2017-07-18, 12:39
Medlem
Twiggygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EPA80
Det fanns väldigt många våldsverkare i grupp 3A och 4 1992. Så hur du kan hävda att enbart R kunde bli våldsam förvånar. Det finns många namn som är intressanta i dåtidens grupp 3A och 4 och där flertalet från grupp 3A senare finns med i grupp 4.

Dumheter! Vi talar om en person som inte bara är en "våldsverkare", utan som i 25 års tid klarat att leva "ett till synes vanligt liv". DET är värre än själva brottet i sej enl mej. En sån sak skulle ingen "missbrukare" klara. Dessutom är dessa människor väldigt villiga att "skvallra". Finns inte mycket som hålls inom gruppen kan jag lova. Jag tror inte du har förstått vad för slags människa "pilot" är, när du kommer med dina inlägg.
Citera
2017-07-18, 12:45
Medlem
Citat:
En kriminell lär sig tidigt av sina likasinnade att man inte "pratar". Och det har alltid rått en tystnad kring detta fall i den grupperingen. Och som alla vet så är GM fortfarande på fri fot, varför ?
Kan vara av olika anledningar och en av dem kan vara att man skyddas i och med principen att "här snackar man inte" Värt att titta lite närmare på tycker jag.

Ja, det kan vara en vanlig svensson som är gm.

Ok kanske en poäng har du 🤔 Men under de 25 åren brottet varit ouppklarat så har nog många i dessa kretsar fallit bort och att de som är kvar skulle vara försatt m munkavle och inte Goola tror jag inte ett dugg på! Därför tror jag ( bara min egna teori) att personen inte är från Mariestad .. inga kopplingar dit överhuvud tagit kanske bara på genomresa eller hamnat på Stadht av en händelse. Sedan om dennes brott har brutit ner personen både psykiskt och fysiskt så kanske inte denne som bor i en annan stad förknippas m Helenas försvinnande. Anledningen till gm mående kan ha massa olika orsaker som dennes närmaste tror det beror på.Dessa anhöriga/ vänner kan absolut inte sätta det i samband att personen har ett mord i sin agenda!!! Vem skulle tänka så om någon ??
Därför är det lättare att peka ut missbrukare och de som var känd för 25 år sedan att vara struliga .
Citera
2017-07-18, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggygirl
Dumheter! Vi talar om en person som inte bara är en "våldsverkare", utan som i 25 års tid klarat att leva "ett till synes vanligt liv". DET är värre än själva brottet i sej enl mej. En sån sak skulle ingen "missbrukare" klara. Dessutom är dessa människor väldigt villiga att "skvallra". Finns inte mycket som hålls inom gruppen kan jag lova. Jag tror inte du har förstått vad för slags människa "pilot" är, när du kommer med dina inlägg.
Nä dessa " människor är duktiga att hålla reda på saker ... iallafall när förtidspensionen utbetalas till övriga i kretsen !! Och skulle dessa sitta på en information ang ett mord så har nog deras pratglada stunder med öl och annat i kompis kretsarna varit ett hett ämne .. iallafall i takt med att promillen stiger.

Är pilot" ( vem nu i helskotta människan är??) så är han varken missbrukare eller en person långt ner under isen .... utan en som kunde " tänka klart under mordnatten !! iallafall så pass så att han lyckats gömma Helena i 25 år och hållit tyst ! Tror inte många skulle klara av det.
Citera
2017-07-18, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag håller med Prinzezzan om att stämningen har blivit MYCKET dålig den sista tiden och detta började i och med Radio Skaraborgs programserie samt när RT och TS kom upp i tråden. Tillströmningen av nya användarnamn har varit häpnadsväckande utan att detta har gett något - förutom dålig stämning, då. Aldrig tidigare har jag sett så många som tvärsäkert dementerar uppgifter respektive "bekräftar" uppgifter, "vet" men till slut inte vet. Och så vidare. Detta virrvarr har - som sagt - orsakats av i praktiken nytillkomna användare.

