2017-07-18, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EPA80
Det fanns väldigt många våldsverkare i grupp 3A och 4 1992. Så hur du kan hävda att enbart R kunde bli våldsam förvånar. Det finns många namn som är intressanta i dåtidens grupp 3A och 4 och där flertalet från grupp 3A senare finns med i grupp 4.
En missbrukare eller en kriminell brukar inte kunna vara tyst ! En ensam mgm som lever som vilken Svensson som helst utåt sett ... skulle nog kunna bevara hemligheten / brottet . Att sedan en person lider av ångest för brottet kan bortförklaras med andra problem . Tror fortfarande att mgm är en relativt vanlig person som på något vis lyckats leva ett "normalt liv " finns många människor som levt/ lever ett dubbelliv med massor bak i ryggsäcken som de helst vill glömma och sudda ut.
Citera
2017-07-18, 10:45
Medlem
Twiggygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donnabella6
Håller med Twiggy girl om att ev stänga tråden.
Vad ÄR poängen,då folk vill att folk berättar vad dom HÖRT,och när dom väl säger det får dom enormt med skit för det!
Vilket leder till att ingen kommer vilja/våga säga vad kompisar,syskon ect hört.
Fd Mariestadsbo,det mottagande hon fick är fördjävligt!
Och sen PW.
Hon kommer ju alltid säga Nej,ang vilket namn som än läggs fram.
Hon har ju lovat tystnads plikt.
Så om dessa 2 premisser TYVÄRR ska råda :så ja,då är det ingen ide med tråden.

Exakt! Du verkar vara den mest seriösa och klarsynta här. Folk tjatar och tuggar om information. Sen när dom får den så blir det en jäkla jakt på vederbörande. Dom "tror" inte på nåt. Dom hånar en. Vad handlar det om? Vad vill ni? Bara kasta skit på folk eller? Jag kommer inte lägga ut nåt mer iaf, om jag får reda på nåt. FD Mariestadsbo är en mycket modig person. JAG tror på honom/ henne fullt ut.
Citera
2017-07-18, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggygirl
Exakt! Du verkar vara den mest seriösa och klarsynta här. Folk tjatar och tuggar om information. Sen när dom får den så blir det en jäkla jakt på vederbörande. Dom "tror" inte på nåt. Dom hånar en. Vad handlar det om? Vad vill ni? Bara kasta skit på folk eller? Jag kommer inte lägga ut nåt mer iaf, om jag får reda på nåt. FD Mariestadsbo är en mycket modig person. JAG tror på honom/ henne fullt ut.

Bra sagt 👍 Är nästan övertygad om att Helenas mördare inte bor i staden ! Att kunna vara tyst leva i staden runt Helenas vänner och bekanta är nog väldigt svårt ! Rykten , lögner den känner den osv... men att komma från en annan stad ( besökt camping , eller en danskväll ) så är det nog lättare att leva och klara av det förgångna ! Att bara skylla på polisens urusla arbeta är nog inte hela sanningen utan Helenas GM är nog inte helt tappad bakom en mjölkvagn ( citat från Jämtland .... inte helt en dumbom alltså )
Citera
2017-07-18, 11:11
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

Det har blivit en mycket tråkig stämning här i tråden den sista tiden. När folk tror att man har info och inte lägger ut den, då får man skit och blir smutskastad för det. Tjat och kränkningar. När man lägger ut uppgifter man fått, ja, då är inte heller det bra. Det ska misstänkas, anklagas och kastas skit. Tjat och kränkningar. Ja, som du skriver, en "jäkla jakt" blir det.

Vissa verkar ha som sin uppgift att enbart kasta skit och smutskasta. Inte diskutera sak, utan koncentrera sig på personangrepp. Vart leder detta? Varför? Vilken är agendan, kan man undra?

Varför inte ta till vara de uppgifter som kommer in och diskutera dessa? Hur blev det helt plötsligt så här? Vi är väl här för att diskutera Helenas försvinnande?
Citera
2017-07-18, 11:12
Medlem
FedupFlorences avatar
Ur radiodokumentärserien av P4 Skaraborg:

Ulrika:
Helena var på dagen (13:e juni) ute med en kompis på sjön. Vi möttes hemma. H var på jättegott humör och hade haft en underbar dag. H och U gör sig sedan iordning för PW:s inflyttningsfest i Töreboda.

H och U åker till PW:s inflyttningsfest.

PW: ett gäng bli kvar (på festen), andra åker vidare för att gå på stadshotellet i Mariestad. H åker taxi med Ulrika och två personer till. H går ur taxin i Mariestad och U åker vidare till föräldrahemmet i Ekudden.

U: H ringer mig på natten. H berättar att det är en speciell person som är där (på stadt), som hon är intresserad av och som är intresserad av henne. H ska komma hem och väcka U om hon har somnat.

