• 31 968 online
  • 1 110 791 medlemmar
  • 57 783 852 inlägg
  • 2
  • 3
2017-07-17, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
En kniv är en liten tröst när 400kg ilsken björn hona rusar mot dig i full karriär.

Småvilt kan man med lite tur och mycket erfarenhet med knivkonst överleva (järv, lo), Men varg, Björn och älg är bara att glömma.

Om man inte har en laddad 45a i hölstret men det är en annan fråga.

Jag vet inte hur du kan gruppera en varg med en björn.. En normal varg väger runt 40 kg, alltså som en mediumstor hund. En vältränad man har mycket goda chanser att ta den med sina bara händer. En man höll fast käken på rackarn till någon kom och sköt den.
Citera
2017-07-17, 16:53
Medlem
Crozzbarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukorvkuk
Om vi säger du möter en björn i skogen, vinner du med en stor vass kniv?

Tänker på alla faror det finns i vildmarken - Älgar, björn, varg osv... Är inte den enda lösningen att bara ha en stor vass kniv ifall någon av dessa djur går till anfall?

Hahaa man är totalt chanslös
Citera
2017-07-17, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Jag vet inte hur du kan gruppera en varg med en björn.. En normal varg väger runt 40 kg, alltså som en mediumstor hund. En vältränad man har mycket goda chanser att ta den med sina bara händer. En man höll fast käken på rackarn till någon kom och sköt den.
Vargar lever ju flock, visst finns det vissa fria själar som blivit utkastade men nu var det inte min tanke här.

Och en flock med hungriga rovdjur är väldigt svårt att värja sig ifrån, särskilt när det kommer till varg som är en av dom absolut värsta jägarna vi har i den svenska skogen.
Citera
2017-07-17, 21:22
Medlem
En kodiakbjörn är inte aggressiv och lär inte anfalla dig, den går bara förbi. Det är grizzlybjörnen som är den farliga. Så beror på björnen också om man ska skita på sig eller ej.
Citera
2017-07-17, 22:44
Medlem
ekerilars avatar
Vad sysslar ni med i skogen?

Visst går pulsen upp lite om man möter en björn, men åtminstone mina björnmöten har varit tämligen odramatiska.

Incidenter inträffar om man skadeskjuter en björn, eller möjligen om man väcker den i idet.
Citera
  • 2
  • 3