Inte heller jag förstår varför flera skriker efter att tråden ska stängas. Som susabusa78 skriver: Den/de som tjänar på det är ju gärningsmannen/gärningsmännen samt medhjälpare. Det är påfallande att främst två nya användare (registrerade i juni och juli) mer eller mindre dagligen vill ha tråden stängd. Det är inte utan att jag tror att dessa personer har en anledning till detta. Har dessa personer en "uppgift" här i tråden, en utstuderat negativ agenda? Är det någon eller några som motsätter sig att namnet på "pilotmannen" blir känt? Jag skrev tidigare att det har blivit mycket nervöst i tråden den senaste tiden och jag stärks i den uppfattningen.

"Gamla" användare som tidigare har skrivit här med bra kvalitet (Skaraborg2, Prinzezzan, rattugglan och några till) har nästan helt slutat att skriva sedan början av juni. Det finns en anledning till detta och den är just denna pinsamma sandlåda som främst nyregistrerade användare har skapat efter radioprogramserien. Även jag själv har valt att bara iaktta den senaste tiden.

Som sagt: Tillströmningen av nya användare har varit påtaglig sedan början av juni, likaså en viss typ av inlägg. Detta är ju mitt i det negativa intressant på sitt sätt och jag tycker mig kunna utläsa en hel del intressant information ur allt detta - trots allt.

Menar du att det bara är vi som är nyreggade som beter oss pinsamt?
Citera
2017-07-18, 13:00
Medlem
Citat:
Folk tjatar och tuggar om information. Sen när dom får den så blir det en jäkla jakt på vederbörande. Dom "tror" inte på nåt. Dom hånar en. Vad handlar det om? Vad vill ni? Bara kasta skit på folk eller?

Citat:
Dumheter!

Citat:

1. Jag skriver inte det jag skriver utan att ha belägg för det.
2. Pilot kan vara GM eller inte GM. Jag vet idag inte vem Pilot är med säkerhet så kan inte säga om han ingår i grupp 3A eller 4 ännu.

Vidga dina vyer lite. GM behöver inte vara en väldigt nergången missbrukare sedan över 25 år tillbaka. Men GM kan ha varit i grupperingen 3A och eller 4 1992.

Att kalla det för en dumhet får stå för dig
Citera
2017-07-18, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Ok kanske en poäng har du 🤔 Men under de 25 åren brottet varit ouppklarat så har nog många i dessa kretsar fallit bort och att de som är kvar skulle vara försatt m munkavle och inte Goola tror jag inte ett dugg på! Därför tror jag ( bara min egna teori) att personen inte är från Mariestad .. inga kopplingar dit överhuvud tagit kanske bara på genomresa eller hamnat på Stadht av en händelse. Sedan om dennes brott har brutit ner personen både psykiskt och fysiskt så kanske inte denne som bor i en annan stad förknippas m Helenas försvinnande. Anledningen till gm mående kan ha massa olika orsaker som dennes närmaste tror det beror på.Dessa anhöriga/ vänner kan absolut inte sätta det i samband att personen har ett mord i sin agenda!!! Vem skulle tänka så om någon ??
Därför är det lättare att peka ut missbrukare och de som var känd för 25 år sedan att vara struliga .

Syftet är inte att peka ut missbrukare. Syftet är att finna dom som vet vem GM är och som inte under dessa år har läckt info vem GM är. Därav min misstanke om grupp 3A och 4A,B,C.
Efter lite grävande så dyker det upp flertalet personer som i dessa grupper är klart intressanta tycker jag.

Noterbart: Om GM fanns i grupp 3A och eller 4A, B, C 1992 så kan han fortfarande göra det eller inte alls.
Senast redigerad av EPA80 2017-07-18 kl. 13:11.
Citera
2017-07-18, 13:15
Medlem
Citat:
Det fanns väldigt många våldsverkare i grupp 3A och 4 1992. Så hur du kan hävda att enbart R kunde bli våldsam förvånar. Det finns många namn som är intressanta i dåtidens grupp 3A och 4 och där flertalet från grupp 3A senare finns med i grupp 4.
Men EPA- Utgår du från att Helena gick hemåt med en missbrukare? Eller hon sprang på en missbrukare/kriminell - då hade väl Helenas sällskap ingripit - förstår inte vart du vill komma?
Citera
2017-07-18, 13:27
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FdMariestadsbo
Menar du att det bara är vi som är nyreggade som beter oss pinsamt?

Om du läser mitt inlägg igen ser du att jag beskriver ett specifikt skede i tråden då jag anser att det skedde en generell förändring till det sämre och vad jag anser att denna försämring i stort beror på.
Citera
2017-07-18, 13:33
Medlem
Skaraborg2s avatar
Detta är nog inte så troligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Tja, tro och/lr hopp..........Människor förändras med tiden, i normalfallet blir man oftast bl.a klokare, förståndigare o mer ödmjuk. Man kan t.om få förståelse för misstag man gjort som ung, galen, hormonstinn och påverkad 20-25 åring. Om man dessutom inte riskerar något fängelsestraff (mord mkt svårbevisat minst sagt) så bör det inte vara en omöjlig tanke att en GM kan tänkas lätta lite på förlåten dels för att själv få själsro och kanske för empati med de anhöriga.

Tack för ditt svar.

Oftast så förändras människor ju äldre de blir. Har denne GM blivit förståndigare och en mera ödmjuk person under alla dessa år? Det vet vi förstås inte men jag ser inget som har tytt på att så skulle ha varit fallet men han kan mycket väl ha funderat att göra något för att få frid och ro i själen.

Detta nedanstående jag skriver är alltså vare sig en förhoppning eller en uppmaning till GM utan enbart ren skär realism.

Hans livssituation idag kan mycket väl se helt annorlunda än då. Detta är högst troligt. Även om lagens långa arm troligtvis aldrig kommer att kunna nå honom så finns det ett annat slags straff. Han kommer att erhålla oönskad publicitet och uppmärksamhet! Även om MSM inte skulle nämna hans namn så kommer namnet ändå att bli känt via olika sociala medier.

Det skulle låta ungefär så här: "Vem kunde tro att "Svenne" (påhittat namn) var mördaren? Han som alltid har varit så trevlig och uppskattad"! Vare sig han bor kvar i Mariestad eller flyttat till annan ort så kommer folk att prata om honom och ställa sig och titta på honom. Han, och den troliga familj han har, kommer att få mottaga olika slags hot, kanske begära polisskydd m. m.

Det kommer aldrig någonsin att finnas någon förståelse eller förlåtelse gentemot HAs baneman. Han är verkligen mycket illa omtyckt - ja rent ut sagt hatad. Detta förstår han mycket väl för GM är ingen dumbom.

Även om GM vill och önskar att få berätta, så ser i a f jag detta som en omöjlighet ur hans egen synvinkel.
Citera
2017-07-18, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
Men EPA- Utgår du från att Helena gick hemåt med en missbrukare? Eller hon sprang på en missbrukare/kriminell - då hade väl Helenas sällskap ingripit - förstår inte vart du vill komma?

Nej jag utgår inte ifrån att HA gick hem med en missbrukare eller sprang på en missbrukare/kriminell.

Jag har en teori att GM ingick i grupp 3A alternativt 4A, 4B eller 4C 1992 eller senare.

HA kan eventuellt ha fått följe av en person i grupp 3A eller 4 på sin väg hem från stadshotellet.

Många verkar se en missbrukare/kriminell/"pårökare"/ som en väldigt trasig man. Så behöver inte vara fallet. Det måste nödvändigtvis inte synas så tydligt vem som är inom grupp 4 då eller senare.
Citera
2017-07-18, 13:38
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för ditt svar.