Vem var kompisen på sjön?

Hur tar sig H och U till PW:s fest?

Vilka två andra var med i taxin från Töreboda till Mariestad?
Går någon av med H i Mariestad? Följer ngn eller båda med U hem?

Var U ensam hemma? Om U inte var ensam, kan den eller de som ev. varit där ha erbjudit sig att gå och möta syster H?

Vilka dessa personer är vet ju förstås polis men de är inte intressanta i utredningen. Men bar någon av dem pilotglasögon den kvällen?

Den som nu senast är förhörd bar pilotglasögon aktuell kväll.
En namngiven person i pilotglasögon ses med H vid stängning inne på stadt.
Mannen som ses med H på bron har aldrig identifierats men bär pilotglasögon.
Är det samma person?

Och...
Hittades H:s plånbok och nycklar som hon glömt på PW:s fest i Helenas hem av polis?

De ringar som hittades på lekplatsen på måndagen, hade H på sig dessa på kvällen 13-14 juni?
Citera
2017-07-18, 11:25
Medlem
Innan alla börjar skrika om att stänga tråden: vem tjänar på en stängd tråd? Just det, de skyldiga....

Varför attackeras folk som är modiga nog att nämna namn? För att de bidrar till tråden och möjliga scenarier? Vem gagnas av att det upphör? Just det...
Citera
2017-07-18, 11:27
Medlem
Ingen som har lexbase och kan kolla varför MaRu finns där????
Citera
2017-07-18, 11:43
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Ur radiodokumentärserien av P4 Skaraborg:

Ulrika:
Helena var på dagen (13:e juni) ute med en kompis på sjön. Vi möttes hemma. H var på jättegott humör och hade haft en underbar dag. H och U gör sig sedan iordning för PW:s inflyttningsfest i Töreboda.

H och U åker till PW:s inflyttningsfest.

PW: ett gäng bli kvar (på festen), andra åker vidare för att gå på stadshotellet i Mariestad. H åker taxi med Ulrika och två personer till. H går ur taxin i Mariestad och U åker vidare till föräldrahemmet i Ekudden.

U: H ringer mig på natten. H berättar att det är en speciell person som är där (på stadt), som hon är intresserad av och som är intresserad av henne. H ska komma hem och väcka U om hon har somnat.

Vem var kompisen på sjön?

Hur tar sig H och U till PW:s fest?

Vilka två andra var med i taxin från Töreboda till Mariestad?
Går någon av med H i Mariestad? Följer ngn eller båda med U hem?

Var U ensam hemma? Om U inte var ensam, kan den eller de som ev. varit där ha erbjudit sig att gå och möta syster H?

Vilka dessa personer är vet ju förstås polis men de är inte intressanta i utredningen. Men bar någon av dem pilotglasögon den kvällen?

Den som nu senast är förhörd bar pilotglasögon aktuell kväll.
En namngiven person i pilotglasögon ses med H vid stängning inne på stadt.
Mannen som ses med H på bron har aldrig identifierats men bär pilotglasögon.
Är det samma person?

Och...
Hittades H:s plånbok och nycklar som hon glömt på PW:s fest i Helenas hem av polis?

De ringar som hittades på lekplatsen på måndagen, hade H på sig dessa på kvällen 13-14 juni?

Kompisen som Helena ska ha seglat med var en tjejkompis. Dessutom ska kompisens pojkvän plus en kvinnlig släkting till kompisens pojkvän ha varit med, har jag fått uppgifter om. De ska inte ha någonting med Helenas försvinnande att göra, och därför behöver inte deras namn komma ut, tycker jag. Inte från mig i alla fall. (Om uppgiftslämnaren vill lägga ut namnen, så är det upp till den.)

Det står att syster U fortsatte hem; det står inget om att de andra två också de fortsatte hem till familjen A:s hem. Utifrån detta tolkar jag det som att hon åkte hem själv. Det har inte framkommit annat än att syster U var ensam hemma på natten.

Enligt programserien verkar det vara samma man med pilotglasögon, som de pratar om. Han ska ha visat intresse för Helena på Stadt, men det inte var besvarat. Senare ska han ha setts med Helena efter bron, och de ska ha gått ner till höger efter bron. Om det varit två olika män med pilotglasögon borde detta ha påpekats.

PW sade vid något tillfälle att syster U kom hem till henne och hämtade Helenas plånbok. Detta var, om jag inte minns fel, på söndag morgon/fm.

Ja, de två nycklarna ska ha varit ringar som Helena hade på sig på kvällen/natten, "slutna" ringar. Kan ha varit Mats Ö (osäker!) som sade att övrig ring/-ar inte återfunnits (antas då ha suttit kvar på fingret/fingrarna eller tappats/dragits av, men aldrig återfunnits).
Citera
2017-07-18, 11:48
Medlem
Citat:

TACK Twiggygirl! 😊
Känner likadant att jag lär inte heller lägga ut nåt om jag får reda på nåt mer.
Inte speciellt trevligt när man får skit för att man skriver det man fått höra.
Jag vill som alla andra att detta fallet ska klaras upp.
Citera
2017-07-18, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Vet inte om du svarat på detta men åter igen. Vad menar du med tystnad? Umgås du med det gänget och menar att de inte pratar om HA? Eller vet du något mer som underbygger att många namn är "intressanta"?

Jag menar att det är tystnad som att man inom denna grupp inte får prata om fallet
Citera
2017-07-18, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
En missbrukare eller en kriminell brukar inte kunna vara tyst ! En ensam mgm som lever som vilken Svensson som helst utåt sett ... skulle nog kunna bevara hemligheten / brottet . Att sedan en person lider av ångest för brottet kan bortförklaras med andra problem . Tror fortfarande att mgm är en relativt vanlig person som på något vis lyckats leva ett "normalt liv " finns många människor som levt/ lever ett dubbelliv med massor bak i ryggsäcken som de helst vill glömma och sudda ut.

En kriminell lär sig tidigt av sina likasinnade att man inte "pratar". Och det har alltid rått en tystnad kring detta fall i den grupperingen. Och som alla vet så är GM fortfarande på fri fot, varför ?
Kan vara av olika anledningar och en av dem kan vara att man skyddas i och med principen att "här snackar man inte" Värt att titta lite närmare på tycker jag.

Ja, det kan vara en vanlig svensson som är gm.
Senast redigerad av EPA80 2017-07-18 kl. 12:25.
Citera
2017-07-18, 12:31
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det har blivit en mycket tråkig stämning här i tråden den sista tiden. När folk tror att man har info och inte lägger ut den, då får man skit och blir smutskastad för det. Tjat och kränkningar. När man lägger ut uppgifter man fått, ja, då är inte heller det bra. Det ska misstänkas, anklagas och kastas skit. Tjat och kränkningar. Ja, som du skriver, en "jäkla jakt" blir det.

Vissa verkar ha som sin uppgift att enbart kasta skit och smutskasta. Inte diskutera sak, utan koncentrera sig på personangrepp. Vart leder detta? Varför? Vilken är agendan, kan man undra?

Varför inte ta till vara de uppgifter som kommer in och diskutera dessa? Hur blev det helt plötsligt så här? Vi är väl här för att diskutera Helenas försvinnande?

Citat:
Ursprungligen postat av susabusa78
Innan alla börjar skrika om att stänga tråden: vem tjänar på en stängd tråd? Just det, de skyldiga....

Varför attackeras folk som är modiga nog att nämna namn? För att de bidrar till tråden och möjliga scenarier? Vem gagnas av att det upphör? Just det...

Jag håller med Prinzezzan om att stämningen har blivit MYCKET dålig den sista tiden och detta började i och med Radio Skaraborgs programserie samt när RT och TS kom upp i tråden. Tillströmningen av nya användarnamn har varit häpnadsväckande utan att detta har gett något - förutom dålig stämning, då. Aldrig tidigare har jag sett så många som tvärsäkert dementerar uppgifter respektive "bekräftar" uppgifter, "vet" men till slut inte vet. Och så vidare. Detta virrvarr har - som sagt - orsakats av i praktiken nytillkomna användare.

Inte heller jag förstår varför flera skriker efter att tråden ska stängas. Som susabusa78 skriver: Den/de som tjänar på det är ju gärningsmannen/gärningsmännen samt medhjälpare. Det är påfallande att främst två nya användare (registrerade i juni och juli) mer eller mindre dagligen vill ha tråden stängd. Det är inte utan att jag tror att dessa personer har en anledning till detta. Har dessa personer en "uppgift" här i tråden, en utstuderat negativ agenda? Är det någon eller några som motsätter sig att namnet på "pilotmannen" blir känt? Jag skrev tidigare att det har blivit mycket nervöst i tråden den senaste tiden och jag stärks i den uppfattningen.

"Gamla" användare som tidigare har skrivit här med bra kvalitet (Skaraborg2, Prinzezzan, rattugglan och några till) har nästan helt slutat att skriva sedan början av juni. Det finns en anledning till detta och den är just denna pinsamma sandlåda som främst nyregistrerade användare har skapat efter radioprogramserien. Även jag själv har valt att bara iaktta den senaste tiden.

Som sagt: Tillströmningen av nya användare har varit påtaglig sedan början av juni, likaså en viss typ av inlägg. Detta är ju mitt i det negativa intressant på sitt sätt och jag tycker mig kunna utläsa en hel del intressant information ur allt detta - trots allt.
Senast redigerad av Ugglan. 2017-07-18 kl. 12:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in