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Arkimedes_princip

Som du kan se så är flytkraften proportionell mot lilla g.
Det verkar som att lilla g ( tyngdaccelerationen) förföljer dig, du verkar inte riktigt kunna skaka av dig den.
Senast redigerad av madtop 2017-07-18 kl. 19:28.
Citera
2017-07-18, 19:31
Medlem
madtops avatar
Citat:

Mmm, och det är därför flygplan inte behöver doppa nosen. De faller bara tillbaka till ursprungsläget 10000 meters flyghöjd. Hokus-pokus typ.
Citera
2017-07-18, 19:31
Medlem
sonny crockets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Man kan gå rakt öster ut, enligt kompassen. Om man kallar det "rakt" när du går i en cirkel.
Nej man kan inte gå rakt och österut samtidigt på en platt jord. På en rund jord kan du gå längs ekvatorn och hela tiden gå spikrakt framåt och samtidigt följa kompassen österut. På en platt jord skulle du gå i en cirkel.
Edit: det kanske var precis det du menade?
Senast redigerad av sonny crocket 2017-07-18 kl. 19:37.
Citera
2017-07-18, 19:35
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Man måste faktiskt konstant sänka planets nos om man vill följa jordens kurvatur på en tänkt glob.

Skriv till Elon Musk och berätta att du kommit på en billigare variant att ta sig ut i rymden än Space-X!
Låt bli att sänka nosen!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in