Oftast så förändras människor ju äldre de blir. Har denne GM blivit förståndigare och en mera ödmjuk person under alla dessa år? Det vet vi förstås inte men jag ser inget som har tytt på att så skulle ha varit fallet men han kan mycket väl ha funderat att göra något för att få frid och ro i själen.

Detta nedanstående jag skriver är alltså vare sig en förhoppning eller en uppmaning till GM utan enbart ren skär realism.

Hans livssituation idag kan mycket väl se helt annorlunda än då. Detta är högst troligt. Även om lagens långa arm troligtvis aldrig kommer att kunna nå honom så finns det ett annat slags straff. Han kommer att erhålla oönskad publicitet och uppmärksamhet! Även om MSM inte skulle nämna hans namn så kommer namnet ändå att bli känt via olika sociala medier.

Det skulle låta ungefär så här: "Vem kunde tro att "Svenne" (påhittat namn) var mördaren? Han som alltid har varit så trevlig och uppskattad"! Vare sig han bor kvar i Mariestad eller flyttat till annan ort så kommer folk att prata om honom och ställa sig och titta på honom. Han, och den troliga familj han har, kommer att få mottaga olika slags hot, kanske begära polisskydd m. m.

Det kommer aldrig någonsin att finnas någon förståelse eller förlåtelse gentemot HAs baneman. Han är verkligen mycket illa omtyckt - ja rent ut sagt hatad. Detta förstår han mycket väl för GM är ingen dumbom.

Även om GM vill och önskar att få berätta, så ser i a f jag detta som en omöjlighet ur hans egen synvinkel.

Särskilt: "Det skulle låta ungefär så här: "Vem kunde tro att "Svenne" (påhittat namn) var mördaren? Han som alltid har varit så trevlig och uppskattad"!"

Det är precis det som jag har försökt få fram några gånger nu när användare här i tråden har "bedyrat" att det aldrig skulle kunna vara "XX", "XY" etc. Någon är det och just denne någon kan vara den trevligaste och mysigaste av personer. Och vem vet? Kanske är personen präst eller något liknande idag. (Observera att jag skrev det sista som ett exempel på "total kontrast".)
Citera
2017-07-18, 13:40
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Kompisen som Helena ska ha seglat med var en tjejkompis. Dessutom ska kompisens pojkvän plus en kvinnlig släkting till kompisens pojkvän ha varit med, har jag fått uppgifter om. De ska inte ha någonting med Helenas försvinnande att göra, och därför behöver inte deras namn komma ut, tycker jag. Inte från mig i alla fall. (Om uppgiftslämnaren vill lägga ut namnen, så är det upp till den.)

Det står att syster U fortsatte hem; det står inget om att de andra två också de fortsatte hem till familjen A:s hem. Utifrån detta tolkar jag det som att hon åkte hem själv. Det har inte framkommit annat än att syster U var ensam hemma på natten.

Enligt programserien verkar det vara samma man med pilotglasögon, som de pratar om. Han ska ha visat intresse för Helena på Stadt, men det inte var besvarat. Senare ska han ha setts med Helena efter bron, och de ska ha gått ner till höger efter bron. Om det varit två olika män med pilotglasögon borde detta ha påpekats.

PW sade vid något tillfälle att syster U kom hem till henne och hämtade Helenas plånbok. Detta var, om jag inte minns fel, på söndag morgon/fm.

Ja, de två nycklarna ska ha varit ringar som Helena hade på sig på kvällen/natten, "slutna" ringar. Kan ha varit Mats Ö (osäker!) som sade att övrig ring/-ar inte återfunnits (antas då ha suttit kvar på fingret/fingrarna eller tappats/dragits av, men aldrig återfunnits).

För att lyfta en sak.

På söndag morgon/fm hittar U H:s säng tom, hon ringer den, hon ringer den och hon ringer den. Hon ringer också polis. Vänner kommer dit, ger stöd och genomsöker omgivningen bl a.
Åker U hem till PW i Töreboda och hämtar H:s plånbok på söndag morgon/fm när PW ändå kommer till U, var det kl 14?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in