Citat:
Ursprungligen postat av
FedupFlorence
Ur radiodokumentärserien av P4 Skaraborg:
Ulrika:
Helena var på dagen (13:e juni) ute med en kompis på sjön. Vi möttes hemma. H var på jättegott humör och hade haft en underbar dag. H och U gör sig sedan iordning för PW:s inflyttningsfest i Töreboda.
H och U åker till PW:s inflyttningsfest.
PW: ett gäng bli kvar (på festen), andra åker vidare för att gå på stadshotellet i Mariestad. H åker taxi med Ulrika och två personer till. H går ur taxin i Mariestad och U åker vidare till föräldrahemmet i Ekudden.
U: H ringer mig på natten. H berättar att det är en speciell person som är där (på stadt), som hon är intresserad av och som är intresserad av henne. H ska komma hem och väcka U om hon har somnat.
Vem var kompisen på sjön?
Hur tar sig H och U till PW:s fest?
Vilka två andra var med i taxin från Töreboda till Mariestad?
Går någon av med H i Mariestad? Följer ngn eller båda med U hem?
Var U ensam hemma? Om U inte var ensam, kan den eller de som ev. varit där ha erbjudit sig att gå och möta syster H?
Vilka dessa personer är vet ju förstås polis men de är inte intressanta i utredningen. Men bar någon av dem pilotglasögon den kvällen?
Den som nu senast är förhörd bar pilotglasögon aktuell kväll.
En namngiven person i pilotglasögon ses med H vid stängning inne på stadt.
Mannen som ses med H på bron har aldrig identifierats men bär pilotglasögon.
Är det samma person?
Och...
Hittades H:s plånbok och nycklar som hon glömt på PW:s fest i Helenas hem av polis?
De ringar som hittades på lekplatsen på måndagen, hade H på sig dessa på kvällen 13-14 juni?
Kompisen som Helena ska ha seglat med var en tjejkompis. Dessutom ska kompisens pojkvän plus en kvinnlig släkting till kompisens pojkvän ha varit med, har jag fått uppgifter om. De ska inte ha någonting med Helenas försvinnande att göra, och därför behöver inte deras namn komma ut, tycker jag. Inte från mig i alla fall. (Om uppgiftslämnaren vill lägga ut namnen, så är det upp till den.)
Det står att syster U fortsatte hem; det står inget om att de andra två också de fortsatte hem till familjen A:s hem. Utifrån detta tolkar jag det som att hon åkte hem själv. Det har inte framkommit annat än att syster U var ensam hemma på natten.
Enligt programserien verkar det vara samma man med pilotglasögon, som de pratar om. Han ska ha visat intresse för Helena på Stadt, men det inte var besvarat. Senare ska han ha setts med Helena efter bron, och de ska ha gått ner till höger efter bron. Om det varit två olika män med pilotglasögon borde detta ha påpekats.
PW sade vid något tillfälle att syster U kom hem till henne och hämtade Helenas plånbok. Detta var, om jag inte minns fel, på söndag morgon/fm.
Ja, de två nycklarna ska ha varit ringar som Helena hade på sig på kvällen/natten, "slutna" ringar. Kan ha varit Mats Ö (osäker!) som sade att övrig ring/-ar inte återfunnits (antas då ha suttit kvar på fingret/fingrarna eller tappats/dragits av, men aldrig återfunnits).