Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-10, 21:27
  #1
Medlem
Om vi säger du möter en björn i skogen, vinner du med en stor vass kniv?

Tänker på alla faror det finns i vildmarken - Älgar, björn, varg osv... Är inte den enda lösningen att bara ha en stor vass kniv ifall någon av dessa djur går till anfall?
Citera
2017-07-10, 21:32
  #2
Medlem
En kniv är en liten tröst när 400kg ilsken björn hona rusar mot dig i full karriär.

Småvilt kan man med lite tur och mycket erfarenhet med knivkonst överleva (järv, lo), Men varg, Björn och älg är bara att glömma.

Om man inte har en laddad 45a i hölstret men det är en annan fråga.
Citera
2017-07-10, 21:39
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
En kniv är en liten tröst när 400kg ilsken björn hona rusar mot dig i full karriär.

Småvilt kan man med lite tur och mycket erfarenhet med knivkonst överleva (järv, lo), Men varg, Björn och älg är bara att glömma.

Om man inte har en laddad 45a i hölstret men det är en annan fråga.
Väger björnar 400 kg?
Citera
2017-07-10, 21:50
  #4
Medlem
Oftast så vinner du ju självfallet när du möter dessa djur. Detta eftersom de vanligtvis vänder 180 grader och springer iväg när de känner lukten eller hör eller får syn på dej/er. Älg och varg har jag själv sett på nära håll, men inte björn dock. Men enligt rykten så agerar de på liknande sätt. De kanske stannar upp och tittar förvånat på dej i en sekund och sen ger de sej snabbt ut till skogs så långt bort från dej som möjligt.

Ni kan ju försöka med att skära av halspulsådern på björnen med kniven om den blir sur och anfaller för att markera vem som bestämmer i dennes revir i.a.f. . Men det kan ju vara svårt att veta exakt var man viftar med kniven om den nyss slukat hela ditt huvud. Björnens andedräkt är nog inte att leka med heller.
Citera
2017-07-10, 21:53
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
En kniv är en liten tröst när 400kg ilsken björn hona rusar mot dig i full karriär.

Småvilt kan man med lite tur och mycket erfarenhet med knivkonst överleva (järv, lo), Men varg, Björn och älg är bara att glömma.

Om man inte har en laddad 45a i hölstret men det är en annan fråga.
Man måste ha vapnet i händerna för att hinna med att skjuta en ilsken björn. I hölster eller över axel gör det ingen nytta, man hinner inte göra det skjutklart. Anfallande björnar är toksnabba.
Vad gäller en kniv, som är tillräckligt vass och lång, så kanske det räcker, om man har tur.
Citera
2017-07-10, 22:09
  #6
Medlem
ElvisFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukorvkuk
Väger björnar 400 kg?

Brunbjörnshona kan väga upp till hälften av det men en liten hona väger mindre än en fullvuxen man men man har nog ändå inte en chans.
Citera
2017-07-10, 22:09
  #7
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukorvkuk
Väger björnar 400 kg?

Nä maxvikten verkar i Sverige ligga på runt 350 kilo , Mötte för övrigt en björn förra fredagen första för året uppskattat vikt ca 100 kilo kanske.
Citera
2017-07-10, 22:14
  #8
Medlem
Är inte pepparspray mer effektivt?
Citera
2017-07-10, 22:35
  #9
Medlem
Europes avatar
Om björnen föreslår en kasttävling med kniv, där man ska pricka något med den, så tror jag helt klar att jag har en chans.
Citera
2017-07-10, 22:43
  #10
Medlem
Conams avatar
Hmm intressant tanke, tänk en folkilsken katt fräser, klöser och bits! Gångra det med 30-40
Då har vi plötsligt 90-120 kg blixtsnabba muskler (om björnen har bestämt sig) att fäktas emot!
Dessutom vassa klor på ca 8-10 cm, nja jag skulle ialla fall ge upp knivtanken
Citera
2017-07-10, 23:01
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Man måste ha vapnet i händerna för att hinna med att skjuta en ilsken björn. I hölster eller över axel gör det ingen nytta, man hinner inte göra det skjutklart. Anfallande björnar är toksnabba.
Vad gäller en kniv, som är tillräckligt vass och lång, så kanske det räcker, om man har tur.
Det tar inte mer än drygt en sekund ett dra en pistol, dra en kniv ungefär samma, Men om en ilsken björn rusar mot mig med 10 centimeterlånga klor och detta enbart på labbarna vet jag vilket stål jag hellre håller i handen.

Vart hade du tänkt attackera björnen med kniven? Lägg därtill att den rusar mot dig och ditt adrenalinpåslag gör dig redo att fly eller illa fäkta, vart hugger du? Hur lång är kniven? Jag tror det blir problem att hugga ner en björn även om den står stilla, pälsen är tjock och det behövs ett blad ala rambo för att ens kunna göra några livshotande skador.


https://youtu.be/PsCqmotxyME
Citera
2017-07-10, 23:10
  #12
Medlem
Conams avatar
Enligt gamla metoder kan man spjuta Björn,ett kort spjut och locka till sig björnen, sedan när den reser sig på bakbenen lägger man sig och sätter spjutskaftet mot marken å riktar klingan mot bröstpartiet, när björnen sen kastar sig över dig (spjutar den sig själv)
Fiffigt va!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback