2017-07-18, 13:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Enbart till gagn för GM.

Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag håller med Prinzezzan om att stämningen har blivit MYCKET dålig den sista tiden och detta började i och med Radio Skaraborgs programserie samt när RT och TS kom upp i tråden. Tillströmningen av nya användarnamn har varit häpnadsväckande utan att detta har gett något - förutom dålig stämning, då. Aldrig tidigare har jag sett så många som tvärsäkert dementerar uppgifter respektive "bekräftar" uppgifter, "vet" men till slut inte vet. Och så vidare. Detta virrvarr har - som sagt - orsakats av i praktiken nytillkomna användare.

Inte heller jag förstår varför flera skriker efter att tråden ska stängas. Som susabusa78 skriver: Den/de som tjänar på det är ju gärningsmannen/gärningsmännen samt medhjälpare. Det är påfallande att främst två nya användare (registrerade i juni och juli) mer eller mindre dagligen vill ha tråden stängd. Det är inte utan att jag tror att dessa personer har en anledning till detta. Har dessa personer en "uppgift" här i tråden, en utstuderat negativ agenda? Är det någon eller några som motsätter sig att namnet på "pilotmannen" blir känt? Jag skrev tidigare att det har blivit mycket nervöst i tråden den senaste tiden och jag stärks i den uppfattningen.

"Gamla" användare som tidigare har skrivit här med bra kvalitet (Skaraborg2, Prinzezzan, rattugglan och några till) har nästan helt slutat att skriva sedan början av juni. Det finns en anledning till detta och den är just denna pinsamma sandlåda som främst nyregistrerade användare har skapat efter radioprogramserien. Även jag själv har valt att bara iaktta den senaste tiden.

Som sagt: Tillströmningen av nya användare har varit påtaglig sedan början av juni, likaså en viss typ av inlägg. Detta är ju mitt i det negativa intressant på sitt sätt och jag tycker mig kunna utläsa en hel del intressant information ur allt detta - trots allt.

Jag delar också den uppfattningen.

Det talas om stängning av tråden från en del håll. Varför det? Precis som susabusa78 skriver så skulle detta enbart gagna GM och ev. medhjälpare. Tråden måste kännas som ett stort hot för GM och han följer denna hela tiden.
Citera
2017-07-18, 13:48
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
För att lyfta en sak.

På söndag morgon/fm hittar U H:s säng tom, hon ringer den, hon ringer den och hon ringer den. Hon ringer också polis. Vänner kommer dit, ger stöd och genomsöker omgivningen bl a.
Åker U hem till PW i Töreboda och hämtar H:s plånbok på söndag morgon/fm när PW ändå kommer till U, var det kl 14?

Ja, jag har för mig att PW sade det, att syster U kom hem till henne, och att hon senare åkte dit. Jag vet inte om det var i text (artikel) eller i ljudsnutt. Det borde gå att hitta. Synd att man inte sparar allt på samma ställe...
Citera
2017-07-18, 13:55
Medlem
Ugglan.s avatar
När det gäller "pilotmannen" är det påfallande hur många det är som fortfarande tycks hålla fast vid tron att personen inte skulle ha (haft) några kopplingar till staden eller att det helt enkelt skulle handla om en helt okänd person.

Vi måste ha i åtanke att polisen lätt kunde identifiera mannen efter det att polisen hittade det borttappade tipset från ”brovittnet” 1998. Detta bör betyda ett av följande alternativ eller två av följande alternativ i kombination:

1) ”Brovittnet” kunde ge ett betydligt mer specifikt signalement av ”pilotmannen” än att han hade ”bara pilotglasögon”. (Med bara pilotglasögon som signalement hade ju polisen knappast vetat var de skulle leta eller efter vem de skulle leta.) Sannolikt kunde ”brovittnet” uttala sig om hårfärg, klädselfärg och så vidare.
2) ”Brovittnet” kände rent av igen mannen som ”XX” och kunde direkt peka ut/namnge mannen för polisen.
3) ”Brovittnets” signalement av ”pilotmannen” var antingen ”lite specifikt” eller ”mycket specifikt” och kunde i kombination med information från andra som var stadshotellet ganska lätt slås ihop till att mannen var ”XX”.

Sammantaget betyder ju detta att mannen var från Mariestad eller dess kransorter och sannolikt hade kopplingar till staden (arbete, vänner, släkt, fester etc.). Sammantaget betyder detta också att mannen INTE var en ”random” person. Faktum är alltså att polisen med hjälp av ”brovittnet” och andra festdeltagare på stadshotellet ganska lätt och snabbt fick fram namnet på ”pilotmannen”. Detta betyder konkret att ”pilotmannen” var ”känd” för flera personer på och utanför stadshotellet den där kvällen/natten. Motsatsen – alltså att mannen skulle ha varit där en enda gång i livet (typ ett engångsbesök från Örebro) och därmed vara totalt okänd både till namn och utseende för festdeltagarna på och utanför stadshotellet den där kvällen/natten – är helt omöjlig.

Slutsatsen blir alltså att ”pilotmannen” var ”känd” av flera personer som såg hans framfart på stadshotellet och kunde beskriva samt namnge honom. Detta hindrar givetvis inte att personen kan ha bott i till exempel Lyrestad, Töreboda, Lugnås. Men glöm det där med att han skulle ha varit en okänd ”engångsbesökare”. Polisen visste tämligen omgående vem de skulle sikta in sig på när de väl hade hittat det borttappade tipset.

Detta är hur jag tänker i frågan.
Senast redigerad av Ugglan. 2017-07-18 kl. 14:00.
Citera
2017-07-18, 14:20
Medlem
Citat:
När det gäller "pilotmannen" är det påfallande hur många det är som fortfarande tycks hålla fast vid tron att personen inte skulle ha (haft) några kopplingar till staden eller att det helt enkelt skulle handla om en helt okänd person.

Vi måste ha i åtanke att polisen lätt kunde identifiera mannen efter det att polisen hittade det borttappade tipset från ”brovittnet” 1998. Detta bör betyda ett av följande alternativ eller två av följande alternativ i kombination:

1) ”Brovittnet” kunde ge ett betydligt mer specifikt signalement av ”pilotmannen” än att han hade ”bara pilotglasögon”. (Med bara pilotglasögon som signalement hade ju polisen knappast vetat var de skulle leta eller efter vem de skulle leta.) Sannolikt kunde ”brovittnet” uttala sig om hårfärg, klädselfärg och så vidare.
2) ”Brovittnet” kände rent av igen mannen som ”XX” och kunde direkt peka ut/namnge mannen för polisen.
3) ”Brovittnets” signalement av ”pilotmannen” var antingen ”lite specifikt” eller ”mycket specifikt” och kunde i kombination med information från andra som var stadshotellet ganska lätt slås ihop till att mannen var ”XX”.

Sammantaget betyder ju detta att mannen var från Mariestad eller dess kransorter och sannolikt hade kopplingar till staden (arbete, vänner, släkt, fester etc.). Sammantaget betyder detta också att mannen INTE var en ”random” person. Faktum är alltså att polisen med hjälp av ”brovittnet” och andra festdeltagare på stadshotellet ganska lätt och snabbt fick fram namnet på ”pilotmannen”. Detta betyder konkret att ”pilotmannen” var ”känd” för flera personer på och utanför stadshotellet den där kvällen/natten. Motsatsen – alltså att mannen skulle ha varit där en enda gång i livet (typ ett engångsbesök från Örebro) och därmed vara totalt okänd både till namn och utseende för festdeltagarna på och utanför stadshotellet den där kvällen/natten – är helt omöjlig.

Slutsatsen blir alltså att ”pilotmannen” var ”känd” av flera personer som såg hans framfart på stadshotellet och kunde beskriva samt namnge honom. Detta hindrar givetvis inte att personen kan ha bott i till exempel Lyrestad, Töreboda, Lugnås. Men glöm det där med att han skulle ha varit en okänd ”engångsbesökare”. Polisen visste tämligen omgående vem de skulle sikta in sig på när de väl hade hittat det borttappade tipset.

Ja detta är också hur jag ser på frågan. Enligt EPA80 var HA intresserad av en RE, han har väl inte diskuteras nämnvärt i tråden eller har jag missat detta?

Jag har förstått det som att personen som HA var intresserad av och som befann sig på Stadt samma kväll hon försvann har fram tills nu (?) varit okänd för tråden.

Nu har EPA 80 nämnt att denna person skulle ha varit RE så är det ingen som reagerar, detta vore vara nyheter för tråden?

Kan denna RE bekräftats från flera håll än från EPA80? Vem är han och vad gör han nu?

Han bör vara hörd av polis ett flertal gånger (i och med HA intresse) men ingen har nämnt honom tidigare i tråden?
Citera
2017-07-18, 14:23
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

Jag håller med dig här - någon "random" kille var det troligen inte. Det fanns i alla fall tillräckligt många som kände igen honom, både inne på Stadt och utanför. Hade han varit en helt "random" kille, så torde t ex inte "brovittnet" känna igen honom (om vi utgår ifrån att hon var ifrån Mariestad).

Enligt flera personer var det inte ovanligt att människor hade pilotsolglasögon på den tiden, så enbart dessa kan inte ha identifierat honom. Pusselbitar från Stadt-besökare som såg mannen med Helena samt "brovittnet" gjorde att polisen förstod vem det var frågan om.

Kan tycka att det är synd att polisen inte redan -98 t ex gick ut med att en man med pilotglasögon synts gå med Helena efter bron, och att de gick ner till höger efter bron. Då kanske fler hade kunnat erinra sig ha sett samma sak, ev. lite längre fram - eller tidigare, före bron.
Citera
2017-07-18, 14:26
Medlem
Citat:
Om du läser mitt inlägg igen ser du att jag beskriver ett specifikt skede i tråden då jag anser att det skedde en generell förändring till det sämre och vad jag anser att denna försämring i stort beror på.

Jag har läst ditt inlägg om o om igen men får det fortfarande till att det är pga oss nyreggade som det blivit "dålig stämning", "pinsamt" och "sandlådenivå ".
Kanske har jag fel men det är så jag tolkar det iallafall .
Citera
2017-07-18, 14:29
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Ja detta är också hur jag ser på frågan. Enligt EPA80 var HA intresserad av en RE, han har väl inte diskuteras nämnvärt i tråden eller har jag missat detta?

Jag har förstått det som att personen som HA var intresserad av och som befann sig på Stadt samma kväll hon försvann har fram tills nu (?) varit okänd för tråden.

Nu har EPA 80 nämnt att denna person skulle ha varit RE så är det ingen som reagerar, detta vore vara nyheter för tråden?

Kan denna RE bekräftats från flera håll än från EPA80? Vem är han och vad gör han nu?

Han bör vara hörd av polis ett flertal gånger (i och med HA intresse) men ingen har nämnt honom tidigare i tråden?

RE har nämnts tidigare i tråden vid flera tillfällen. Kanske därför ingen reagerar nämnvärt? Han sade själv i media att han dansade några av de sista danserna med Helena.

RE har aldrig nämnts i negativa ordalag, kanske bör tilläggas.
Citera
2017-07-18, 14:39
Medlem
Något som jag och andra varit inne på är ju att denna Pilot har även tidigare figurerat i utredningen antingen som vittne eller annan och blivit hörd. Kanske flera gånger. Någonting har ju hänt 2017 eftersom denna man nu blivit delgiven misstanke. Vad detta något är vet vi inte i tråden, men om jag gissar så har det kommit in ett tips från någon gällande pilot. Vem denna någon är kan ju naturligtvis vara en fru/sambo/flickvän, ex fru/ex sambo/ex flickvän, arbetskamrat, vän, barn, föräldrar mm eller någon helt annan.

Någon som har idéer om hur det kommer sig att polisen 2017 delger en man misstanke om mord?
Har polisen hittat några spår som analyserats först nu som pekar mot denne pilot, men att man inte har tillräckligt för häktning? Polisen måste väl ha någonting på pilot eftersom man gått så långt med honom (misstänkt)?

Jag är också nyfiken på att höra om denna RE som EPA80 nämnt om.
Citera
2017-07-18, 14:39
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FdMariestadsbo
Jag har läst ditt inlägg om o om igen men får det fortfarande till att det är pga oss nyreggade som det blivit "dålig stämning", "pinsamt" och "sandlådenivå ".
Kanske har jag fel men det är så jag tolkar det iallafall .

Jag skrev tydligt formuleringar som "i stort" och att det är "främst nya användare" som är orsaken till försämringen/förändringen. Med de formuleringarna håller jag dörren öppen för att även "gamla" användare ibland/tillfälligt kan tappa fokus och "gå ner sig". Nu är väl allt klart?!
Citera
2017-07-18, 14:41
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
RE har nämnts tidigare i tråden vid flera tillfällen. Kanske därför ingen reagerar nämnvärt? Han sade själv i media att han dansade några av de sista danserna med Helena.

Precis, RE har nämnts flera gånger och så långt är det inget konstigt med det.
Citera
2017-07-18, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan

Tillhör RE vänkretsen till HA och övriga nämnda personer i tråden? Vem var han på Stadt med?
Bor han kvar i Mariestad idag, familj, barn, gift? Hur gammal är han? Vad gjorde han efter Stadt, hur/när kom han hem?

RE är ju en viktig pusselbit då han är en av dom absolut sista som såg HA i livet. Tycker ändå att det är märkligt att denne person fått så lite uppmärksamhet i tråden.
Citera
2017-07-18, 14:43
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Något som jag och andra varit inne på är ju att denna Pilot har även tidigare figurerat i utredningen antingen som vittne eller annan och blivit hörd. Kanske flera gånger. Någonting har ju hänt 2017 eftersom denna man nu blivit delgiven misstanke. Vad detta något är vet vi inte i tråden, men om jag gissar så har det kommit in ett tips från någon gällande pilot. Vem denna någon är kan ju naturligtvis vara en fru/sambo/flickvän, ex fru/ex sambo/ex flickvän, arbetskamrat, vän, barn, föräldrar mm eller någon helt annan.

Någon som har idéer om hur det kommer sig att polisen 2017 delger en man misstanke om mord?
Har polisen hittat några spår som analyserats först nu som pekar mot denne pilot, men att man inte har tillräckligt för häktning? Polisen måste väl ha någonting på pilot eftersom man gått så långt med honom (misstänkt)?

Jag är också nyfiken på att höra om denna RE som EPA80 nämnt om.

Ja, att polisen först 2017 delger honom misstanke om mord på Helena (och inte 1998 eller 2001 - eller senare) bör ju betyda att polisen har mer på honom nu än tidigare - om det inte är så att polisen bara valde att "allmänt öka trycket".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in